Basje98 schreef:Hallo mensen...
ik zit met een probleem..
Heb net onze Fries bij de DA opgehaald, en er is artrose in zijn hoefgewricht vastgesteld. In de kliniek wilden ze meteen speciaal beslag eronder doen en in zijn gewricht spuiten, dat wilden we niet en we hebben hem mee naar huis genomen.
We zijn al wel homeopatische middelen aan het regelen, maar wat doen met de hoeven? Gewoon verder natuurlijk bekappen? Heeft hier iemand ervaring mee?
De DA wilde ons de ijzers als schokdempend verkopen (ijzers beinvloeden de schokdemping van de hoeven nooit volgens hem). We hebben een "trainingsprogramma" meegekregen, daarvoor hoef je alleen 1 + 1 te kunnen, want dat is gewoon stappen aan de had en elke dag iets langer... zo ver waren we zelf ook al gekomen.
Maargoed, hier hoofdzakelijk de vraag over het beslag.
Alvast bedankt
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ik moest mijn pony middenin een heet seizoen boxrust geven en 2 x per dag mocht ie eruit en aan de hand stappen op het harde. En ijzers met siliconenzooltjes, en medicatie uiteraard. Trouwens: diagnose: peesblessure bij de aanhechting van de diepe buigpees aan beide voorbenen uiteraard.
Nou, zo gezegd zo gedaan, dacht ik...
Na nog geen week sprong hij boven me uit, en verbouwde de hele box. Zijn vriendjes stonden immers wél lekker in de wei, en hij moest als enigste binnen staan!!!
Ik dacht: Dit is niet goed! En ook twijfel over die rotijzers want hij glibberde het hele erf over. Dan krijgen die pezen juist op hun donder!
Zodoende kwam ik met internetten op natuurlijk bekappen en wat mij aansprak was het 'natuurlijke' afrollen, de pees krijgt geen klap, want ze worden langzamerhand (let wel: langzamerhand!) lager op de hielen gezet. Ik zeg altijd maar: ze gaan van hoge hakken naar Nike Air.
Ik ben me erin gaan verdiepen, heb mijn pony eerst een jaar lang door een nb bekapster laten doen, zonder ijzers dus, en hem lekker in het land gegooid. En in de winter in een loopstal. Vervolgens ben ik het zelf gaan doen, aan de hand van de cursus van Ilona en Frans, en dan nog steeds komt er een nb-smid elke 8 weken het checken en nemen we samen de boel door.
Dus stort je niet hals over kop in iets, denk goed na, verdiep je in de materie en luister naar je paard.
Mijn pony heeft er baat bij gehad. Wellicht dat een andere weg naar Rome ook had geholpen, maar ik stond hier zelf helemaal achter en mijn pony gelukkig ook!