De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 19:53

Pellie schreef:
dank jullie wel!

ik heb gemist dat je van wei gaat verhuizen... why?

ik geloof dat niemand me begrijpt, maar ik ga verhuizen omdat:

Ze in de wei dag en nacht staan.Ook in de winter. Ze hebben veel bomen om onder te schuilen. Helaas geen schuilstal ,maar dit vind ik een mooi alternatief.

Het is een kudde van 11 ponies, die 2 van mij dan en de rest zijn Ijscoos, op 1 Haf na.
Ik krijg er een bak bij
En een grote schuur waar ik makkelijk mijn spullen in kwijt kan (behalve mijn kar dan).

Ik ga weg omdat de huidige boer niet meer wil dat ze in de winter op het land gaan. In ruil daarvoor èn een stevige prijsverhoging gaat hij een bak aanleggen, in de huidige wei.
De wei wordt dus steeds kleiner, ik krijg een bak waar ik niks mee wil.
Ze moeten dus in de winter in de bak lopen. Er komt dan een paard bij, vanwege de "terugverdien centen".
Daarbij moet je weten dat de Haf vd vriendin vd boer nu drachtig is en een hele andere manier van paardenhouden erop na houdt. Paard staat veel op stal. De Tinker die er nu nog is, gaat strakjes dus ook op stal s nachts, die kan niet alleen buiten blijven.....Die baalt dat ik weg ga.
Verder kunnen de haf en Andor slecht samen .

Zie je het voor je:
in de winter in de bak met 5 paarden ,waarvan 1 drachtig.En een vreemd paard...
Ze hebben(hadden) 1 stal waar ze samen in lopen. Daar zullen ze dan nóg meer in staan.

Nee hoor, dank u!

Ik heb me de blubber lopen zoeken naar een andere plek, lag er nog net niet wakker van. Ook niet perfect zo, veel paarden, rare eigenaren . Ik weet niet of ik het trek dat ze in de winter in de stromende regen staan....
Voor Merrit zou het wel erg lekker zijn, die heeft artrose.

Het zijn trouwens , op 1 tje na, allemaal merries Maar geen gezelligheids dieren hoorde ik al. Dus geen gekroel met andere paarden voor Andor

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:06

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 20:11

Pellie schreef:
nou ik denk dat wij het hier wel snappen

zou deze advertentie ergens toe leiden?

Gelukkig dat jij het wél begrijpt..

Ik had die advertentie gezien. Zal Ilona lekker vinden dat haar hoef als "anti" reclame wordt gebruikt

Beetje curieus hoor.

Zoiets loop je tegen het lijf, zoek je toch niet op deze manier op???

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 22:52

Trouwens nog een citaatje uit de BIT:

Steeds kreupel
De hoeven van mijn merrie groeien niet hard, brokkelen snel en zijn simpelweg slecht. Ik heb al van alles geprobeerd. Wat kan ik doen om dit soort kreupelheden te voorkomen?

antw van Spiering, hoefsmid:

De hoefgroei neemt af als de paardenvoet niet in balans staat. De hoefsmid kan de balans verbeteren. Als er dan ook ruim garnituur op het ijzer aanwezig is ,zal de hoef groeien en beter worden, tenzij het paard medisch niet in orde is. Kneuzingen in de hoef worden mogelijk veroorzaakt door te nauw beslag of doordat de zool te weinig diepte heeft.

En verder gaat hij uit van een hoef met een ijzer

Dit druist allemaal zo tegen "onze" principes in......

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:52

Antheman schreef:
Daar kreeg ik van de enige NIET ijsco eigenaar te horen dat ze niet op me zaten te wachten

Een hartelijk welkom, zeker moeite met omgangsvormen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 22:53

Trouwens, ik heb geen zin om tig paginaas terug te bladeren, maar hoe zat het nu ook al weer wat Ramey zei op die clinic over hiellanden? Waarom is het voor veel paarden moeilijk om hiel te landen??
Mac, ingrid???

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 22:54

opala schreef:
Antheman schreef:
Daar kreeg ik van de enige NIET ijsco eigenaar te horen dat ze niet op me zaten te wachten

Een hartelijk welkom, zeker moeite met omgangsvormen

Nou, zeg dat! Bovendien liep ik recht op een Ijsco baasje af en hij kijkt gewoon de andere kant op. Doe dan maar je best om je nog even vrolijk voor te stellen!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 23:11

Mac schreef:
Wat bij mij het meeste indruk heeft gemaakt is het belang van "hiellanden". Het is daarvoor belangrijk dat de hielen laag zijn, zodat het paard het mechanisme in de achtervoet optimaal kan gebruiken. Alleen: veel gedomesticeerde paarden hebben onderontwikkelde achtervoeten (daarmee bedoel ik de achterkant van de voorvoeten; door de locomotie van het paard ontwikkelen de achtervoeten zich beter), waardoor ze hun hielen niet willen en kunnen gebruiken. Ze zullen daardoor dan altijd op de teen blijven landen, wat dus weer ernstige gevolgen heeft voor het funcioneren van de voet. Om te stimuleren dat het paard toch op de hielen gaat landen, is het dan beter de hielen iets langer te laten en een flinke mustang roll in de voorkant te maken zodat de breakover (oh ja, nog zo'n belangrijke!!) naar achter komt. Het is dan zaak het paard veel beweging te geven, zodat je de achterkanten van de voorvoeten ontwikkelt. Als deze ontwikkeld zijn, kunnen de hielen naar beneden. Rijden met hoefschoenen en straal pads totdat de achtervoet zich beter heeft ontwikkeld. Die heb ik héél goed in mijn oren geknoopt ivm Lee.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 23:22

opala schreef:
Mac schreef:
Wat bij mij het meeste indruk heeft gemaakt is het belang van "hiellanden". Het is daarvoor belangrijk dat de hielen laag zijn, zodat het paard het mechanisme in de achtervoet optimaal kan gebruiken.
Alleen: veel gedomesticeerde paarden hebben onderontwikkelde achtervoeten (daarmee bedoel ik de achterkant van de voorvoeten; door de locomotie van het paard ontwikkelen de achtervoeten zich beter),
waardoor ze hun hielen niet willen en kunnen gebruiken. Ze zullen daardoor dan altijd op de teen blijven landen, wat dus weer ernstige gevolgen heeft voor het funcioneren van de voet. Om te stimuleren dat het paard toch op de hielen gaat landen, is het dan beter de hielen iets langer te laten en een flinke mustang roll in de voorkant te maken zodat de breakover (oh ja, nog zo'n belangrijke!!) naar achter komt. Het is dan zaak het paard veel beweging te geven, zodat je de achterkanten van de voorvoeten ontwikkelt. Als deze ontwikkeld zijn, kunnen de hielen naar beneden. Rijden met hoefschoenen en straal pads totdat de achtervoet zich beter heeft ontwikkeld. Die heb ik héél goed in mijn oren geknoopt ivm Lee.

Maar hoe komt dat nu?????

Top dat je hem omhoog hebt gehaald, ik heb wel lopen zoeken, maar zag t zo snel niet.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 23:55

Door te weinig beweging , want door meer beweging kan je het gebruik van de achtervoet ontwikkelen. Ik lees het zo. Voordat je aan het natuurlijk bekappen begonnen bent, zijn de hielen langer dan gewenst. Door een mustangroll te maken, maak je het afwikkelen makkelijker, daardoor wordt op den duur de voorvoet minder belast, die belasting neemt de achtervoet over. Wanneer ik het niet goed heb, zal vast iemand mij wel corrigeren

Mijn bureaublad op dit moment, echt een merrie met een blik van "doe jij maar gewoon, dan doe je al gek genoeg"

Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:44

In de achterkanten van de voeten van een paard zitten aders, pezen en weefsels die samen de werking van de voet reguleren (doorbloeding, ondersteuning van het skelet en vering). Deze bloedvaten, aders en weefsels worden aangemaakt door beweging en contact met de grond. Omdat veulens vaak niet goed worden bekapt en gedomesticeerde paarden te vroeg op ijzers gaan, wordt deze ontwikkeling geremd, stopgezet of zelfs in zijn achteruit gezet. Het motto is dus -wederom-: goed en regelmatig bekappen, geen ijzers, veel beweging.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:17

Inmiddels is Isabella nog wat slechter gaan lopen. Ze mag vandaag niet de wei op ... ik vrees toch voor een bevangenheid hoor. Ze staat op haar voorhoeven wat te wiebelen, tilt deze eigenlijk al gelijk op als je het been aanraakt (normaal moet je nogal trekken ).
Ik ga vanmiddag ook om een bloedonderzoek vragen ... misschien dat daar wat uitkomt .. ik weet het zo langzamerhand niet meer.

Het ging juist zo goed ... te goed misschien??? Ik kan wel janken eigenlijk, maar moet positief blijven denken uiteraard.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:33

oliebol, écht poedersuiker voor je zeg!! en voor isa natuurlijk!!

mooie foto opala!!

ik geloof niet dat gam zijn voorste hielen minder gebruikt maar ik ga er ook ff op letten!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 11:31

Ingrid: veel sterkte!!!
Ik hoop dat ze wat kunnen vinden!

Dank je Mac, Dus eigenlijk omt het omdat we verkeerd bekappen van jongs af aan en er heel vroeg een ijzer onder slaan.

En Oop: met zo'n bureaublad gaat `alles beter!javascript:smiley(':D')

Pellie: alweer iets opgeknapd?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:27

IP: Ik hoop voor je dat het geen hoefbevangenheid is

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:32

Nee hoop ik ook ... net even met haar rond gelopen, maar op het gras zie je niet veel afwijkends. Het is net op het harde eigenlijk. Misschien heeft ze van de week toch na haar bekapping te veel op het grind op en neer moeten lopen en iets gekneusd (tijd geleden dacht ik ook dat ze verkeerd op die nieuwe tegels was was gestapt) en dat dit dan zeer doet nu met een bult zand onder haar hoef. Maar aan de andere kant ... het ziet er maar houterig uit. Nou ja, ik wacht nog altijd op de DA ... ik hoor het straks vanzelf. Ben wel weer opgelucht dat ze tenminste op het gras normaal loopt en ook weer wat wilde appuyeren en voetje geven en zo

O ja ik was naar die pony wezen kijken als maatje voor Isabella ... blijkt een zomereczemer geworden te zijn. Alle manen eraf. Ik zit nu zo enorm te dubben omtrent die pony (bijna geen toeval dat Isabella juist nu wat aan de hoeven krijgt of wel ?).

Neem ik de pony niet, dan gaat ze naar een opkoper

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 14:34

Ik zou geen excemer nemen Ingrid!

Zoveel ellende voor dat dier.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:42

Kwestie van een goede exzeemdeken om houden.
Als de prijs er naar is, heb je de kosten van een deken er al snel uit

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:30

Het is nog maar de vraag of die pony echt een eczemer is. Ze heeft het dit jaar voor het eerst gekregen en de laatste paar weken alle manen uitgekrabt; nou ja bijna allemaal, ze had er nogal veel
Afbeelding

Overigens DA is net weg ... Isabella is bevangen. Ik baal als een stekker uiteraard. Waarvan? vraag ik me steeds af. Er staat nauwelijks gras op haar weitje. Is wel fructaanweitje, maar vorig jaar was het ook zo. Ze is wel wat te stevig inderdaad en ze is vrijdag bekapt geweest en wel wat korter als ik het doe, die eeltrand is inmiddels van de zool door het veelvuldig lopen over de harde weg ... en ja ze krijgt ook wel eens wat extra en zo; maar nu staat ze dus op het zand met wat hooi en op pijnstillers. Er is ook bloedafgenomen om te kijken op afwijking van nieren, spieren en algemeen bloedbeeld. Weet ik volgende week meer van.
Ik mocht haar niet meer zonder hoefschoenen rijden ... maar ja die conclusie had ik zelf al getrokken. Ze kan nu ook niet zonder.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:20

sjips Ingrid, ik leef met je mee. Duim voor je dat Isa gauw weer opknapt. Over die eczemer....dat moet dan toch een koopje zijn
Ben het eens met SM, een goede eczeemdeken doet wonderen. Toen ik Kinke kocht wist ik dat ze eczeem had, ze loopt zelfs 24/7 buiten, het enige wat ik doe is 's morgens en 's avonds anti-vlieg op haar benen, uiers en hoofd en de deken draagt ze dus altijd, haar manen zijn hardstikke lang

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:26

btw....paard van een vriendin is afgeschreven door de veearts (en door zo'n beetje iedereen die ze kent). Verzakt hoefbeen en HKO 3. Heb haar gevraagd of ze het paard nog een kans wou geven (is nog maar 8 jaar). Ze is 2 weken geleden voor het eerst "natuurlijk" bekapt
Foto's zijn niet gewelding (regen...onweer) maar duidelijk te zien is het verschil in grootte van de linker en rechter voorhoef....
http://www.mijnalbum.nl/Album=GHI8VZYR

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:50

Tjee Kinke, die voeten willen een heel andere kant op dan ze nu staan! Flink project, maar vast en zeker de moeite waard. Ik hoop dat de revalidatie gaat lukken!

IP: balen zeg!! Wéér die molen door van karig eten, mega-mustangrolls en afgemeten beweging ...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:00

Inderdaad Mac, hopen dat het niet te laat is. Maar eigenaresse weet dat dit een langdurige geschiedenis gaat worden en heeft het er voor over. Van de rontgenfoto's werd ik niet echt blij ook al heb ik er geen verstand van. Verzakt hoefbeen was uiteraard zeer duidelijk te zien en op de foto genomen van de achterkant van de voet zag je in het midden bij het hoefkatrol een "pluizige" substantie, beetje rafelig ofzo. Kan het niet goed omschrijven.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:07

Wel een interessant geval ... het arme paard ... vaak foto's maken (en met ons delen natuurlijk ) dan kun je de vooruitgang zien.

Door wie wordt het paard nu bekapt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:11

Ik hou jullie op de hoogte. (misschien komt het verhaal ook nog op PN te staan).
Paard is nu bekapt door Fred Kammer.
Wat me altijd opviel bij dit paard, en dan vooral in draf...dat het zo "veerde" bij de koten. Dus bij het neerzetten zakte de koot nog een eindje richting de grond. Is dit normaal, of komt het door een te hoge hoef en veroorzaakt het zo een te grote belasting voor de pees...dus HKO?