Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:30

Is ook zo. Zulke baaldagen heb ik ook wel hoor!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:31

XxLiEsJuHhxX schreef:
Bah.. Ik zit op het moment echt eventjes in een flinke dip.. Zaterdag had toch meer indruk gemaakt als ik wilde toe geven. het besef dat we nog steeds amper fatsoenlijk relaxt rond kunnen stappen hakt er toch wel in.. Helemaal als ik dan vandaag zie dat een ander stalgenootje op haar paard stapt die lang stil heeft gestaan en er zo mee weg rijd. En ik dan net even daarvoor een paard kaarsrecht voor me had staan uit gif. :( Weet soms echt niet meer zo goed wat ik met haar aan moet vangen.
Heb zitten denken haar weg te brengen om door te laten rijden. Maar weet niet zeker of dat het ei van Columbus gaat zijn. Plus financieel is dat een beetje moeilijk. :(
Wil haar ook echt niet kwijt eigenlijk. Maar zit op het moment gewoon eventjes met mijn handen in het haar..


Ik snap je heel goed, ik heb ook bijna 2 jaar lang met mijn handen in het haar gezeten. Het is echt met bloed zweet en tranen (en een hoop geld) gegaan bij mij. Ik kreeg het niet cadeau. Je moet op zoek naar de juiste mensen om je heen. Een persoon die je goed kan helpen met zo'n type paard. Je moet geen rauwdouwer hebben want dan kun je er straks helemaal niets meer mee.

Elise Buiten (Suelza op bokt) heeft mijn paard weer helemaal goed gekregen. Ze rijdt ook jonge paarden in en is super in probleempaarden. Helaas niet echt bij jou in de buurt. Ze zit in de buurt van Amsterdam. Zou denk ik ook een hele goede voor jouw paard zijn. Ze desensibiliseert ze ook enzo, schriktrainingen etc. en alles op een paardvriendelijke manier.

Heb je nu les van iemand met je paard, bijvoorbeeld grondwerk? Ik denk wel dat je iets moet gaan ondernemen want anders blijf je in deze situatie en geen vooruitgang. Ik weet zeker dat het bij jou ook goed komt, niet wanhopen!! Je wil niet weten hoe vaak ik er helemaal doorheen zat dat ik op het laatst dacht ik verkoop haar maar... kan er gewoon niet meer tegen en kijk nu... alle puzzelstukjes zijn op hun plaats gevallen en Choice en ik zijn eindelijk een super team samen. Ze vertrouwt mij nu en durft gewoon te ontspannen, raakt niet meer om iedere scheet in paniek! Dat heb ik weer te danken aan het grondwerk van Michelle Bannink!

Gisteren met de smid en Michelle erbij ging het ook super! Ze is uiteindelijk helemaal rondom bekapt en dat binnen 45 min. :P ze stond er echt super braaf en ontspannen bij. Geen paniek in haar ogen. Enige wat ze wel eng vindt is die 3 poot/steun waar de smid dan haar hoeven opzet om te raspen, ze had deze keer een andere bij zich die een ander geluid maakte als ze er tegenaan stootte := benen wegtrekken en hangen. Michelle had al snel door dat het niet aan het raspen lag, maar aan het geluid. Ze ging toen even paar minuten tegen de 3 poot aantikken met de vijl en even alles in de omgeving aantikken... even paniek in ogen Choice (ik zie dan het wit in haar ogen naar voren komen), maar na 2 min. ofzo zag je haar echt denken... oh is dat alles??? en haar zachte blik kwam terug en toen was het weer goed :)

De volgende keer dat ze weer bekapt moet worden dan is Michelle er ook nog bij. We gaan dan voor het eerst voor haar box in de gang bekappen, nu telkens in longeerbak gedaan zodat we de ruimte hadden. Michelle denkt dat ze er alleen de volgende keer nog maar bij hoeft te zijn en dat het dan goed is :D Wat een doorbraak!!


Ik kan jullie Michelle allemaal van harte aanbevelen voor jullie RBE paarden, alleen zit ze in omgeving Haarlem. Gelukkig wel bij mij in de buurt. Zij is echt een topper!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:50

cissie schreef:
Wat fijn dat er leuke en positieve verhalen te lezen zijn over jullie paardjes.
En....fotos, wat een knapperd AnneOmie!

@Fabster: Een piaffe eruit frummelen....is ook niet gemakkelijk hihi. Wat een spookjes zijn het soms toch.

Hier ook alles weer in orde met de hoeven. Vanmorgen alle 4 bekapt onder lichte sedatie en een opiaat...wel vreemd hoor om je paard high te zien.
Maar daardoor is ze gelukkig relaxed geweest en nadat het middel uitgewerkt was kon ik niks aan dr merken.
Gewoon zichzelf, ook vanavond tijdens het voeren niks bijzonders aan dr gemerkt...ben blij dat het geen stress of angst voor dr heeft gebracht.

Nu weer verder met oefenen en vijlen...volgende keer moet het lukken zonder rust-gevertje.


Fijn dat het goed ging met een lichte sedatie!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:53

XxLiEsJuHhxX schreef:
Wat een mooie foto's AnneOmie! En was is Choice knap.!

Cissie wat fijn dat ze er geen last van heeft ondervonden.! :D Hopelijk kan je de volgende keer zonder sedatie. :)

Ik heb gisteren ook weer gereden. Het was weer een hele uitdaging. Ze was flink gespannen en overal op aan het letten behalve op mij. Dus veel figuren gaan stappen en meteen maar gaan werken aan stelling enz. merkte dat ze daar wel iets relaxter van werd. Daarna, omdat ze best reageert op been geven, gaan schakelen in draf. Nou dat was Eureka! :D De spanning vloeide zo fijn af dat ik maar aan heb gedraafd. na een halve volte weer terug naar stap en toen was ze wel weer een blok spanning dus weer figuren gaan rijden en tempo wisselingen in stap en toen zo nog een paar keer gedraafd. De laatste keer draafde ze zelfs weer met haar oren stukjes naar voren. :D Ook niet helemaal de bedoeling natuurlijk maar ben al blij dat ze ze niet meer strak naar achteren heeft liggen van de spanning. :)


Maar dit klinkt toch hartstikke goed!! Dit langzaam aan stukjes gaan uitbreiden en dan komen jullie er wel hoor. Vooral niet naar anderen gaan kijken! Jullie komen er wel, de weg is alleen iets langer.

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:10

Wauw wat een herkenning in dit topic. Ik heb ook een typische rbe.
Ontzettend lief en grote will to please, ontzettend snel onzeker. Ook de frustraties herken ik goed.
Grappig dat ik die chart in de OP ook goed herken en ik gelukkig de DOS allemaal goed geleerd heb in mijn lessen. Ook zie ik dat ik alle DONTS in het begin leuk gedaan heb :=

Nu al een tijdje niet actief met mijn reus, hij heeft een tijd in een natuurgebied gestaan en zit nu een tijd in het buitenland. Maar blijft leuk om te lezen :)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6063
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:42

Nogmaals heel erg bedankt weer voor de opbeurende en motiverende berichtjes hier.! <3 Doet me echt goed.
Ik heb gisteren avond nog met mijn instructrice geappt en volgende week een les afgesproken. Echt een grondwerk instructrice heb ik helaas niet. Ik weet ook hier in de buurt niet iemand die dat zo doet. Ik heb jaaren geleden met mijn vorige paard wel een keertje grondles gehad. Maar dat ging op een manier waar ik absoluut niet achter sta en ook het slechtste toen in mijn vorig paard naar boven haalde.
Een paar stalgenootjes hadden het van de winter over iemand waar ze grondles van wilde gaan nemen maar heb daar nog niks van gehoord. Zal hun ook eens vragen of ze daar al concrete plannen mee ondernomen hebben omdat ik dan graag een keertje wil kijken en daarna als ik denk dat het bij mijn paard past ook daarmee verder gaan. Grondles staat dus wel heel hoog aan mijn lijstje.

Ik ben ook aan het kijken of er ergens in de buurt niet iemand, iemand kan gebruiken om soms eventjes te rijden. Dan kom ik zelf ook weer uit mijn visuele cirkel vandaan. Want ook ik blijft flink vastgeroest zitten op het moment in mijn ''angst'' en dat maakt het natuurlijk ook niet makkelijker.
Al moet ik zeggen dat ik dit jaar nog geen pasiflora pilletjes nodig heb gehad, en die had ik vorig jaar elke keer nodig voor ik op stapte.

Ik weet ook niet of zaterdag de beste afsluiting was nu achteraf. Want op het einde werd ze best wat heet en schrikkerig. Ik heb dit toen gezien als het moment dat haar concentratie echt op was. Maar twijfel nu ook of ik haar zo niet juist leer dat als ze zo doet ik stop.

Oohhh en van Elise (Suelza) ben ik echt onwijs fan. :D :D Lees haar topics altijd mee. Enkel van haar topics leer je al weer zoveel.

Maar hier enkele foto's van zaterdag. Ik zie nu op de foto's heel duidelijk ook wel wat ik voelde. Maar veel mensen die het er niet aan zagen wat ik voelde. :(
http://www.bokt.nl/img/m/ln9Ves.jpg
http://www.bokt.nl/img/m/iB0mZ2.jpg
http://www.bokt.nl/img/m/Jx86ol.jpg
Afbeelding
http://www.bokt.nl/img/m/YqWqtX.jpg
Afbeelding

Vooral die laatste foto zegt voor mij heel erg veel.. De meeste maar eventjes in een linkje gezet. :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6063
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:43

AnneOmie Wat super fijn dat het zo goed ging met de smid.! :D Altijd fijn als die essentiële dingen gedaan kunnen worden. :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:29

Liesjuh, ik kan wel even informeren voor jou en een goede instructrice. Ik heb wel contact met mensen die dat goed doen. Nou zit ik niet bij jou in de buurt, maar ze zitten in zo n groep door heel Nederland en Belgie. Wie weet wat er bij jou in de buurt zit. Ik weet niet of je met je paard kan reizen, of dat het bij jou op het terrein moet, maar hulp is met dit soort paarden wel heel fijn ja.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:35

Op bijna alle foto's zie ik dat je paard haar hoofd hoog heeft. Oren naar achteren kan ook zijn dat ze op jou gefocussed is! Je 1e foto loopt ze wel ontspannen! Onderste foto lijkt iets meer spanning, weet niet of dat echt zo was, ging je daar afstijgen? Ik vind het vanaf de foto's nog best meevallen hoor.

Kan het niet zijn dat ze voelt dat jij gespannen bent en daardoor zelf dus ook spanning heeft? Ik heb dat ook heel erg gehad, nu zeg ik hardop tegen Choice sorry hoor ik ben een beetje gespannen, maar dat heeft niks met jou te maken :P ze begrijpt natuurlijk niet wat ik zeg hoor, maar het lijkt wel te helpen omdat de lading er dan vanaf gaat :P Als je zelf bang bent dan ben je onzeker en ben je geen goede leider, die een RBE paard nodig heeft omdat ze anders zelf onzeker worden. Dat was iig bij mij het geval. Sinds ik dit weet en d.m.v. grondwerk heb geleerd weer een goede zelfverzekerde leider te zijn is het probleem voor het grootste gedeelte opgelost :) Het was wel een hele bevalling hoor hahaha en ik heb het er echt best zwaar mee gehad, maar het is uiteindelijk gelukt en dan krijg je er zo'n relaxt en ontspannen paard voor terug!

Hoog hoofd betekent meer spanning. Belangrijk is om haar te leren haar hoofd wat lager te houden :) Dit kwam trouwens ook bij de smid gisteren terug. Ik voerde Choice worteltjes als ze braaf en ontspannen was en moest ze dan beetje laag voeren zodat ze lekker ontspannen bleef.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:39

Fabster schreef:
Liesjuh, ik kan wel even informeren voor jou en een goede instructrice. Ik heb wel contact met mensen die dat goed doen. Nou zit ik niet bij jou in de buurt, maar ze zitten in zo n groep door heel Nederland en Belgie. Wie weet wat er bij jou in de buurt zit. Ik weet niet of je met je paard kan reizen, of dat het bij jou op het terrein moet, maar hulp is met dit soort paarden wel heel fijn ja.


Dat zou denk ik heel erg goed zijn en dan het liefst iemand die ook een gedragstherapeut is en ervaring heeft met dit type paard (en baasje) :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:54

Nou, de grap is dat mensen voornamelijk bij deze instructrices komen als er al heel wat mis is gegaan. En ze kunnen ze meestal weer goed op de rit krijgen. Nou ken ik ze niet allemaal, natuurlijk, maar als ik aan mijn juf vertel dat het om eenzelfde geval als Sjaak gaat, weet zij er de juiste wel bij te zoeken (hoop ik dan. Ik weet niet eat daar in de buurt zit).

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6063
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:06

Ohh als je dat zou willen doen Fabster.. Heeel graag! Ik kreeg net ook een ingeving wie ik zou kunnen benaderen. Maar meerdere opties is altijd fijner. :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:17

Ik heb de vraag bij 2 mensen uit staan. Als zij iemand weten, geef ik t even door, ok?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6063
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:54

Super bedankt.!! :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6063
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:19

Vandaag weer gereden. Kreeg mijn zadel terug van de zadelmaker die natuurlijk ook eventjes wilde zien hoe het lag. Dus eerst weer eventjes goed gelongeerd en toen opgestapt. Ze was echt compleet anders als vorige week. Met weg stappen voelde ik haar gewoon los en soepel door haar lichaam weg stappen. <3 weet niet of ik dat ooit eerder met haar heb gehad. echt een fijn gevoel. 1 drafje gedaan voor de zadelmaker. Het voelde ook wel echt goed genoeg aan trouwens om te gaan draven. met draven bouwde ze wel meteen aardig wat spanning op maar haar oren hebben maar 1 keer heel kort eventjes strak gestaan. Verder zat ik wel dus weer op een betonnen muur maar de spanning was minder als vorige week. :)
Volgende week zou ik les krijgen van mijn instructrice. Maar heb haar vandaag gevraagd of in plaats van les zij er niet een keertje op wilde om te voelen wat ik voel. Nu hoop ik enkel wel een beetje dat ze dan ook laat voelen wat ik voel. O:) Anders heeft het misschien nog niet echt zin.

Plus het stalgenootje dat met grondwerk wilde gaan beginnen die zijn er nu ook werk van aan het maken. Dus hopelijk dat ze snel hun 1e les hebben. Dan kan ik kijken en als het mij bevalt eventueel de volgende les met hun mee doen.

Dus vandaag van deze kant dus wel een voorzichtig positieve update. :D

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:13

Fijn Liesjuh een positieve update :D Heb je al les gehad en is je instructrice opgestapt?

Hier gaat het echt super goed. Ik geloof dat ik geen echte BRE meer heb :D Wat ze nu dan wel is weet ik niet, ik denk een ZEN BRE :P :D Ik ben ook niet meer bang met rijden. Heb mijn airbagvest zelfs uitgeleend aan een andere bange ruiter :P Thiedeman teugel ook aan de wilgen gehangen, samen met mijn oornetje en het gaat echt SUPER!!! Ben zo ontzettend blij en gelukkig. Ik hoop dat het voor jullie allemaal ook zo goed gaat uitpakken.

Gisteravond weer lekker in de buitenbak gelest en mijn stalgenootje reed ook in de buitenbak en Choice heeft niet 1 x naar dat andere paard omgekeken! Wat een overwinning. Als ik er niet meer op reageer en er zelf geen spanning om heb dan reageert Choice er ook niet meer op! Er hing een vestje op een paal die ze opeens eng vond en ik ben gewoon doorgereden of er niets aan de hand was, gas er beetje op en gewoon doorgereden of er niets aan de hand was :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6063
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:22

Computers zijn toch soms zoooo fijn.! :') Heel verhaal getypt wil ik verzenden... Weg verhaal.
Dus nu nog maar een keertje ongeveer. :P

AnneOmie. Dat is pas een geweldige update.!!
Ik hoop jullie ook ooit zo'n update te kunnen doen.! :D

Maar met het oornetje is ze fijner omdat dat het geluid wat dempt?
Wel echt zooooo fijn dat je zelf niet meer bang bent met rijden. Ik denk als je daar eenmaal bent zelf dat je dan al zo onwijs ver gekomen bent al. :D

Ik heb nog geen les gehad/instructrice heeft er nog niet op gezeten. Dat word morgen of vrijdag. Dat spreken we vandaag af. :)
Ik heb er zelf zondag nog op gezeten. En ik denk echt dat het zadel heel erg veel verschil maakt. Ze was zondag wel heet en alles wat ze niet snapte probeerde ze op te lossen door aan te draven oftewel toch een beetje te gaan vluchten maar ze voelde niet zo gespannen of angstig aan. Maar meer alsof ze er gewoon echt zin in had en wilde werken. In draf kreeg ze enkel wel een trekje wat zo voor de winterstop ook heeft gehad. Toen kwam dat alleen wel echt omdat ik gemixte commando's gaf. Oftewel ik gaf been om sneller te gaan, en tegelijk hield ik haar van voor tegen. Daar raakte ze natuurlijk net als elk ander paard in de war van en werd ze tegen het been. Daar hebben we haar toen wel een beetje vanaf gekregen toen weer. Maar nu ben ik helemaal niet meer zo tegenhouderig en toch werd ze wat tegen het been. Nu was ze wel ook hengstig dus daar kan het ook mee te maken hebben. Maar op die momenten voel ik wel dat ze helemaal strak komt te staan en heb ik wel het idee dat als ik haar er dan doorheen zou willen duuwen door keer flink been te geven of een keer bij te tikken met een zweepje om haar weer het idee van 2 benen is sneller bij te brengen dat ze dan zowieso een flinke bok gaat geven. Voor die bok ben ik niet zo bang. Maar ik ben meer een beetje voorzichtig met wat ze daarna gaat doen. Haar kennende kunnen het 2 dingen zijn. Of ze bokt een keer en reageert verder niet. Of ze schrik zo erg van zichzelf dat ze helemaal de weg weer kwijt raakt.

Ik heb het zondag opgelost door met mijn stem haar vooruit te krijgen. Aan de longe is ze namelijk goed bekend met het commando ''door''. En dat leek best aardig te werken. ze versnelde naar een normaler tempo en het strakke zakte wat weg maar kwam toen op de vluchterigere manier weer iets terug. Maar ze ging vooruit en reageerde zo dus op mijn combi been en stem dus braaf en klaar.
Het is zowieso ook veel fijner om te voelen dat ze niet paniekerig maar heet is. Daar kan je zooo veel meer mee. Al maakt dat het ook meteen wel weer tricky omdat vanuit heet zijn ze haar paniek grens weer veeel kleiner heeft.

In stap maakt ze echt hele grote sprongen vooruit. Ik ben in stap heel veel bezig met een goede stelling in wendingen te hebben door haar ook te leren dat 1 been niet betekend sneller maar onderdeel van sturen is, schakelen, halthouden, enz. Ik zal zo met de andere laptop een filmpje uploaden van zondag hoe ze in stap was. Ik ben er wel ook goed achter gekomen nu dat ze best een natuurlijke scheefheid heeft. Linksom buigt ze heel fijn in al en rechtsom heeft ze daar heel veel moeite mee. Maar zelfs zondag op het einde boog ze rechtsom ook al iets in. :D

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:20

Jullie zijn goed bezig Liesjuhh...je moet ergens beginnen dus de verbetering in de stap is toch super!!

Ben benieuwd naar je filmpje...

Hier vanmorgen ook weer eens les gehad.
Was al een paar werkjes geleden maar ohhh wat ben ik trots op dr.
Voor het eerst een zadel opgehad..ze was zo braaf en liet het allemaal toe incl singel...daar had ik toch een aardige reactie op verwacht maar niks.

Daarna nog een stukje gewandeld op een voor haar enge en onoverzichtelijke plek ( als ze het letterlijk niet kan overzien raakt ze behoorlijk in de stress). Op wat kleine schrikreacties na ook weer super braaf. Bij tempo verhogen zelfs terug kunnen zetten.
Dat overzag ze tot voorkort nog niet...en zorgde voor nog meer stress.
Ze begint mijn hulp en begeleiding eindelijk te snappen en volgens mij ook te waarderen.
Ze ontspant er nu ook van...en verwerkt de signalen die ik geef in dr koppie...mijn dag kan niet meer stuk!

Oja en de voetjes kan ik inmiddels optillen... ook nog ff geshowt aan mn lesgeefmens vanmorgen.
Die viel bijna van dr stoel...wat is er gebeurd met jullie? Ik heel droog...we leren elkaar beter kennen en beginnen elkaar te waarderen met onze sterke en zwakke punten. We hebben respect voor elkaar.
Waar ik dat betoog in 1 keer vandaan haalde weet ik ook niet...maar zo voelt de afgelopen periode gewoon.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6063
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:41

Ohh ook al zo'n positieve update.! :D
Heerlijk als het allemaal de goede kant op gaat :)

Hier het filmpje wat ik jullie beloofd had. Was net het vorige filmpje wat ik hier geplaatst had terug aan het kijken. Dat is toch al een heel verschil eigenlijk. :) Hihi al is er nog genoeg werk aan de winkel. En dan niet alleen aan huppel maar aan mezelf ook :D ik ben druk bezig met afvallen zodat ik wat beter in het zadel pas :) om nog maar te zwijgen over mijn houding. Want ik had allebei mijn voeten zoekende naar een rempedaal onder het dashboard. :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:19

Vandaag les gehad met de RBE. Eerst al blij, want hij liep zo de trailer op. Goed begin is het halve werk. Het thema in de les was rijden en dat zou de eerste (echte) keer dat ik hem zou rijden op vreemd terrein.

Eerst los werken in de ring. Kon hem prachtig verzamelen in stap en draf. Juf onder de indruk en zegt; weet je wat echt tof zou zijn! Eerst verzamelen in stap en daarna wegdraven in verzameling. Doet ie dat toch gewoon! <3 En zonder hoofdstel, halster of wat dan ook! Helemaal los! Zó tof! Héél trots natuurlijk!

Nou, dan masr zadel erop, ik erop. Dat ging wat moeizamer. Zat weinig energie in. Dus dan andere oefening; in een vierkant lopen (met pionnen). Op de lange zijde in stap, op de hoek halthouden, achterhand kwartslag draaien (voorbenen blijven staan) en dan de lange zijde weer stappen, hoek weer halthouden en nu de voirhand kwartslag draaien. Achterhand ging makkelijker dan voorhand, maar ging toch niet slecht.


En dan als klap op de vuurpijl, loopt hij ook zo de trailer weer in, zonder dat ik voor m uit hoef te lopen, zodat ik zelf de stang erachter kan doen. Superpaard! Ben zó trots! Alle geduld gaat nu zijn vruchten af werpen.

Hier fototje voor de lol:


Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6063
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:29


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 09:51

Cissie Liesjuh en Fabster wat een fijne positieve berichten!! Goed bezig allemaal :)
Wat goed dat je op zoek gaat naar een trainingsweek voor tijdens de vakantie Liesjuh :) Super leuk!

Hier gaat het super, ik kan niet anders zeggen. Ben echt zooooo blij iedere keer als ik weer aan het rijden ben. Ik blijf gewoon groeien iedere keer weer als ik rij. Het blijft in een mooie stijgende lijn gaan. Afgelopen dinsdag weer zelf gereden zonder les, dat was iets wat ik altijd nog wel beetje spannend vond, maar deze keer was ik vol zelfvertrouwen en heb gewoon heerlijk gereden. Choice was lekker ontspannen. Daarnaast vorige week maandag houding en zitles gehad (aanrader om dat te doen) en moet iets meer op billen gaan zitten (heb beetje holle rug) en recht op blijven zitten vooral in de bochten want dan ga ik meestal iets naar voren zitten, dan moet ik zo'n 3 cm naar achteren. Handen meer gesloten want hou 1 hand een beetje open tijdens het rijden en voor de rest zat ik er eigenlijk super netjes op en niets op aan te merken :D Volgende week maandag weer een houding en zitles :)

EN.... ik heb me opgegeven voor dressuurwedstrijd (start in de B). Ik was voor alle ellende al 2 x gestart met Choice in de B. Ik ga nog even niet zeggen wanneer, jullie horen het wel als het achter de rug is :P

Gisteren weer proefjes geoefend tijdens de les en ging weer erg goed! Instructrice ook erg enthousiast :) Choice schrok af en toe van geluidjes en wou wegstuiven, maar ik lach er nu gewoon om en heb geleerd om gewoon te negeren en door te rijden en vooral te blijven rijden. Eindelijk kan ik dat geestelijk nu aan. Ik ben niet meer bang als ze ergens van schrikt. Ik durf nu eindelijk met 'het mes tussen mijn tanden te rijden'. Wat een fantastisch gevoel, en er gebeurd dan helemaal niks, ze gaat niet aan de kletter, blijft gewoon bij me, wordt niet hysterisch en blijft er ook niet in hangen, ze ontspant daarna gewoon weer!!! Ik kan haar ook steeds beter nageeflijk houden op dat soort moment (ze gooit dan koop omhoog en wil gaan rennen).

Het was echt een kwestie van de knop omzetten, vertrouwen in Choice en vertrouwen in mezelf en hoppa gaan met die banaan. Proberen zonder emoties te rijden, niet na te denken over alles wat er gebeurd. Gewoon als een paard in het moment leven!

Ik gun jullie dit ook zo!

Oh ik heb ook paardenvakantie met stalgenootje naar de Veluwe geboekt in juli. Super veel zin in :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:06

Hahaha! Goed bezig, AnneOmie! Zelfs op vakantie met je paard!

Liesje, Angela wil jou wel lesgeven een week of je kunt dus meedoen met de boostweek, als je dat aanspreekt. Zij heeft ook nog een leerling die ooit ook van t paard is gevallen en rug gebroken. Die zit er nu weer op, met beheleiding van Angela en het gaat heel goed. Je kunt op youtube filmojes van haar zoeken onder Angela Remie- Avalon.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:35

de avonturen van mijn RBE maar weer eens....
Tjonge jonge, is t eindelijk droog, de bak is droog, ik voel me niet al te beroerd, dus kan ik eindelijk Sjaak rijden.

Tijdens het longeren begon het al; last van de dazen |o . Verzamelen zag hij niet zitten, balans was ver te zoeken. Hij wilde alleen maar hard.

Ok, toch zadel erop. Heb een uiteijdeken gekocht, dus die er op. Kan dat ding niet eens over mijn zadel (en ik heb een picollo zadel nota bene!). Nou, dáár kon hij dus helemaal niet mee lopen. Hij is nogal specifiek in zijn wensen :roll: >;) . Dus vliegendeken er weer af, ik erop. Nou, in stap kon al helemaal niet. Dan maar in draf. Dat ging iets beter, maar balans was ver te zoeken. Ook steeds maar bijten naar die dazen. Geen enkele concentratie....pfffff. Nou, toen er in de verte iets begon te lijken op een balans en een schouderbinnen op de volte in draf, heb ik maar beloond en ben ik afgestapt. Dit is vragen om ellende. Alles van m af gepeld en zijn gewone vliegendeken op. Hij als een speer naar de stal gerend. En wou daar niet meer weg. Heb ze daar maar gevoerd. Wat n ellende.

Ik was van plan om hem dit droge ( >;) ?) seizoen door te rijden, maar dat gaat m niet worden. Ik hoop maar dat het najaar wat droger is.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6063
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:57

Ohh balen zeg.! Echt vervelend al die steekbeesten nu ja.!
Ik zie nu dat ik jouw vorige post nog niet gezien had. Ik ga vanmiddag eens op youtube spieken. :D

Bij mij zitten we op het moment weer in een lekkere dip. Ik ben nu zowieso ook heel druk met tentamens op school dus dat werkt ook niet geweldig mee. De laatste keer dat ik erop zat was denk ik goed een week geleden ondertussen. Wel heb ik van de week een keertje met haar gewerkt met een dressuurzweepje met daaraan een stro touwtje. Eerst kennis ermee laten maken, vervolgens over/om haar heen gezwiept. Was allemaal niks engs aan. Daarna als een propeller boven haar gezwaait. allemaal geen probleem. Stond recht voor haar en dan zo'n 8'tje om voor haar heen zwaaien links naar rechts en terug.. geen krimp gaf ze. Ze stond er gewoon bij van 'als jij het nodig vind... Ga je gang' :D
Daarna heb ik er nog een plastic zak aan gehangen en weer over heen gaan zwaaien. 1e keer vond ze het eng maar daarna liet ze het rustig over zich heen komen al vond ze het nog wel een beetje spannend. Alleen als ik hem zo over haar heen zwaaide dat hij bij haar voorbeen/bovenbeen uit kwam dan gaf ze ontiegelijk vliegensvlug een flinke trap met haar achterbeen daarheen. Maar nadat ik dat ook een paar keer gedaan had was het ook niet zo eng meer..

Vervolgens daags erna komen ze de wei uit (ze gaan los van de wei tot het draadje bij de stallen) en madam vloog 4 keer terug de wei in want er stonden plastic hooibalen in de wei ertegenover (de hele dag al.... :') ) Vervolgens vliegt ze op kop naar beneden tot ze iets van plastic ziet liggen en zich zo vliegensvlug om draait dat ze tegen de kuddeleider op botst en alles weer terug de wei in vloog.. Soms snap ik echt niks van mijn paard.. :')