paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:07

Onderandere dat dit niet het volledige filmpje is, alleen de "mindere delen" en ook wordt er niet gekeken hoe de eigenaar en het paard hier over denken en hoe het nu met ze gaat. Er wordt gebasseerdt op een paar beelden en niet op het hele verhaal..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:13

gut, waar herken ik dat van :D :D

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:28

Waar herken je wat van KiWiKo?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:49

bijvoorbeeld het Patrick kittle ding :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:19

Juist, dank je Kiwiko. Alles is een momentopname. En je kan het tegenwoordig zo leuk uitvergroten en verlengen met onze moderne apparatuur. Duidelijk toch, aan alle zgn paardenmishandeling kleeft wat? Je kan alles zo uitvergroten, dat overal wat op aan te merken is?

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 00:57

setteke schreef:
Juist, dank je Kiwiko. Alles is een momentopname. En je kan het tegenwoordig zo leuk uitvergroten en verlengen met onze moderne apparatuur. Duidelijk toch, aan alle zgn paardenmishandeling kleeft wat? Je kan alles zo uitvergroten, dat overal wat op aan te merken is?

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Als je je paard traint op basis van beloning en met begrip en respect voor het dier, dan kun je nog zo knippen of uitvergroten etc. - dan valt er gewoon niets op aan te merken.

Vr. grt,
Karen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:05

Het filmpje van Linda is geen momentopname, ik heb zelf, op het Study Centre in Colorado, gezien dat dit de " geaccepteerde" manier van trainen is daar. Net zoals paarden die onder het zadel moeten afbuigen met de achterkant van de zweep tikjes tussen de oren geven, etc.
Ik heb ook een paar clinics/ demo's gezien van Parelli aanhangers en ook daar wordt flink hard aan het halster/ touw gerukt en met carot sticks gezwaaid.

En wat karenk zegt; als er met respect getraind wordt, ook bij "moeilijke" paarden zou er niets op aan te merken mogen zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:54

Cynthiaaapje schreef:
Onderandere dat dit niet het volledige filmpje is, alleen de "mindere delen" en ook wordt er niet gekeken hoe de eigenaar en het paard hier over denken en hoe het nu met ze gaat. Er wordt gebasseerdt op een paar beelden en niet op het hele verhaal..

Nou de momentopnames zeggen mij genoeg, inclusief tekst.
Echte korte momenten kan ik het ook niet noemen. Elke debiel kan zien, dat het op deze manier erg onduidelijk is. Waar heb je het hele filmpje gezien dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:00

KiWiKo schreef:
gut, waar herken ik dat van :D :D

Snap ik niet, nu vind je het een Patrick Kittle moment en eerder het mentaal breken van een paard? >;) Schandalig noemde je het zelfs nog.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:48

Ik geloof dat ik me alvast niet meer ga verdiepen in Parelli want als ik het geen dat zij met dit paard doet, met mijn merrie riskeer, vrees ik dat ze me alle hoeken van de weide laat zien... En ze zou verdorie nog groot gelijk hebben ook! :=
Braaf paard vind ik dit.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:51

Midim hele filmpje staat op de oudere levels van Parelli. Ik snap best dat dit een verkeerd beeld geeft zo, maar het is uit connogwat getrokken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:10

Toch zeggen de acties die ik zie genoeg, dat valt weinig uit de context te trekken. Zo doe je het gewoon niet punt.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 07:32

Nou als dit omgaan met paarden is ben ik gekke piet.
Dit lijkt me niet de juiste manier om respect te krijgen. Een kwartier je paard slaan van voren en achteren.
Waarbij het paard er niks van snapt en stress opbouwt. Zo bouw je geen respect op maar angst.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:19

Romytjuuh schreef:
Dit lijkt me niet de juiste manier om respect te krijgen. Een kwartier je paard slaan van voren en achteren.
Waarbij het paard er niks van snapt en stress opbouwt. Zo bouw je geen respect op maar angst.

Heel veel mensen verwarren die twee met elkaar. :)

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:54

Wat een kreng dat mens, ze slaat het paard zelf als hij niks verkeerds doet. Ik vind dit duidelijk mishandeling, het kan natuurlijk altijd erger maar het is wel mishandeling. Jij gaat toch ook geen kind slaan wat niks doet, maarja er zijn gewoon rare mensen op deze aarde.

Er zijn hier veel beter manieren voor!
Zoiets zou ik dus nooit doen bij mijn paarden.

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:57

Romytjuuh schreef:

Jij bent geen gekke piet. :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:04

maar kan het niet zo zijn, door al dat geruk dat een paard kopschuw gaat worden,
of mensenschuw als men in zijn buurt komt van zijn hoofd?

verder vind ik mishandeling overdreven heeeel overdreven :z
heb hier verder ook geen verstand van of wat voor paard dat het is door daar heb ik geen mening over

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:53

Ik weet het niet hoor :? Wat ik hiervan moet denken... Vindt het wel een beetje vreemd want dit is ECHT geen NH. Maar via andere wegen het paard proberen te "breken"

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:55

Milan_lover schreef:
Ik weet het niet hoor :? Wat ik hiervan moet denken... Vindt het wel een beetje vreemd want dit is ECHT geen NH. Maar via andere wegen het paard proberen te "breken"

hihihi wat denk je dan dat NH is????

NH en traditioneel of modern of ondersteboven, wellicht binnenstebuiten :) het zijn allemaal manieren om het paard toch te laten doen wat WIJ willen :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:38

StalNollie schreef:
maar kan het niet zo zijn, door al dat geruk dat een paard kopschuw gaat worden,
of mensenschuw als men in zijn buurt komt van zijn hoofd?

en wat ik hier vroeg wat denken jullie hier eigenlijk dan van,
heb verder niet veel verstand van NH maar mijn lijkt dat het paard zo kopschuw of iets in dioe richting kan gaan worden.

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:43

OOOH MYYY GOOOD!!!!

Ik wilde hier niet aan beginnen, met hierop te reageren. Maar ik blijf maar tegen dit onderwerp aanlopen!!! Wat vermoeiend, en het trieste van alles is dat ik er nu ook nog es aan mee ga doen. Er is maar zoveel wat je kan aanhoren zonder te laten weten dat je het er niet mee eens bent en je mond open te trekken. Maar serieus iedereen blijft het maar met elkaar oneens zijn. Blijkbaar doen we geen van allen iets goed in deze discussie want we komen nergens. En eerlijk gezegd weet ik ook niet hoe dat moet:( Als we nou eens een concreet antwoord op dit probleem zouden vinden door een eerlijke discussie aan te gaan met objectieve argumenten en redenaties............

Anyway, dit is mijn versie van hoe ik het zie:

Ik probeer me in anderen hun plaats te verbeelden. Uiteraard is het voor de mensen die niets van Parelli afweten schokkend om te zien. Echter blijft het voor jullie een doodlopende zaak om hierop te reageren. Alsjeblieft doe dit niet, het kan dan wel je mening zijn, maar zonder enige achtergrond informatie doet die mening in deze discussie niet echt terzake. Wil je serieus iets bereiken dan moet je met goede gegronde argumenten komen!

Dan zijn er mensen die wel hun best doen om uit te vinden wat er nog meer achter de Parelli methode speelt en wat er gebeurde op dit filmpje. Ik snap dat als je filmpjes ziet van mensen die mooie demo's geven waarin ze beweren dat ze nooit ook maar een vinger hoeven op te lichten om iets van een paard gedaan te krijgen, dat dit je voorkeur geniet. Gek genoeg, ook al ben ik een enthousiaste 5 jarige Pareli student, zelfs ik blijf daarvan dromen en het achterna streven en ik zal me altijd in deze methodes blijven verdiepen.

ECHTER!!!! en hier komt het probleem...... (tatadadaaaa) NIET ELKE RECREATIE RUITER KAN EEN STUITEREND PAARD DE BAAS MET GEFLUISTER!!! Het parelli systeem is er voornaamlijk voor de recreatie ruiters (ook voor professionals maar ik zei dan ook "voornaamlijk") Wij, als zijnde een van de landen met de hoogste concentratie paardeneigenaren, zien overal om ons heen mensen die heel makkelijk een paard kunnen aanschaffen zonder daar de benodigde kennis voor te hebben. In mijn ogen is dit FOUT!!! Maar zie dat maar eens te voorkomen, het is een gebrek in de regelgeving. Niemand wil dit, ikzelf ben ook als leek begonnen met een jong paard! Dus ondanks dat dit misschien beter is, het is onwaarschijnlijk dat dit in de nabije toekomst tot verandering komt.

MET ALS RESULTAAT: dat mensen soms paarden aanschaffen die ze zelf niet de baas kunnen. Het Parelli systeem is er om zoveel mogelijk van deze mensen te bereiken (door hun informatie pakketten kunnen ze heel de wereld rond) Als linda dat paard zelf in training had gehad, had ze daar net zo lang de tijd voor kunnen nemen als dat ze zelf gewild had. Maar dit is niet hun doel, hun doel is om mensen te helpen, zichzelf en hun paard te kunnen helpen. Hierdoor kunnen ze veeeeeeeeeeeeeeeeel meer mensen EN paarden hun levens verbeteren!!!

In dit geval, was het nodig om de eigenaar en het paard te leren hoe ze kunnen blijven leven!!! De eigneaar wordt niet omver gelopen en de paard gaat niet naar de slacht!!!! Hoe vaak is het wel niet voorgekomen dat onhandelbare paarden simpelweg naar de slacht gaan... NIET???? ga maar es een dagje bij de slachterij staan en let maar es op!!! Het gebeurd TE vaak!

CONCLUSIE:

Paarden zijn er niet voor gemaakt om mensen te dienen als slaven! Het zijn machtige wezens dit zich na miljoenen jaren van evolutie zo hebben ontwikkeld dat het een prachtig natuurlijk fenomeen is geworden. WIJ willen dat graag temmen en berijden en noem maar op! Omdat ze hier niet voor zijn gemaakt is er geen magische manier om ze om te toveren tot een partner. Sommige zijn makkelijker dan anderen. De moeilijke berust vaak het lot om in de supermarkt te belanden. Dit hoeft niet. Ook deze moeilijke paarden kunnen geholpen worden. Maar wanneer je een 800 Kg wegend losgeslagen RB paard aan de hand hebt MOET je in eerste instantie zorgen dat je zelf in leven blijft. Vertel mij eens mensen: Wat denken jullie dat Leslie Desmond in dit geval doet??? zou ze heel lief doen en het paard geen pijn willen doen terwijl hij op haar afstormt?????? NATUUUURLIJK NIET!!!!!!!!!!!!!!!
misschien zet ze hem nog een tijdje in een bak (een week/een maand) ik noem maar wat. uiteraard kan je het op allerlei manier oplossen. Maar wijk niet van het onderwerp af! Op dat moment, op die plaats, met dat paard online had ze hem of losgelaten of precies hetzelfde gedaan. STAP 1 in de parelli opleiding is om je eigen veiligheid te waarborgen. DAAR VALT NIET OMHEEN TE PRATEN. het is vervelend voor het paard dat hij stress had op dat moment maar het is niet een gebroken been de moeite waard om hem niet op dat moment iets op die manier te leren. Bij Parelli kijk je altijd naar het resultaat. Het paard was niet bang voor Linda. Als dat wel zo was was hij achteraf nog als de dood. Ja hij werd heter door wat ze deed, hij wist het inderdaad niet meer. Maar omdat Linda assertief bleef zonder aggressief te worden heeft het paard ervan kunnen leren en nog belangrijker: De eigenaar! Kopschuwheid, mensenschuwheid en noem maar op een een resultaat van agressief gedrag. het verschil met assertief gedrag is dat er bij agressief gedrag emotie in zit. negatieve emotie. Dit voelen paarden en HIER zijn ze bang van. Ze worden niet bang van je als je op een eerlijke manier assertief bent. Alle Parelli getrainde paarden zullen je dit kunnen bewijzen, hier valt dus ook niet omheen te draaien!

Dit is enkel het begin stadium van de Parelli opleiding. In de opvolgende delen wordt veel dieper ingegaan op de staat van zijn van het paard. Er wordt met respect omgegaan met zijn gevoelens en emoties. Als het paard ook maar enigzins onzeker wordt, wordt daar zorgvuldig mee omgegaan. Ook worden studenten geleerd om dit dus beter te gaan inzien. ER IS NIETS MOOIERS DAN DAT. Wat een geweldige ontwikkeling dat ik ook overal om me heen Parelliers zie kijken naar hun paard en ze zie begrijpen. Dit ontgaat menigeen nog altijd. Het is zielig om te zien dat Barney letterlijk "BANG" is en nog zo hard wordt aangepakt. Dit is dan ook de enigste situatie waarin deze harde aanpak noodzakelijk is (wanneer het je eigen veiligheid betreft) gelukkig heeft hij het geluk dat zijn eigenaar verder zal gaan leren. Er wacht hem een mooie toekomst dat in de verste verte niet is geschaad door deze actie van Linda. Feit blijft dat het belangrijkste van alles is bij de omgang met het paard om in de eerste fase te zorgen dat je veilig bent. Er zijn niet veel paarden die zo gevaarlijk zijn, daarom zien we het niet veel. Maar ze zijn er wel en daar moet eerst wat aan gedaan worden voordat de rest kan komen.

Zeg nou zelf: wat had je nou zelf gedaan als zo'n groot en "gek" paard op je af bleef rennen op die plek, op die tijd, met al die wind en wees eerlijk.....

gegroet
Rachel

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:51

iris_okke schreef:
Wat een kreng dat mens, ze slaat het paard zelf als hij niks verkeerds doet. Ik vind dit duidelijk mishandeling, het kan natuurlijk altijd erger maar het is wel mishandeling. Jij gaat toch ook geen kind slaan wat niks doet, maarja er zijn gewoon rare mensen op deze aarde.

Er zijn hier veel beter manieren voor!
Zoiets zou ik dus nooit doen bij mijn paarden.

en nog even hierop terug te komen>
Er waren dus twee dingen aan de gang: de reactie van linda om het paard van haar af te houden en het systematische trainen om hem te laten wijken.

Elke keer dat linda wil dat het paard iets doet, zijnde wijken/bewegen zal ze het hem eerst aardig vragen (dit kan met ritmische beweging van de hand naar het hoofd) de aardige versie is dat ze in de lucht begint, dan langzaam aan zijn hoofd gaat raken. De fase 4 is dat ze hem "slaat". Paarden hebben geen mensen taal. Dit is hun taal, NH heet zo omdat ze de taal van de paarden gebruiken. Het is druk geven dmv lichaamstaal en dit van kleine naar grote fases op te bouwen. Met een kind doe je hetzelfde maar dan begin je met woorden. Als het kind niet luistert zal een goede ouder ook naar een fase 4 toe werken (dit kan billenkoek zijn/ huisarrest of wat dan ook). Doe je dit niet dan krijg je een verwend kind. Echter paarden hebben maar 1 taal. Zoals ik al eerder zei: druk dmv lichaamstaal. Doe je dit niet bij een paard wat je omver wil lopen, heb je kans om doodgetrapt te worden. Klein beetje een verschil denk je niet?

Wat jammer is is dat mensen die geen verstand van Parelli hebben niet zien dat Linda altijd haar fases van laag naar hoog op bouwt, tenzij het al op het punt staat op je te springen. Dan is de enige optie nog om een reactie te geven die net zo hoog is als de energie die in de actie van het paard zat.

gr

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:11

Sorry hoor, maar dat gaat m echt te ver om dit af te doen als 'normale' training en de omstandigheden. Ik vind Parelli heel veel leueke onderdelen hebben. Ik kijk overal. Maar ik heb bijvoorbeeld bij Annemarie van der Toorn paarden gezien die veel moeilijker waren en die werden niet in hun gezicht geslagen en het werkte veel sneller. Duidelijkheid is belangrijk, maar wel zodat het paard er positief op gaat reageren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:01

dan heeft mevrouw parelli iets te veel suiker geknaagd oid, want ik zie vele alen meer energie bij mevr parelli dana bij het paard , ja, het paard toont steeds meer energie omdat de handler die er in stopt en het dier opfokt , zoveel gemep en gedram en gespring is niet nodig, ook niet bij dit dier
maak je groot en "stand your ground" dan is dat hysterische gedoe met touwtje wiebelen en zwiepen en gemuts helemaal niet nodig
Parelli kan best leuke dingen hebben, maar mocht ik daar hebben gestaan met paard en madame zou me(mijn paard) dit flikken?
ik geloof dat ik dan toch even het touwtje bij haar uit handen zou hebben genomen ...

en nee, ik ben geen paardengenie of wonder... maar wat ik zie op het filmpje is gewoon niet nodig

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:33

Okay... dus ik lees hier bij een paar reacties(die vóór parelli zijn) dat ze dat paard in zijn achteruit wou zetten. En dat ze met getrek aan het touw dat paard achteruit moest krijgen. Als iemand jouw aan je mouw trekt ga jij toch ook niet achteruit lopen, maar dan zet je een stap naar voren. Naar de richting waar aan je mouw getrokken word. Toch?
Als je hier naar parelli kijkt. Zie je haar alleen maar aan het touw trekken een wat slaan en wiggle wiggle gedoe. Als je bij een paard aan zijn touw trekt komt hij toch naar je toe? Het paard is heel gehoorzaam. Het voelt een ruk aan het touw en denkt dat het moet komen. En als hij dan naar haar toe komt (zogenaamd in háár ruimte) krijgt ie weer op z'n donder!

Ik zou zeggen probeer eens op 'z'n paards' te denken. Jij bent een paard. Je word naar een vreemd iemand gebracht. Vervolgens krijg je dan van een heleboel rukken aan het halstertouw en meppen op je kont. Dan word je toch bang van dat mens? Zo creeër je geen respect. Alleen angst. Je moet met je paard een team vormen. Je moet het sámen maken. Dat lukt niet met elkaar tegenzitten totdat er eentje opgeeft.

Dit is dus míjn mening.

O ja, en ik teken de petitie niet, omdat het geen mishandeling is, maar ik kan ook niet zeggen dat ik dit een goede aanpak vind.
-xxx- Joëlle