[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:58

natturlijk heb ik het niet alleen over de JU maar ook over de Follow up, en nee ik ben vandaag dus in oudenhoorn geweest en doe mijn PWS over het communiceren met paarden en ja ik heb hiervoor "gewoon" met paarden gewerkt. en eigenlijk zijn het die kleine dingen die het kwaad doen..
doe jij het kleine deurje vooraan je trailer open? er zijn paarden zat die proberen zodra de pleuris uitbreekt daar doorheen komen, ik geloof echt in de methode van Monty, en wil ook uitleggen waarom.. maar moet nu eten :+ :Y)
kom er later op terug, en nee ga dus geen eindeloze discussie uit de weg..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:08

Beste Annelinnie, het zijn inderdaad kleine dingen die het doen, zowel goed als verkeerd.
Het gaat niet om brokjes uit de hand of niet, om een JU of niet, om followup of niet, een wortelstokje of een zweep, om een pasje links of rechts, meer of minder. Uiteindelijk gaat het om inzicht en timing, alle "systemen" staan of vallen daarmee en wat ze bij Monty Roberts NL doen is uiteindelijk ook niets anders dan dat: inzicht en timing.
En wat betreft paarden die door een deurtje zouden komen "als de pleuris uitbreekt", je zou natuurlijk kunnen voorkomen dat die pleuris uitbreekt.....

Cassidy

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 03:24

@ Annelinnie, ik kijk uit naar je verklaring waarom je in de methode MR gelooft, en waarom je denkt dat er op geen enkele andere manier hetzelfde resultaat geboekt kan worden.
Zoals Waratje ook opnoemde: er zijn meer methodes, en misschien zelfs nog effectievere methodes om te voorkomen dat de Pleuris uitbreekt (en je daarom het deurtje van die trailer gewoon open kunt laten)...

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:56

Cassidy schreef:
@ Annelinnie, ik kijk uit naar je verklaring waarom je in de methode MR gelooft, en waarom je denkt dat er op geen enkele andere manier hetzelfde resultaat geboekt kan worden.
Zoals Waratje ook opnoemde: er zijn meer methodes, en misschien zelfs nog effectievere methodes om te voorkomen dat de Pleuris uitbreekt (en je daarom het deurtje van die trailer gewoon open kunt laten)...

HO! als eerste wil ik graag melden dat er natuurlijk andere manieren zijn en heb ik nooit gezegt dat er alleen met MR resultaat gezien kan worden! en dat over het deurtje is natuurlijk een van de dingen die horen bij een 'ongeluk dat in een klein deurje zit'..
maar wat ik (ff tussendoor) niet begrijp is waarom julie op deze topic zitten als jullie alleen maar mensen afzeiken die er wel in geloven, laat ze denk ik dan..
maar waarom ik "geloof" in MR:
ik heb alle boeken gelezen en veel onderzoek (wordt nog meer) heb gedaan, omdat ons profielwerkstuk over MR gaat deels.. en vooral tijdens het lezen van "de man die naar paarden luistert" was is overtuigd, en heb je het verhaal van die man in 327 pagina's gelezen en ook al zijn verklaringen, is echt een aanrader (ook voor mensen die geen paardengek zijn)!! daarna las ik nog andere boeken en tijschriften.. en ook daar heb ik met andere methodes te maken gekregen, maar aangezien ik dit de meest natuurlijke manier vind van communiceren heb ik dit gekozen om uit te pluizen..
over het "natuurlijk communiceren met paarden"
MR gebruikt zijn lichaam als drijfveer en eist zijn leidersschap op bij een groen paard.. dit is wat ik terrecht vind, een paard moet in een kudde vechten om zijn plek, en ik heb het gezien hoor, ik heb kuddes geobserveert en uitgebreid verslag moeten doen.. je ziet de rangordes metteen en de leider springt eruit..
ik vind dus ook dat je als mens de leidende, respectvolle verdienen ten opzichte van je paard.. en met een paard slaan totdat hij iets doet heeft geen zin, hij zal er nooit plezier in krijgen zich altijd overgeven aan pijn, dat klinkt toch verschrikkelijk :( !
daarom kiest MR voor de taal van de paarden zelf die het maakt dat paarden al eeuwen bestaan op deze wereld, het is non-verbaal (geen geluiden dus) en werkt dus op lichaamstaal (om dit te leren moet je met paarden werken of cursusen volgen).. Monty laat zijn paarden een keuze, ze kunnen doen wat hij wil en wordt dan beloond door bijv. de teugels te laten vieren.. en de paarden hebben dus ook de keuze om het niet te doen, maar krijgen dus geen beloning en het wordt de zo onaangenaam mogelijk gemaakt, maar niet gemeen en zonder pijn!!
en dan de Join-up en follow-up
dit is dus wat Monty heeft ondekt tijdens zijn bezoeken aan de wilde kuddes in Nevada.. de paarden zetten elkaar niet in hokjes maar laten elkaar in hun waarde.. maar dit evenwicht wordt vaak verstoord door bijv. een verveldende jaarling die de leidende merrie, ja de oudste merrie is leider van een grote kudde, lastig wil vallen. de merrie joeg de jaarling net zo lang weg bij de kudde en bij haar totdat hij ging likken en kauwen, zijn oor op haar gericht was, en hij uiteindelijk zijn nek naar beneden bracht en dus vroeg om terug te mogen komen in de kudde, ondertussen hield de merrie haar oog van hem af en nodigde hem door een bepaalde houding (45 graden t.o.v. de jaarling) te gaan staan.. en ja hoor de jaarling kwam naar haar toe en volgde haar overal (dus follow-up)..
en dat is dus wat er bereikt wordt met de JU en FU
en dat is waarom in geloof in MR, niet alleen omdat het geweldloos is maar ook omdat het werkt, maar het belangrijkste is rustig te blijven, het paard weet alles en voelt alles,
maar voor alles: lees de boeken en koop het handboek, en beter volg een cusus!

zo, das een heel verhaal geworden :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:35

Ik denk dat oa Cassidy en Waratje dit allaaaaaang weten en juist daarom gefundeerd antwoord geven.
Ik denk ook dat MR goed weet wat ie doet, maar dat ook Parelli en Clinton dat weten, dat er meer wegen zijn naar Rome en dat men hier vooral NIET probeert mensen af te zeiken maar ze te laten nadenken over waarom ze de JU zouden moeten doen of juist niet! Het wordt teveel gebruikt om een quick fix te krijgen terwijl het vaak helemaal niet eens nodig is, maar men heeft nog niet voldoende inzicht om dát te zien.

Ja, ik heb ook altijd het deurtje open en nee ben niet bang dat de pleuris uitbreekt, en als de pleuris uitbreekt kan ik er tenminste uit. Ik doe ook trailerladen en zelfs dan gaat het deurtje open want ik zorg wel dat ik de pleuris voor ben.
Ja, ik heb het boek ook en de dvd's en ontelbare andere boeken en dvd's van de andere 'goeroe's' en nee ik geef niet de voorkeur aan MR, wil niet zeggen dat ik tegen de JU ben, maar heb m nog nooit nodig gehad.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:47

oke, duidelijk..
en natuurlijk respecteer ik ieder anders mening.. maar ik blijf erbij dat voor mij de relatie met het paard duidelijk moet zijn en daarom voor MR kies..
en nogmaals dat van de trailer was een voorbeeld dat ik kreeg, en me ook verteld is bij MR nederland.. en ik snapte het iig en zal mijn paard leren dat de trailer NIET eng is en het deurtje vooraan miss op een kier kan, niet open dus..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:47

annelinnie schreef:
oke, duidelijk..
en natuurlijk respecteer ik ieder anders mening.. maar ik blijf erbij dat voor mij de relatie met het paard duidelijk moet zijn en daarom voor MR kies..
en nogmaals dat van de trailer was een voorbeeld dat ik kreeg, en me ook verteld is bij MR nederland.. en ik snapte het iig en zal mijn paard leren dat de trailer NIET eng is en het deurtje vooraan miss op een kier kan, niet open dus..

De relatie tussen mij en mijn paard is ook duidelijk, maar daar heb ik MR niet bij nodig en al helemaal niet een JU.
Als ik jou was zou ik wat breder in de wereld kijken, daar zou je zomaar een hoop van kunnen leren. En kijk altijd kritisch, geloof is mooi, maar omgaan met paarden is geen religie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 01:10

@ Annelinnie.

Uit dat wat jij schrijft concludeer ik dat jij je geloof in MR en zijn methode o.a. baseert op het feit dat jij gelooft dat MR deze methode heeft uitgevonden (ik zie je verwijzen naar het boek "de man die naar paarden luisterd, wat een met een hele korrel zout genomen moet worden, nieteens kruiwagens, maar vrachtwagens vol!), en dat is dus gewoon niet waar. Hij heeft hem overgenomen van zijn vader, die deze methode ook in zijn eigen boek heeft genoteerd. Er is geen vader geweest die hem met een ketting het ziekenhuis in heeft geslagen, er is geen vader geweest die een moordenaar was. Er was een vader die een paardenman was, en op de manier omging die in die tijd normaal was, en dat is niet met slaan en dreigen. Ik kan even kijken op de website van MR, daar moet het boek van Marvin Roberts als .pdf bestand staan, voor iedereen toegankelijk.

Het filmpje dat in een BBC uitzending werd uitgezonden over de manier van breken van een paard, is niet de manier van Marvin Roberts, en de foto in een boek van Monty werd geplaatst van zijn vader met een paard dat neer werd gelegd (en in het onderschrift van die foto werd vermeld dat het paard neer was gelegd om gebroken te worden) was van een paard dat neer was gelegd om gecastreerd te worden. Dat maakt de foto een heel stuk minder beladen, vind je niet?

Om het even heel kort samen te vatten, er is behalve het boek van Monty ("de man die naar paarden luisterd") ook een boek verschenen over Monty Roberts dat jij gratis online kunt gaan lezen, en weliswaar op deze website: http://www.horsewhispersandlies.com . En laat ik je vertellen dat, als van uitgave naar uitgave van het boek de personen waar Monty bepaalde dingen meent te hebben doorgemaakt veranderen (en het heel toevallig is dat al die personen inmiddels overleden zijn zodat je het niet meer na kunt vragen) , als de personen waar Monty Roberts van beweert dat hij die dingen samen heeft beleefd (zoals zijn broer) nergens van weten (zoals die observatie van die wilde Mustangs in Nevada, die Monty nooit gemaakt heeft omdat hij in die tijd ergens anders was, zo getuigde zijn broer die volgens MR bij hem moet zijn geweest) , als in officiele bestanden van zogenaamd gewonnen wedstrijden de naam Monty Roberts niet opduikt, als er nergens melding wordt gemaakt van een moord die door zijn vader gepleegd zou zijn...dan vind ik het heel gevaarlijk dat je dat boek als een soort Bijbel bent gaan zien, want dat is het toch echt niet. Amusant om te lezen misschien, een leuke roman, maar het is toch echt niet veel meer.

Lees voor je eigen verbreding van je horizon volgende topics even door. Ik heb stukken uit "Horsewhispersandlies" overgenomen, en mocht je het hele boek willen lezen, kun jij je gratis registreren en het boek online helemaal doorlezen.

[NH] Monty Roberts, kunnen we dat nog wel onder NH rekenen?

[PP] Monty Roberts

Topic met link naar het boek van de vader van Monty Roberts ( hou even in je achterhoofd dat we dingen tegenwoordig anders doen, maar vreselijke mishandeling kan ik dit niet vinden)

[NH] Boek van de vader van Monty Roberts: zo ging dat vroeger.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-11-09 01:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 01:16

Even een quote uit een eerder topic met betrekking tot het boek "Horsewhispersandlies" op www.horsewhispersandlies.com :

Cassidy schreef:
Voor degenen die de moeite niet willen nemen om zich aan te melden en te leren over de andere kijk op Monty's vader, hier even een kopietje. Als je bekend bent met de Join-up via Monty, moet het volgende je toch niet zo heel erg onbekend voorkomen. De vraag die overblijft is dan: wie heeft wat van wie geleerd?

brom: http://www.horsewispersandlies.com, hoofdstuk 16

In 1957, Marvin called it Training a Horse to Catch.

In 1997, Monty called it Join-Up. Monty’s Herculean effort to promote himself, his book, and a nonviolent method of horse training has generally been well received across this continent and abroad. Many of his clinics’ attendees are mesmerized by Monty’s almost mystical power over the horse. How does he do it?

In the 1960s, Dr. William "Billy" Linfoot, a veterinarian from Pleasanton, California, offered demonstration clinics on a method of working with horses that would allow him to mount a "wild, unridden" horse in a matter of minutes. He used the terms "Advance and Retreat" and "Approach at a forty-five degree angle." A review of Dr. Linfoot’s early films offers a glimpse of the natural horsemanship wave to hit the horse industry. Marvin Roberts was a fan of Dr. Linfoot and often spoke highly of the equine veterinarian.

In Horse and Horseman Training, Marvin E. Roberts offered advice on how to teach a horse to be caught in an open area. His directions were simple in 1957. He gave no reason for the action. He only offered that it worked.

Marvin Roberts - Training A Horse to Catch22

• Use a corral about fifty feet in diameter, turn the horse loose.

• Take a rope about thirty-five feet long, toss it at the horse, and pull it back.

• Make him go one way around the corral and then the other.

• When he slows, make him go on, but do not whip him.

• Keep throwing the rope over his back or behind him.

• When he begins to tire, step in front of him, hands up, and say, "Whoa."

• If he stops, walk up and pet him.

• If he runs away, throw the rope over him and make him continue the run.

• Do this two or three times; soon he will face you when you walk toward him.

Monty Roberts - Join-Up 23

• Use a pen that is fifty feet in diameter.

• Have a light sash thirty feet long.

• Pitch the line toward his rear quarters, it will not hurt him.

• Keep the horse moving. He is retreating. You must advance.

• Get the horse to canter five or six revolutions one way.

• Reverse and repeat.

• When he wants to stop, coil the sash and assume a submissive mode.

• If he stands and faces you, move closer to him, but not straight on.

• Soon he will reach out with his nose to your shoulder, this is Join-Up.

Marvin called it Line work.

Monty calls it Line work.

Marvin believed that line work was another step in teaching a horse. He believed that with line work a horse could learn manners, get the feel of the hackamore, and learn to stop, turn, and change leads before he was ever ridden.

Marvin Roberts - Line Work24

• Use a buckskin string to form a loop at the knot of a rawhide hackamore.

• Attach the lines to top of the loop and run through stirrups on either side.

• Leave plenty of slack in the reins and attach them to the saddle.

• Put the colt between the lines.

• Get him to canter going either way.

• Stand in the center and let the colt go around you.

• Do not use a whip.

• Do not work him too long.

• If he stops, turn him away from you, do not use the line as a whip.

• Let the colt go the way he starts until he gets the idea.

• Then turn him toward the fence to go the other way.

• With race colts let them make large turns.

Monty Roberts - Line Work 25

• Attach the lines to either side of the bit rings.

• Run the lines through the stirrups.

• Position the colt between the two lines.

• If inexperienced, try it with an older horse or you could hurt your horse or yourself.

• Ask your horse to circle at the canter and then trot both ways.

• Ask him to negotiate turns and stops.

• Finally, ask him to rein back one step.

• At this point, most horses are ready to be ridden, states Monty

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:38

ho, ik lees het niet als mijn bijbel hea ;)
ik zie en heb gezien dat het werkt dus geloof ik erin..
mijn engels is goed maar niet zo goed, maar ik zie en lees de overeenkomsten ja.. wat natuurlijk wel zo is is dat het profielwerkstuk gaat over communiceren met paarden en hebben we dus geen diepgaand onderzoek gedaan naar MR..
maar wat ik uit jou verhaal begrijp is dat Monty gewoon een enorm commerciele kerel is die alleen maar zijn eerste stappen heeft gemaakt door zijn vader zijn methode te gebruiken.. maar hoe komt ie dan aan de verschillen tussen zijn methode en die van zijn vader? heeft ie die dan uit zijn duim gezogen?
maar oke, hoe betrouwbaar is jou bron? dat zal een eindeloze discussie blijven gok ik ;)
wat Monty idd in zijn boek schrijft zijn bijna alleen maar negatieve verhalen over zijn vader met de meest vreselijke acties tegen zijn zoontje.. maar ook uit de kleine dingen zoals geld achterhouden dat monty verdiende blijkt dat die twee niet echt een beste relatie hadden, en wat ik lees vond die moeder dat ook.. zij probeerde ze uiteindelijk samen te brengen..
en als ik een vader zou hebben die zijn paarden goed in zou rijden zou ik daar absoluut niet zo negatief over doen, eerder trots!
ik vind het dus nog al afwegen over wie het nou "uitgevonden" heeft.. maar het werkt daar blijf ik bij, en daarom gebruik ik het ook..

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:28

Nadat ik heel wat pagina's heb doorgelezen, heb ik ook nog een vraag. :)

Mijn pony luistert opzich goed naar me, is niet heel vervelend en kunnen het volgens mij goed met elkaar vinden. :) -Dat kan ik natuurlijk nooit zeker weten, aangezien ze me dat nooit verteld heeft. :P
Maargoed, in enge situaties dan vertrouwt ze me niet zo goed meer. Ze loopt dan niet met me mee, en dan heb ik eigenlijk een 2e persoon nodig om haar vooruit te krijgen, of ze loopt me juist omver omdat ze het zo eng vind en weg wil.
Daarnaast neemt ze in springparcoursen meestal ook de leiding over. Als ze geen zin heeft, dan doet ze het ook gewoon niet en heb ik helemaal niets meer te vertellen.
Ik denk dat ik dus wel kan stellen dat ik niet echt de leiding over haar heb.

Zou de JU een goede manier zijn om dit 'probleem' aan te pakken, of is er een andere manier die misschien beter/vriendelijker is?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:25

Nette schreef:
Zou de JU een goede manier zijn om dit 'probleem' aan te pakken, of is er een andere manier die misschien beter/vriendelijker is?

Nee, een JU zou hier geen goede manier zijn. Wat je wel kunt doen is nog eens heel goed kijken naar je eigen lichaamstaal in de omgang en bijvoorbeeld eens kijken of je kunt oefenen met een schrikparcoursje. Zorg dat jij weet waar je mee bezig bent, dan zal je paard de leiding van jou gemakkelijker accepteren.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:06

een JU kan altijd en zal de relatie verbeteren.. maar problemen oplossen doe je samen, wat ik doe is met alles wat eng is of zou kunnen zijn (jassen, tassen, regenbroeken ezv.) over zijn lichaam gaan..
als je echt geinterseerd bent in de JU raad ik je echt aan om het handboek van hem te kopen. kost ong. 20 euro geloof ik en dan heb je echt wat! :o
verder vind ik ook wel dat je consequent moet zijn, je paard moet je accepteren en respecteren als leider.. als je telkens hetzelfde doet en hetzelfde (vooral eerlijk) handelt tegenover je paard kweek je ook respect.
de JU is niet alleen werken in de roundpen maar ook je paard terug in zijn positie duwen als hij een stap zet die je niet wou wat je paard moest zetten... door hem achterwaards terug te zetten plaats je hem terug waar die hoort.. en is dus ook een soort mini-JU

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:01

Welk handboek bedoel je Annelinnie? De trainingmethodes in woord en beeld?

Jassen, tassen, regenbroeken over een lichaam laten gaan, is in mijn ogen geen Join Up. Dat is wat erna komt, en dat kan ik bij anderen ook vinden (en zelfs beter vinden) dan bij Monty. Pat Parelli, Clinton Anderson, schriktrainingen...Misschien kun je ook even het filmpje van Clinton Anderson en Mindy (link in mijn onderschrift) bekijken. En een serieus dominant paard gaat je echt vermoorden als je het ook maar in je hoofd haalt om hem in zijn achteruit te zetten, om zo die "mini-JU" te geven.

Wat je bij demonstraties ziet, is alleen de JU, en maar beperkt het traject wat er na de JU volgen kan (pop Herman in het zadel vastbinden, buck stopper gebruiken bij een serieus bokkend paard) Wat bij de meesten blijft hangen is de JU. Die ze vervolgens, zonder enige voorkennis, timing en gevoel driemaal in de week op paarden thuis loslaten. En dat is dan ook weer niet de bedoeling, toch?

De JU kan altijd, zeg je. En ik zeg dat dit niet waar is. Sterker nog, de JU hoeft niet, als je de tijd neemt en weet waar je mee bezig bent.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:53

Ben het in deze met Cassidy en waratje eens....
Een join up kan niet altijd. Persoonlijk heb ik hier twee merries staan, die je wrs allebei laten zien wat een JU is als je ze met hen wilt uitvoeren.
Een merrie is er eentje met een vrachtwagen bagage en verstijfd in de eerste instantie als je haar weg wilt jagen om op gevaarlijke wijze te exploderen als je dat niet door hebt en denkt dat ze niet wil (een vergissing die door menigeen snel wordt gemaakt)
De andere merrie is typje: Mij zomaar wegjagen zonder reden? Laat mij je eens wijzen hoe je iemand kunt wegjagen!
Vergis je niet... dit is geen dominante merrie in de zin zoals hier vaak op bokt van paarden wordt geroepen. Dit is een merrie die leiding graag accepteert en super met je samen werkt en enorm haar best doet, maar je moet bij haar niet aankomen met 'ff laten zien wie de leiding heeft' en andere onnodige truuks om je positie te bepalen. Als je die positie in haar ogen niet hebt door op een fatsoenlijke beleefde manier van omgaan en gewoon redelijke vragen, kun je die bij haar never nooit afdwingen.

Bij mijn shetten zou je het nog klaarkrijgen omdat die heel ongecompliceerd zijn, maar dan zou je je af kunnen vragen waarom je het bij deze twee zou willen doen....Ze hebben hun pubernukken, maar niets wat niet om een normale manier op te lossen is.

JU is slechts zeer zelden nodig, als het al nodig is.

Nette... jouw probleem los je dus niet op met een JU. Laat ik beginnen met het feit dat het goed van je is, dat je beseft dat het gebrek aan leiding door jou het probleem is. Bij wat je verteld, zie ik dat ook zo. Paard mag je misschien best, maar ziet in jou geen leider om volledig op te vertrouwen en dat is dus hetgeen waar je in alle rust aan moet werken. En dat betekent eigenlijk niets anders dan werken aan jezelf. Leren om rustig te blijven onder alle situaties en dat leer je (na verloop van veel tijd) door aan de slag te gaan met grondtraining en dat uit te bouwen tot moeilijkere oefeningen onder moeilijker omstandigheden (bv schriktraining) Hou daarbij goed voor ogen dat je jezelf vooral traint en jezelf leert om rustig te blijven als je paard bang is. Dwz los leadrope (paard heeft de ruimte om opzij te gaan), niet strak vasthouden in moeilijke situatie, paard tijd geven, op eigen ademhaling letten enz enz... Lees een paar goede boeken over paardengedrag. Zelf vind ik Mark Rashid erg fijn schrijven, maar er zijn er meer. Begin met oefeningen die beetje moeilijk zijn en bouw het langzaam op... dus babystap voor babystap zelf net even buiten de situatie gaan waarin je volledig op je gemak bent, maar net niet zover dat je erg onzeker wordt. Dus je eigen onzekerheid stapje voor stapje overwinnen.
Het paard volgt dan vanzelf. Want hoe meer zelfvertrouwen je uitstraald, hoe meer het paard ook op jou gaat vertrouwen.
Zo simpel is het...

Hoewel... werken aan jezelf is wrs het moeilijkste wat er is, en daarom zoeken wij mensen vaak zo graag een snel oplossing of willen we het paard even 'fixen'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:16

In deze tijd moet alles snel. We nemen niet snel ergens de tijd voor die nodig is om dingen goed te doen. We nemen wel de tijd om dingen over te doen als het de eerste keer niet goed is gegaan...

"Take the time it takes, so it takes less time..."(Parelli)

De JU is in mijn ogen een onnodige afkorting bij het vaststellen van het leiderschap bij een paard, en in mijn ogen maar heel zelden echt nodig.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:28

Die is nou niet echt van Parelli, die trouwens veel van dat soort wijsheden debiteert die niet precies aan hem toegeschreven zouden mogen worden. Maar goed, beter goed gejat dan slecht verzonnen dan maar.

Maakt het citaat niet minder waar. ;)

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:28

ja bedoel met handboek mijn trainingsmethoden in woord en beeld ja ;)

Cassidy heb ik ook al een PB gestuurd dat ik MR en dus de JU en alles gebruik als basis en daar verder op door ga volgens mezelf, een stukje Monty en Chris Irwin, heb heel veel gelezen over natural horsemanship (o.a. in de Amazone, helaas dat dat blad en niet meer is) en ben me dus nu gaan verdiepen in MR..
als ik volgend jaar start op Deurne krijg ik een paar gastlessen van Emiel Voest, waar ik erg naar uitkijk!
en wat ik in oudenhoorn bij het bedrijf van Annemarie van der toorn heb gezien is alles behalve haast en alles moet maar snel zoals Monty dit wel laat zien in demo's, en ja, dit vind ik fout, maar dan ook echt fout en het eist ook geen geduld van de kijker/ publiek op dat moment. Daar in oudenhoorn nemen ze het paard zoals het is op dat moment maar nemen de leiding over, stap voor stap, rustig aan en als het paard aangeeft dat het niet klaar is voor het volgende laten ze dat en kijken ze de volgende keer hoe het gaat, het is niet voor niets dat al die paarden daar met een centenbakkie op stal staan..
en wat ik dankzij MR merk is dat ik mijn paard op slechts een diepe blik in zijn ogen kan afhouden van zijn luchtzuigen, dik lukte eerder echt niet hoor!

@ liljebo: ik krijg het iid bij al mijn shetten voor mekaar en heb nog nooit zo'n lieve hengst gekend die me in het begin tegen me aansteigerde en op het laatst compleet relaxed en nagevelijk in de lange lijnen liep.. (ga nog wel ff kijken op je profiel en sites I love Sweden!)
@ Cassidy: ja heb dat filmpje gezien, vind het een beetje merkwaardig maar oke, het paard is relaxed maar mijn paard hoeft geen hondje te worden..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:12

De "trainingsmethodes in woord en beeld" zijn niet het thema waar dit topic over is begonnen, dat is de Join Up, waar jij in de eerste berichten zo enthousiast over was. Dat er bij Monty Roberts Nederland ook andere dingen bij komen is mij bekend, dat men buiten de demonstraties de tijd neemt, en dat ook daar de JU weleens niet meegenomen wordt ook. Ik hoop dat degenen die de demonstraties bezocht hebben en zich op grond van de demonstraties die mening hebben gevormd zich dat nu ook realiseren. Al krijg ik de indruk dat, hoewel dit topic als sticky bovenaan het forum staat, niet iedereen het doorleest.

Ik zou je dan ook willen vragen om ontopic te blijven, dit topic is gestart met het oog op de JU, en het wel of niet toepassen ervan. Wat MR verder voor trainingsmethodes toepast die duidelijk een openbaring voor je zijn geweest doet in mijn ogen hier verder niet ter zake.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:37

Ja sorry, maar het boek heeft alles te maken met de JU in mijn ogen, maar meningen verschillen (de hele methode e.a. staan hier stap voor stap (!) in beschreven)..
ik denk trouwens dat ik mijn punt wel heb gemaakt en jullie weten waarom ik posotief ben over de JU, en misschien heb ik oogkleppen op maar de basis (!) is bij mij volgens Monty (of wie het ook ontdekt heeft) en voor de rest blijf ik mezelf, een meisje dat al jaren meedraait in de paardenwereld en het paard geeft en neemt zoals het is :D

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:26

Ik vind dat vele mensen ( en wss voorral kinderen ) dit soort dingen uitproberen,
zonder eigenlijk te weten waarmee ze bezig zijn..
Mss omdat Monty' hun idool is en ze denken 'als hij het kan, kan ik het ook'..
Maar ieder paard reageert daar anders op,
en vaak is het mss moeilijk om uittzoeken wat je paard bedoeld..
Ik zou zo zeggen 'Bezindt alleer ge begint'..
Weet waar je aan begint en mee bezig bent!

Laura.x

Kimkimmertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:31

Ik moet zeggen dat ik erg in de war raak van dit alles.
Wat zijn volgens jullie de verschillen tussen grondwerk en JU?
Wat maakt grondwerk minder stressvol dan JU?

N.a.v. een oude quote van Cassidy:
@Pauline: grondwerk is niet gelijk aan de join-up. Je krijgt uiteindelijk wel hetzelfde resultaat mee, je doet er langer over ipv binnen korte periode je paard te laten zien dat jij de leider bent, maar geeft je ook aanwijzingen hoe je die vertrouwenspositie kunt handhaven, en dat mis ik bij de join-up. Via grondwerk laat je stukje bij beetje zien dat je de leider bent, een vertrouwensfiguur bent . Grondwerk is in mijn ogen niet hetzelfde als Join-up, en in mijn ogen is grondwerk veel moeilijker omdat je over een langere periode meer kans maakt om fouten te maken en het net gewonnen vertrouwen te beschadigen. Als je de join-up goed doet, dan heb je de vertouwenspositie. Als jij het vertrouwen in je paard daarna op een of andere manier kwijt dreigt te raken en in je oude maniertjes vervalt...hoe lang denk je dat je die vertrouwenspositie kunt vasthouden?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:32

Ik denk dat de JU (naar aanleiding van wat ik erover gelezen heb, heb er verder geen ervaring mee) veel stressvoller is voor een paard dan grondwerk. Het is -denk ik- ook uitsluitend bedoeld om duidelijk te maken dat JIJ BAAS bent en dat het paard jou moet gehoorzamen. Daar waar grondwerk meer doelt naar een goede communicatie tussen 'ruiter' en paard, of zelfs een ontspannende afwisseling kan bieden voor beiden. Bij de JU jaag je een paard uit jouw kudde, wat hem emotioneel ondersteboven haalt, waarna je hem bij je terug 'roept'. Bij grondwerk haal je je paard zowiezo naar je toe imo.

(nogmaals, ik ben geen expert ten zake, ik typ dit neer nav de verscheidene dingen die ik gelezen / gezien heb)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:05

Maar als je nou je paard gewoon los gooit in de bak en hij geeft alle tekenen (dat doet mijn pony). Wat moet je dan doen?.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:12

Wat bedoel je juist met 'hij geeft alle tekenen' ?