Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:26

liljebo schreef:
HC Wat mij betreft mag je in een onderbroek op je paard zitten.

..euh, dat mag van de wet weer niet.
Bij FEI-endurance mag je zelfs niet in een shirt zonder mouwen rijden vanwege ´de gewenste uitstraling van de sport´....

Beiden perfect de omkadering van de polemiek rond de valhelm en het ´onvoorspelbare vluchtdier´.

Wettelijk gelden de openbare zeden in de paardensport legt men daar bovenwettelijk een bepaling bij.

De wet eist dat je het voertuig beheerst en je fatsoenlijk kleedt. De rest is persoonlijke vrijheid waarbij respecteren accepteren is.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:46

viewtopic.php?f=105&t=846125

Hierna de bp met klapzak, wat dáárna Haha!
Oh, ík heb overigens een bp en een heel wat betere dan wat in de hipische wereld te koop is. Draag het ding soms ook. Idem harde scheen- en kniebeschermers.
Ik trek ze aan op ruigritten en dat is gelijk de valkuil. Als ik die dingen niet had, zou ik die ruigritten niet maken en minder kans op val hebben Haha!

Grijs. Veel tinten grijs.

hc

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:02

stomme vraag misschien... maar wat bedoel je met ruigritten? zonder flauwekul. Ik ken die term niet. (is wel ff off topic, maar ik ben nieuwsgierig)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:12

liljebo schreef:
stomme vraag misschien... maar wat bedoel je met ruigritten? zonder flauwekul. Ik ken die term niet. (is wel ff off topic, maar ik ben nieuwsgierig)

Een ruige rit.

Ik heb een nogal vertrouwensvolle hengst. In zichzelf, in mij. Ik rij hem optomingsloos en doordat hij alles doet, kan ik met hem ook míjn grenzen verleggen. Hij leert echter ook en samen zijn we dus een heerlijk setje wat allebei wel eens wat suboptimaal doet.

Wanneer ik met hem ga dwarsvelden op snelheid gaat dat ruig, HEEL ruíg.
Dwarsvelden is een goed nederlandse oude term voor, dwars door het veld, voor het engelse point-to-point. Vroegah deed ik dat te voet, met een lange paal voor de sloten. Daar komt ook dat friese fierlejeppen vandaan. Nu te paard.
In een zo recht mogelijke lijn dwars door terrein.
Dat rijmt dus het is zo Knipoog
Door ruig terrein, op een ruig paard, op snelheid. Optomingsloos in de letterlijke en figuurlijke zin van onbeteugeld Go jij! Go jij!

Mijn manier van paardrijden is dat ik navigeer en mijn paard de rest doet. Pielemans is nogal van de korste weg en gaat wel eens ergens dwars doorheen of overheen terwijl dat voor míj wat minder...... elegant Haha! is.
Op zich geen probleem en al doende leren we doch beschermende kleding, écht beschermende kleding is dan wel verstandig.

Ruigrit dus Pling

hc

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:04

klinkt allemaal fijn en wel zo'n ruigrit, maar zet je dan een helm op of niet? Want hoe goed je paard ook luistert, als je met zn tweëen met je klikken en klakken in een met gras overgroeide sloot stuikt, zou je dan niet blij zijn dat je een helm ophad?

Tis maar een van de zovele ledsels die je kan voorhebben, maar toch...

Bescherm je je paard op zo'n ritten trouwens ook, of niet? Ik bedoel dan in de zin van peesbeschermers en dergelijke.

Ik rij ook voor 99% zonder cap hoor, maar als ik een cross-country-achtige uitstap ga maken, zou k hem toch opzetten. Een balk valt als ze hem raken, maar een boomstam of een sloot blijft waar hij/ze is en dan ga je op je neus... Clown

edit: heb intussen het topic bijgelezen en het antwoord staat een bladzijde terug, HC. Nevermind dus Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:26

Huertecilla schreef:
liljebo schreef:

Een ruige rit.

Ik heb een nogal vertrouwensvolle hengst. In zichzelf, in mij. Ik rij hem optomingsloos en doordat hij alles doet, kan ik met hem ook míjn grenzen verleggen. Hij leert echter ook en samen zijn we dus een heerlijk setje wat allebei wel eens wat suboptimaal doet.

Dwarsvelden is een goed nederlandse oude term voor, dwars door het veld, voor het engelse point-to-point. Vroegah deed ik dat te voet, met een lange paal voor de sloten. Daar komt ook dat friese fierlejeppen vandaan. Nu te paard.
Door ruig terrein, op een ruig paard, op snelheid. Optomingsloos in de letterlijke en figuurlijke zin van onbeteugeld Go jij! Go jij!

Mijn manier van paardrijden is dat ik navigeer en mijn paard de rest doet. Pielemans is nogal van de korste weg en gaat wel eens ergens dwars doorheen of overheen terwijl dat voor míj wat minder...... elegant Haha! is.
Op zich geen probleem en al doende leren we doch beschermende kleding, écht beschermende kleding is dan wel verstandig.

Ruigrit dus Pling

hc

Ok thanx. Zou ik dan inderdaad niet in de onderbroek doen Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:37

kynshiri schreef:
edit: heb intussen het topic bijgelezen en het antwoord staat een bladzijde terug, HC. Nevermind dus Knipoog

één antwoord terug ook Knipoog

hc

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:46

Huertecilla schreef:
liljebo schreef:

Een ruige rit.

Ruigrit dus Pling

hc

Het spijt me zeer maar ik vind dit weer zo een ''kijkeensallemaalhoegeweldigikben'' post. Ik doe het ook met mijn pony maar ik loop er toch ook niet mee te koop? Verward

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:07

Lara_Silver schreef:
Het spijt me zeer maar ik vind dit weer zo een ''kijkeensallemaalhoegeweldigikben'' post. Ik doe het ook met mijn pony maar ik loop er toch ook niet mee te koop? Verward

Wat is de inhoudelijke reactie mbt het topic Verward

hc

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:14

Huertecilla schreef:
Lara_Silver schreef:

Wat is de inhoudelijke reactie mbt het topic Verward

hc

Een indirecte samenhang met het topic aangezien het een kritisch respons is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:33

Lara_Silver schreef:
Een indirecte samenhang met het topic aangezien het een kritisch respons is.

Het is een kritische subjectieve mening op basis van jouw emotie op basis van wat jij méént te lezen.
Volledig off topic én persoonlijk = dubbel tegen de bokt communicatie regels.

Verder reageer je uit die emotionele weet-ik-veel-wat ook érg selectief: ´kijk eens hoe goed ik ben dat ik altijd een niet eens verplichte helm opzet´ is 90% van de inbreng hier Haha!

Terug on-topic: grijs. Bij meer of minder ´natural´ samenwerking ergens anders in het grijs.
Waar een individu meent te zitten in dat grijs is díens recht. Dit respecteren is dit accepteren en dááruit volgt dat je er dús geen mening over uit = zet zelf wel/of geen cap op en bemoei je niet met een ander.

´Ja maar, ik mag tot zeggen wat ik vínd?!´
Ja, uiteraard en daarmee geef je óók aan dat je de keuze van een ander niet accepteert, niet respecteert. Daarmee geef je uiting aan betutteling. Daar mag je uiting aan geven, maar het blíjft betutteling, bemoeizucht.

hc

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:37

.. en de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet ..
je doet imo exact het zelfde ..alleen dan met een technisch woordenboek in je hand

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:51

nickyu schreef:
.. en de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet ..
je doet imo exact het zelfde ..

Dat is jammer, wanneer ik dat doe, want ik wíl dat niet. Wijs mij er gerust KONKREET op (inhoudelijk en per pm, want dat zijn de Bokt-regels daarover) want ik wil daar graag van leren en niets menselijk is mij vreemd ook al ben ik een martiaan op een grote hond Haha!

Wederom echter gaat het hier over mij Bloos en dat is níet het topic Pling

hc

JolliegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 09:58

HC geeft toch gewoon antwoord op iets , komop Scheve mond

En die cap, ach het beschermt, ik draag hem vrijwel altijd (met rijden áltijd) maar heb wel eens dat ik in het land even erop klimde, nu kan dit niet meer want dat paard is weg.
en bij deze die ik nu rij klim ik niet zonder cap op, te gevaarlijk.

ieder zijn eigen keus lijkt me, en ook met een cap kan je flink gewond raken.

Hoe denken jullie over die luchtige caps, die plastice, die echt OP je hoofd zitten ipv OM je hoofd,
Die schijnen ook levensgevaarlijk te zijn wegens het in de nek wegschieten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:13

Jolliegirl schreef:
HC geeft toch gewoon antwoord op iets , komop Scheve mond

Huh Verward

1. Ik heb geen vraag gelezen.
2. Er wordt juist net irreglementair gereageerd op mijn antwoord op een vraag.
3. Wéér gaat het over míj.....

Oh en er bestaat geen recht op antwoord: als je wat wil weten is dat JOUW uitdaging!
Wel is er een sociale plicht om op een fatsoenlijke manier een vraag te stellen in de hóóp op antwoord. Het niet suggestief of van een mening voorzien vragen zijn daarbij kenmerken van een goede manier van vragen. De ts bijvoorbeeld stelt op een foutieve manier een incorrecte vraag.
Maar goed, dat is offtopic....

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:22

Jolliegirl schreef:
Hoe denken jullie over die luchtige caps, die plastice, die echt OP je hoofd zitten ipv OM je hoofd,Die schijnen ook levensgevaarlijk te zijn wegens het in de nek wegschieten

Wat een cap bij een tik naar boven toe in je nek kan doen is een héél goed argument bij het kiezen. Ik snap eignlijk niet waarom aan een traditionele cap een soort zonneklep zit vooraan, want dat verhoogt de kans dat iets er onderin haakt en de cap naar achteren duwt.
Ik heb wel de indruk dat sommige helmen die nu bij jumping en eventing gebruikt worden ondertussen rekening houden met het 'whiplash' effect dat je in je hals kan opdoen bij een klap naar achteren. Een jaar of tien geleden kon een helm niet diep genoeg zijn achteraan, maar dat zie ik nu niet meer.
Ik heb mijn vorige om die reden weg gedaan, te diep achteraan. Helaas heb ik dat ondekt na een val waarbij ik plat op mijn buik geland ben. Ik voel het jaren leter nog steeds in mijn nek op koude ochtenden Knipoog

Mijn volgende wordt een skatehelm denk ik. Als er één sport is waarin veel met hoofden tegen de grond wordt gebots Tong uitsteken Haha!
Je hebt ze bovendien in duizendenéén kleurtjes en prints Cool
Hier een saaie zwarte, om het model te tonen:

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:23

Bandida schreef:
Mijn volgende wordt een skatehelm denk ik. Als er één sport is waarin veel met hoofden tegen de grond wordt gebots Tong uitsteken Haha!

Dát was mijn eerste van een reeks ´paardrij´helmen. Weggegooid omdat de nylon bevestigingen onder UV-licht verteerden.
Mijn tweede helm was een heerlijk doorluchtige lichte helm zoals die hier wordt verkocht voor lichte motorfietsen. Hetzelfde verhaal.
Nu heb ik twee net wat lekker zittende helmen van dit type en de Xtreme mtb-helm.

Zoonlief is ook aan zijn tweede helm. De eerst was een echte motorfietshelm. De énige die goed paste. Helaas naar míjn norm zwaar.
Zo snel mogelijk een lichte helm en dat is een Troxel Sierra geworden uit een voorserie. Zodra hij daar in past koop ik voor hem ook een MET ´parachute´ erbij.
Een stoere hoed in zijn maat heeft hij uiteaard ook én zijn Zorro sombrero Haha! Die laatse is alleen nog een relekwie want tot op de dráád versleten, hetgeen me er nú aan doet denken dat ik een vijftal jaar terug eens een zwarte ´ala ancha´ gekregen heb..... ben zoeken.

hc

Oceans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:38

Om even op de oorspronkelijke vraag terug te komen.
Vroeger droeg ik altijd een cap. Stapte nooit maar dan ook nooit op zonder.
Sinds ik parelli volg, heb ik alleen de eerste keer een cap opgezet.
Als mijn paard aangeeft dat ik niet moet opstappen, stap ik ook niet op. Het is een kwestie van je paard te lezen.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:50

Ik heb niet alles gelezen, ga ik ook niet doen, ik wil jullie alleen even wat cijfers geven...(heb mijn scriptie over niet aangeboren traumatisch hersenletsel geschreven).

Uit een onderzoek, gepubliceerd in 1997, is gebleken dat 81% van de ongevallen, binnen de paardensport, plaats vindt tijdens recreatieve sport. In zo'n 70% van de gevallen was dit als gevolg van een val. Deze ongevallen leiden in 91% van de gevallen tot hersenletsel.

Natuurlijk, je kan moeilijk in motorpak op je paard gaan zitten, maar een cap is zo'n simpele maatregel. En geloof me, verdiep je één keer in traumatisch hersenletsel, zie één keer een patient na een val van paard, en je wil niet anders meer dan cap dragen (het liefst eigenlijk nog zou ik met mn motorhelm opstappen Knipoog )

Edit: detail toegevoegd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:37

mawaikee schreef:
Uit een onderzoek, gepubliceerd in 1997, is gebleken dat 81% van de ongevallen, binnen de paardensport, plaats vindt tijdens recreatieve sport. In zo'n 70% van de gevallen was dit als gevolg van een val. Deze ongevallen leiden in 91% van de gevallen tot hersenletsel.

Dit is een drogredenering. De geregistreerde ongevallen zíjn alleen de ongevallen met serieuze gevolgen en dus kan je níets met die percentages.
Als ik álle stuiters van de aflopen jaren hier op de keien en rotsen optel kom ik op een paar dozijn helmloze onvrijwillige landingen. Één met een hoofdwondje als gevolg.
De les van specifiek dát voorval was over paardmanschap en vaardigheid, over inherent veilig ruitergedrag, niet ´helm op´.

Ik ben drie keer naar het ziekenhuis gegaan na een val:
- vinger wat ongelukkig uit de kom
- heup beschadigd
- rug dermate geblutst dat er aan wervelschade gedacht werd
Had in geen van deze gevallen een helm op. Uit alleen het dérde geval was de les dat ik dáárbij een helm op had moeten zetten en dat doe ik nu. Inderdaad motorfietshelm en Xtreme crosshelm Haha!
Jij schrijft liever een motorhelm op te zetten: waarom doe je dat dan niet? Ik doe dat wél!

Om dit in perspectief te plaatsen is het meest serieuze wat ik hier op de boerderij oploop aan de dagroutine gerelateerd. De twee hersenschuddingen hier waren wel met een helm te voorkomen geweest maar..... varkens gaan verzorgen met een hélm op???? of in de regen buiten lopen met een hélm op????

Mbt paardrijden is het Pareto-principe ook van toepassing.
Alle risicos uitsluiten is een illusie en 80% voorkom je door...... paardgerichte omgang.

Zet gerust een helm op bij paardrijden, bij het wassen van de auto of het lappen van de ramen. Enig idee hoe het ligt met het percentage hersenletsel bij ongelukken tijden het douchen??? Opletten, douchematje, niet meer douchen of helm op.... of wellicht gewoon ´grijs´ Haha!

hc

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:41

Als 91% van alle vallen tot hersenletsel leidt...
Stel ik ben 100 keer van een paard afgevallen... zou ik dus al 91 keer hersenletsel hebben opgelopen Clown
Ik weet dat het niet zo werkt.
Bovendien staat er niet bij of het danwel met of zonder cap plaatsvond.

Bovendien zijn we tien jaar verder,er is veel verbeterd aan de huidige caps.Ook is het meer een algemene (verplichte) norm geworden om een cap te dragen.
Ik denk dus dat de cijfers in de post van mawaikee,zeer irrelevant zijn.
(Om even in HC-taal te spreken Bloos )

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:47

Morrie schreef:
ik rij zonder cap, als ik denk dat ik een cap nodig zou hebben, stap ik niet op mijn paard, dan werk ik op de grond tot hij zo leftbraind is dat ik geen cap nodig zal hebben.
Ik zorg ook dat ik op de grond sta voordat mijn paard evt. rightbraind zal worden.
Ik heb geleerd mijn paard te lezen".

Op een ander paard dat de mijne zal ik dan ook nooit en te nimmer stappen, tenzij ik maandenlang de tijd krijg om grondwerk te doen en hem op die manier door en door te leren kennen

ik vind dit dus echt onzin tuurlijk kun je je paard door en door kennen maar mijn tante is een paar weken geleden gevallen met haar paard toen ze wilde aangalopeeren en ze klapte met haar hooft op de grond en ze had een zware hersenschudding
dus er kan altijd wat gebeuren of je je paard nou wel of niet goed ken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:54

mawaikee schreef:
zie één keer een patient na een val van paard, en je wil niet anders meer dan cap dragen (het liefst eigenlijk nog zou ik met mn motorhelm opstappen Knipoog )

Wederom die drogredenering. Voorkom die val!

Verder staat het niet ter discussie of een valhelm de kans op hersenletsel bij val drastisch reduceert. Dat ís zo. Dat is in dit topic al TIG keer bevestigd.

De crux is een risico-anlyse en het recht die zelf te maken. Het accepteren door anderen van die keuze.

Ik zet zelf wel motorhelmen op doch vindt dat wie dan ook zich daar niet mee te bemoeien heeft. Het respecteren van een ander houdt accepteren in.

Jij ziet in het ziekenhuis de gevolgen van een val zonder helm.
Ik heb hier nog niet één ruiter te gast gehad die inherent veilig kon op- en afstappen.
Ik heb geconcludeeerd dat gasten niet op mijn paarden mogen en niet met mij mee, ook al trekken ze een heel crosspak aan Haha!

Zullen we als we het over ongevallen hebben niet beter over een integraal plaatje hebben?! in plaats van dat vertroebelende ´veilige gevoel´ van alleen een iffie cap op?!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:03

marjoleinft schreef:
dus er kan altijd wat gebeuren of je je paard nou wel of niet goed ken

...en als de hemel naar beneden komt zijn we allemaal dood.

Nogmaals: die helm is pas mogelijke bescherming bij een val. Zet dat ding gerust op, maar wel een goede en in perspectief van de veel fundameteler zaken.

Nogmaals: bij míj komt in principe niemand op mijn paarden omdat ik het paardmanschap en de vaardigheid om te Huilen vind. Die helm verandert daar NIETS aan, is symptoombestrijding. Dat laatste is het enorme nadeel ervan.
Politiek correct geneuzel als rookgordijn over het wérkelijke probleem.
Een ´natural´ benadering van het paardrijden voorkómt HEEL veel ongevallen. Zet dan gerust alsnog die valhelm op, want het nut ervan bij val staat niet ter discussie.
Realiseer je echter dat die harde pet je niet vaardiger maakt en wél tot het nemen van meer risicos leidt.
´Zonder helm stap ik er niet op´ is een goed voorbeeld Pling

hc

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:17

Huertecilla schreef:
mawaikee schreef:

Dit is een drogredenering. De geregistreerde ongevallen zíjn alleen de ongevallen met serieuze gevolgen en dus kan je níets met die percentages.
Als ik álle stuiters van de aflopen jaren hier op de keien en rotsen optel kom ik op een paar dozijn helmloze onvrijwillige landingen. Één met een hoofdwondje als gevolg.
De les van specifiek dát voorval was over paardmanschap en vaardigheid, over inherent veilig ruitergedrag, niet ´helm op´.

hc

Ben blij te zien dat je de cijfers juist kunt interpreteren. Dat is dan ook direct het antwoord voor turbotinker. Deze cijfers gelden in het geval van vallen die voor controle naar het ziekenhuis gaan.
Sportletsels betreft binnen de groep traumatische hersenletsels 10%, 70% komt voort uit verkeer. Zo'n 10% als gevolg van huis tuin en keuken ongevallen. Hier zijn nog een aantal leuke dingen over te zeggen, gezien de epidemiologie, maar goed dat drijft wat ver.
Dat we uiteindelijk tien jaar verder zijn betekend niet alleen betere caps, maar eveneens meer ruiters, aangezien het aantal ruiters in nederland de laatste jaren sterk is gestegen.

Verder HC, natuurlijk ben ik het met je eens, een goede omgang met je paard kan veel ongelukken voorkomen. Echter, hoe goed de omgang ook is, het blijven dieren, met een eigen wil, andere manier van reageren dan mensen. Ik ben blij te horen dat het bij jou in de omgeving veilig rijden is, natuur is immers hun natuurlijke habitat, en verkeer zal je er weinig hebben neem ik aan. Helaas heb je in een manege of buitenrit nog altijd te maken met buitenstaanders. Rennende, gillende, kinderen langs de bakrand (heb zelf ooit een keer meegemaakt dat een kind mijn verzorgpaard een keiharde klap met een zweep gaf toen ik langs reed), toeterende auto's op buitenrit enzovoorts. Dit soort situaties maken het onvoorspelbaar, en dus gevaarlijk. Het is niet voor niets dat er in het paardrijden jaarlijks zo'n 300-400 doden vallen (onderzoek 1996 uit mijn hoofd), en dat paardrijden in de top drie van gevaarlijkste sporten staat. Natuurlijk komt daarbij ook een groot deel onkunde om de hoek kijken, maar ontkennen dat je met levende wezens te maken hebt kan je niet.

En daarom vindt ik dat ze een cap dragen wettelijk zouden moeten verplichten. Als was het maar om mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen.