Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:59

opala schreef:
Het merendeel kan niet meer zonder .... volgens de eigenaar. Beslag doet "wat" met de hoeven.

Ligt dat niet meer aan de eigenaar dan aan het beslag? Dat sommige mensen niet normaal ergens mee om kunnen gaan ligt toch niet aan de ijzers?

Mijn paard heeft nu prima voeten en is beslagen. Een groot deel van zijn leven al. In de winter gaat hij er af. Alleen voor nog niet omdat hij wat gevoelige zolen heeft. Dit komt doordat hij gruwelijk op de voorhand verreden is. Als die gevolgen straks weg zijn zal hij imo ook voor in de winter zonder kunnen.

Ook mijn vorige paarden stonden perioden op ijzers en perioden zonder. Ik zie het probleem echt niet. Dat er met die thermografische foto geknoeid is dat kon je eigenlijk wel opmaken uit het lezen van info op een site over thermografie. Dat is dus niet een manier van mij overtuigen.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:26

cabcalor schreef:
Leuk! Maar heb ik het goed dat het voornamelijk een samenkomst (babbelnamiddag?) is ipv een studiedag? Dat is althans wat ik opmaak uit het programma op hun website. Ben wel benieuwd naar een verslagje Knipoog
Fred

Fred, het programma staat niet op de site volgens mij, of in ieder geval niet compleet. Er is een 2 daagse conferentie, die voor een zeer groot deel bestaat uit verschillende clinics, welke onderdeel zijn van het certificatietraject. Ik heb eigenlijk helemaal geen tijd momenteel, ben namelijk stikdruk, maar heb wel zin om weer wat "geloofsgenoten" te ontmoeten en weer bij te leren.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:50

@ Deighton, kunnen gewone stervelingen zoals ik en mijn vriendin daar ook naartoe? Lijkt me helemaal geweldig! Ja

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:59

Er mogen zeker ook geen hoefsmeden komen... Blond
Ik ben ook maar een mens? Pling

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:21

SpikyBlue schreef:
Er mogen zeker ook geen hoefsmeden komen... Blond
Ik ben ook maar een mens? Pling

ik ben twee jaar geleden op een clinic van Pete Ramey in Engeland geweest. hoefsmeden en dierenartsen waren daar zeer welkom.

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:52

't lijkt me een top-secret meeting daar. Enkel voor - wie noemde het hier ook alweer - de kaasschaaf-methode ? Knipoog

Voor de geinteresseerden (ik ga naar beide congressen, dus gezelschap is steeds leuk!)
http://www.laminitisconference.com/ ( 2 - 4 november)
http://www.equine-geneva.ch/ (11-13 december)

Beide een zeer interessant programma als je het mij vraagt...

Groetjes,
Fred

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:20

arno8 schreef:
@ Deighton, kunnen gewone stervelingen zoals ik en mijn vriendin daar ook naartoe? Lijkt me helemaal geweldig! Ja

Hoi Arno,

Het betreft het jaarlijkse congres van de UKNHCP. Dit is bestemd voor leden van de UKNHCP.
Is absoluut niet topsecret zoals Fred suggereert, maar betreft wel een besloten bijeenkomst.

De UKNHCP organiseerde vorig jaar nog een Ramey clinic welke open was voor eenieder, net zoals Jacky zegt.

Wat hoefsmeden betreft het volgende: De UKNHCP zoekt juist de aansluiting bij de hoefsmeden. Onlangs hebben ze uitgebreid gepresenteerd op de jaarlijkse hoefsmedenconferentie in de UK. In tegenstelling tot de AANHCP, die verlangd dat een hoefsmid weer helemaal bij het begin begint als hij/zij opgeleid wil worden tot Natuurlijk Bekapper, heeft de UKNHCP een verkort traject voor smeden. Ik vind dat een uitstekende methode om het gat te dichten dat steeds wordt gesuggereerd.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:04

Hallo mensen...

ik zit met een probleem..

Heb net onze Fries bij de DA opgehaald, en er is artrose in zijn hoefgewricht vastgesteld. In de kliniek wilden ze meteen speciaal beslag eronder doen en in zijn gewricht spuiten, dat wilden we niet en we hebben hem mee naar huis genomen.
We zijn al wel homeopatische middelen aan het regelen, maar wat doen met de hoeven? Gewoon verder natuurlijk bekappen? Heeft hier iemand ervaring mee?
De DA wilde ons de ijzers als schokdempend verkopen (ijzers beinvloeden de schokdemping van de hoeven nooit volgens hem). We hebben een "trainingsprogramma" meegekregen, daarvoor hoef je alleen 1 + 1 te kunnen, want dat is gewoon stappen aan de had en elke dag iets langer... zo ver waren we zelf ook al gekomen.

Maargoed, hier hoofdzakelijk de vraag over het beslag.
Alvast bedankt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:30

Ze kwamen uit een berggebied, tamelijk rotsachtig en erg droog.

Begrijp ik het nu goed dat de hoefjes van onze paardje nagemaakt worden naar de paardjes die in eze omstandigheden leefde?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:31

Lees verder dat de methode wel is aangepast.

cremello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:09

Basje98 schreef:
Hallo mensen...

ik zit met een probleem..

Heb net onze Fries bij de DA opgehaald, en er is artrose in zijn hoefgewricht vastgesteld. In de kliniek wilden ze meteen speciaal beslag eronder doen en in zijn gewricht spuiten, dat wilden we niet en we hebben hem mee naar huis genomen.
We zijn al wel homeopatische middelen aan het regelen, maar wat doen met de hoeven? Gewoon verder natuurlijk bekappen? Heeft hier iemand ervaring mee?
De DA wilde ons de ijzers als schokdempend verkopen (ijzers beinvloeden de schokdemping van de hoeven nooit volgens hem). We hebben een "trainingsprogramma" meegekregen, daarvoor hoef je alleen 1 + 1 te kunnen, want dat is gewoon stappen aan de had en elke dag iets langer... zo ver waren we zelf ook al gekomen.

Maargoed, hier hoofdzakelijk de vraag over het beslag.
Alvast bedankt

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ik moest mijn pony middenin een heet seizoen boxrust geven en 2 x per dag mocht ie eruit en aan de hand stappen op het harde. En ijzers met siliconenzooltjes, en medicatie uiteraard. Trouwens: diagnose: peesblessure bij de aanhechting van de diepe buigpees aan beide voorbenen uiteraard.
Nou, zo gezegd zo gedaan, dacht ik...
Na nog geen week sprong hij boven me uit, en verbouwde de hele box. Zijn vriendjes stonden immers wél lekker in de wei, en hij moest als enigste binnen staan!!!
Ik dacht: Dit is niet goed! En ook twijfel over die rotijzers want hij glibberde het hele erf over. Dan krijgen die pezen juist op hun donder!
Zodoende kwam ik met internetten op natuurlijk bekappen en wat mij aansprak was het 'natuurlijke' afrollen, de pees krijgt geen klap, want ze worden langzamerhand (let wel: langzamerhand!) lager op de hielen gezet. Ik zeg altijd maar: ze gaan van hoge hakken naar Nike Air.
Ik ben me erin gaan verdiepen, heb mijn pony eerst een jaar lang door een nb bekapster laten doen, zonder ijzers dus, en hem lekker in het land gegooid. En in de winter in een loopstal. Vervolgens ben ik het zelf gaan doen, aan de hand van de cursus van Ilona en Frans, en dan nog steeds komt er een nb-smid elke 8 weken het checken en nemen we samen de boel door.
Dus stort je niet hals over kop in iets, denk goed na, verdiep je in de materie en luister naar je paard.
Mijn pony heeft er baat bij gehad. Wellicht dat een andere weg naar Rome ook had geholpen, maar ik stond hier zelf helemaal achter en mijn pony gelukkig ook!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 18:12

lailapri schreef:
Ze kwamen uit een berggebied, tamelijk rotsachtig en erg droog.

Begrijp ik het nu goed dat de hoefjes van onze paardje nagemaakt worden naar de paardjes die in eze omstandigheden leefde?

nee niet per defenitie. Er is geen ideaal beeld dat tot op de mm nauwkeurig wordt nagestreeft. Iedere hoef is weer anders en elk paard wordt dus op een manier bekapt die voor hém goed is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:17

En dat leer je allemaal in de cursus? Al die verschillende bekapmanieren?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:21

Nee, je leert 1 bekapmanier. Maar die manier houdt er wel rekening mee dat er verschillende hoeven zijn. Er zijn wel richtlijnen: altijd de zool aanhouden bijvoorbeeld. Maar belangrijker is dat het paard niet gevoelig gaat lopen. Bij sommige paarden kun je in 1 keer de hoefwand tot aan de zool inkorten, bij andere paarden moet je dat in stapjes doen.
Laatst bijgewerkt door arno8 op 27-09-07 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 18:24

lailapri schreef:
En dat leer je allemaal in de cursus? Al die verschillende bekapmanieren?

het aanhouden van de zool is je gids bij het bekappen van het individuele paard

En waarom dat zo is kun je leren op de cursus en dat ga ik hier niet uitleggen want dan zijn we zes pagina's verder

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:25

vraagje: Ik zie bij natuurlijkbekappen altijd van die inhammetjes aan de zijkant. Ik ken een merriestam (mamma + kinderen) die allemaal super goede voeten hebben, zomer en winter overdag buiten staan, niet gereden worden en slechts 2x per jaar door de hoefsmid 'nagekeken' worden. Bij niet 1 van die merries heb ik ooit vanzelf inhammetjes gezien. Hoe zit dat?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:30

Ik denk dat je de kwartierboogjes bedoelt. Het verschilt per paard of die komen of niet. Maar in Nederland komen ze eigenlijk niet voor, de grond is er te zacht voor. In de rocky mountains zul je ze wel zien, daar is de grond knoerthard.

De richtlijn met NB is: als er ruimte voor is, maak je kwartierboogjes. Anders krijg je namelijk flares doordat de hoefwand bij de kwartieren verder uitsteekt t.o.v. de zool dan de rest van de hoefwand.

Geen van mijn paarden heeft kwartierboogjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:35

ah, ok.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:28

Onze paarden hebben alledrie ook geen kwartierboogjes. Ze worden 'natuurlijk bekapt' maar eigenlijk hoeft er vrijwel nooit iets af, ze slijten vanzelf prima. Wel komt er elke paar maanden een NB-er om te kijken of alles nog goed is... En als er stukjes uitsteken ofzo, dan vijlt mijn moeder die eraf, maar ook dat is niet vaak nodig.