Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:51

Cassidy schreef:
Maar als je bij voorbaat al dingen uit gaat sluiten en niet open staat voor dingen...tja....

Ik sluit dingen niet bij voorbaat uit en ik heb een heel open mind. Maar dat staat niet gelijk aan alles maar ok vinden en iedere uitleg die gegeven wordt slikken zonder morren.
Dit filmpje is gewoon geen reclame voor Linda en dan kan je nog zeggen dat ze toch zo groeiend is en dat ze zich voortdurend verbetert, dat kan allemaal goed zijn, maar ze staat nog altijd achter dit filmpje. Ze ziet er geen graten in.
En dan vind ik dat ik het recht heb om haar "af te keuren", om haar methode niet meer leuk te vinden, om niet meer verder naar haar te luisteren. De filmpjes van Pat daarentegen vind ik veel aangenamer om naar te kijken. Daar wil ik dus wel open naar blijven kijken.

Even een filosofische vraag naar de pro-parelli's toe: jullie beschuldigen de rest van met oogkleppen rondlopen en niet verder kijken dan de neus lang is. Sorry, maar ik vind dat een beetje grof om ons daarvan te beschuldigen terwijl er hier overduidelijk een paar aanwezig zijn die niet verder kijken dan Parelli. Ik vind het zo gevaarlijk wanneer iemand echt zo een fanatieke aanhanger wordt dat iedere kritische kijk bijna onmogelijk wordt.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:51

Juliekeuh schreef:
Heb niet het hele topic gelezen maar vind het echt een wansmakelijk filmpje...
Natural Horsemanship wordt bestempeld als paardvriendelijk en parelli valt onder NH, ik heb echter maar al te vaak gezien (in het echt en op zulke filmpjes als hier) dat er eigenlijk helemaal niets paardvriendelijks aan is met momenten en dat het zeker niet beter is dan de gewone manier van omgaan met paarden waar paarden rustig benaderd worden en af en toe eens een tik krijgen als ze die verdienen.

In dit filmpje krijgt het paard de hele tijd maar slaag van dat touw terwijl het dat helemaal niet verdiend... paard weet zo te zien niet wat hem overkomt, stresskakskes, likken en kauwen van onderdanigheid,... gewoon omdat het paard in kwestie niet weet wat ie moet doen, wat hem overkomt en wat ie in godsnaam verkeert heeft gedaan...

Ooit is een van mijn paarden gebruikt in zo'n clinic parelli. Mijn tinkermerrie was mensenschuw doordat ze ooit een klop heeft gehad van een hamer van een smid recht op haar hoofd (terwijl ze niets verkeerd had gedaan, bij de vorige eigenaar). Dan kwam mijn arme meid in zo'n parelli les terecht. NOOIT zal een parelli goeroe haar nog in handen krijgen!
Mijn meisje stond stijf van de angst omdat ze net als in dit filmpje (maar dan nog in mindere mate) ook zo met dat touw aan het zwieren waren zodat ze het soms tegen haar hoofd kreeg, en omdat ze met het uiteinde van het touw op haar kont aan het slagen waren omdat ze "moest wijken voor druk" ... stelletje diebelen! Ik ben toen volgens mij ook wel tussenbeide gekomen om te zeggen dat ze daarmee moesten stoppen (mijn paard werd van de manege uit 'verhuurd' voor die clinic) omdat ze alles alleen maar erger maakten. Maar nee, he dit is wel parelli hé, parelli zegt dat je dat zo moet doen ;)
Uiteindelijk zijn ze wel rustiger met haar gaan omgaan maar kom seg.
Waarvoor is al die heisa nodig? Opdat het paard nadien oplettender is als je er iets van zal vragen? Moet je daarom je paard eerst heel wat stress en angst bezorgen?
Volgens mij zijn er een pak paardvriendelijkere "methoden" die daarom geen naam moeten hebben, ik noem het gewoon gezond boeren verstand ;)

wat een verhaal en hoe is het nu met je paardje?????????? en dit bedoel ik dat er veel wannabees zijn, die meer kapot maken dan lief is........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:54

Dit is de tweede keer dat je met die oogkleppen komt, en dat zie ik hier toch niemand roepen.
Verder ga je er klakkeloos van uit dat iedereen die Parelli adviseerd nooit verder heeft gekeken dan Parelli, dat is een aanname en die is fout. Ik ben bijv. niet bij Parelli blijven steken maar het is nog steeds een methode waar je in Nederland meer ondersteuning bij kunt vinden dan de methode die ik nu aanhang. Met de begeleiding en de support die nodig is om het tot een succes te laten worden.

Voor vandaag trek ik me terug, ik zit in een niet verwarmde kamer en zit hier te vernikkelen van de kou. Is deze hele discussie uiteindelijk ook niet waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:56

Weet je wat trouwens grappig is? Dat er in het level 1 pakket gezegd wordt dat het met momenten best kan voorkomen dat je paard naar je trapt als reactie op de (in)directe druk die je geeft. Afhankelijk van het type paard natuurlijk, niet ieder paard gaat standaard trappen als je wat vraagt. Maar het kan wel voorkomen, en wat moet je dan doen? Niks .. Niet slaan, niet terugtrappen, niet boos worden .. gewoon blijven doen waar je mee bezig bent, fases opbouwen en wachten tot hij ook nog maar denkt aan het juiste antwoord, en dan loslaten.

Heb op Parelli Connect een filmpje gezien van een paardje zonder respect, als het haar niet aanstond walste ze je gewoon omver, ging steigeren, kwam steigeren op je af etc. Terwijl Parelli met het paard bezig is en met zijn rug naar haar toe een stukje voor haar uitwandeld gaat het paard recht de lucht in, echt op hem gericht. En wat doet hij op dat moment? Niks, hij gaat gewoon verder met zijn uitleg. Want paardje had nog afstand genoeg, kon hem niet raken dus wordt daar ook niet op gereageerd, sommige paarden hebben nu éénmaal rare manieren van zich te uiten. En naarmate Parelli verder gaat met de games en het hele gebeuren zie je het paard veranderen, en op een bepaald moment komt er geen enkele steiger meer.

Het gaat helemaal niet over het bijten, slaan, steigeren, weet ik het .. Dat zijn symptomen van een groter probleem, een algemeen omgangsprobleem, niet wetende wie de leider is, geen respect hebben, noem het hoe je het wil. Maar los dat op en je lost de rest automatisch ook op. Net hetzelfde met bange paarden, ook filmpje gezien met een paard dat bang was voor fietsen, Parelli doet de games en het probleem is verdwenen (tot de eigenaresse weer in beeld komt waarschijnlijk, want de mens is doorgaans het grootste probleem ;) ).

Dit om nog maar eventjes wat dingen aan te halen ... En aan te halen dat er echt alleen ingegrepen wordt (en hard) als je zelf in gevaar komt. Zoals gezegd: als die van mij op 2 meter afstand van mij wil rondspringen en doen, dan doet hij maar, geen probleem, maar niet binnen de 2 meter, dat is mijn grens en die bewaak ik :)

NEBLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:58

Sorry hoor maar dit vindt ik nergens op slaan, heb het niet afgekeken, zo kan ik het ook...
je zou toch zeggen dat een expert wel beter weet...
Maar ja dat is mijn mening... :x

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:59

Cassidy schreef:
Dit is de tweede keer dat je met die oogkleppen komt, en dat zie ik hier toch niemand roepen.
Verder ga je er klakkeloos van uit dat iedereen die Parelli adviseerd nooit verder heeft gekeken dan Parelli, dat is een aanname en die is fout. Ik ben bijv. niet bij Parelli blijven steken maar het is nog steeds een methode waar je in Nederland meer ondersteuning bij kunt vinden dan de methode die ik nu aanhang. Met de begeleiding en de support die nodig is om het tot een succes te laten worden.

Voor vandaag trek ik me terug, ik zit in een niet verwarmde kamer en zit hier te vernikkelen van de kou. Is deze hele discussie uiteindelijk ook niet waard.

Oogkleppen zijn natuurlijk een metafoor voor de uitspraak die ik van jou gequote heb en zo zijn er vandaag dikwijls varianten op geweest. Sorry dat ik een woord twee keer gebruik. -O-

Er heeft hier in dit topic letterlijk iemand gezegd dat ze niet verder kijkt dan Parelli, dus niet zomaar een aanname.

Anoniem

Juliekeuh schreef:
Heb niet het hele topic gelezen maar vind het echt een wansmakelijk filmpje...
Natural Horsemanship wordt bestempeld als paardvriendelijk en parelli valt onder NH, ik heb echter maar al te vaak gezien (in het echt en op zulke filmpjes als hier) dat er eigenlijk helemaal niets paardvriendelijks aan is met momenten en dat het zeker niet beter is dan de gewone manier van omgaan met paarden waar paarden rustig benaderd worden en af en toe eens een tik krijgen als ze die verdienen.

In dit filmpje krijgt het paard de hele tijd maar slaag van dat touw terwijl het dat helemaal niet verdiend... paard weet zo te zien niet wat hem overkomt, stresskakskes, likken en kauwen van onderdanigheid,... gewoon omdat het paard in kwestie niet weet wat ie moet doen, wat hem overkomt en wat ie in godsnaam verkeert heeft gedaan...

Ooit is een van mijn paarden gebruikt in zo'n clinic parelli. Mijn tinkermerrie was mensenschuw doordat ze ooit een klop heeft gehad van een hamer van een smid recht op haar hoofd (terwijl ze niets verkeerd had gedaan, bij de vorige eigenaar). Dan kwam mijn arme meid in zo'n parelli les terecht. NOOIT zal een parelli goeroe haar nog in handen krijgen!
Mijn meisje stond stijf van de angst omdat ze net als in dit filmpje (maar dan nog in mindere mate) ook zo met dat touw aan het zwieren waren zodat ze het soms tegen haar hoofd kreeg, en omdat ze met het uiteinde van het touw op haar kont aan het slagen waren omdat ze "moest wijken voor druk" ... stelletje diebelen! Ik ben toen volgens mij ook wel tussenbeide gekomen om te zeggen dat ze daarmee moesten stoppen (mijn paard werd van de manege uit 'verhuurd' voor die clinic) omdat ze alles alleen maar erger maakten. Maar nee, he dit is wel parelli hé, parelli zegt dat je dat zo moet doen ;)
Uiteindelijk zijn ze wel rustiger met haar gaan omgaan maar kom seg.
Waarvoor is al die heisa nodig? Opdat het paard nadien oplettender is als je er iets van zal vragen? Moet je daarom je paard eerst heel wat stress en angst bezorgen?
Volgens mij zijn er een pak paardvriendelijkere "methoden" die daarom geen naam moeten hebben, ik noem het gewoon gezond boeren verstand ;)

En dat was een clinic van Pat Parelli zelf?

LDRD

"gezond boerenverstand" staat voor mij gelijk aan de "gevoelmethode", vind alleen die eerste mooier samengevat. GBV methode :j .

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:01

Spijtig genoeg krijgt niet iedereen dat GBV standaard mee.
Zijn ook genoeg mensen die denken dat te hebben, maar als ik dan zie hoe ze met hun paarden omgaan en hoe die paarden erbij lopen.. neen dank je .. Ieder zijn eigen ding ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:01

LDRD schreef:
"gezond boerenverstand" staat voor mij gelijk aan de "gevoelmethode", vind alleen die eerste mooier samengevat. GBV methode :j .
Ook wel bekend als JBF. Jan Boeren Fluitjes. Niets mis mee, werkt ook. Als je daar tevreden mee bent, vooral blijven doen. Er is alleen meer. Zoveel meer.....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:02

Dat zeg ik, waar het paardengevoel ophoudt, beginnen de methodes ;) .

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:02

LDRD schreef:

Maar mensen zijn nou eenmaal 'roofdieren' en paarden prooidieren. Daarom is ons gevoel naar paarden niet altijd helemaal de juiste. En daarom kun je je verdiepen in methodes die er vanuit gaan dat een paard een prooidier is. Parelli bijvoorbeeld. Maar dat hoeft niet per ce de manier te zijn.

Dat het niet nodig is om je hersens te gebruiken is nergens gezegd. Ben het helemaal met je eens dat je bij elke manier je blikveld moet verbreden en je gezonde verstand moet gebruiken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:03

Cassidy schreef:
LDRD schreef:
Ook wel bekend als JBF. Jan Boeren Fluitjes. Niets mis mee, werkt ook. Als je daar tevreden mee bent, vooral blijven doen. Er is alleen meer. Zoveel meer.....

Tsja, daar ga ik niet op in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:04

@ LDRD : En dat is slecht dan? (want zo komen je reacties wel over, alsof iedereen die niet gewoon op gevoel werkt slecht bezig is..)

LDRD

Nelleke, waarom zou dat nou de enige juist visie zijn?

Gini

Wat als er een filmpje van zo een gezonde boer zou zijn waarop die zijn paard een klap geeft met zijn wandelstok? Dan zou het kot te klein zijn, maarja, een simpele boer mag niet wat Linda mag. :D

Grapje, humor mag af en toe he. :D

amberguyt

maar de filmpjes van nu zien der wel beter uit !
ik blijf gewoon van pareli methodes leren als het is...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:05

LDRD schreef:
Nelleke, waarom zou dat nou de enige juist visie zijn?

Ik snap je vraag niet?

LDRD

Met paarden omgaan en trainen vraagt nou eenmaal gevoel toch? Los van welke methode dan ook?

LDRD

Ik bedoel de visie dat een paard een prooidier is en slechts van daaruit handelt en wij het op zo'n manier moeten benaderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:06

LDRD schreef:
Met paarden omgaan en trainen vraagt nou eenmaal gevoel toch? Los van welke methode dan ook?

Uiteraard :j Maar dat betekent niet dat een methode volgen slecht is, zolang je maar zelf blijft nadenken en niet klakkeloos doet wat ze zeggen dat je zou moeten doen. Kom ik iets tegen wat naar mijn gevoel totaal niet bij mijn pony's past, dan doe ik het gewoon niet, ookal zegt Parelli himself dat het wel zo moet. Maar die dingen ben ik nog niet tegengekomen, dus voorlopig doen we fijn wat hij zegt :Y) En doen mijn pony's het super goed en beter dan ooit tevoren :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:08

Maar dat is prima toch?

Ik doe mijn methode en er is nog nooit een paard geweest waarbij de problemen niet onder controle gekomen zijn. Zonder Parelli.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:09

Hehe, ik ben weer bij.

Mijn diepe respect naar Cassidy _/-\o_. Ik vind het onwijs knap van je dat je blijft schrijven, door alle bs van iedereen heen. Bij sommige onzinnige reacties ben ik van pure verbazing van m'n stoel gevallen, wat een ongelooflijke onzin staat er in het merendeel van de 20 pagina's.

Ik ga hier echt geen methode van 10 jaar terug verdedigen, terwijl diezelfde methode ondertussen zoveel verder is. In de huidige Parelli zou dit bijna nooit voorkomen, omdat dit gedrag veel eerder opgepakt zou worden aan de hand van de horsenality.

Parelli is niet vriendelijk in de zin dat het altijd zacht is. Het is vriendelijk in de zin van duidelijk naar het paard toe. Is dit stukje, los van de context, daar een goed voorbeeld van? Nou nee, maar het is een knip uit een groter geheel waarbij de context wel duidelijk wordt. Het is ook het stuk waar menig student met een minder heftig reagerend paard als dit z'n wenkbrauw van optrekt. Maar als je een soortgelijk paard als dit aan je lijntje had, was je blij met dit stukje. Dit stukje heeft mijn leven gered, dat weet ik heel zeker.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:09

LDRD schreef:
Maar dat is prima toch?

Ik doe mijn methode en er is nog nooit een paard geweest waarbij de problemen niet onder controle gekomen zijn. Zonder Parelli.

en LDRD dat van jou is dan toch ook prima..........

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:10

Vooralsnog heb ik er succes mee, dus dat blijven we toch maar doen. Als ik vastloop zal ik eens
naar Parelli kijken. ;)
Laatst bijgewerkt door LDRD op 19-01-13 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt