evita_ schreef:Als je koud water drinkt na het sporten openen je bloedvaten zich juist weer. En ik moet eerlijk zeggen, van warm water worden mijn handen het snelst warm. Maar ik heb winter handen.
Niet de bloedvaten van je maag waar die plens koud water inkomt , vandaar dat je problemen zou kunnen krijgen met veel koud water drinken...Ik drink ook veel en koud water hoor , als ik het warm heb , en heb tijdens het zonnen [ pfff wat was het lekker warm vant zomer!!!!] heb ik ook de tuinslang naast me liggen met koud water. En mijn paarden draaien ook rondjes in de straal van de tuinslang als het 30 graden is , maar die hebben nog niet echt gezweet van het sporten , alleen van de warmte...
Als je gaat sporten dan word je lichaamstemperatuur hoger , je lichaam reageerd daarop door warmte kwijt te raken. Dit doet je lichaam door te gaan zweten , en door de kleine bloedvaten van je huid helemaal 'open ' te gooien , het bekende rode hoofd[ en nee niet van schaamte!]Op die manier probeerd je lichaam snel af te koelen. Je huid is daarbij het belangrijkste orgaan!
Als je dan vervolgens een koude straal erop kletst , dan schrikken de oppervlakkige bloedvaten zich helemaal 'dicht' , en kun je je overtollige warmte niet meer kwijt.Je krijgt zelfs kippevel , en dat is een van de belangrijkste functies van de huid om het juist warm te krijgen...
Kan een paard ook kippenvel krijgen? Heeft een paard kippenvel als hij zijn haren overeind zet? Dat moet haast wel , want aan elk haartje zit een minuscuul spiertje die ervoor zorgt dat de haar overeind komt te staan...maar zien jullie dat ook als een paard onder de koude kraan afgespoeld word? Ik weet het niet...iemand dit ooit opgevallen?
[pfff verveel me een beetje , en nu jullie ook nog door dit hele verhaal]