Ervaringen Barefoot London?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Ervaringen Barefoot London?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:45

Is nog even afwachten wat het precies wordt.

Waarschijnlijk wel hetzelfde materiaal , en dan met riempjes en ringetjes aan de zijkant van de neusriem.

Maar pas als ze er echt zijn is dat zeker Knipoog

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:54

Oke ik wacht af, hou je me op de hoogte? Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:07

Ik heb de pommel omgedraaid en gister een ritje gemaakt.

OK dan! Zadel zit nu perfect.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:29

Mooi zo! Vandaag ook gereden met fenders, heerlijk! Veel lekkerder!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 00:20

Mooi zo ! Zie je wel , niet gelijk bij de pakken neer gaan zitten joh Tong uitsteken

Vanwege de witte haren vorige keer , is het deze keer wel de overweging waard om een lamsvel pad te nemen , met dubbeldikke flex-inlages , dan heb je er alles aan gedaan om witte haren te voorkomen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:57

Ik wil best graag zo'n pad maar heb nu gewoon even geen geld om enorme uitgaves te doen....ben al 9 maanden werkloos doordat ik vanwege die $%^&*( hernia mijn baan ben kwijtgeraakt.

Ik rijd niet veel misschien 2x in de week hooguit 4,5 km. Haha! En het is meer stappen dan draven...galoperen gaat niet meer.

Is die budgetpad niet wat met die nieuwe inlages? Mijn stalgenoot heeft gister haar cheyenne gekregen met zo'n pad en ik was er best onder de indruk van.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:09

Over die witte haren Bianca, het viel me gister op dat Melody aan de linkerkant wat witte haren had. Maar gewoon 1 haar en dan een stuk niks en dan weer 1 haar. Ze is niet oud, 9 jaar dus ik denk niet dat het ouderdomsharen zijn maar de plaats van de haren is niet zozeer de plaats waar de sympanova ligt. Juist meer waar het zweetblad ligt. Rechts vrijwel niks, miss 2 haren ofzo. Heb jij enig idee hoe dit kan komen? Ik rijd zo 3x in de week, soms iets meer soms minder Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:40

Hier een stukje dat ik een dag of 2 geleden in het boomloze topic geplaatst heb Lachen

O , wat betreft plekken en Barefoot :

Je hoort er vrij veel van de laatste tijd. Ik vind dat wel moeilijke gevallen eigenlijk , je weet nooit zeker wat het is.... Het kan altijd 1 van de volgende gevallen zijn :

- is een schuurplek ipv. een drukplek
- komt door iets anders , een deken , longeersingel , tuig bvb. (komt regelmatig voor helaas).
- komt door een oud zadel , maar omdat de BF nieuw is krijgt die de schuld
- gevoelig velletje waar de pad op irriteert om 1 of andere reden
- ruiter rijdt niet goed licht maar zet veels te veel druk op de beugels
- er komt om 1 of andere reden TOCH teveel druk op de pommel

Volgens mij is het in vrijwel alle gevallen een kwestie van schuren ipv. drukken , dus dat het zadel wat schuift om 1 of andere reden. Of dat de ruiter te zwaar op de beugels steunt.

Teveel druk op de pommel vind ik een moeilijke. Volgens mij KAN dat namelijk bijna niet , omdat er geen gewicht rust op de pommel. Je trekt hem natuurlijk wel "strak" op het paard met aansingelen maar dan nog blijft hij bovenop het paard liggen en kan hij vanwege de bevestiging op een soepel zadel , in principe wat meegeven met de bewegingen. Hij ligt er als het ware toch OP , wordt er niet ingedrukt ofzo.... daarom denk ik dat die witte haren komen door irritatie op een andere manier. Dat dat paard beter een pad van echt schaap kan hebben bvb.

Maar de ellende is dat het witte haar dan niet ineens weg is , dus de twijfel blijft bij de ruiter , logisch ook ! De meeste mensen die boomloos gaan hebben al genoeg ellende gehad met boomzadels.... die kijken wel uit.

Wat druk onder de stijgbeugelophanging betreft : het gekke is dat ze daar in Australië vrijwel geen last meer van hebben sinds we de zwarte Grandeur inlages in de pad hebben ipv. de grijze. De grijze werden na verloop van tijd steeds dunner , de zwarte blijven langer in model. Heb ik nog geen geplette van gezien Nu is Austalië een lastige plek om te verkopen want de zadels worden daar erg veel gebruikt in de Endurance. En dat zijn dan niet altijd alleen maar ritjes over vlakke wegen en paden Vaak ook meerdaagse ritten van honderden kilometers. Waar mensen veel bij lichtrijden. Ze gebruiken dan meestal een Grandeur met enkele inlages , of een HAF pad met enkele inlages. Ikzelf zou daar nooit zo mee rijden : met enkele inlages vind ik de HAF echt niet geschikt. Het kanaal over de ruggengraat zakt dan door , het "bruggetje" werkt niet. Maar in Australië onder die zware omstandigheden gaat het goed !

En dan zijn wij hier in Nederland met dagelijkse ritjes maar aan het prutsen.... stom is dat he.

Nu zijn ze er in Australië wel heel duidelijk in dat mensen goed moeten lichtrijden. Niet zichzelf afzetten op de beugels , maar echt een klein stukje uit het zadel omhoog laten veren door het paard , vanuit je heupen. En mensen zijn daar ook heel bewust mee bezig omdat ze absoluut het voordeel van de Barefoot willen benutten , en dan gaat het gewoon prima !

Zijn wij hier dan van die lompe lichtrijders.....?

Bij een zadel met boom is lichtrijden ook niet bepaald ideaal voor de drukverdeling , gezien de voorkant dan vaak erg op de schoft geduwd wordt. Maar volgens mij zijn maar weinig mensen zich daarvan bewust ? In de westernsport wel wat meer geloof ik , daar hoor je wel eens roepen dat je niet "mag" lichtrijden op een westernzadel omdat de boom niet voor die specifieke drukverdeling gemaakt is. Maar de gewone doorsnee ruiter krijgt dat soort info blijkbaar niet mee ?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:49

Poeh he wat een info Clown Ik weet wel dat ik juist erg let op het lichtrijden, ik kom haast niet uit het zadel, ik kan zelfs lichtrijden zonder beugels. Ga er toch nog even op letten ( die witte haren )

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:57

De witte haren verdwijnen met de eerst volgende rui. Dus als je nu witte haren hebt zullen ze (als je zadel nu goed past) in het voorjaar verdwijnen.

van de week was er een mannetje op stal die zei dat de witte haren niks voorstelde dat kwam ie heel vaak tegen en de paarden gaven toch geen reactie als je erop drukte...was nog wel een tuigenmaker. Tja...ik ben er maar niet op ingegaan. Slapen

ps: heb donderdag sollicitatie gesprek Haha! als het wat wordt bestel ik je pad. Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:06

Cowhirl : als je zelf voor het schaap-pad zorgt (die heb ik namelijk niet Knipoog ) , krijg je van mij de inlages cadeau !

Ik ben ook heel dubbel over die witte haren hoor...het ziet er enorm akelig uit , maar komt ook heel vaak voor als mensen niks gemerkt hebben aan hun paard. Mensen die na elke rit en ook nog een uurtje of wat later goed de rug van hun paard afvoelen voor dikkere / zere / warmere plekken. Nooit wat tegenkomen , paard ook altijd blij...en dan toch witte haren krijgen.

Vooral Fjorden en Haflingers zijn probleempaarden wat dat betreft , dat valt echt op ! Als iemand een witte plek meldt dan is dat bijna altijd op een Haf of Fjord...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:45

Er is nog 1 ding waar ikm vanmiddag aan dacht.

Die twee knollen van mij zijn best breed....met de london zijn ze nog breder. wat als ik er nu zo'n schaap onder gooi met die nieuwe inlages...volgens mij moet ik dan naar het ziekenhuis om mijn heupen weer in de kom te laten zetten.

MMM ben er dus nog niet helemaal uit....wellciht dat ik de inlages eerst in de grandeur ga proberen

*misschien ook een idde om eens te kijken wat er op dit moment in de pad zit* Schijnheilig

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:03

Mijn stalgenoot heeft zo'n High-tec pad eronder...dus geen budget pad.

het is een mooi ding..goede kwaliteit.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:11

Wat heb je nou precies gedaan ivm met die pad, heb je bij mattes gevraagd op een schaappad met inlages? Volg het net niet 100% Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:58

Met deze nieuwe inlages zit je juist minder breed , omdat het van je paard + zadel meer een A vorm maakt , dan een O vorm Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:27

geluksvogel schreef:
Wat heb je nou precies gedaan ivm met die pad, heb je bij mattes gevraagd op een schaappad met inlages? Volg het net niet 100% Haha!

Was dit voor mij bedoelt?

Ik heb nog niks aangevraagd...ga het toch eerst zo proberen en wellicht bestel ik die nieuwe inlages. Alleen zal ik eerst eens even kijken wat er nu in mijn pad zit.

Heb gister weer gereden en ben erg blij met het zadel...alleen die rug he. Fjord en mijn rug is geen goede combi. Boos!

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:53

Ja jij Clown Omdat je het had over sollicitatie dus dacht aan die pad Tong uitsteken Heb je een sympanova pad?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:46

iemand ervaring met flexquality onder de boomloos?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:27

Lijkt me niet echt lekker eigenlijk, gaat dat schuim ( was het toch? ) op bepaalde punten meer ingedrukt worden. Ik zag er 2 idd te koop staan hier op bokt maar is volgens mij niet heel goed idee Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 09:41

Mijn pad heeft idd sympanova aan de onderkant.

WendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:18

Heb een vraag, hoop dat ik deze in dit topic mag stellen:
Ik zit er over te denken om een Barefoot London te gaan proberen voor mijn KWPN-er.
Een goede pasvorm is lastig te vinden, omdat hij nogal groot is (1.75m.) een vrij hoge schoft heeft en daarbij vrij breed.
Zijn huidige zadel (Passier) heeft al een probleem veroorzaakt, doordat het te smal valt.
Er zijn ook wel goede conventionele zadels voor hem te vinden, maar wat zo vervelend is dat na een tijdje die gewoon niet meer goed zitten (en het zadel wat ik hiervoor had, dat beter zat, is door een of andere %$#@ gestolen Boos! ) De prijs van die zadels is ook behoorlijk en het is balen, dat je na anderhalf jaar weer een andere moet kopen (dit zadel is het vierde in zeven jaar)
Zelf ben ik behoorlijk lang (1.85m) met maat 38.
We rijden L2 dressuur.
Zou dit zadel geschikt voor ons zijn en welke maat zouden we evt. het beste kunnen proberen?
Heb btw. bij ons op stal mensen met heel positieve ervaringen met de Barefoot westernzadels, dus zo kwam ik terecht bij de London.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:39

Misschien eerst een testzadel aanvragen eventueel alle 2 de maten. Maar denk dat een maat 2 voor je wel goed passend is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:30

Ik ga ook voor een maat 2 , vanwege je lengte en een flink paard. Maar het kan best zijn dat je in de praktijk een maat 1 fijner vindt hoor !

Als ik jou was zou ik een maat 2 als testzadel aanvragen , en als je die niet helemaal fijn vindt zitten , dan nog een maat 1 proberen. Als je de maat 2 wel fijn vindt dan hoeft de maat 1 niet en ben je snel klaar Lachen

Cowgirl : ik hou m'n hart vast hoor als je een Sympanova pad hebt....je had natuurlijk vorige keer al witte plekken en zit ook in de Fjord / Haf gevarenzone , dus ik ben echt bang dat ze straks weer een witte plek krijgen. Dat blijft met Sympanova toch een risico.

Het was toch weer weggetrokken bij de volgende verharing dacht ik ?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:34

Ik heb ook de sympanova onderkant, zowel bij de london als de cheyenne. Voor de Nevada heb ik een grandeur. Maar mijn paardje heeft aan de ene kant haast geen witte haren en aan de andere kant wat meer. Maar het is echt 1 witte haar, stukje niks en dan weer 1 witte haar. Op de schoft had ze eerst wel eens een groter stuk wit haar, 2 bij 2 cm ong maar dat is nu helemaal weg. Ik weet het nog ff niet. Ik rijd nu toch erg weinig door het weer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:31

Het haar bij mijn paarden was idd weer weggetrokken. Overigens had ik in de tijd van de witten haren op de fjord een ruiter erop zitten met behoorlijk overgewicht...daar verwijt ik de witte haren aan bij de fjord(want ik reed er niet op).

Heb gister een onwijse rit gemaakt(6 km ja ja!!) en bij terug komst zag de rug er prima uit...geen gebroken haren of plekken te zien dat het zadel geschoven had. En dat had ik bij die andere wel (grandeur met nepwol). Ik vind mijn houding ook 10x beter nu en mijn rug voelt ook beter.

*droomt intussen om volgend jaar endurance te starten* Dromen Dromen Dromen Tong uitsteken