Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NickyLaar

Re: Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:12

Ik zat er over te denken om met mijn paardje (die ik sinds een week heb) Parelli te gaan doen omdat hij nog erg weinig gewend is en voor veel dingen bang is.
Nu lees ik over het slaan met die carrotstick, wat houdt dat precies in? Ik dacht dat Parelli op een zachte manier ging om vertrouwen in elkaar te krijgen.

Mijn paardje moet juist vertrouwen in mij en in de rest van de wereld krijgen en niet nog banger gemaakt worden...
Is de Parelli methode wel geschikt voor hem? (en voor mij, aangezien ik dus af ga haken als ik hem zonder reden moet gaan slaan)
En zouden jullie dan zo'n 3 daagse level 1 cursus aan raden?
Of juist een thuis cursus?
Of gewoon een Natural Horsemanship instructeur die aan huis komt?

En moet je voor die 3 daagse cursus ook dat DVDpakket aanschaffen?

mag je trouwens ook met een gewoon halster en met hoofdstel met bit (wel dubbelgebroken zacht bitje) werken?
Ik wil namelijk een combi van dressuur met parelli.

Het gaat mij vooral om de vertrouwensband erg sterk te maken en dat hij niet meer zo bang is.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:40

Van Parelli wordt je band zeker wel beter (over het algemeen, want ik heb ook wel eens een ander verhaal gelezen)
Ik merk het heel erg aan mijn pony, sinds ik aan Parelli met haar doen, kan ik ook een stuk meer met haar. Als mijn pony iets engs vind of spannend gaat ze aan me kleven, dan komt de driving game wel heel goed van pas, zo kan ik haar haar van mij af sturen met effect.

Ik train/oefen zelf thuis voor Parelli met behulp van het dvd pakket. (parelli level 1)

Ik heb nog niet terug gelezen, maar het slaan met de stick zal niet betekenen dat je je paard slaat met de stick! Dit is ook niet de bedoeling.
Ik sla de stick naast mijn pony op de grond, dit doe ik in de friendly game, het klinkt hard maar dat is het zeer zeker niet. Het is zo dat ik de string die eraan vast zit naast haar op de grond sla/leg, dan over haar heen en sla/leg hem er aan de andere kant weer neer.

Nog een voorbeeld van gebruik van de carrotstick. Je wilt dmv de driving game je paard zijn achterhand omzetten. Ik gebruik de fase 4 vrijwel nooit omdat het niet nodig is, maar al sik hem gebruik, dan zwaai ik kleine rondjes waarbij de stick tegen de achterbeen komt. Hierdoor gaat ze om. Dit gaat helemaal niet hard (een paard zal harder trappen).

Mijn pony was in het begin heel bang van de stick, maar hoe vaker ik het deed hoe minder eng ze het vond en ze staat er nu zelfs bijna bij te slapen.

Overigens, zelf houd ik er ook absoluut niet van om mijn paard te slaan, maar ik heb nog niet gemerkt dat ik dacht: Nu vind ik het welletjes en stop ermee. Zo is er wel iemand langs geweest en had ik het ook voorgelegd dat het naar mijn idee erg hard ging op de dvd met de stick, hier vertelde ze dan bij dat ik er mijn eigen draai een beetje aan kan geven. Je blijft bij de lessen, maar de fases pas je anders toe
En dit gaat bij mij erg goed.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:33

even ter verduideling, met parelli sla je je paard niet hoor... Je gebruikt de porcupine en de driving game om het paard van je weg te sturen. Met de porcupine geef je druk op het paard, dat wil zeggen, je zet de punt van je stick tegen je paard op de plaats dat die moet wijken, veel paarden gaan al bij fase 2 wijken. Als je de driving game speelt met je paard en je paard wil niet wijken vanop afstand kan het wel eens zijn dat je je paard raakt, maar stel je je daar aub niet teveel van voor... dat is echt niet hard En al helemaal in de zin van slaan... Het is eigenlijk een soort van block... net als je bijvoorbeeld je elleboog uitsteekt bij een paard at bijt en het paard ertegenop slaat... Het zijn dominantiespelletjes dat je speelt. Slaan hoort zeker niet thuis in parelli natural horsemanship hoor... Misschien moet je eerst het boek: natural horsemanship kopen van pat parelli... Ik denk dat het parelli systeen me toch al een héél stuk duidelijker wordt... Je kan overigens op de website van parelli nederland een gratis dvd krijgen zodat je een zicht krijgt op parelli natural horsemanship.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:35

Toevoeging: de dvd die je gratis kan aanvragen is zeker een aanrader Nadat ik dat had gezien, was ik van plan het pakket aan te schaffen

NickyLaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:40

dus de carrot stick is zo'n beetje te vergelijken met druk van de hand als hij opzij moet?!

Ik ga zeker het boek aanschaffen.
Ik was altijd al in deze methode geïnteresseerd, maar nu ik zo'n bang paardje heb wil ik er graag snel mee beginnen.

De cursusdagen in Lunteren blijken geen goed idee te zijn aangezien dat level 1/2 is. Ik dacht dat beide levels dan gegeven werden, maar het blijkt een "tussen cursus" te zijn, tussen beide levels in.

Dus dan beginnen we maar thuis met het pakket. Ik vroeg me alleen af of er ook instructeurs zijn die thuis komen en met Parelli werken?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 20:54

er is maar 1 instructeur in NL, die komt alleen aan huis als je aan een hele lijst voorwaarden voldoet......... en het kost ook het nodige, vrees ik

NickyLaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:51

Ja en zoeken heb ik wel wat NH instructeurs gevonden op internet maar ik weet dus niet of zij via de Parelli methode werken en hoe goed ze zijn...
Ik las net echter wel in een ander topic dat die level 1/2 het volgende blijkt te zijn: op vrijdag level 1 afsluiten en op zaterdag en zondag level 1 beginnen. Dus wie weet kunnen we dan toch op die zaterdag en zondag terecht.

Ik heb toch het liefst professionele begeleiding. Dus of zo'n cursus of een instructeur die aan huis komt.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 22:53

dat is een typefout van mij: zaterdag en zondag wordt er aan leve 2 gewerkt

Ik ben wel beniewd welke instructeur jij in gedachten hebt om aan huis te laten komen

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:53

Zoals gezegd, er is maar 1 officiële Parelli instructeur in Nederland, en dat is Eddy Modde . Als je de pakketten koopt, dan haal je via de bijbehorende DVD's Linda Parelli in huis, dat is ook een uitstekende instructeur . Met het pakket kom je al een heel eind.

NickyLaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:22

Dan wordt het denk ik het pakket bestellen en daar mee gaan werken.
En dan ter ondersteuning misschien een instructeur erbij die er ervaring mee heeft. Ik las bijv. op www.naturalhorsemanship.nl dat zij NHlessen geven op Parelli basis.

NickyLaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:23

ik weet niet of iemand ervaring met hun heeft?
Of iemand anders die Gelderland als werkgebied heeft?

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:01

Hehe, ben een van hen en woon in Gelderland

We zijn GEEN instructeurs, maar helpen mensen op weg met NH, ook mensen die bezig zijn met Parelli.

Maarre: begin vooral eerst zelf met het pakket, dat is zo goed opgezet dat je er zelfstandig mee aan de slag komt. En als je tussendoor vragen hebt kun je naar Eddy bellen (of op een forum stellen natuurlijk )

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:17

Hmmmm, zie net dat er NH lessen gegeven gaan worden. En wat als je nou zelf geen paard hebt en heel graag mee wil doen, maar niet meteen een 400 euro parelli 1 pakket aan kan/ wil schaffen? *ugh student*

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 11:26

400 euro? dan heb je wel een erg duur adres, op de site van Parelli vind ik het volgende:

PARTNERSHIP, Engl. Version 2004
The new home study program for Level 1 (English Version 2004)including: 6 DVDs (14,5 hours / DVD Code 1), Audio CD (52 min.), Level 1 Theory Book, Level 1 Pocket Guides, Log Book

EURO 219.--

en je hebt altijd e mogelijkheid om een goedkoper exemplaat te bemachtigen via b.v. Ebay

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:57

En ik vanochtend nog zitten kijken hoeveel het kostte. Ik moet toegeven: ik kon zo snel alleen maar één of ander pakket met meer dan alleen de DVD's zien. Blijft staan dat zonder eigen paard het wel veel geld is om uit te geven terwijl, als daar rekening mee gehouden zou worden, de stap voor lessen gemakkelijker is. En eBay, tja....ik moet zeggen dat er teveel kopie DVD's voor m'n neus voorbij zijn gegaan om daar nou meteen achteraan te gaan...maar mss kijk ik ook daar niet goed!

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:41

Je hebt zeker naar zo'n compleet pakket inclusief halster e.d. zitten kijken? Die spullen kun je elders ook veel goedkoper en voor een goede kwaliteit aanschaffen hoor, alleen het pakket moet je in de "originele vorm" hebben .

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:38

zo, ik heb net eens dit hele topic doorgelezen ik heb level 1 in huis (overgekocht van een bokker, maar mis alleen de boekjes). Veel dvd's die ik nog lang niet allemaal bekeken heb. Ga ik de boekjes erg nodig hebben? of kom ik met alleen de dvd's ook al een heel end?

Dan nog een vraagje, misschien leuk discussiepuntje. Ik vind het grondwerken via Parelli super, een leuk, overzichtelijk systeem waarmee je een goede basis creërt om vanaf verder te werken. Ik wil dit tzt als mijn paard 3 is ook gaan doen. Maar ik ben wel een echte dressuurmuts, en ga dus niet mijn hoofdstel aan de wilgen hangen om alleen nog maar buiten door het bos te gaan tuffen (hoewel ik dit ook erg graag en vaak doe hoor, minstens zo graag als dressuurrijden). Voor buitenrijden en basis is parelli imo zeer geschikt, maar ik krijg af en toe een beetje het gevoel dat wanneer je 'normaal' dressuurrijdt, je nog net niet gelijk gesteld wordt aan een dierenbeul door de gemiddelde 'natural', en dat is imo ten eerste onzin, want niet iedere dressuurruiter hangt er een dikke ijzerwinkel in en zit met pizzamessen op zijn paard, en ten tweede, erg jammer, want er is al zoveel veroordeling van beide kanten naar elkaar toe.

Dus de vraag: in hoeverre is 'natural' en 'normal' te combineren volgens jullie?

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:53

Ikzelf vind de boekjes heel erg fijn En heb ze dan ook zeker nodig, maar heb ook wel gehoord van mensen dat ze de boekjes niet nodig hadden

NickyLaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:58

Ok, ik heb het dvd pakket besteld... spannend!
En waar kan ik terecht voor de goedkopere uitvoering van de verdere benodigdheden?
En zo'n touwhalster, kan ik daar ook een gewoon halster voor gebruiken?

Ik wil hem eerlijk gezegd namelijk wel gewoon met zadel en hoofdstel blijven rijden (zacht bitje)
het gaat mijn vooral om de Parelli manier waarop je rijdt en omgaat met je paard. Dus met respect en vertrouwen ipv met de zweep erop.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:01

Touwhalster is echt onmisbaar, met een gewoon halster gaat niet lukken. In het pakket vind je uitgelegd waarom . Goedkopere spullen kun je op diverse plekken kopen, o.a. bij www.equiplay.nl

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:02

@Kjoetie: volgens mij is dat heel goed te combineren, maar ik ben maar een leek qua natural dingen. Het is denk ik een beetje hoe je er zelf mee omgaat....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:07

@kjoetie: het is prima te combineren hoor... Wim Vonck van www.horsefeelings.nl doet dat bijvoorbeeld.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:17

ja die wim vonck vind ik echt geweldig, helemaal mijn ding

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:01

Ik zou eerst maar goed de instructie door lezen en het waarom van de Tools. Want met een bit kun je niet de 7 games doen.
Het is een totaal andere benadering, maar dat zegt niet dat het dressuur en springen dan uitsluit. Het lijkt mij een fantastische basis om zo daarna verder te gaan met alles wat je maar wilt doen.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:09

waarom zou je de seven games niet kunnen doen als je wel met bit rijdt? dus wel de spelletjes spelen maar daarna een regulier zadel en hoofdstel gebruiken om gewoon dressuur te rijden?