Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kadira schreef:Ik wil mij hier ook melden.
Heb veel interesse om met mijn paard ook NH te gaan doen, maar vind het Parelli membership nogal aan de dure kant.
Heb wel een andere site gevonden waar je voor 125 €/jaar ook een membership hebt (zelfde idee volgens mij als Parelli)
Dit is via de site van 2 lazy 7 ranch.
Ziet er wel interessant uit daar zij voor een groot gedeelte met Parelli werken, maar ook andere methodes bij halen.
Heeft iemand van jullie hier reeds ervaring mee aub?
Is toch een som geld om zomaar weg te gooien moest het echt niets zijn.
En de 90 dagen trial bestaat ook niet meer bij Parelli.
Alvast dank voor wat tips hieromtrent.
Eliine schreef:Interessante discussie. Hier is inderdaad het motto, zo zacht als het kan zo hard als nodig. En ja dat hanteer ik ook in de aanleerfase. Wanneer ponylief me in fase 1-2 nog glazig aan staat te kijken dan ben ik duidelijker. Een fase 4 betekent niet dat je je paard mentaal/fysiek aan het pijnigen bent. Het is een groter en (mits goed uitgevoerd) duidelijker signaal naar je paard. En alles zit in de timing. Zodra de boodschap over komt met mijn grote signaal dan uiteraard direct rust/belonen en weer terug naar fase 1. Een juíste opbouw van fases levert alleen maar duidelijkheid op in mijn ogen. "Schreeuwen" tegen je paard moet je nooit doen, dat is imo ook geen fase 4 maar een fase 10++
Wicky schreef:Als jij iets nieuws moet leren, hoe doe je dat dan het best? Als iemand rustig en geduldig je de tijd geeft om het antwoord te vinden, of als iemand tegen je gaat schreeuwen? Wat leert sneller/beter/fijner?
hannatjuh schreef:Nou dan zou ik als ik jou was toch echt de boeken en dvd s van parelli er nog eens op aan slaan...
En wie zegt er dat ik ga "schreeuwen" Alleen de druk wordt hoger.
Maargoed veel succes met een trekpaard en je fase 2. Dat is nog maar net huid. Dan sta je daar lekker de hele dag hihi.
Wicky schreef:Als je in het aanleren een fase 4 gebruikt heb je meestal je geduld verloren. Als je niet het juiste antwoord op je vraag krijgt heb je de verkeerde vraag gesteld of de vraag verkeerd gesteld.
Maak van je fase 1 je fase 4, maak je fase 1 lichter.
Wicky schreef:hannatjuh schreef:Nou dan zou ik als ik jou was toch echt de boeken en dvd s van parelli er nog eens op aan slaan...
En wie zegt er dat ik ga "schreeuwen" Alleen de druk wordt hoger.
Maargoed veel succes met een trekpaard en je fase 2. Dat is nog maar net huid. Dan sta je daar lekker de hele dag hihi.
Ik schrijf niet dat je schreeuwt, het is alleen niet handig om in de aanleerfase een fase 4 toe te passen. Sla de informatie van Parelli er maar eens op naZoek maar op teach, reinforce, refine. Of iets met reward the slightest try, phases of teaching, moeten verschillende uitleggen van zijn.
Moet eerlijk bekennen dat ik het laatste online dvd-pakket niet heb bekeken, dus hoe het daar precies in uitgelegd wordt weet ik niet.
Ik heb een Haflinger, zelfde stamboek als het trekpaard. Heb wel eens met een Trekpaard mogen spelen en was verbaasd over de lichtheid en zachtheid van het dier. Lijkt me stug dat ik de uitzondering had.
Als je in het aanleren een fase 4 gebruikt heb je meestal je geduld verloren. Als je niet het juiste antwoord op je vraag krijgt heb je de verkeerde vraag gesteld of de vraag verkeerd gesteld.
Maak van je fase 1 je fase 4, maak je fase 1 lichter.