[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:45

Ja 2 dagen lijkt me helemaal tof.maar dat was hier nog even niet haalbaar. Gelukkig wel elke 6 weken les van Zoë die 3* is, dus qua begeleiding zitten we wel goed. Maar ik ben evengoed heeeel benieuwd naar silke ja, hoor hele goede verhalen :j

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:39

Laatst wat auditie filmpjes gekeken en nu is mijn vriend super enthousiast en staat hij er op dat ik ook zo een filmpje ga maken :') niet dat ik dan ook echt het filmpjes ga insturen maar altijd leuk (en goed) om naar jezelf te kijken. Het zal nog wel even duren (even opzoeken welke onderdelen er in voor moeten komen).

Kadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:01

Ik wil mij hier ook melden.
Heb veel interesse om met mijn paard ook NH te gaan doen, maar vind het Parelli membership nogal aan de dure kant.
Heb wel een andere site gevonden waar je voor 125 €/jaar ook een membership hebt (zelfde idee volgens mij als Parelli)
Dit is via de site van 2 lazy 7 ranch.
Ziet er wel interessant uit daar zij voor een groot gedeelte met Parelli werken, maar ook andere methodes bij halen.
Heeft iemand van jullie hier reeds ervaring mee aub?
Is toch een som geld om zomaar weg te gooien moest het echt niets zijn.
En de 90 dagen trial bestaat ook niet meer bij Parelli.
Alvast dank voor wat tips hieromtrent.

xxdomiixx

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:06

Kun je niet beginnen met les volgen? Wat ik fijn vind aan Parelli is dat youtube volstaat met filmpjes en er best wat instructeurs zijn (ook niet officiele die je wel redelijk op weg kunnen helpen, sowieso met de basis).

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:47

Kadira schreef:
Ik wil mij hier ook melden.
Heb veel interesse om met mijn paard ook NH te gaan doen, maar vind het Parelli membership nogal aan de dure kant.
Heb wel een andere site gevonden waar je voor 125 €/jaar ook een membership hebt (zelfde idee volgens mij als Parelli)
Dit is via de site van 2 lazy 7 ranch.
Ziet er wel interessant uit daar zij voor een groot gedeelte met Parelli werken, maar ook andere methodes bij halen.
Heeft iemand van jullie hier reeds ervaring mee aub?
Is toch een som geld om zomaar weg te gooien moest het echt niets zijn.
En de 90 dagen trial bestaat ook niet meer bij Parelli.
Alvast dank voor wat tips hieromtrent.

Weet wel dat het het geld dubbel en dwars waard is. Je krijgt er echt een schat aan informatie voor terug.

Er is trouwens ook een parelli app, die is gratis. Is natuurlijk wel een heel stuk beperkter, maar altijd even leuk om door te nemen, krijg je een beetje een idee van het hoe en wat van parelli.

Kadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:21

Les volgen is momenteel niet echt een optie.
De app ga ik straks downloaden, wist niet dat die bestond.

Ik heb gezien op dit forum dat er mensen zijn die daar al opleidingen gevolgd hebben, weet niet of zij ook member zijn van 2L7 ranch?
Dit is ook in het Nederlands, en volgens mij vergelijkbaar met het Parelli concept.
Vandaar mijn interesse hiervoor.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:47

Zelf vind ik de de 2l7 ranch een slap aftreksel van parelli, zo als veel zogenaamde horsemanshipstylen. Bij parelli zie je echt een duidelijke rode draad in het lesplan wat voor ieder paard behoorlijk duidelijk is. Dit mis ik echt bij andere horsemanships.
Enig nadeel van parelli vind ik wel dat je soms naar een fase vier moet om iets aan te leren. Lijkt soms een beetje oneerlijk. Maargoed wel vergelijkbaar met het kuddegedrag, daar gaat het er ook niet zachtjes aan toe.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:25

Een fase 4 bij iets aanleren?
Of ik begrijp je verkeerd of ik zit in een hele andere Parelli-methode dan jij.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:32

Stel je gaat de porcupine game doen dan heb ik soms bij het aanleren hiervan soms de fase 4 nodig voor ze echt reageerd. Misschien ook wel omdat het een trekpaard is en dus gefokt zijn om tegen druk in te gaan?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:32

Nee is niet perse nodig. Een paard kan ook direct al bij fase 2 reageren.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:36

Ja als je een gevoelig paard of iig een sensible paard hebt vast wel. Daarom vind ik het persoonlijk ook een nadeel dat ik SOMS fase 4 nodig heb om dus wat slomer/flegmatiek paard.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:49

Of een gemotiveerd paard :) (jouw paardje klinkt niet gemotiveerd, als hij gemotiveerd is zal hij waarschijnlijk wel op een fase 1 of 2 reageren)

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:57

Ja als ze eenmaal snapt wat de bedoeling is zal ze zeker gemotiveerd raken en op eerdere fases reageren. Daarom zeg ik dus ook SOMS en AANLEREN

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:50

Maar hoef je dat dan niet meer als ze het kent. Dus als ze dan eenmaal reageert bij fase 3 hoef jij nooit meer een fase 4 te geven?

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:52

Eigenlijk niet nee. Soms is ze haar focus even kwijt en dan zal ik soms wel moeten maar fase 3 is zelfs al vaak niet meer van toepassing. Omdat ze zo zwaar en log kan zijn houd ik er ook heel erg veel rekening mee dat ik echt Goed de fase 1 en 2 aanbied.
Maar dat is dus vaak de denkfout die gemaakt wordt bij zware rassen, dat ze niet licht te krijgen zijn. Maar dat ligt echt aan de training. En het duurt allemaal wat langer voordat ze het snappen en worden dus soms zelfs als dommig gezien maar wanneer ze het eenmaal kennen...

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:41

Als jij iets nieuws moet leren, hoe doe je dat dan het best? Als iemand rustig en geduldig je de tijd geeft om het antwoord te vinden, of als iemand tegen je gaat schreeuwen? Wat leert sneller/beter/fijner?

Aanleren van nieuwe dingen doe je in fase 1 en 2, altijd. Op het moment dat het paard de vraag snapt en gaat kijken of je het ook begrijpt mag je i je fase omhoog. Fase 4 is voor nood, niet voor aanleren.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:22

Nou dan zou ik als ik jou was toch echt de boeken en dvd s van parelli er nog eens op aan slaan...
En wie zegt er dat ik ga "schreeuwen" Alleen de druk wordt hoger.
Maargoed veel succes met een trekpaard en je fase 2. Dat is nog maar net huid. Dan sta je daar lekker de hele dag hihi.

Stel dat je een pasgeboren veulen hebt die (perongeluk) bij een andere merrie wilt gaan drinken.
Fase 1. De merrie doet haar oren plat

Fase 2. Ze zwaait met haar hoofd naar achteren.

Fase 3. Gaat hierbij piepen.

Fase 4. Trapt richting of raakt het veulen.

Hier zal het veulen ook iets moeten leren omdat hij de taal nog niet kent en dus soms fase 4 tegen komen. De volgende keer reageerd hij misschien al bij het piepen van de merrie en steeds meer gaat hij het begrijpen en zal steeds eerder gaan reageren.

As soft as You can, as firm as necessary!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:22

Interessante discussie. Hier is inderdaad het motto, zo zacht als het kan zo hard als nodig. En ja dat hanteer ik ook in de aanleerfase. Wanneer ponylief me in fase 1-2 nog glazig aan staat te kijken dan ben ik duidelijker. Een fase 4 betekent niet dat je je paard mentaal/fysiek aan het pijnigen bent. Het is een groter en (mits goed uitgevoerd) duidelijker signaal naar je paard. En alles zit in de timing. Zodra de boodschap over komt met mijn grote signaal dan uiteraard direct rust/belonen en weer terug naar fase 1. Een juíste opbouw van fases levert alleen maar duidelijkheid op in mijn ogen. "Schreeuwen" tegen je paard moet je nooit doen, dat is imo ook geen fase 4 maar een fase 10++

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:41

Eliine schreef:
Interessante discussie. Hier is inderdaad het motto, zo zacht als het kan zo hard als nodig. En ja dat hanteer ik ook in de aanleerfase. Wanneer ponylief me in fase 1-2 nog glazig aan staat te kijken dan ben ik duidelijker. Een fase 4 betekent niet dat je je paard mentaal/fysiek aan het pijnigen bent. Het is een groter en (mits goed uitgevoerd) duidelijker signaal naar je paard. En alles zit in de timing. Zodra de boodschap over komt met mijn grote signaal dan uiteraard direct rust/belonen en weer terug naar fase 1. Een juíste opbouw van fases levert alleen maar duidelijkheid op in mijn ogen. "Schreeuwen" tegen je paard moet je nooit doen, dat is imo ook geen fase 4 maar een fase 10++

juist helemaal mee eens. mooi samengevat waar ik meerdere berichten voor nodig had :+
Idd timing is een must en funest als je het fout doet. zelf tel ik een aantal sec. per fase. dus bijvoorbeeld fase 1, 21, 21, 23, 24 en dan fase 2 etc.

schreeuwen is een uiting van zwakte en dan zal mijn paard, mij iig, nooit als leider gaan zien.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:43

Wicky schreef:
Als jij iets nieuws moet leren, hoe doe je dat dan het best? Als iemand rustig en geduldig je de tijd geeft om het antwoord te vinden, of als iemand tegen je gaat schreeuwen? Wat leert sneller/beter/fijner?

Overigens vind ik dit absoluut geen goede vergelijking. Wanneer een docent tegen een leerling begint te schreeuwen dan is ie duidelijk zijn geduld verloren. Mijn fase 4 gaat nooit maar dan ook nooit over het verliezen van mijn geduld. Een goed uitgevoerde fase 4 heeft niks met schreeuwen of verliezen van geduld te maken. De vergelijking tussen rustig de tijd geven (fase 1-2) en schreeuwen (fase 4) gaat dan ook echt niet op wanneer je de fases correct opbouwt en uitvoert.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:49

fase 1: suggest
fase 2: ask
fase 3: tell
fase 4: prommis

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:36

hannatjuh schreef:
Nou dan zou ik als ik jou was toch echt de boeken en dvd s van parelli er nog eens op aan slaan...
Maargoed veel succes met een trekpaard en je fase 2. Dat is nog maar net huid. Dan sta je daar lekker de hele dag hihi.

Ik schrijf niet dat je schreeuwt, het is alleen niet handig om in de aanleerfase een fase 4 toe te passen. Sla de informatie van Parelli er maar eens op na :j Zoek maar op teach, reinforce, refine. Of iets met reward the slightest try, phases of teaching, moeten verschillende uitleggen van zijn.

Moet eerlijk bekennen dat ik het laatste online dvd-pakket niet heb bekeken, dus hoe het daar precies in uitgelegd wordt weet ik niet.

Ik heb een Haflinger, zelfde stamboek als het trekpaard :D . Heb wel eens met een Trekpaard mogen spelen en was verbaasd over de lichtheid en zachtheid van het dier. Lijkt me stug dat ik de uitzondering had.

Als je in het aanleren een fase 4 gebruikt heb je meestal je geduld verloren. Als je niet het juiste antwoord op je vraag krijgt heb je de verkeerde vraag gesteld of de vraag verkeerd gesteld.
Maak van je fase 1 je fase 4, maak je fase 1 lichter.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:03

Wicky schreef:
Als je in het aanleren een fase 4 gebruikt heb je meestal je geduld verloren. Als je niet het juiste antwoord op je vraag krijgt heb je de verkeerde vraag gesteld of de vraag verkeerd gesteld.

Het eerste deel verschil ik dan over van mening met je. Het laatste deel is uiteraard wel belangrijk. Misschien maakt dat het ook lastig, binnen een fase heb je ook weer gradaties die anders geïnterpreteerd kunnen worden. Maar een fase 4 betekent nooít dat je je geduld bent verloren. Dat is geen fase maar een moment om er even uit te stappen en te bekijken wat je zou moeten doen.
Een fase 4 is een verduidelijking die inderdaad niet altijd en liever niet nodig is. Maar om nu te zeggen dat het nooit voor mag komen in de aanleerfase ben ik toch niet met je eens.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:52

Wicky schreef:
hannatjuh schreef:

Ik schrijf niet dat je schreeuwt, het is alleen niet handig om in de aanleerfase een fase 4 toe te passen. Sla de informatie van Parelli er maar eens op na :j Zoek maar op teach, reinforce, refine. Of iets met reward the slightest try, phases of teaching, moeten verschillende uitleggen van zijn.

Moet eerlijk bekennen dat ik het laatste online dvd-pakket niet heb bekeken, dus hoe het daar precies in uitgelegd wordt weet ik niet.

Ik heb een Haflinger, zelfde stamboek als het trekpaard :D . Heb wel eens met een Trekpaard mogen spelen en was verbaasd over de lichtheid en zachtheid van het dier. Lijkt me stug dat ik de uitzondering had.

Ik heb echt geen idee hoe ik je het nog duidelijker kan uitleggen allemaal maar vind dat ook niet mijn taak. Ieder zijn eigen opvatting maar fase 4 geduld verliezen? Ik weet niet waar jij dan begint met fase 1 maar bij mij is dat nog maar net gefocust kijken en het haar aanraken.

Met de lichtheid in de trekpaarden denk ik toch echt dat je een toevalstreffer had. Anders zouden er toch echt wel veel meer lichtere bitten in maat 18 cm enz te koop zijn. Je moet best goed zoeken wil je geen hefboom of stang oid hebben.
Zelf jaren getraind met verschillende haflingers maar omdat ze in het zelfde stamboek zitten zou ik ze toch echt nog niet over 1 kam scheren.

Maargoed ik ga nu stoppen met deze discussie want hij lijkt een beetje zinloos te worden. Ik kan je alleen nog aanraden om toch echt de dvds met uitleg te kopen en te bekijken dan begrijp je het misschien beter.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:47

@ hannahtjuh; Sorry als je je aangevallen voelt, dat ik zeker niet m'n bedoeling. Door over dingen te schrijven en na te denken kan je tot inzichten komen die je anders pas veel later zelf ontdekt.

@ Eliine; Dan verschillen we van mening, maar misschien zit het verschil in de opbouw en de benaming aanleren. Als ik m'n voorwerk goed doe (paard in de juiste mindset, vooroefeningen juist gekozen, gebruik van omgeving en obstakels) dan kan ik nieuwe dingen leren in lichtheid. Dat vind ik fijn (be the ambassador of "yes!"). Als het niet gaat in lichtheid klopt vaak de voorbereiding van mij niet. Dan moet ik terug in m'n opbouw en niet omhoog in m'n fase. Daar fases opbouwen vind ik teveel dwang (dan kom ik in de knoop met "want versus make").

Als het paard meedenkt en licht reageert kan het aanleren heel snel gaan. Soms met twee of drie herhalingen is de vraag duidelijk en dan volgt het experiment vanuit het paard. Daar komt bij mij wel een fase 4 langs, na een hele lichte vraag.

Maar elke situatie is anders, dat maakt het zo fascinerend.