'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:04

Mijn merrie laat al aardig haren los, maar beide jongens zijn wat vasthoudender Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:03

Keet begint ook al te verharen !

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:26

Visco ook al Nagelbijten / Gniffelen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:30

Walter laatst nog niet... zal vandaag nog eens kijken Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:34

Hier staan ze ook allemaal 24 uur per dag buiten en ik geloof dat ze het heerlijk vinden. Ze zijn echt paard. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om ze binnen te zetten.
Toch denk ik dat we volgend jaar een inloopstal maken. De buren hebben een bedrijf en krijgen dus nogal veel mensen op het erf en die klagen nu tegen hun dat ze het zo zielig vinden dat onze paarden nu buiten staan. Ach, uitleggen aan die mensen doe ik niet eens. Ze begrijpen het toch niet en betrekken de kou op zichzelf. Maar mijn man vooral vindt het erg vervelend en is bang dat hij er klachten over krijgt.
We wonen nl in Duitsland en ik heb begrepen dat ze hier heel wat strenger zijn en dat je dus moet zorgen dat je paard naar binnen kan of in ieder geval een dak boven zijn hoofd moet hebben.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:35

toos en donder beginnen ook al flink te verharen, is wel weer lekker voor ze... het is zulk zacht weer dat toos regelmatig echt staat te zweten in het zonnetje in de wei.

vind het stiekem ook wel jammer, tis nu zo'n lekker teddyding:D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:45

Diablo; de dierenbescherming in Duitsland zou eens wat meer moeten kijken in stallen. Ik denk dat daar wel schrijnendere gevallen staan, dan jouw paarden buiten. Toch???

Die van mijn verhaart trouwens nog helemaal niet. Hij zag er gisteren wel als een verzopen kat uit, maar hij was er niet minder vrolijk om Haha!
Maar ik heb dan ook een enorm vrolijk en gek paardje. Ik ben wel blij dat de zon vandaag lekker schijnt en die rotregen weg is.

Bij mij zeuren de kleine meisjes (die les krijgen van de staleigenaresse) ook vaak van 'moet 'ie niet in een warme stal?' Toevallig heb ik hem afgelopen weekend even in een box gezet, zodat hij 'rustig' kon eten. Nou, hij werd bijna gek van het opgesloten zijn. Stond maar te draaien en ik dacht even 'die gaat zo steigeren of rondtrappen'. Hij voelt zich niet fijn op stal en daarbij stond zijn buurman ook nog eens keihard tegen de wand te trappen, waar 'ie ook niet echt rustig van werd. Nee hoor, mijn paard hoort lekker buiten, dat was me wel weer heel duidelijk, al weet ik dat allang. De meisjes stonden er wel van te kijken. Mijn paard die altijd zo lief en speels is, ze waren nu gewoon bang voor hem. Clown

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:11

Ja dat zeg ik ook. Liever mijn paarden vrij buiten (ok, nu groot deel in de modder) waar ze paard mogen zijn, dan de godganse dag zich doodvervelen tussen 4 wandjes. Maar dat begrijpen mensen echt niet, die vinden het zielig. Voel me bijna een mishandelaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:20

Diablo schreef:
Ja dat zeg ik ook. Liever mijn paarden vrij buiten (ok, nu groot deel in de modder) waar ze paard mogen zijn, dan de godganse dag zich doodvervelen tussen 4 wandjes. Maar dat begrijpen mensen echt niet, die vinden het zielig. Voel me bijna een mishandelaar.

Nou, dat ben je echt niet, hoor.... Knipoog Op het land van mijn paard ligt bij het hek ook een groot stuk modder, maar ze gaan daar zelf vaak staan (vandaar ook dat ze het land stuk trappen). Ze kunnen ook helemaal naar achteren lopen, waar het land wel nog wat nat, maar wel goed is. Dat doen ze ook zo nu en dan, omdat daar nog best wat gras staat. Nou, degene die mijn pony zo zielig vindt, zou eens naar hem moeten komen kijken. Die is echt niet zielig, hoor, eerder heel erg gelukkig. Haha! Haha! Haha!
Ik zie als ik naar hem kijk een heel groot verschil met de paarden die bij ons op stal staan en na zijn boxervaring van afgelopen weekend, bevestigde het meteen mijn idee weer over het buiten laten staan. Er is echt niets fijners voor mijn paard! Ja

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:57

Dit in 'mijn' wei op dit moment:
(foto's zijn gisteren gemaakt,en op het hele weiland is 1 plas te vinden)
http://www.mijnalbum.nl/Album=LF3JY374
(dat donkere op de eerste foto zijn bladeren)

Ze grazen zefs nog gewoon! Pling

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:12

Andere grond, he, Tinkerloos. Ik sta maar een paar kilometer bij jou vandaan, maar hier is de grond wel wat stukgetrapt na die hoeveelheid regen, hoor. Gelukkig is de wei erg groot en als het dit weer blijft, is het zo weer droog. Hoe dan ook, hij stond niet tot aan zijn knieeen in de prut, dat wordt hier vaak zo overdreven.........
Hij rolt wel graag in de modder en is dus ook meer zwart tegenwoordig, dan zijn mooie 'gouden' warme kleurtje. Bloos Clown

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:17

Ik heb een hele grote wei, maar ze hebben het toch behoorlijk kapotgetrapt hoor. Ik vrees dat daar vanzelf niet weer veel gras gaat groeien.

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:27

mijn paard vind de deken maar niks,hij probeert dan ook alles te doen om hem eraf te krijge Tong uitsteken maar staat nu lekker zonder deke buiten, en vies dat hij is Pling

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:33

Mijn paarden zijn ook al een beetje aan het verharen.

Haha, gisteren met mijn les had King er last van (dat kriebelt natuurlijk onder het zadel) dus hij liep allemaal vreemd te doen met zijn benen, omdat hij graag terug wilde kriebelen Haha!
Dus toen heb ik hem naderhand even lekker laten rollen! (toen had ik opeens een schimmeltje Knipoog )

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:36

Ik heb juist het idee dat paarden die 23 uur per dag in een hokje van 3 bij 3 gestopt worden "droeviger" kijken hoor...

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:10

Ik weet zeker dat de paarden die 24/7 buiten staan gelukkiger zijn dan hun soortgenoten die zich de hele dag op stal staan te vervelen..
Maar ik denk persoonlijk dat de paarden liever een tussenweg hebben. Wij hebben vaak jonge paarden in de wei met een schuilstal en daar maken ze dan veel gebruik van, wij zeggen vaak al dat we weerpaarden hebben, nog voor het begint te regenen staan ze al binnen! Hoor ik weer vaak van mensen; bij ons gaan ze nooit zelf naar binnen, maar wij hebben altijd een dikke laag stro in de stal en onbeperkt kuil er in, ook krijgen ze daar hun brokken gevoerd, ik vind het niet gek dat ze niet in een stal gaan waar bijv. geen voer is! (of als ze er alleen staan!!) Ze gaan s'nachts ook altijd binnen liggen slapen, dat zegt voor mij genoeg!

Ook met paarden die intensief gereden worden vind ik dat die de tijd moeten krijgen om in een tochtvrije en droge omgeving weer helemaal op temperatuur te komen, ik zie mijn paarden als ze hard gewerkt hebben s'avonds languit in het stro liggen, zou het niet prettig vinden als ze dat nu in de modder moesten doen!

Naar mijn mening is nederland te nat is om paarden het hele jaar door buiten te laten, de sobere rassen kunnen daar misschien wat beter tegen, maar de echte sportpaarden zijn er toch al generaties lang op gefokt om veel op stal te blijven... wat is dan natuurlijk vraag ik me af?

Ook vind ik dat als ik hier op Bokt vaak foto's zie van paarden en pony's dat ze er sowieso niet zo best uit zien.. Of een paard nou binnen of buiten staat, een dikke wintervacht heeft of kort geschoren, een paard hoort "vol" genoeg te zijn, te glanzen met een gladde vacht.(en die glans zie je ook nog wel door de modder heen) Maar vaak staat er dan als "excuus" dat ze 24/7 buiten staan..

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:20

paarden die niet veel op een weide kome vind ik gans zielig
der zei iemand mijn paard mag niet op een weide met onkruid Verward
wilde paarden weten wat ze niet mogen eten
maar mijn paard is het stal leven gewend en die weet niet wat giftig is
duuh zeker weet die dat mijn paarden staan op 5 ha meen je dat ik daar even heel het onkruid ga weg doen
en die staan daar al heeeeel lang
natural paarden hebben niet zo vaak de DA nodig als die kakmadam paarden of hoe ik het ook moet zeggen Haha!
en de hele tijd speciale olietjes en dit en dat en si en la voor hun paard komaan dan word paarden houden wel heel duur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:54

SparklingApp schreef:
Ook met paarden die intensief gereden worden vind ik dat die de tijd moeten krijgen om in een tochtvrije en droge omgeving weer helemaal op temperatuur te komen, ik zie mijn paarden als ze hard gewerkt hebben s'avonds languit in het stro liggen, zou het niet prettig vinden als ze dat nu in de modder moesten doen!..

Weet je wat ik vrijwel alle paarden bij ons op stal (de paarden die veel op stal staan) het eerste zie doen zodra ze buiten komen: in de modder rollen! Ze vinden het heerlijk. Met of zonder deken. Haha!
SparklingApp schreef:
Naar mijn mening is nederland te nat is om paarden het hele jaar door buiten te laten, de sobere rassen kunnen daar misschien wat beter tegen, maar de echte sportpaarden zijn er toch al generaties lang op gefokt om veel op stal te blijven... wat is dan natuurlijk vraag ik me af?

Nee, da's niet waar. Paarden worden niet gefokt om veel op stal te blijven. Knipoog Veel paarden worden van veulen af aan op stal gehouden, en dáár gaat het mis. Niet in de fok zelf, maar in de wijze van opfok (leef- en voedingsomstandigheden van veulens, enters en twenters).
SparklingApp schreef:
Ook vind ik dat als ik hier op Bokt vaak foto's zie van paarden en pony's dat ze er sowieso niet zo best uit zien.. Of een paard nou binnen of buiten staat, een dikke wintervacht heeft of kort geschoren, een paard hoort "vol" genoeg te zijn, te glanzen met een gladde vacht.(en die glans zie je ook nog wel door de modder heen) Maar vaak staat er dan als "excuus" dat ze 24/7 buiten staan..

Mijn paarden hebben vrijwel iedere dag een zand-/baggerlaag op hun vacht. Maar wanneer ik ze borstel (of wanneer ze het zand zelf afgeschud hebben of wanneer ze niet vies zijn), zie je een prachtige, gezonde glans! Dus 24/7 buiten èn een glanzende vacht kan wel! Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:36

amosje schreef:
paarden die niet veel op een weide kome vind ik gans zielig
der zei iemand mijn paard mag niet op een weide met onkruid Verward
wilde paarden weten wat ze niet mogen eten
maar mijn paard is het stal leven gewend en die weet niet wat giftig is
duuh zeker weet die dat mijn paarden staan op 5 ha meen je dat ik daar even heel het onkruid ga weg doen
en die staan daar al heeeeel lang
natural paarden hebben niet zo vaak de DA nodig als die kakmadam paarden of hoe ik het ook moet zeggen Haha!
en de hele tijd speciale olietjes en dit en dat en si en la voor hun paard komaan dan word paarden houden wel heel duur

Eens. Mijn paarden staan op 3 ha grond (met onkruid) en ze zijn echt nooit ziek.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:56

Haha.. helemaal waar! Paarden worden idd natuurlijk niet gefokt om op stal te staan.. maar geloof dat je wel doorhad wat ik bedoelde.. de natuurlijke selectie is weg en er worden tegenwoordig duidelijk andere eisen aan de paarden gesteld.

Mijn paarden mogen dagelijks ook lekker rollen, maar dat is toch wat anders als de hele dag in de modder te moeten staan!

Ik krijg alleen soms het idee (en lang niet bij iedereen, er zijn er genoeg die hun paard 24/7 buiten hebben en die er super uitzien) dat het voor mensen een lekker goedkope en makkelijke manier van paarden houden is en dan gooien ze het op; "in de natuur".... En dan denk ik, dan moet je er ook niet op gaan zitten en ze gewoon in de natuur die er nog over is laten lopen!

Of je nou wordt opgesloten in een stal of in een wei, het gaat toch om de verzorging en de aandacht/ beweging die een paard krijgt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:37

toen ik vanmiddag bij het weitje kwam schrok ik wel even, Flicka zag eruit als een bemodderde Yeti. onverzorgd, vies, met ruig haar... gewoon geen gezicht. maar ja, haar jas kan ertegen, en ze rolt nou eenmaal graag. ik zie haar liever zo dan op stal of in de wei met een dikke deken op, en een gladgeschoren opgepoetst vachtje.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:53

He MissEvil!
Hoe doe je dat, bij het rollen je paard in een schimmel laten veranderen???
Ik heb een schimmel, en die wordt dan altijd bruin... Haha!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:08

Basje98 schreef:
He MissEvil!
Hoe doe je dat, bij het rollen je paard in een schimmel laten veranderen???
Ik heb een schimmel, en die wordt dan altijd bruin... Haha!

Moet je ze in de sneeuw laten rollen. Onze vos was in ene keer een schimmeltje Haha! .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:39

Mijn paard is continu smerig van de modder, omdat hij er gewoon heel graag in rolt. Hij zoekt de modder in zijn weiland ook echt speciaal op daarvoor. Tja, hij is gewoon de grootste smeerpoets van alle paarden daar. Kan er weinig aan doen.... Knipoog
En ach, ik vind het veel belangrijker dat hij zich gelukkig voelt buiten, dan dat ik aan iedereen een brandschone pony kan laten zien. Ik zie hem echt liever zo, dan geschoren met deken in de stal de hele dag. En ik denk echt dat mijn pony dat helemaal met me eens is.... Haha! Haha! Haha!

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:47

Huilen helaas sneeuw het hier in Nederland niet zo vaak.... 'k denk dat ik toch maar weer terug ga naar Duitsland.... (ook alleen maar regen nu...) Haha!