De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:16

Een beetje vering is beter dan geen vering, zowel voor de ruiter als voor het paard zijn botten. De lengte van de koot is bepalend voor de mate van vering.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:22

'k heb er geen verstand van, maar bij dit paardje kwam het op mij niet over als "een beetje" vering. Vond het echt opvallend. Moet zeggen dat me dat bij mijn knollie nog niet is opgevallen, maar die heeft ook flink behang aan dr benen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:26

Een paard wat veel vering heeft is vaak 'week gekoot'. Bij veulens zie je soms dat ze tot op de grond komen. Dit trekt na een paar weken wel weg.
Tuigers veren meestal meer door dan 'zadel'paarden. En als je een springpaard ziet landen (in slowmotion) zie je de koten soms ook de grond raken.
Dus een paard kan wel wat hebben.

In hoeverre het idg te maken heeft met de problemen kan ik zo niet inschatten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:28

tja, ik weet het ook niet, ik hoop alleen dat het goed komt met dr en dat ze nog een lang en gezond leven tegemoet gaat

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:39

Ja bekapping kan ook veel doen.

Kan best zijn dat de laatste bekapping van Isa het "los" gemaakt heeft. Ik vond zelf dat KF de hoeven wat aan de hoge kant liet bij de hielen. De toon heeft hij mooi afgerond, maar ze staat nu wat bokhoeviger weer. Ik wees hem daar ook op, maar ja er kan achter nu even niet meer af en voor zijn ze heel kort.

De DA vond net wel dat ze te kort was gepakt voor, ook omdat dit geen goede stand was voor het hoefbeen. Ook daar baal ik een beetje van .. had het net zo goed zelf kunnen blijven doen .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:08

Kinke: is er echt sprake van vering, of landt het paard op de teen en "klapt" het daarna door naar achter? Dan laatste lijkt me niet onwaarschijnlijk, gezien de vorm van de voet ...

IP: waarom doe je het eigenlijk niet meer zelf?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:50

Vandaag ging iemand me wijs maken dat wilde paarden vroeger in de duinen en het bos woonde En dat paarden daarom niet over harde weg mogen lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:13

Mijn paarden wonen nog steeds in het bos

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:52

Die van mij ook
Hoe ver is die "iemand" terug gegaan in de tijd?? Tot de Eohippus ??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:59

Dat zei ik ook al. En ik zei dat ze daarna naar de steppe en de bergen vehuist waren, maar volgens haar was dat niet waar.
Maar paarden kunnen absoluut niet op harde ondergrond lopen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 22:46

Ingrid: Wat ontzettend balen nu!

En ga jezelf nu geen verwijten maken!! Het is zoals het is.
Heeft Isa pijn?

Vervelend dat Klaas het niet gedaan heeft zoals je wilde...

Sterkte ermee!

Kinke: interessant gevalletje! Hou je ons op de hoogte??
Van HKO weet ik helemaal niets! En ga daar dus ook niks over zeggen

En verder heb ik heerlijk op mijn CRB gereden, samen met Levade hier van bokt. En Debra, maar die reed op getuigd.

Duimen jullie voor me morgen?? Dan ga ik de heren verhuizen. Merrit moet een behoorlijk eind aangespannen rijden ,best spannend.
En Debra rijdt Andopr erheen ,dat is voor haar weer heel spannend!
Vanaf morgen kan ik ook zeggen dat de heren in het bos wonen.
Ik ga Zeist en haar Groene Driehoek wel missen hoor. De Neilganzen hebben nu bijv jongen en de meerkoeten hebben een tweede nest. Dat zijn dingen die we in het bos niet meer zien.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:05

IP: *piep* dat het toch hoefbevangenheid is. Ik ben ervan overtuigd dat jij alles hebt gedaan om dit te voorkomen. Ik heb met je paardje en jou te doen .

AM: je sluit een periode af en je begeeft je in een nieuwe. Ik ga niet duimen want ik weet nu al dat het allemaal goed gaat. En daar zal vast ander natuurschoon je blik vangen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 23:08

Ik hoop ook iets vaker reeën te zien , Oop.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:12

Machtig ... ook ons nog even jaloers maken , maar ik heb lekker een vos gezien, een tijd terug alweer, maar toch

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 23:14

opala schreef:
Machtig ... ook ons nog even jaloers maken , maar ik heb lekker een vos gezien, een tijd terug alweer, maar toch

Die zag Deb 2 weken terug, ik natuurlijk weer niet
Maar jij ziet toch ook weleens reeën?
Ik kom ze regelmatig tegen hoor, zo eens per maand ongeveer. Maar ik zou ze graag vaker zien!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:22

Ik zie elke dag wel reeen. Er is een afgesloten stuk bos en langs het hek is de reeenverzamelplaats ofzo. Daar zitten ze elke dag.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:42

Antheman schreef:
Trouwens, ik heb geen zin om tig paginaas terug te bladeren, maar hoe zat het nu ook al weer wat Ramey zei op die clinic over hiellanden? Waarom is het voor veel paarden moeilijk om hiel te landen??
Mac, ingrid???

omdat hun hielen AUWWWW doen. reden: straalkussen slecht ontwikkeld door verkeerd bekappen en (te vroeg en fout) beslaan en te weinig beweging.

een paard dat op de juiste manier op de hielen land slijt deze evenredig met de rest van de voet. je ziet dus geen overmatige hielgroei.

het maakt in dit geval ook niet uit als je de hielen lager maakt. als ze pijnlijk zijn worden ze ontlast.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:54

Kinke schreef:
Ik hou jullie op de hoogte. (misschien komt het verhaal ook nog op PN te staan).
Paard is nu bekapt door Fred Kammer.
Wat me altijd opviel bij dit paard, en dan vooral in draf...dat het zo "veerde" bij de koten. Dus bij het neerzetten zakte de koot nog een eindje richting de grond. Is dit normaal, of komt het door een te hoge hoef en veroorzaakt het zo een te grote belasting voor de pees...dus HKO?

als de hielen te hoog zijn krijgt het hoefkatrolgebied inderdaad bij iedere stap een geweldige opdonder. paard lande waarschijnlijk op de toon en dan klapt de hoef neer waardoor de buigpees een geweldige ruk te verduren krijgt.geen wonder. volgens dr. james rooney is dit de oorzaak van hielpijn en hoefkatrolontsteking.

en van die stijle voet kan ik zonder röntgenfoto wel zien hoe ver het hoefbeen verzakt is. duurt wel even maar als het goed gedaan word hoeft het paard niet in de frikandellen.

jammer alleen dat het eerst weer bijna zover moest komen voordat hij op blote voeten mag.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 00:04

Isapaardje schreef:
Ja bekapping kan ook veel doen.

Kan best zijn dat de laatste bekapping van Isa het "los" gemaakt heeft. Ik vond zelf dat KF de hoeven wat aan de hoge kant liet bij de hielen. De toon heeft hij mooi afgerond, maar ze staat nu wat bokhoeviger weer. Ik wees hem daar ook op, maar ja er kan achter nu even niet meer af en voor zijn ze heel kort.

De DA vond net wel dat ze te kort was gepakt voor, ook omdat dit geen goede stand was voor het hoefbeen. Ook daar baal ik een beetje van .. had het net zo goed zelf kunnen blijven doen .

balen. kan me voorstellen hoe je je voelt. toen ik je bericht las over het stijf lopen zag ik de bui al hangen. aan de ringen in de hoeven van een van mijn merries kan ik precies zien wanneer het fout is gegaan. namelijk op het moment dat ik dacht ze loopt goed. toen maakte ik een wat langere rit en bingo de volgende dag stijf als een hark op haar voorbenen. 2 cm hoefwand later hetzelfde. mijn eigen rotschuld. voorlopig gaat ze dus niet zonder schoenen naar buiten en ook niet draven op harde ondergrond.

heeft KF soms aan de zoolkant voor wat afgehaald? en als je de hielen te hoog vind, maak je ze toch zelf nog wat lager. als het de DA al opvalt wil dat wel wat zeggen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 00:06

overigens,

@IP: lees eens het artikel over laminitis op de site van pete ramey
www.hoofrehab.com

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 00:27

vervelend voor isa, dus toch wel!! sterkte voor d'r!

kinke, wat een verschil zeg. we worden vast wel op de hoogte gehouden over het verloop van de hoeven.

AM succes met verhuizen morgen, ik hoop dat het droog blijft!

met mij gaat het alweer een stuk beter, af en toe een diclofenacje om de ergste spanning eruit te halen en het magnetiseren heeft ook al een stuk geholpen. hier en daar is er aan een werveltje gesleuteld. over 2 weekjes mag ik terugkomen als mijn herstel loopt zoals het moet.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:10

Wanneer ik die berichtjes lees, blijft een ooit hoefbevangen paard erg kwetsbaar.

Nee reeën hebben wij hier niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:16

Isa heeft ooit toen ik met hoefschoenen begon een eeltrand op de zool gekregen, waarover ik vast wel eens geschreven heb. Die is eind juni eraf gelopen. Net wat Jackie ook zegt ... maar zonder hoefschoenen gaan lopen. Het ging juist zo geweldig goed, ze kon over iedere bodem heen klossen, dus uit die dingen. Moet kunnen volgens bepaalde sites en forums ... Opmerkingen van een DA uit het verleden dat ze nooit zonder bescherming mag lopen in de wind geslagen.

Na een rit was de eeltrand weggesleten. Heb daar nog ooit foto's van gemaakt. Ilona op HN riep nog dat het nu zo'n mooi hoefje was geworden, maar ik was er toen helemaal niet gerust op .... wat was die eeltrand en was het wel zo goed dat die nu weg was?

Nu ik hier pas las nav die clinic van Pete Ramey dat die eeltring de rand van het hoefbeen aan kan geven (en dus inderdaad eelt is op de zool ter bescherming) voelde ik de bui al hangen ... ze liep toen nog goed.

Nu ging het minder en juist daarom dacht ik zelf wat verkeerd te doen en heb dus Klaas laten komen. Hij heeft haar in de toon nog wat korter gezet omdat de wand daar langer was. De hielen had ik al vrij kort dus die konden vrijwel niet korter. Maar daarmee heeft ze wel een wat meer bokvoetje gekregen als ik zelf had.

Ik denk dat dit de laatste druppel is geweest ... ik heb haar ook wat meer laten lopen omdat we dus dachten (K en Ik) dat het spierpijn was.

Al met al is het te veel geweest.

Het gras heb ik ook dit jaar weer eens bemest gehad omdat dit beter zou zijn ivm dat fructaan verhaal. Ik gaf ook wat meer handmatig gemaaid gras (lang gras) bij en nog altijd onbeperkt hooi. Beetje te dik was ze ook wel geworden. Hoe dan ook, ik heb nu zoiets van had ik haar toch maar op haar schrale onbemeste weitje gelaten ... maar ja dat is toch eigenlijk juist zo slecht volgens de laatste ontwikkelingen?

Ik weet het niet meer !!!!!
Ze staat nu in de uitloop, zoekend naar sprietjes gras. Die zijn er niet, maar ze staat wel zand te snuffelen nu ... kans op zandkoliek die ze al 2x ook gehad heeft is dus ook weer aanwezig. Ik heb alleen maar zeer kort gras nu ... pfffffff

Ze heeft alleen pijn trouwens als ze op harde grond loopt. Op zand en wei lijkt ze een beetje spierpijn te hebben ... loopt wat korter dan anders. Maar gisteren aan de longe draafde ze best wel goed op de volte (paar rondjes maar voor DA), maar op het harde is het totaal niets. Ik heb wel pijnstillers.
Er is bloed afgenomen om te zien of ze verder nog wat mankeert, maar die uitslag krijg ik volgende week pas.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:27

IP: !!! Ik ken het hoor, dat je je constant af moet vragen of je het allemaal wel goed doet. Lee is ook zo'n zorgenkindje. Die gaat nu goed, maar je weet nooit of het tij weer gaat keren, en dan is het zoeken geblazen. Heeft ze iets verkeerds gegeten? Heeft ze te weinig beweging gehad? Of juist te veel? Heb ik haar op de foute ondergrond laten lopen? Ik ben er sinds vorige week ook achter dat haar schoenen te klein waren geworden. Daar kreupelde ze ook op. Gaat dat zich nog tegen me keren? Enz enz ...

Overigens heb ik Lee nu ook aan de schrale kant. Ik vind het er niet uitzien (ik mis haar dikke Paintbillen), maar ik heb het idee dat zij zich er lekkerder bij voelt. Ik heb voor over een paar weken weer een afspraak gemaakt bij Laarakker om haar weer eens helemaal door te laten lichten. Ik hoop dat ik daar wijzer van wordt.

Het blijft een bron van hoofdpijn hoor, die probleemvoeten!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:33

Yep het is gewoon een opeenstapeling geweest ... en het gaan wandelen en rijden zonder hoefschoenen ... dat was niet handig geweest. Ze heeft er jaren over gedaan probleem hoeven te krijgen, dan kan ik niet verwachten dat ik in 1,5 jaar weer gezonde hoeven terug heb.

Schraal is ze zeker niet ... beetje sponzig dus bij het bloedonderzoek zou ook naar de nierwaarden gekeken worden. Misschien houdt ze afvalstoffen vast?

Je gaat je van alles afvragen en bedenken inderdaad.

Maar nu is het wel zaak haar geen zandkoliek te laten krijgen.

Wat is wijsheid ... Ik mag het jullie niet vragen want het is moeilijk te beoordelen, maar het maakt voor mij de keuze misschien makkelijker.

Ik heb dus bijna gemillimeterd gras. Als ik nu een klein stukje daarvan open zet (eventueel maar uurtje per dag), dat ze toch wat te snuffelen en te knagen heeft ... ze moet nogal wat werk verzetten om een handje vol gras naar binnen te krijgen.
Zou dat nu zoveel kwaad kunnen????

Denk..denk..denk..denk..