Monty Roberts, kunnen we dat nog wel onder NH rekenen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Re: Monty Roberts, kunnen we dat nog wel onder NH rekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:30

Weet je wat het is, dat dually halster van hem, dat kan een heel erg waardevol iets zijn.
Mits je het paardvriendelijk gebruikt en dat mis ik echt bij Monty.
Die staat maar aan dat halster te snokken net zolang tot hij zijn zin heeft.
Sorry, maar dat vind ik echt niet paardvriendelijk.
Zie nog altijd het paard voor me, waar hij eens mee werkte en ook zo los ging op dat halster.
Paard stond helemaal te trillen met wit weggedraaide ogen.
Toen was het hoofdstuk Monty Roberts voor mij definitief afgelopen.
Dacht altijd dat het zo paardvriendelijk ging bij hem, maar dat vind ik echt niet.
Paard word door vanalles gedwongen. Als ie niet luisterd word ie in het nouw gedreven en belaagd door meerdere personen.
Nee, geen Monty Roberts meer voor mij.
Heb het ook al eerder aangegeven................wat zou Monty voor elkaar krijgen zonder zijn halster en al die helpers die hij elke show nodig heeft?

amarke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:07

Hey, ik denk dat we met respect moeten blijven kijken naar de rol die hij in de veranderde omgang met paarden heeft teweeg gebracht. Naar de studie die hij heeft gedaan om een begrip van het wezen paard te krijgen. De dag van vandaag boren we in onze omgang met onze paarden mede op die veranderingen verder en wat ooit een doorbreekmakende grondslag was raakt op een gegeven moment verouderd. Is het niet met alles zo? Mooi voorbeeld hiervan is ook in de politiek terug te vinden. Mijn respect voor de grondleggers van zulke veranderingen blijft en ze kunnen me nog veel leren al wordt dat selectiever. Interessante bedenking trouwens hoor want ook ik stel mij soms vragen over hoe ik moet denken over mijn ooit gewezen helden zoals MR en ik weet dat ze aan de grondslag van mijn verdere ontwikkeling liggen.
grtjes

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:17

amarke schreef:
Hey, ik denk dat we met respect moeten blijven kijken naar de rol die hij in de veranderde omgang met paarden heeft teweeg gebracht. Naar de studie die hij heeft gedaan om een begrip van het wezen paard te krijgen. De dag van vandaag boren we in onze omgang met onze paarden mede op die veranderingen verder en wat ooit een doorbreekmakende grondslag was raakt op een gegeven moment verouderd. Is het niet met alles zo? Mooi voorbeeld hiervan is ook in de politiek terug te vinden. Mijn respect voor de grondleggers van zulke veranderingen blijft en ze kunnen me nog veel leren al wordt dat selectiever. Interessante bedenking trouwens hoor want ook ik stel mij soms vragen over hoe ik moet denken over mijn ooit gewezen helden zoals MR en ik weet dat ze aan de grondslag van mijn verdere ontwikkeling liggen.
grtjes

yeps volledig akkoord, maar het is niet omdat hij de grondslag van natural horsemanship is dat hij niet constant moet blijven vernieuwen. Ik heb soms de indruk dat hij is stil blijven staan al die jaren. Op het halster na is er bij hem geen vernieuwing te zien. In tegenstelling tot Parelli... Als ik zie hoe die geëvolueerd zijn in de loop der jaren en het wordt er alleen maar beter op!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:20

amarke schreef:
Hey, ik denk dat we met respect moeten blijven kijken naar de rol die Monty Roberts in de veranderde omgang met paarden heeft teweeg gebracht. Naar de studie die hij heeft gedaan om een begrip van het wezen paard te krijgen. De dag van vandaag boren we in onze omgang met onze paarden mede op die veranderingen verder en wat ooit een doorbreekmakende grondslag was raakt op een gegeven moment verouderd. Is het niet met alles zo? Mooi voorbeeld hiervan is ook in de politiek terug te vinden. Mijn respect voor de grondleggers van zulke veranderingen blijft en ze kunnen me nog veel leren al wordt dat selectiever. Interessante bedenking trouwens hoor want ook ik stel mij soms vragen over hoe ik moet denken over mijn ooit gewezen helden zoals MR en ik weet dat ze aan de grondslag van mijn verdere ontwikkeling liggen.
grtjes

Ik denk dat de veranderde omgang waarvan jij beweert dat Monty die teweeg heeft gebracht ook was ontstaan zonder dhr Roberts. Ga je maar eens verdiepen in de methode van Billy Linfoot, zelfs in de methode die zijn vader heeft gehanteerd - de vader waarvan Monty Roberts als moordenaar bestempeld, en die zich niet meer kan verdedigen. Ik durf te beweren dat Monty de methode die jij als baanbrekend beschouwd ook van iemand anders heeft overgenomen.
Monty verdient op dat punt absoluut niet de eer die iedereen hem toebedeeld. Wil je bewijzen? Kijk maar even op http://www.horsewhispersandlies.com

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:27

Voor degenen die de moeite niet willen nemen om zich aan te melden en te leren over de andere kijk op Monty's vader, hier even een kopietje. Als je bekend bent met de Join-up via Monty, moet het volgende je toch niet zo heel erg onbekend voorkomen. De vraag die overblijft is dan: wie heeft wat van wie geleerd?

brom: http://www.horsewispersandlies.com, hoofdstuk 16

In 1957, Marvin called it Training a Horse to Catch.

In 1997, Monty called it Join-Up. Monty’s Herculean effort to promote himself, his book, and a nonviolent method of horse training has generally been well received across this continent and abroad. Many of his clinics’ attendees are mesmerized by Monty’s almost mystical power over the horse. How does he do it?

In the 1960s, Dr. William "Billy" Linfoot, a veterinarian from Pleasanton, California, offered demonstration clinics on a method of working with horses that would allow him to mount a "wild, unridden" horse in a matter of minutes. He used the terms "Advance and Retreat" and "Approach at a forty-five degree angle." A review of Dr. Linfoot’s early films offers a glimpse of the natural horsemanship wave to hit the horse industry. Marvin Roberts was a fan of Dr. Linfoot and often spoke highly of the equine veterinarian.

In Horse and Horseman Training, Marvin E. Roberts offered advice on how to teach a horse to be caught in an open area. His directions were simple in 1957. He gave no reason for the action. He only offered that it worked.

Marvin Roberts - Training A Horse to Catch22

• Use a corral about fifty feet in diameter, turn the horse loose.

• Take a rope about thirty-five feet long, toss it at the horse, and pull it back.

• Make him go one way around the corral and then the other.

• When he slows, make him go on, but do not whip him.

• Keep throwing the rope over his back or behind him.

• When he begins to tire, step in front of him, hands up, and say, "Whoa."

• If he stops, walk up and pet him.

• If he runs away, throw the rope over him and make him continue the run.

• Do this two or three times; soon he will face you when you walk toward him.

Monty Roberts - Join-Up 23

• Use a pen that is fifty feet in diameter.

• Have a light sash thirty feet long.

• Pitch the line toward his rear quarters, it will not hurt him.

• Keep the horse moving. He is retreating. You must advance.

• Get the horse to canter five or six revolutions one way.

• Reverse and repeat.

• When he wants to stop, coil the sash and assume a submissive mode.

• If he stands and faces you, move closer to him, but not straight on.

• Soon he will reach out with his nose to your shoulder, this is Join-Up.

Marvin called it Line work.

Monty calls it Line work.

Marvin believed that line work was another step in teaching a horse. He believed that with line work a horse could learn manners, get the feel of the hackamore, and learn to stop, turn, and change leads before he was ever ridden.

Marvin Roberts - Line Work24

• Use a buckskin string to form a loop at the knot of a rawhide hackamore.

• Attach the lines to top of the loop and run through stirrups on either side.

• Leave plenty of slack in the reins and attach them to the saddle.

• Put the colt between the lines.

• Get him to canter going either way.

• Stand in the center and let the colt go around you.

• Do not use a whip.

• Do not work him too long.

• If he stops, turn him away from you, do not use the line as a whip.

• Let the colt go the way he starts until he gets the idea.

• Then turn him toward the fence to go the other way.

• With race colts let them make large turns.

Monty Roberts - Line Work 25

• Attach the lines to either side of the bit rings.

• Run the lines through the stirrups.

• Position the colt between the two lines.

• If inexperienced, try it with an older horse or you could hurt your horse or yourself.

• Ask your horse to circle at the canter and then trot both ways.

• Ask him to negotiate turns and stops.

• Finally, ask him to rein back one step.

• At this point, most horses are ready to be ridden, states Monty

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:32

De vader van Monty Roberts heeft ook een boek geschreven over de trainingsmethode die hij hanteerd. Dit boek is online te vinden, kijk maar hier.

http://www.montyroberts.com/images/jui_ ... aining.pdf

Lees het eens door, bekijk de plaatjes, en oordeel zelf of het echt zo vreselijk is geweest. De butt rope wortdt nog steeds toegepast. En wat betreft het neerleggen van een paard: zouden er echt geen redenen zijn waarom je dat bij een paard zou willen doen? Bijvoorbeeld een castratie?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:48

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:52

Cassidy schreef:
Ik zie daar niets van breken, jullie wel?

Indrukwekkend, maar zie wel 3 van de 4 Fjes voorbij komen. Maargoed die zitten in ieder paard in de leerfase. Zal het filmpje maar niet aan manlief laten zien voor hij er straks opzit. Het eromheen springen en ertegenaan hangen is het stadium waar we nu in zitten. Wij nemen er gewoon iets langer de tijd voor Lachen Maar wel dezelfde manier dus en ik ken deze hele man niet eens. Best grappig. Misschien oet ik ook maar rij en beroemd worden ROFL ROFL

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:04

Cassidy schreef:
En een filmpje over Builly Linfoot, hoe hij een paard zadelmak maakt.

http://www.youtube.com/watch?v=gfVjDEZTnHM

Zo dat gaat wel erg snel. Aan het einde zie je zelfs dat hij op het paard zit, en het paard staat gewoon op rust.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:06

De barriere om de eerste keer op een paard te zitten, zit in ons hoofd, niet in die van het paard.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:09

Cassidy schreef:
En een filmpje over Builly Linfoot, hoe hij een paard zadelmak maakt.

http://www.youtube.com/watch?v=gfVjDEZTnHM

Dat meen je toch niet serieus of wel.? Het enige wat deze man doet is pressure, pressure en nog eens pressure! Niks geen release, het enige wat ik zie is een paard wat compleet overdonderd wordt en zichzelf uit angst uitschakeld!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:12

vikki schreef:
Tsja... ik ben (ja ja, ook na vrijdag Clown ) dus wel voorstander van de methode van meneer Roberts eigenlijk. Sterker nog, deze methode werkt voor mijn merrie vele malen beter (en vriendelijker!) bij bv het trailer laden dan alle andere methodes die ik ooit tegen ben gekomen. Ik ben dan ook van mening dat hij wel degelijk een goede "natural horseman" is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij altijd alleen maar juiste inschattingen zal maken, maar de druk die met zo'n publiek en het beperkte tijdsbestek op iemand ligt lijkt me ook niet bepaald makkelijk om mee te werken. Ik denk dat iedereen hier wel eens een inschattingsfout heeft gemaakt of iets sneller wilde doen dan haalbaar was, misschien was dat hier ook het geval? Ik vind het iig heel erg netje van MR dat hij een 'follow-up' heeft aangeboden en maak me dan ook zeker niet druk over zijn kennen en inzicht. Ik denk dat deze man over meer adequate paardenkennis beschikt dan de meeste van ons bij elkaar. Nee hoor, ik zou meneer Roberts (of Annemarie) mijn paard echt met een gerust hart toevertrouwen. En geloof me, ik ben echt een doetje met mijn paard hoor Clown .

Met alle respect naar jou hoor, maar ik kan nooit zo goed begrijpen dat mensen op basis van 1 (zo komt het iig op mij over) gebeurtenis zo'n uitgesproken mening vormen, zelf zou ik dan toch iets meer basis willen hebben voor ik tot een mening kom Lachen .

Helemaal mee eens!

En verder zijn er nou eenmaal verschillende mensen met verschillene methoden.....
Als iedereen nou eens probeert om het beste te halen uit de verschillende methoden ipv de nadruk te leggen op de slechte dingen van een persoon of een methode...

Ik ben ook geen 100% Monty Roberts methode fan, maar vind wel dat hij ook goede dingen heeft en als je ziet hoeveel paarden hij in handen heeft gehad...... Denk dat menig paardemens daar nog wat van kan leren.
Het is gewoon zo, werken met zoveel mogelijk verschillende paarden met verschillende karakters en verschillende problemen maakt je gewoon kundiger en ervaren in de paarden.... Lachen

Maar Vippie, fijn dat ze nog weer langs zijn geweest en dat het nu wel positief is verlopen !

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 14:24

Bojangles schreef:
Ik ben ook geen 100% Monty Roberts methode fan, maar vind wel dat hij ook goede dingen heeft en als je ziet hoeveel paarden hij in handen heeft gehad...... Denk dat menig paardemens daar nog wat van kan leren.Het is gewoon zo, werken met zoveel mogelijk verschillende paarden met verschillende karakters en verschillende problemen maakt je gewoon kundiger en ervaren in de paarden.... Lachen

Yeps hoe het niet moet!
Werken met verschillende paarden en verschillende karakters vergt een aanpassing in omgang! Dat zie ik monty echt nergens doen! Hij doet steeds hetzelfde, en pakt het niet uit zoals hij het wil dan zetten we er druk op, geen release! Want dan heeft het paard immers gewonnen Frusty
En lukt dat dan nog niet, dan zeggen we toch gewoon dat het aan de omstandigheden lag... De enige waar het probleem ligt is bij Monty zelf...

Over die video ga'k nog niet oordelen heb 'k nog niet gezien... ff te weinig tijd

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:28

Wat lijkt me dat toch fijn, als je op 25 jarige leeftijd en zonder zelf een paard te hebben (of zie ik dat verkeerd in je profiel?) zo zeker van je zelf bent dat je weet te vertellen dat iemand van 73, die zijn hele leven al in de paarden zit en alle paarden al voorbij heeft zien komen, het helemaal mis heeft en er naast zit... Rolleyes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:10

Hinke schreef:
Wat lijkt me dat toch fijn, als je op 25 jarige leeftijd en zonder zelf een paard te hebben (of zie ik dat verkeerd in je profiel?) zo zeker van je zelf bent dat je weet te vertellen dat iemand van 73, die zijn hele leven al in de paarden zit en alle paarden al voorbij heeft zien komen, het helemaal mis heeft en er naast zit... Rolleyes

Ach, ik heb met 20 jaar meer (en met eigen paarden) eerlijk gezegd wel een vergelijkbare mening over hem Duivel
Het is natuurlijk mooi dat hij een aantal mensen geholpen heeft met hun paard, maar ik geloof niet dat hij in de buurt van mijn paarden mag komen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:44

Hinke schreef:

Heb je het over mij? Ik mag dan wel nog jong zijn, ik heb wel degelijk een eigen paard! De nodige moeilijkheden mee gehad, Met parelli gestart en daardoor de nodige inzichten heb verworven. Waarvoor ik mijn meisje nog steeds dankbaar ben! Ik zeg niet dat ik alles perfect kan en dat ik met alle paarden overweg kan, maar ik vind hetgeen hij laat zien echt er helemaal naast... Mijn persoonlijke mening Knipoog

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:19

Het licht er alleen maal aan wat jullie onder NH verstaan.
Ik ben een keer naar zijn "show" geweest , of hoe je dat ook noemt , en ik was zeker niet onder de indruk.
nee , zijn manier , vind ik niet echt paardvriendlijk , en een paard ofsluiten , vind ik al helemaal niks.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:02

Cassidy schreef:
De vader van Monty Roberts heeft ook een boek geschreven over de trainingsmethode die hij hanteerd. Dit boek is online te vinden, kijk maar hier.

http://www.montyroberts.com/images/jui_ ... aining.pdf

Lees het eens door, bekijk de plaatjes, en oordeel zelf of het echt zo vreselijk is geweest. De butt rope wortdt nog steeds toegepast. En wat betreft het neerleggen van een paard: zouden er echt geen redenen zijn waarom je dat bij een paard zou willen doen? Bijvoorbeeld een castratie?

Persoonlijk zie ik geen enkele toevoeging in een paard het grootste deel van zijn africhting op drie benen door te laten maken, Cassidy. Het paard kan zo niet vluchten, mocht hij daar een noodzaak toe zien.
Learned helplessness.