Waarom ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:15

Tsja, ik woon ruim 20 kilometer bij mijn paard vandaan. Maar omdat hij goed verzorgd wordt hoef ik er dus niet elke dag heen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:15

In gebieden waar geen weidegang mogelijk is zou zo'n hit-actief stal een heel fijn alternatief zijn. Ik hoop dat meer en meer pensionstallen zullen overgaan op dat systeem of een vergelijkbaar systeem.

http://www.actiefstal.nl

DE oplossing voor gebieden met minder ruimte.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:16

Komt ze ook elke dag? Respect hoor Lachen.

Ik vrees namelijk dat het risico bij zo'n deal is dat het al snel "drie keer per week" komen is. De rest van de tijd is dat toch niet zo'n ramp, want het beestje komt toch wel buiten.

Idd. net wat tita en wendy zeggen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:17

ik heb de ideale situatie gehad hier tita in rotterdam.. hij stond 24/7 buiten met een maatje, swinters schuilstal en paddock zomers de wei. liefst had ik hem daar altijd gehouden. maar als er omstandigheden zijn waardoor je met de grootste buikpijn en tegenzin naar stal gaat wat dan? heb 3 maanden getwijfeld wat te doen.. idealer voor mijn paard kon niet, maar zelf was ik er doodongelukkig.. kan me nu soms nog schuldig voelen dat ik ben vertrokken. Tussentijd een stal gevonden waar hij weer stalpaard werd.. en nu verhuizen naar de tussenweg.. swinters smiddags buiten en zomers 24/7 weidegang.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:17

tita schreef:
Apple dat klopt ik heb een goede stal gevonden maar ruim 60 km van mijn huis vandaan.
Ik zou dan zeker nog maar 3x in de week naar stal gaan de overig dagen zou die stal hem verzorgen maar daar heb ik voor mijn gevoel toch geen paard voor.
Dan zorg ik maar met halve overgave

Waarom halve overgave??? Jij doet wat binnen jouw mogelijkheden ligt. Anderen doen het weer anders. Er is geen enkele manier de "enige juiste".....

Je hebt zwart en wit, en daar tussenin een heleboel grijstinten hoor! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:19

nee zij komt niet elke dag
Maar dat was ook de opzet met nu baan en daarnaast een hbo studie

Als hij dan met andere paarden dagelijks kan spelen is de behoefte ook minder om elke dag gereden te worden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:19

BitchyWitchy schreef:
Hoe ga je dat doen als je paard ingereden is nadya?? Ik bedoel, je wilt gaan rijden en je paard is nat en vies. Besluit je dan om niet te gaan rijden, ook al is dat dagen achtereen? Als je paard nat en vies is kun je hem nooit schoon borstelen en dan zou je weer schuurplekken kunnen krijgen door zand onder je zadel en zo.....

Hoe los jij dat op??

Vandaar dat mijn paard onder een ongevoerde regendeken staat dus Clown, onze enter en twenter mogen lekker vies zijn als ze dat willen. Maar als die tinker (twenter) van mij zo'n varken blijft, gaat ie wel onder een ongevoerde regendeken als ie onder het zadel is.... Haha!

Als mijn paard ingereden is, blijft 'ie buiten staan. En ja, ik rij rustig dagen achter elkaar niet, hoor. Ik wil sowieso gaan afwisselen met grondwerk als 'ie bereden wordt. Rijden is voor mij niet het enige wat ik met mijn paard ga doen. Zonder zadel rijden vind ik trouwens heerlijk.
Ik vind het prima als mensen hun paard buiten hebben staan met ongevoerde regendeken (ze staan tenminste lekker buiten). Sam draagt dat dus ook als het echt langdurig regent, maar zodra het droger weer is, gaat 'ie eraf.
Sammy is ook echt een varken (ligt misschien ook aan de leeftijd), maar ik geniet ervan, omdat hij er ook van geniet. En als dan weer zo'n miep gaat zeuren over zijn vieze vacht (vanmorgen kwam er weer zo'n type op me af), dan ga ik me echt ergeren. Mijn paard is een paard en hij mag in 'zijn huis' doen wat 'ie wil. Hij hoeft er echt niet elke dag glimmend uit te zien. Snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:21

ach en met deken kunnen ze ook vies worden hoor Haha!
dan wrijf je je hoofd en nek en benen en billen gewoon beetje extra met modder in Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:22

zeg, houden jullie eens op! Ik zit te werken hoor, kan het niet bijhouden Tong uitsteken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:22

Wendy schreef:
Tsja, ik woon ruim 20 kilometer bij mijn paard vandaan. Maar omdat hij goed verzorgd wordt hoef ik er dus niet elke dag heen...

Trouwens, bijna iedereen bij ons op stal woont ver weg.
Best opvallend, veel mensen zijn dus bereid ver te rijden voor de juiste stal voor hun paard.

Want het klinkt misschien gek, maar het is nog lastig om hier in Twente een stal te vinden met veel tot onbeperkt weidegang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:23

Ook in brabant denkt iedereen dat elke stal weidegang heeft, maar dat is zeker ook niet zo.
Vast meer dan in de randstad, maar meestal kom je hier ook niet bij de luxe binnenbak stallen uit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:24

ik doe er een half uur over om op stal te komen.

ik zou best wel een luxe binnenbak willen, maar meestal hoe meer luxe hoe minder mogelijkheden voor de paarden om buiten te komen vind ik. Niet overal dus, maar vaak gaat dat wel samen op.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:25

Nadya schreef:
Tita, die discussie hebben wij samen al eens gehad en ik zie dat echt ietsje anders, zoals je weet.

Ik word gewoon stapelgek van dat gezeik over 'zielig' en 'nat, koud en smerig' en 'modder' en al dat gedoe. Kom eens kijken naar mijn paard, zie zijn wintervacht, observeer 'm eens een tijdje, zie hoe hij is en doet en trek dan je conclusies maar. Die ga je echt niet binnen zetten. Zelfs dat kan ik iedereen laten zien, hoe hij daarop reageert. Misschien dat die zeurpieten dan eens ophouden met 'kan 'ie wel buiten blijven de hele winter'? En dat soort dingen mogen ze de jeugd ook wel eens leren op maneges e.d. Gemiste kans, volgens mij, want op maneges leren ze dat de kinderen niet, dus als die ouder worden weten ze nog steeds niet beter. Dat het ook anders kan!

Maar dit werkt ook de andere kant uit. Kom eens naar mijn paard kijken die lekker in zijn tralie stal heerlijk droog zijn kuil staat te eten. Haha! Jij vind het erg hoe ik mijn paard hou. Ik zal niet zeggen dat ik het erg vind hoe jij je paard houd. Aangezien jij al aangegeven hebt dat jouw paard hierdoor erg gelukkig is. Maar neem het ook aan van een ander als die zegt dat zijn paard ook gelukkig is met een andere vorm van houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:26

Vjellko schreef:
ach en met deken kunnen ze ook vies worden hoor Haha!
dan wrijf je je hoofd en nek en benen en billen gewoon beetje extra met modder in Clown

Nou, ik vind zijn buik altijd hartstikke vies met deken, omdat hij gewoon alsnog graag in de modder ligt.
Maar het is wel minder borstelwerk. Ik vind zijn vacht prachtig, wil dat voor geen goud missen, die heerlijke zachte wollige knuffelkous elke winter.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:26

@vjellko: Niet overal idd, want op mijn huidige stal wel de beschikking over 2 buitenbakken, kleine binnenbak, warm water en afspuitplaats, ruime stallen etc.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:27

Ik huur gewoon een binnenbak een stuk verderop Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:28

Ik reis nu 20 minuten enkele reis naar mn paard. Ik ga elke dag er heen.

Moet eerlijk zeggen dat dit alternatief wel aantrekkelijk klinkt hoor. Slechts 3 tot 4 keer in de week naar je paard, beest komt toch wel buiten want staat op de wei. Veel meer vrije tijd over.
Zal ook wel een stuk goedkoper staan als hoe ik nu sta Haha!.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:29

Nadya schreef:
@Vjelko: Gooi- en Vechtstreek..... Tussen Utrecht en Hilversum. Te ver van Rotterdam helaas... Een weidegenootje erbij zou altijd gezellig zijn... Haha!

is meer het groene hart en daar is meer weide gang hoort niet meer bij drukt bevolkte randstad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:30

ik heb 3 eisen eigenlijk:
[***] zo veel mogelijk buiten
een goeie (buiten)bak
en goed voer

en [***] meer buiten werkt idd 2 kanten op. voor hem beter en voor mezelf wat meer tijd Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:30

knapmannetje schreef:
Nadya schreef:
Tita, die discussie hebben wij samen al eens gehad en ik zie dat echt ietsje anders, zoals je weet.

Ik word gewoon stapelgek van dat gezeik over 'zielig' en 'nat, koud en smerig' en 'modder' en al dat gedoe. Kom eens kijken naar mijn paard, zie zijn wintervacht, observeer 'm eens een tijdje, zie hoe hij is en doet en trek dan je conclusies maar. Die ga je echt niet binnen zetten. Zelfs dat kan ik iedereen laten zien, hoe hij daarop reageert. Misschien dat die zeurpieten dan eens ophouden met 'kan 'ie wel buiten blijven de hele winter'? En dat soort dingen mogen ze de jeugd ook wel eens leren op maneges e.d. Gemiste kans, volgens mij, want op maneges leren ze dat de kinderen niet, dus als die ouder worden weten ze nog steeds niet beter. Dat het ook anders kan!

Maar dit werkt ook de andere kant uit. Kom eens naar mijn paard kijken die lekker in zijn tralie stal heerlijk droog zijn kuil staat te eten. Haha! Jij vind het erg hoe ik mijn paard hou. Ik zal niet zeggen dat ik het erg vind hoe jij je paard houd. Aangezien jij al aangegeven hebt dat jouw paard hierdoor erg gelukkig is. Maar neem het ook aan van een ander als die zegt dat zijn paard ook gelukkig is met een andere vorm van houden.

Als jouw paard zo gelukkig is, prima. Zolang hij er maar dagelijks uitkomt voor beweging en sociale contacten. Het gaat mij om dat gezeur van velen, mede in het dagelijks leven. Ik mis dan echt de kennis van die mensen over de natuur van het paard. En zeker een grote pony met enorm dikke wintervacht.

Bij ons staan de meeste paarden en pony's deze maanden binnen. Sam staat met een groep Shets en 1 a 2 grotere pony's buiten.. Ik word zelf niet vrolijk als ik binnen rondkijk, maar ja, misschien zijn dat net paarden die liever buiten staan? Ze vervelen zich, staan tegen de wanden te trappen, zijn chagerijnig als je voorbij loopt. Nou ja, nog een paar maanden en dan mag de hele meute weer lekker naar buiten. En dan zie ik heel ander gedrag bij deze paarden. Hoe verklaar je dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:31

Dat denk ik ook wel apple Lachen

Om die reden heb ik kawa ook altijd op plaatsen gehad dat hij altijd buiten kwam.

Goed ik kon mijn knollie wollie geen dag missen en ging toch elke dag.
Maar met mijn ME had ik iig niet de verplichting hem te rijden als ik te moe was.
Dan volstond ff knuffelen ook Lachen
En dat was heel erg fijn Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:31

tita schreef:
Nadya schreef:
@Vjelko: Gooi- en Vechtstreek..... Tussen Utrecht en Hilversum. Te ver van Rotterdam helaas... Een weidegenootje erbij zou altijd gezellig zijn... Haha!

is meer het groene hart en daar is meer weide gang hoort niet meer bij drukt bevolkte randstad

Oh ja, en het westland bij jou dan??? Onderweg richting Rotterdam, Den Haag, Gouda, Sliedrecht e.d barst het van de weilanden, hoor.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:34

weet je. je kan niet de hele wereld redden en verbeteren.
een betere wereld begint bij jezelf. ga zelf om met dieren zoals jij vind dat het goed is en zo laat je zien hoe het ook kan Lachen
hoe harder je mensen een mening probeert op te dringen of in te laten zien, hoe opstandiger mensen worden.

gewoon je eigen ding doen en vriendelijk uitleggen waarom en hoe of wat heeft meestal een beter effect..

je krijgt nooit alle paarden in nederland in de ideale situatie (en die ideale situatie bestaat niet eens want voor iedereen is deze anders).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:37

het westland staat vol met kassen nadya.
het is gemakkelijker gezegd dan gedaan Lachen
er kan land zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat jij er wat mee kan Clown

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:37

Nee, klopt. Dat is hier rond Enschede ook zo... allemaal hooiland. Willen de boeren geen paarden op hebben!
Laatst bijgewerkt door Achterom op 22-02-07 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt