[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cesara

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:45

@ timbers leuke foto
ik ben blij dat het weer beter met essie gaat

onze paardjes staan ook goed.
op een weiland van kennisen van ons waar we goed mee overweg kunnen.

soms vinden ze dat grondwerk wel onzin, maarja het is niet hun paard dus ook niet hun zaak.
ben ik heel makelijk in.

onder tussen vinden ze wel dat die goed luisterd en zo netjes mee loopt.
en stopt als ik stop. en niet door me heen loopt.

ik doe ook parelli. Chito is best een gevoelig paard en reageerd er goed op.
hij leert snel, en als die het eenmaal weet. reageert die heel licht.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:49

Timbers schreef:
sonjim schreef:
Ik heb vandaag een officieele brief gekregen, mijn weide ligt in het voorkeurstraject van de buitenring en ik wordt nog gebeld over de verkoop ervan aan de provincie, bah. Ik wist dat dit ooit zou gaan komen, maar ik baal ervan. Eigendom is ook niks waard als de overheid er plannen mee heeft. Ik had het met mijn verzorgster er nog over dat ik me echt niet terug zie keren naar het pensionstal wereldje, waar ik sinds 6 jaar niets meer mee van doen heb. Dus ik ben benieuwd hoe ik er uit ga komen met de provincie.

Balen zeg Boos!
Wij moeten in 2012 ook weg Verdrietig het moet natuurgebied worden waar onze stal staat en paarden zijn geen natuur......de stal zou kunnen blijven staan maar dan raken we de wei, de bak en de paddock kwijt.....tja dan blijft er weinig over.
Echt zwaar k** want ik zou ook niet meer terugkunnen naar een gewone pensionstal....buiten dat ik mijn paarden niet meer 24/7 op een stal wil hebben staan krijgen we van de boer waar ik sta zoveel vrijheid dat ik kan doen en laten wat ik wil.
Op sommige stallen mag bijv. geen paard los in de bak....hoe zou ik dan liberty werk kunnen oefenen Verward

Nou ja we zien het wel en ergens hopen we dan we toch een strookje wei en de bak kunnen behouden naast de stal, dan hoeven we alleen voor de zomer op zoek naar weidegang waar ze 24/7 kunnen staan een paar maanden en dan in de winter gewoon weer hier terug. Het is een heel fijn plekkie......niet luxe en alles is wat oud maar we staan er gewoon fijn Lachen

balen zeg
altijd die gemeente weer.
en ondertussen van anderen kleinen natuur gebieden bedrijfs grond maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:09

Goedemorgen!

Ik heb niks met Parelli en boomloze zadels, vandaar dat ik eventjes niet meedeed. Knipoog

Over jonge paarden inrijden, waarom mensen dat doen. Dat kan van alles zijn. Ten eerste geld & tijd inderdaad, mensen willen zo snel mogelijk beginnen (ego). Ook is er onwetendheid (ze weten niet dat jong inrijden schadelijk is) en ook ontkenning (ze willen het niet weten).

Mijn tweejarig paard ziet er al behoorlijk volgroeid uit. Ik krijg ook wel opmerkingen/vragen en verbaasde reacties als ter sprake komt dat ik nog niet met haar rij en dat voorlopig ook echt nog niet ga doen. Ze ziet eruit als een volwassen paard, "dus"...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:54

ik heb gelukkig nog het voordeel dat mijn ouders 2 weien hebben, maar dat is landschappelijke waarde, dus je mag daar niet bouwen, geen stal dus.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:10

ik heb ook veel geluk met mn plekkie! Mag kiezen of ze in het land blijven of s winters snachts op stal, deel van de kosten "werk" ik voor (oppassen, klusjes in het weekend etc) en altijd toezicht door een vriendin!
Jammere is dat wij ook geen schuilstal mogen bouwen...

Joviban: ik krijg dus ook rare blikken als ik zeg dat ik mn "kleintje" nog lang niet in wil rijden, hij is nu dus 2,5 maar ziet dr ook al supergoed uit. Maar hij is nog zoooo'n ukkie in zn koppie!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:11

Ik ben net verhuisd na een brief van de advocaat dat ik per 01-11-08 weg moest op mijn oude plek, omdat het ;landje er niet meer mooi groen uitzag en de eigenaresse ( 86, div. hersenbloedingen gehad, redelijk aan het dementeren) dat niet mooi vind...
Wat denk je zelf hoe het eruit ziet als je een paard en een shet zet in een paddock van 20x40? Maar goed...
Sta nu sinds bijna een week bij een boer die we kennen, heb daar mijn eigen land, hij bemoeid zich nergens mee en kan het dus echt beschouwen als 'mijn' plekje...
Ben zó vreselijk blij dat ik zo ben terecht gekomen...

Het is balen wanneer je met je dieren op straat komt te staan., zeker als je ze niet op stal wilt hebben

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:36

Mijn ruin klimt via het luikje uit stallen, dus op stal wordt het echt niet.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:47

Ik zou wel eens willen testen wat mijn paard doet op stal, hoe ze reageert... Maar dat vind ik stiekem een hele gemene gedachte Duivel . Hihi.

Denk ook niet dat ik het over mijn hart kan verkrijgen om het deurtje achter haar dicht te doen... Bloos . Nou ja, beter dat ze er maar gewoon nooit mee in aanmerking komt denk ik!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:52

Mijn paard reageert niet direct anders... Iemand die niet zo naar paarden kijkt zou zelfs geen verschil zien. De eerste dagen is er ook niets aan de hand bij mijn paard, maar daarna begint ze weg te kwijnen... ze eet niet of slecht, ze is helemaal in zichzelf gekeerd, weinig attent alsof ze zich opsluit in haar eigen wereldje en gedachten).
En dan zeggen mensen al vlug: héé wat een braaf en rustig paard heb jij...

Maar ze is dan echt dood ongelukkig!!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:57

in de wei kan ik dus alles met rocky doen, lekker poetsen en overal aanraken enzo. Moet ik op stal niet proberen! Laatst stond hij een paar nachtjes op stal omdat ons disneypaard buiten wegkwijnde en die wilden we ook niet alleen binnen zetten. Na een paar dagen kwamen er weer andere paarden op stal en kon rock weer naar buiten. Maar in die paar dagen heb ik een paar keer bij hem op stal geprobeerd lekker te knuffelen en poetsen, wat hij normaal dus geweldig vind... nou nu kon ik een snauw krijgen, meneer vond het niet zo leuk.... Zegt mij genoeg!
Terwijl twan nu helemaal blij is om savonds naar binnen te gaan! Maarja das een stukje veiligheid en rustig slapen voor hem...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:03

Mijn ruin is in alles zeer extravert, dus ook hierin. Ik heb hem wel een keer op moeten stallen omdat zijn maatje niet naar buiten mocht (mega hoefzweer) en hij dan niet alleen achter blijft op de wei, na een paar uur wordt hij wel rustiger, maar niet blijer. Stonden overigens ook nog samen in een box.

Dat extraverte, zorgt soms ook voor problemen. Hij vind je lief of niet en zo niet dan dreigt hij, snap je dat niet dan bijt hij en erger. Hij is er snel klaar mee. Van de zomer hebben we te zien aan de schade aan het hek een indringer gehad in de wei. Die is echter erg snel weer weg gerend en eruit geklommen. Jimmy heeft daarna een paar dagen als een pitbull langs de draad gelopen, en er is niemand meer binnen geweest.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:56

Mijn paardjes zijn op zich wel gewend om op een stal te staan Bloos die staan in de zomer zo lang mogelijk 24/7 buiten (meestal april/mei tot oktober/november) maar door die natte zomer hebben we ze begin deze maand al weer naar binnen moeten halen. Bij ons in de wei zak je nl. zelf al tot je knieen weg op dit moment (hele slappe veengrond Gestoord ) dus die paarden in de wei gaat echt niet meer.

Nu staan ze dus overdag in de paddock en 's nachts op stal en dat gaat op zich prima.....maar ik zie het echt niet zitten om ze weer op een pensionstal met in de winter 24/7 stal te zetten.

Dan kan ik Ester meteen wegbrengen met die artrose want die wordt dan zo stijf als een plank om over dikke benen maar niet eens te spreken en Timber zou zich stierlijk gaan vervelen en heel druk in d'r koppie worden....ze is al een beetje ADHD Nagelbijten / Gniffelen

De paddock is wel een enorme prutzooi na de regen van de afgelopen dagen No Cheer daar baal ik echt stevig van, maar goed het is altijd nog beter om naar buiten te gaan dan de hele dag op stal te staan.

Ik ga zo nog maar weer even terug om wat te doen met Timber....de bak is ook wel nat dus het zal wel grondwerk worden Haha! morgen heb ik wel les dus ik hoop dat het nu even droog blijft....anders doe ik grondwerk les (handig een lesgeefster die ook gymnastisch grondwerk les kan geven Tong uitsteken )

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:00

Op zich merk ik niet zo veel aan pablo als hij 's nachts binnen staat.. Hij krijgt een enorme bult hooi, heeft een speeltje, Verschillende vriendjes hij kan met de paarden kroelen over de muur, er wonen 2 poezen in zijn box..
Maar ik merk wel na een paar dagen dat hij wat drukker wordt als ik met hem ga grondwerken.. hij kan zich (nog) minder lang concentreren..
Gelukkig is hij nog maar 1 nachtje binnen geweest.. een paar weken terug met die enorme regen.. wij hebben de mazzel dat het weiland niet snel soppig wordt.. alleen een beetje bij de ingang..

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:08

Mijn paardje staat nu ook binnen snachts, maar ik kan wel merken dat hij dit minder fijn vindt, echter is het land zo nat en de boer niet gecharmeerd van een zwart veld Boos! dat ik weinig keus heb. Bovendien staan de andere paarden ook binnen en alleen buiten vindt hij ook niks..
Als ik hem nu uit zijn stal haal, moet ik hem eigenlijk wel eerst even buiten zetten voordat ik ga poetsen en andere dingen met hem ga doen. Haal ik hem uit de stal en zet ik hem vast om te borstelen dan is hij erg onrustig. Terwijl ik hem anders wel een uur kon poetsen en hij het altijd heerlijk vond (toen hij in de zomer 24/7 buiten stond)

Gelukkig kan hij overdag wel de hele dag eruit en als het een aantal dagen mooi weer/droog is, zoals vorige week dan gaan ze gewoon weer een aantal dagen het land in Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:46

Mijn paard gaat waarschijnlijk vanaf morgen 's nachts op stal. Dit is het eerste jaar dat ik haar heb maar ze is het wel gewend dus ik verwacht geen problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:37

_rosita_ schreef:
Sta nu sinds bijna een week bij een boer die we kennen, heb daar mijn eigen land, hij bemoeid zich nergens mee en kan het dus echt beschouwen als 'mijn' plekje...
Ben zó vreselijk blij dat ik zo ben terecht gekomen...bben

Klinkt idd super! Heerlijk ook om alles zelf te doen en zonder al te veel regeltjes. Knipoog

Volgens mij past het ook wel bij veel "naturals", dat ze graag zelf de zorg (of een groot deel daarvan) voor hun paarden op zich nemen.
Voor mij was dat iig wel zo. Ik vond het vreselijk om afhankelijk te zijn van. Ik ben gewoon niet geschikt om pensionklant te zijn. Haha!
Het is ook fantastisch dat ik ze nu bij huis heb en helemaal zelf voor ze kan zorgen, zelf bepaal hoe en wat, en ze het leven kan geven dat ik ideaal voor ze vind.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:37

mijn paarden staan nu in een wei met schuilstal en dat gaat super.
de wei loopt schuin af en is niet erg modderig.

ook ik merk dat Chito wat drukker word, ook al staat die op de wei
zal wel door de kou komen.

eerts hadden we de paarden wel overdag in de padock en s`nachts op stal.
en 5 dagen in de week in de wei.
ze konden elkaar wel kroelen.
en kregen lekker veel hooi.
Sander wilden eigelijk alleen maar de stal uit.
en Sugar ging altijd met z`n kont naar het luik toe staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:40

JoviBan schreef:
Volgens mij past het ook wel bij veel "naturals", dat ze graag zelf de zorg (of een groot deel daarvan) voor hun paarden op zich nemen.

Dat denk ik ook wel Ja

Ik zou niet graag mijn paard op een stal willen hebben waar er vaste dingen en hoeveelheden gevoerd worden, vaste tijden weidegang zijn etc. Dat soort dingen wil ik zelf bepalen. Ik heb het heel goed; ik bepaal wat er wordt gevoerd (zet dat zelf klaar), maar hoef het zelf niet te geven Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:11

Ik denk dat het ook wel bij de "naturals" past ja Ja.

Nu we het hier toch even over hebben moet me even iets van het hart Haha! .

Ik zit er aan te denken om mijn paard te verhuizen. Ik heb een stuk weiland gevonden van 4 hectare, halfuurtje vanaf mijn huis (dichterbij dus!). Een paar andere meiden hebben er ook hun paard staan (allemaal natural gericht) en samen zorgen we dus voor het onderhoud van de weide, toezicht op de paarden, voeren etc. etc. Kortom; je hebt de regie in eigen handen!
Nu heb ik dat niet, mijn paard staat bij mensen aan huis, ze passen zich perfect aan naar mijn wensen en alles wordt perfect voor mij en mijn paard geregeld. Prima zou je denken Haha! maar ik doe het allemaal liever zelf!

Voor mijn paard blijft alles hetzelfde, 24/7 buiten, onbeperkt ruwvoer, groepsverband... Maar als ik alleen al dénk aan een verhuizing krijg ik prompt een maagzweer Clown ! Ze heeft hechte vriendschappen in haar huidige groep en is vertrouwd met de omgeving en ze is nog zooo jong (1 jaar en 2 maanden.). Ik voel me egoïstisch om haar weg te rukken. Ik weet dat een verhuizing een ontzettende impact op een paard kan hebben. Wat vinden jullie? Wat zegt jullie gevoel over zo'n verhuizing? En wat is jullie ervaring?
(Toch handig zo'n topic Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:22

Dani, even hoe ik er tegenaan kijk.

Wanneer je met een paar anderen samen een weiland huurt, dan zal dat "de regie in eigen handen" je behoorlijk kunnen tegenvallen. Tenzij je er echt allemaal 100% hetzelfde in staat en je 100% van elkaar op aan kunt. In de praktijk kan dat nogal eens op teleurstellingen, zorgen en irritaties neerkomen.
Het lijkt wel ideaal, maar denk hier maar goed over na.
Je kunt al onenigheid krijgen over de hoeveelheid hooi, over het soort hooi, over de tijdstippen van voeren, over het wel/niet schoonmaken van de waterbakken, mest ruimen, etc.

Een verhuizing zelf heeft idd behoorlijke impact op een paard. Ik heb het aan mijn volwassen paard telkens weer gemerkt. Maar of jouw paard het nu gaat meemaken of over een paar jaar, dat maakt volgens mij niet zoveel uit. Nu is ze nog heel jong en onbevangen, dus zal ze niet zoveel moeite hebben om nieuwe vriendschappen te sluiten.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:23

moeilijk moeilijk... ik snap het wel..
Zelf ben ik ook met een half oogje op zoek naar iets anders..wel om hele andere redenen.. mijn poown staat in een mini kudde van 3, samen met een veulen en een haf van 15.. hij was vanaf het begin de leider van de kudde.. maar daar ben ik niet zo blij mee. hij is er veel te jong voor en kan er duidelijk niet mee omgaan.. hij is soms echt een terrorist tegenover de rest.. Ik ben dus juist op zoek naar een grotere kudde, met meer volwassen paarden, die hem eens laten zien hoe hij zich moet gedragen..

Ik vind dat ook moeilijk omdat hij toch ook wel dikke maatjes is met een van de twee, maar ik denk dat het uiteindelijk beter is voor hem om met meerdere te staan. Vooral sinds zijn maatje te koop staat ben ik hier nogal mee bezig..
Zeker omdat je paardje nog jong is zou ik het proberen.. ze kan vast nieuwe vriendjes maken.. (dat baseer ik alleen helemaal nergens op behalve mijn gevoel..)
Zeker als het dichterbij is zou ik voor de andere stalling kiezen..

Je hebt hier volgens mijn niks aan, maar toch..
succes iig met je keuze..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:29

Dani, toevallig heb ik mijn paard vorig jaar ook ooit een keer verhuisd naar zo'n plek als wat jij beschrijft. Ook bij mensen die natural dachten, alles zelf doen, een grondwerkbak, schuilstal, 3 buitenboxen zelfs, enzovoort, en daarbij kon ik van daaruit zo het bos in of de heide op zonder nare, drukke wegen. Mijn paard aardde daar toch niet echt, helaas. Daarbij werd er onbeperkt ruwvoer gevoerd, wat die van mij in een paar weken tijd tonnetje rond maakte. Hij speelde ook niet meer op dat land, terwijl hij op zijn oude plek regelmatig rondscheurde en ik zag een heel ander paard ineens. Clown
Ik heb hem in die tijd heel goed geobserveerd, maar eigenlijk vertelde mijn intuitie allang de waarheid. Daarnaast zag ik naast het dikker worden andere fysieke zaken (in zijn hoeven, de witte lijn ging los laten). Ik heb mijn oude stalling gebeld en ben dus weer teruggegaan. Ik verhuis niet snel meer, sta hier al tweeeneenhalf jaar heel fijn met uitzondering van die ene maand dat ik weg ben geweest. Heel jammer, want op zich was het een hele fijne plek met leuke mensen........

Nou heeft die van mij in zijn eerste 2 levensjaren 5 eigenaren gekend, ik ben de 6de en ik vermoed dat hij gewoon erg vast houdt aan een vaste plek nu. Maar ook die vriendschappen in de kudde zijn inderdaad goud waard. Het moment dat ik hem weer uitlaadde op het 'oude' erf, het moment dat ik hem aan de hand terug leidde naar zijn oude weiland, zijn oude kudde, het weerzien met zijn oude maatjes na 1 maand, was verpletterend. Ik heb staan janken als een klein kind van ontroering.

(Ja, ik weet het, een maand ergens anders proberen is kort, maar ik wilde geen hoefbevangen paard en na veel gedoe met voeren, heb ik voor mijn paard gekozen. En niet voor mijn eigen wensen).

Maar goed, ik ken ook genoeg paarden die prima reageren op een verhuizing, die wel flexibel zijn. Die van mij is dat blijkbaar niet en ik denk dat dat komt door de rust die hij juist nu bij ons gevonden heeft. Voorlopig staat hij daar prima, inmiddels is die verhuizing alweer precies een jaar geleden......

Goed overwegen, kijken naar je paard en eventueel zorgen dat als je verhuist, je altijd terug kan naar de oude situatie. Sterkte, hoor, het is moeilijk, ik weet het!!! Lachen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:17

Bedankt voor de reacties Lachen !

Pff, moeilijk. Het is inderdaad zo dat ik altijd weer terug kan naar de oude situatie, maar aan de andere kant moet je een paard ook de tijd geven om te aarden en bij het ene paard duurt dat langer dan bij het andere paard.. Dus ja, hoe lang kijk je zoiets nu weer aan.. Verward Ik ben het ook met JoviBan en Fitzchivarly eens dat het zeer waarschijnlijk scheelt dat ze nu nog jong en onbevangen is. In de groep is ze ook wel een allemansvriendje.

Onenigheid wanneer je een weide met meerdere deelt zit er dik in ook. Ik heb in ieder geval afgesproken dat ik vanaf nu daar af en toe langskom, dagjes meedraaien, de paarden en de meiden leren kennen, of gewoon een hele dag in de wei zitten Haha!. Ik wil eerst op alle vlakken een indruk hebben opgedaan. Als mijn gevoel dan positief blijft ga ik het denk ik wel gewoon doen...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:04

Een jong paard zou ik ook makkelijker verhuizen dan een ouder paard, wat langer in de groep staat. Mijn merrie is nu bijna 2 weken dood en mijn ruin roept haar nog steeds, minder frequent maar hij blijft zoeken en roepen. Dus paarden die 3 jaar en langer in een vaste groep lopen zou ik niet verhuizen als het niet hoeft. Het ligt ook aan de grote van de groep paarden. Hoe groter de kudde hoe minder extreem deze band is (in de meeste gevallen is mijn ervaring). In een kudde van 2 zijn paarden ook extreem op elkaar aangewezen dat schept een band.

Verder is het inderdaad belangrijk hoe denken de anderen over voeren en dergelijke, weideonderhoud. Ik zet bijvoorbeeld stroken af in de zomerwei, anders kan ik mijn shetten rollen, maar als jij een paard hebt en de rest wilt dat niet dan kun je een probleem hebben. Op sommige van deze plekken voeren ze maar 1 keer per dag, of juist 5 keer, kun en wil je dat op die manier. Hoe zit het met de verzorging van elkaars paarden.
Ik heb meestal op zelfzorgstallen gestaan, we deden alles zelf, de eigenaar voerde alleen soms als dat voor ons een probleem was of zette paarden in de zomer naar buiten.
Mij viel dan op dat ik er net als nu 2 of 3 keer per dag was en op een gegeven moment, alle dagen dat iemand niet kon komen opving, immers ik was er toch. Maar ik voel me dan verplicht om ook de stal van het betreffende paard uit te mesten, in de winter te zorgen dat ze buiten komen enzovoorts. Op een gegeven moment, voerde ik 9 keer per week en zette 2 ploegen paarden buiten en 1 ploeg weer binnen (beiden ploegen gingen halve dagen naar buiten), vervolgens werd men boos omdat ik op zondag middag niet ook nog eens kwam om te voeren (dat was mijn enige eis, omdat ik een half uur rijden bij mijn paard vandaan bij mijn vriend was op zondag middag). Dus dat soort dingen kunnen lang goed gaan, maar als je van je zelf weet dat je andere paarden niet kunt laten staan in hun zooi, dan zou ik er niet aan beginnen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:33

Ik zit er ook wel eens te balen van de ´stalling´ waar mn pony nu staat. Opzich allemaal wel prima geregeld, mn pony vind het er prachtig volgens mij, maar tussen de mensen wil het nogal vaak niet zo, er zijn veel irritaties.