Parelli Inspiration Event Lunteren - 18 augustus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Parelli Inspiration Event Lunteren - 18 augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:12

iedereen op zn paarden aan het staan dus... jullie hoorden wat er werd gezegd, en de reactie van jannico erop: als je je homework goed gedaan hebt kan het...

maargoed, tinkerloos, natuurlijk mag dat

jannico, helaas is de kwaliteit van sommige foto's niet ok maargoed...
doe jij deze week ook nog mee aan het kamp van wally of niet?

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:23

dan nog zijn t leuke foto`s Lachen en iedere foto is der 1. Ik doe idd het kamp met wally deze week. Zo even welkoms drankje doen op stal en vroeg m`n bed in, dan begint het morgen het feest

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:28

Have fun en doe eens een verslagje in het andere topic!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:31

http://i170.photobucket.com/albums/u250 ... 0_3059.jpg
Inspiratie opgedaan gister. Haha!
Hem erop gekregen in een keer, door alleen maar life down te gaan. Bloos!

http://i170.photobucket.com/albums/u250 ... 0_3058.jpg
Daar rechts is hij zowel in stap en in draf door heen gegaan, ik in het midden van 'de cirkel' op een punt blijven staan en dan dmv driving game, aan de voorhand, achterwaarts en achterhand erachter langs leiden. Lachen

http://s170.photobucket.com/albums/u250 ... 0_3048.flv
Met benen wiebelen en dan achteruit, kende hij al, maar nooit gedaan door pionen of tonnen heen, inspiratie van gister dus. Lachen

Vanmorgen lekker bezig geweest met 'm. Lachen

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:33

Puchje schreef:
Over jong paard gesproken: heeft iemand van jullie meegekregen hoe oud het jonge paard 'van Eddy' was?

Dat was Kito! Het paard van een hele goede vriendin van mij! Ze heeft hem zelf gefokt uit haar eigen merrie, het is een Quarter en hij is nu 2 jaar en 4 maanden oud (en wordt uiteindelijk een schimmel, lekker belangrijk).
Even bijvermelden: Kito is echt heel cool en stoer, maar hij kan echt van het ene op het andere moment ontploffen! Toen Eddy hem met de barebackpad ging cirkelen dachten we ook, toen hij begon te bokken, 'Nou, daar komt het!'
Maar nee, het waren een paar bokjes en toen hield hij alweer op...

Hij heeft vandaag ontzettend veel geslapen, hij heeft de halve dag plat in het weiland gelegen, het heeft allemaal dus heel veel indruk gemaakt, zo ook de trailerrit erheen in zijn eentje, de overnachting in een stal waarin hij nog nooit had gestaan natuurlijk...
Het andere veulen heet Boyd en is van een andere goede bekende van me, hij is nu 1 jaar en 1 maand oud en echt een snoepie!

Tinkerloos, leuk dat ik je gisteren heb ontmoet!
Ik heb toch wat aan je te danken, indirect, en ben er nog steeds heel blij mee!
Knipoog
Groetjes Marianne

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:34

Beide paarden vond ik echt heel interessant qua karakter, ik zat soms ook te denken wanneer komt het punt van nu snap ik het niet meer en wil ik niet meer!
Maar alles werd dus zo danig 'uitgelegd' in paardentaal dat die frustratie niet kwam. Dat vond ik heel bijzonder!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 23:28

weet iemand hoe dat blonde vrouwtje heet (student)?

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 23:52

@superRoos, ik kan je wel vertellen wat er gebeurt als je zon geintje uithaalt voordat je je homework doet.... Blauw oog

xDjailo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 06:03

Cheveyo schreef:
weet iemand hoe dat blonde vrouwtje heet (student)?

Dat is Rixta!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:45

Hallo allemaal, ik was lekker herkenbaar en toch durfden mensen me niet aan te spreken (ik bijt niet hoor) want zoveel bokkers heb ik niet ontmoet Lachen Cheveyo, Cassidy, Tinkerloos, Inge en Lilian, Marloes-joy, Cindy en Kiera en verder geloof ik niet....

maar even iets rechtzetten over het 'parkeerplaats incident'.
Ik ben verdeelpunt van Equiplay en ik had wat voorraad nodig, er werd dus absoluut niet gehandeld of spullen verkocht door Eveline!! laat dat eens en voor altijd duidelijk zijn!
Het was alleen handig dat we alletwee op die dag aanwezig waren, het was dus absoluut niet de bedoeling dat er handel gedreven werd.
Die kerel reageerde echt gelijk met fase 4 terwijl fase 1 al genoeg was. Gewoon vragen was genoeg geweest en beleefder was het ook geweest om mij uit te laten praten...
Hij had overigens eens moeten proberen om me aan te raken! Hamer Extreme duivel dan waren de rapen pas echt gaar geweest! Hij ging me tekeer om niks, als praten op een parkeerplaats al niet meer mag....

en by the way, dat Eveline kennelijk niet gewenst is met haar spullen is een groot compliment want kennelijk zijn haar spullen dus kwalitatief erg goed want anders reageren ze niet zo denk ik dan maar....

De dag zelf was behoorlijk inspirational en ik heb met bewondering naar Wally gekeken wat ie deed met die twee paarden. En wat een charisma heeft die man!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:24

jannico schreef:
dan nog zijn t leuke foto`s Lachen en iedere foto is der 1. Ik doe idd het kamp met wally deze week. Zo even welkoms drankje doen op stal en vroeg m`n bed in, dan begint het morgen het feest

Leuk zeg, heel veel plezier gewenst, maar dat zal wel lukken
Mn moeder heeft de hele week in Lunteren mee gedaan, heeft het natuurlijk ook helemaal super gehad!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:28

mizzpoes, leuk dat je de eigenaren kent van de jonge paarden
van de 2,5 jarige is irene meen ik, heeft mn moeder het kamp mee gedaan..
ik vond de theorie erg mooi en de aanpak, alleen zou ik zelf met een 2,4 jarige nog niet zo veel circling achter elkaar doen en er toch al op hangen en liggen...
weer zeg ik dan, de manier is mooi en werkt zeker...
maar die methode met de leeftijd is echt amerikaans... te bedenken welke belangrijke onderdelen dan hun belangrijkste groeifase doormaken, nee niet mijn idee helaas... toch was het mooi om te zien hoe de dieren erop reageerden..

ciscootje, autch... daar doelde ik op ja Ach gut

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:39

ik was ook niet blij met de leeftijd van het paard. Dat het bij quaters gebruikelijk is, maakt voor mij geen verschil. de manier is super, maar ik had liever gezien dat ze er een 3,5 jarige voor hadden genomen ipv een 2,5 jarige.....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:53

niet alleen Amerikans hoor om zo jong op te leren, in Oostenrijk lopen ze met anderhalf voor de wagen/slee/bomen in het bos...... want met anderhalf is de 1e keuring en dan moeten ze trekproeven doen in tuig..... als wij dan zeggen dat we pas met 3 gaan opleren, lachen ze zich slap..... en zo zijn er wel meer dingetjes anders in andere landen dan NL.......

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:17

Ik denk dat het ook aan de bouw ligt van zo'n paard, deze 2 jarige vond ik er al aardig af uitzien. Als je een lang, groot en slap paard hebt dan lijkt het me niet dat die dezelfde behandeling krijgt als wat we zaterdag hebben gezien.
Het is van het paard afhankelijk wat wel en niet kan.

Wat Wally met die jaarling deed vond ik heel mooi, persoonlijk zou ik het niet doen. Omdat ik niet de kennis in huis heb om dit met een jaarling te doen, dat vond ik ook een beetje gevaarlijk want nu zijn er misschien wel mensen die denken aaah dat kunnen wij ook mooi met onze jaarling doen.
Alleen die vergeten dan even dat je hier voor echt veel Savvy nodig hebt. Het is veel moeilijker om ze iets goeds te leren dan iets verkeerds.

En ook de mate van hoe vaak...

Vorig jaar was een vriendin bij mij uit logeren die Level 3 klaar was. Die heeft met 2 veulens gespeeld, ik heb iedere keer staan kijken. Maar toe ze zei probeer jij eens bakte ik er niks van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:19

Eerlijk gezegd vond ik het paard er echt nog uitzien als een baby....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:28

Ik was er afgelopen zaterdag ook, vond het een fijne dag. Twee dingen sprongen er wat mij betreft bovenuit: wat Jan Nico met Lazmir liet zien, en Wally met de jaarlinghengst. Je zag het beestje groeien en meer zelfvertrouwen krijgen, enorm mooi om te zien. Met mijn eigen jaarling ben ik ook vroeg begonnen, dat is nu een tweejarige hengst die barst van het zelfvertrouwen.

Erop gaan zitten is bij mij nog niet aan de orde, maar wat Eddy deed met de tweejarige van Irene vond ik zeker niet te veel. Het ging met respect voor de grenzen van het paard, en deze tweejarige gaat zeker niet continu bereden worden. Voor een eerste ervaring was het prettig om naar te kijken.

Uiteraard ook minder prettige dingen gezien (bij het paard van Rixta zag ik veel staart zwiepen en onzekerheid), maar het goede voerde gelukkig de boventoon. En uniek voor mij: ik heb niks gekocht Haha!. Het fluidity zadel zag er wel heel aantrekkelijk uit, dat dan weer wel...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:32

ik vond Rixta met haar paard ook geen goed voorbeeld van mooie parelli. Het paard was erg Spooky, en ik vond niet dat ze veel deed om haar paard op z'n gemak te stellen. Zag ook vaak een zwiepende staart, en een open mond als reactie op contact het bit. Ik denk dat ze een beetje zenuwachtig was om voor z'n grote groep bezig te zijn (kan ik me voorstellen) en dat uiteraard ook uitwerking had op haar paard.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:43

Wat mijn gedachten dan nog bezig houdt is het rijden met de westernuitrusting bij Rixta (bedankt voor de naam Knipoog, wijken voor druk (neckreining) etc. Maar bij het afwenden/sturen werd er getrokken in de gewenste rijrichting ipv geweken voor druk.
Is dit iets wat bij Parelli hoort? geen aanval overigens maar gewoon een vraag die me bezighoudt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:46

Trekken hoort sowieso niet bij Parelli, maar het wijzen met de teugelhand in de richting waar je heen wil wel (dat heet een "direct rein"). Neckreining komt in de levels 1 en 2 niet voor, je leert eerst heel basic sturen. Door met je hand en teugel in de gewenste richting te wijzen, draait je lichaam ook die kant op - en dat wordt uiteindelijk de cue, je zit.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:56

Aha dan is het waarschijnlijk alleen de westernuitrusting en niet de western manier van rijden.
Dat neckreining in level 1 en 2 had ik niet eens zo gek gevonden denk ik, je hebt toch ook die 'driving game'.
Ik ben een leek hoor dus ik bekijk het met de kennis die ik zelf heb.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:06

Dat kun je wel doen met de carrot stick Chev, daarmee kun je inderdaad als driving game sturen. Ik sla in mijn bericht hierboven voor het gemak ook een heel traject over hoor, je leert ook sturen in fases (eerst ogen in de richting waarheen je wil gaan, dan je navel, dan je benen en uiteindelijk je teugel). En dan krijg je dus uiteindelijk die mooie cirkeltjes die Jan Nico reed, waarbij je nauwelijks ziet wat hij doet (of dát hij iets doet). Ik zou hem maar even als voorbeeld nemen voor waar Parelli naar streeft Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:13

dank, heb hem op video staan dus dat ga ik eens terugzoeken om het te bekijken Knipoog

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:33

SuperRoos schreef:
mizzpoes, leuk dat je de eigenaren kent van de jonge paarden
van de 2,5 jarige is irene meen ik, heeft mn moeder het kamp mee gedaan..
ik vond de theorie erg mooi en de aanpak, alleen zou ik zelf met een 2,4 jarige nog niet zo veel circling achter elkaar doen en er toch al op hangen en liggen...
weer zeg ik dan, de manier is mooi en werkt zeker...
maar die methode met de leeftijd is echt amerikaans... te bedenken welke belangrijke onderdelen dan hun belangrijkste groeifase doormaken, nee niet mijn idee helaas... toch was het mooi om te zien hoe de dieren erop reageerden..

Hallo SuperRoos,

Met Kito is tot nu toe alleen geoefend met trailerladen, wandelen en voetjes geven e.d., cirkelen heeft hij nog bijna nooit gedaan. Irene is totaal tegen het inrijden van een 2 jarige hoor, ze wist niet eens dat Eddy erop zou gaan zitten!
Eind volgend jaar gaat Kito naar Eddy en dan het jaar erop gaat hij pas echt bereden worden als minimaal 4-jarige.
Hij mag er dan wel stevig uitzien, dat zegt niks over zijn wervels die nog lang niet zijn uitgegroeid. Dat is bij elk paardenras hetzelfde.
Maar het was voor een publiek natuurlijk wel helemaal te gek om te zien!
Greetz MizzPoeZ

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:46

Fijn te lezen dat het bij die ene keer blijft. Het paard heeft er wel een goede ervaring mee opgedaan, en als het het komende jaar bij deze ervaring blijft, lijkt het me wel heel sterk als het paard daar iets aan over houdt (behalve iets positiefs) Knipoog