Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
amarke schreef:Hey, ik denk dat we met respect moeten blijven kijken naar de rol die hij in de veranderde omgang met paarden heeft teweeg gebracht. Naar de studie die hij heeft gedaan om een begrip van het wezen paard te krijgen. De dag van vandaag boren we in onze omgang met onze paarden mede op die veranderingen verder en wat ooit een doorbreekmakende grondslag was raakt op een gegeven moment verouderd. Is het niet met alles zo? Mooi voorbeeld hiervan is ook in de politiek terug te vinden. Mijn respect voor de grondleggers van zulke veranderingen blijft en ze kunnen me nog veel leren al wordt dat selectiever. Interessante bedenking trouwens hoor want ook ik stel mij soms vragen over hoe ik moet denken over mijn ooit gewezen helden zoals MR en ik weet dat ze aan de grondslag van mijn verdere ontwikkeling liggen.
grtjes
amarke schreef:Hey, ik denk dat we met respect moeten blijven kijken naar de rol die Monty Roberts in de veranderde omgang met paarden heeft teweeg gebracht. Naar de studie die hij heeft gedaan om een begrip van het wezen paard te krijgen. De dag van vandaag boren we in onze omgang met onze paarden mede op die veranderingen verder en wat ooit een doorbreekmakende grondslag was raakt op een gegeven moment verouderd. Is het niet met alles zo? Mooi voorbeeld hiervan is ook in de politiek terug te vinden. Mijn respect voor de grondleggers van zulke veranderingen blijft en ze kunnen me nog veel leren al wordt dat selectiever. Interessante bedenking trouwens hoor want ook ik stel mij soms vragen over hoe ik moet denken over mijn ooit gewezen helden zoals MR en ik weet dat ze aan de grondslag van mijn verdere ontwikkeling liggen.
grtjes
Cassidy schreef:Ik zie daar niets van breken, jullie wel?
Cassidy schreef:En een filmpje over Builly Linfoot, hoe hij een paard zadelmak maakt.
http://www.youtube.com/watch?v=gfVjDEZTnHM
Ik zie daar niets van breken, jullie wel?
Cassidy schreef:En een filmpje over Builly Linfoot, hoe hij een paard zadelmak maakt.
http://www.youtube.com/watch?v=gfVjDEZTnHM
Ik zie daar niets van breken, jullie wel?
vikki schreef:Tsja... ik ben (ja ja, ook na vrijdag) dus wel voorstander van de methode van meneer Roberts eigenlijk. Sterker nog, deze methode werkt voor mijn merrie vele malen beter (en vriendelijker!) bij bv het trailer laden dan alle andere methodes die ik ooit tegen ben gekomen. Ik ben dan ook van mening dat hij wel degelijk een goede "natural horseman" is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij altijd alleen maar juiste inschattingen zal maken, maar de druk die met zo'n publiek en het beperkte tijdsbestek op iemand ligt lijkt me ook niet bepaald makkelijk om mee te werken. Ik denk dat iedereen hier wel eens een inschattingsfout heeft gemaakt of iets sneller wilde doen dan haalbaar was, misschien was dat hier ook het geval? Ik vind het iig heel erg netje van MR dat hij een 'follow-up' heeft aangeboden en maak me dan ook zeker niet druk over zijn kennen en inzicht. Ik denk dat deze man over meer adequate paardenkennis beschikt dan de meeste van ons bij elkaar. Nee hoor, ik zou meneer Roberts (of Annemarie) mijn paard echt met een gerust hart toevertrouwen. En geloof me, ik ben echt een doetje met mijn paard hoor
.
Met alle respect naar jou hoor, maar ik kan nooit zo goed begrijpen dat mensen op basis van 1 (zo komt het iig op mij over) gebeurtenis zo'n uitgesproken mening vormen, zelf zou ik dan toch iets meer basis willen hebben voor ik tot een mening kom.
Bojangles schreef:Ik ben ook geen 100% Monty Roberts methode fan, maar vind wel dat hij ook goede dingen heeft en als je ziet hoeveel paarden hij in handen heeft gehad...... Denk dat menig paardemens daar nog wat van kan leren.Het is gewoon zo, werken met zoveel mogelijk verschillende paarden met verschillende karakters en verschillende problemen maakt je gewoon kundiger en ervaren in de paarden....
Hinke schreef:Wat lijkt me dat toch fijn, als je op 25 jarige leeftijd en zonder zelf een paard te hebben (of zie ik dat verkeerd in je profiel?) zo zeker van je zelf bent dat je weet te vertellen dat iemand van 73, die zijn hele leven al in de paarden zit en alle paarden al voorbij heeft zien komen, het helemaal mis heeft en er naast zit...
Hinke schreef:Wat lijkt me dat toch fijn, als je op 25 jarige leeftijd en zonder zelf een paard te hebben (of zie ik dat verkeerd in je profiel?) zo zeker van je zelf bent dat je weet te vertellen dat iemand van 73, die zijn hele leven al in de paarden zit en alle paarden al voorbij heeft zien komen, het helemaal mis heeft en er naast zit...
Cassidy schreef:De vader van Monty Roberts heeft ook een boek geschreven over de trainingsmethode die hij hanteerd. Dit boek is online te vinden, kijk maar hier.
http://www.montyroberts.com/images/jui_ ... aining.pdf
Lees het eens door, bekijk de plaatjes, en oordeel zelf of het echt zo vreselijk is geweest. De butt rope wortdt nog steeds toegepast. En wat betreft het neerleggen van een paard: zouden er echt geen redenen zijn waarom je dat bij een paard zou willen doen? Bijvoorbeeld een castratie?