Mag je ieder paard omscholen naar een NH benadering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Mag je ieder paard omscholen naar een NH benadering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:34

Lalidan... mag ik je uitnodigen om een keer naar mijn twintigjarige absolute leidersruin te komen kijken? Ik zie hem dagenlijks met een druk van zijn neus andere paarden laten wijken. Als ze dan niet wijken, kunnen ze een oplawaai krijgen... Wegdrijven op afstand doet ie zeker ook... maar lang niet altijd. Soms, als een ander paard eenmaal dichtbij staat en er gebeurt iets waardoor dat ie het andere paard aan de kant wil hebben (bv baasje komt kriebelen) dan gebruikt ie dus wel degelijk druk.Meestal met de neus, maar simpelweg omver beuken komt ook voor. Clown Hij is erg subtiel Clown Hij probeert hetzelfde ook uit met mensen in zijn wei die hij niet kent.... omver lopen, op de voeten gaan staan ed. Met mij niet meer. Ik heb hem geleerd dat ie moet wijken voor mijn druk en/of dreiging... Vork
Maar ik zou zeggen.... kom een keer kijken. En ga maar eens gewoon lekker neutraal in de wei staan en geef een van de andere paarden aandacht... kun je het meteen ondervinden (hij is overigens absoluut niet gemeen. Hij gaat er alleen van uit dat hij alles bepaald tenzij je duidelijk maakt dat het niet zo is... voor mij is het echt een superpaard en vriendje en voor mijn man heeft ie ook respekt -en hij vindt hem leuk want die geeft ook kriebeltjes Clown )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:38

_Ella_ schreef:
Nou zoals ik het zeg. Ik denk dat het principe van NH, je verplaatsen in je paard, best OK is. Maar als het paard het niet begrijpt, heeft het geen zin het paard maar om te vormen naar NH. De methode moet het paard dienen, en het paard niet de methode.

Geen paard die het niet begrijpt, hoor, maar je moet het wel goed uitvoeren. Knipoog
Deze methodes (of een mix ervan) zijn er juist voor om het paard te dienen.

Ik geef er zelfs les in tegenwoordig en geloof me, het zijn vooral de eigenaren die moeten leren, want het paard snapt het over het algemeen een stuk sneller. Haha!

(En dat geldt voor mijzelf net zo goed, want ook ik blijf lessen/workshops volgen van mensen die er nog veel meer ervaring mee hebben. Je bent namelijk nooit uitgeleerd hierin en zeker niet als mens).
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 08-09-08 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:38

twiggy... ik doe zelf met veel plezier parelli, maar vind je helemaal niet fout hoor. Als ik merk dat iets minder goed werkt voor mijn paard, dan pas ik het ook aan. Parelli himself zegt dat er in principe geen regels zijn en dat je je moet aanpassen aan het paard, anders ben je simpelweg verkeerd bezig. Hij probeert alleen de principes van leiderschap en taal over te brengen, zodat een communicatie mogelijk is en mensen begrijpen wat een paard doet en waarom. Hij is zelf bepaald geen type wat regels volgt, dus het zal hem worst zijn of een ander zijn regels letterlijk volgt, zolang ze maar tot een goede band komen. Hij geeft handvaten om het makkelijker te maken, maar waarschuwd tevens tegen rigiditeit. (en legt ook uit waarom) En of ie gelijk heeft.... Clown

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:48

Twiggy2008 schreef:
Geen paard die het niet begrijpt, hoor, maar je moet het wel goed uitvoeren. Knipoog
Deze methodes (of een mix ervan) zijn er juist voor om het paard te dienen.

Tsja... daar denkt het paard van ts dus anders over. Of zij het goed uitvoert weet ik natuurlijk niet, maar ze vroeg of je door moet gaan met een methode als deze niet goed 'valt' bij je paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:51

Liljebo, dat is fijn om te horen, dank je Lachen . En je hebt ook helemaal gelijk over wat Parelli zegt, dat klopt inderdaad. Maar heb wel eens het idee dat niet alle Parelli aanhangers het ook zo zien (velen ook wel gelukkig). Knipoog

Ik ken iemand die al jarenlang Parelli doet, ook jaarlijks richting Colorado gaat om de levels bij te spijkeren en als hij met mijn paard aan de gang gaat (en ik ben overtuigd dat hij erg goed is Lachen ) zie ik soms echt wat teveel druk met mijn paard doet. Ondanks Sam's nuchtere 'bloed' is het zo'n extreem sensitief paard. Wij hebben samen een iets andere manier gevonden, hoewel ik ook zeker veel Parelli elementen gebruik. Ik vind Parelli zeer leerzaam en zie zeker de enorme voordelen van al deze levels. Doordat ik me ook verdiept heb in integrated horsemanship (voor sommigen vast te zweverig weer Knipoog ) heb ik meer een combi van een paar stromingen. Mijn paard laat me wel zien of ik het goed doe of niet, volgens mij, en tot nu werkt het prima zo.

Elk paard is anders, elke paardeneigenaar is anders en elke combinatie paard - eigenaar is weer helemaal anders. Ik probeer dus bij het lesgeven daar ook altijd rekening mee te houden. Dat is voor mij overigens ook een heel leerzaam proces: Je in te leven in wat voor een eigenaar en paard je voor je hebt en dus ook de combinatie van die twee. En dan te zorgen dat die twee samen op een fijne, respectvolle manier gaan communiceren. Soms best moeilijk. Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 08:54

Mijn vraag was of het correct handelen is om je paard om te scholen.
Mijn paard heeft bepaalde reacties geleerd. Ik heb geen moeite met die pony, maar aan de hand van mijn ervaring vroeg ik me af of anderen hier ook tegenaan lopen.

Mijn ervaring is niet uniek, merk ik aan het antwoord van Sanne83.

Over dat dienen: ik merk op dat juist in het Parelli, door die levels en examens die je kunt halen, het gevaar loert van een soortgelijke corruptie als in dressuur met zijn klassen en winstpunten.
De methode en het paard dienen dan ineens een heel beperkt doel: een klasse hoger komen.

Aanzien, ambitie.... het is ook in NH aanwezig hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:59

_Ella_ schreef:
Tsja... daar denkt het paard van ts dus anders over. Of zij het goed uitvoert weet ik natuurlijk niet, maar ze vroeg of je door moet gaan met een methode als deze niet goed 'valt' bij je paard.

Als je tegengestelde dingen gaat aanleren, zoals die 'beuk' bij het omzetten van de achterhand (ik snap alleen het kunstje niet helemaal Clown ), tja, dan wordt het lastig. Maar goed, nogmaals, ik doe niet aan VD, dus daar kan ik verder niet over oordelen. Lachen
Al vraag ik me af hoe je dat dan doet bij bv het borstelen en je wilt je paard wat rechter zetten (ik noem maar even een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk) op de poetsplaats. Dan is het toch handig om zonder teveel druk je paard even 'om' te zetten? Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, want ben vandaag in een vage bui (heb niet best geslapen). Haha!

Het goed uitvoeren van NH is wel noodzakelijk, anders gaat het fout (geldt toch ook voor andere methodes?).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 09:05

Iedere methode staat of valt bij de uitvoering.

Die 'beuk' Clown : [GVL-ITP] ai, ai, ai, mijn pony trapt, bokt en steigert

Overigens worden VD kunstjes binnen een bepaalde setting gedaan, met een training met een duidelijk gemarkeerd begin en einde. (Waarschijnlijk wat ze in Parelli 'friendly' noemen, dan, gewoon een plezierig samenzijn zonder wensen of eisen, hoogstens wat spelen of knuffelen. Knipoog )

Ik kan mijn ponytje dus gewoon 'handelen' zonder gevaren, mijn kleine zoontje ook. Mijn vorige VD afgerichte pony was een Welsh Cob en ook daarmee konden anderen zonder enkel gevaar omgaan, kreeg juist altijd complimenten van iedereen dat het zon charmante, beleefde en vriendelijke pony was. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:06

Randalinpony, ja, dat vrees ik ook wel eens, dat van het aanzien en de ambitie, al hoewel een echt goede NH-trainer natuurlijk nooit zo te werk zou gaan. Want dan ben je een paar principes wel heel erg vergeten. Scheve mond

Mijn eigen paard heb ik van jongsaf aan hiermee opgevoed, dus dan loop je natuurlijk niet tegen dit soort problemen aan, maar bij de paar lesklanten die ik heb, moet ik inderdaad wel eens heel basic beginnen bij een paard. En dan zeg ik ook eerlijk dat het heel veel tijd, geduld en oefening kost, maar ja, voor mijn gevoel heb je daarna ook wat. Knipoog

En ik oefen af en toe wel eens op de paarden bij ons op stal, die ook niet op de NH-manier zijn opgevoed. Altijd leerzaam, ook voor mij. Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:11

Knap hoor, wat een geweldige sprongen!!! Haha!

Is het niet mogelijk om Randalin zonder carrot stick te laten wijken?
Ik zie op de foto dat je bij die 'beuk' Knipoog , een stick gebruikt.
Misschien helpt het om met leadrope te werken (doe ik namelijk veel met die van mij).
Het vereist wel enige handigheid met zo'n touw, maar het kan. Is maar een idee, hoor. Knipoog
Of gewoon met je hand?

Ik doe zelf die oefeningen zowel met als zonder leadrope (dus ook na het los longeren nog wat grondoefeningen zonder optoming of andere hulpmiddelen). Ik wil namelijk alles graag ooit zonder enig hulpmiddel, dus een paard wat zonder optoming in alle vrijheid zo op je gericht is, dat je dat allemaal niet nodig hebt. Clown
Nog een lange weg te gaan, maar de basis zit er wel in.....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 09:25

De oefening is vrij 'vers' en ze is nogal overenthousiast, dus zodra we 'aan het werk' gaan, reageert ze eigenlijk al op mijn positie, als ze dan maar denkt dat ik haar achterhand benader, hoppa beentjes de lucht in. Haha!

Ik kan haar vanaf de rechterzijde ook niet laten 'wijken'(overschenkelen), maar als uit het niets bood ze het wijken naar me toe aan als ik links sta, dus als ik opzij zeg, volgt ze me de kant die ik uitga. Best grappig eigenlijk, maar bij VD heb je best vaak dat het paard zelf dingen aanbied. Hij weet dat hij voer krijgt bij bewegingen, dus soms zoekt het paard zelfstandig naar manieren om aan dat snoep te komen.
Ze zou ik je niet kunnen zeggen hoe ik steigeren moest aanleren, het gebeurt meestal in een spel van uitlokken, benaderen, terugtrekken.
Bij VD beloon je ook liefst al de intentie tot een beweging.

Het kan zijn dat als het nieuwtje eraf is, en de hulp voor deze oefeningen beter bevestigd, dat ik door kleine verschillen in houding en aanraking, haar kan leren wijken voor druk vanaf die zijde.
Maar ach, ik heb geduld...
Met lichaamstaal moet je trouwens waanzinnig opletten bij die kleintjes. Wij merken dat we veel hoger boven ze uittorenen, waardoor veel bewegingen veel bedreigender overkomen dan bij een groot paard. Veel dingen probeer ik op mijn knieeen uit te voeren, maar de nadelen daarvan lijken me duidelijk. Clown

Ik heb trouwens wel de indruk dat VD getrainde paarden heel nadrukkelijk de problemen laten zien die kunnen onstaan bij verschillende benaderingen door elkaar, maar dat dat niet hoeft te betekenen dat 'gewoon' opgevoede paarden nooit in verwarring zijn. Valt alleen minder op, waarschijnlijk.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:34

randalinpony schreef:
Over dat dienen: ik merk op dat juist in het Parelli, door die levels en examens die je kunt halen, het gevaar loert van een soortgelijke corruptie als in dressuur met zijn klassen en winstpunten.
De methode en het paard dienen dan ineens een heel beperkt doel: een klasse hoger komen.

Aanzien, ambitie.... het is ook in NH aanwezig hoor.

Dat bedoelde ik (en dat als dressuurfan Clown ) Je kan wel een doel hebben, maar wel in het oog houden of het paard er nog bij gebaat is. Is dit niet zo, is het tijd om je methode/werkwijze aan te passen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:41

Maar Randalinpony, hoe doe je dat dan met de hoefverzorging als ze bij een bepaalde positie al zo reageert? Lijkt mij behoorlijk link.....

Dat een paard zelf dingen aanbiedt, prima in sommige gevallen, alleen bij steigeren, trappen en bokken vind ik dat persoonlijk not done. Dat is toch gevaarlijk? Ik werk zelf absoluut niet met snoepbeloningen. Ik hou ook niet van het gedrag van paarden die zoeken naar manieren om zo aan hun beloning (in dit geval snoep te komen). Dat zou mij persoonlijk te ver gaan, ik zie dat als bedelgedrag. Knipoog
Mijn paard is helemaal gelukkig met een aai, een krabbeltje op zijn schoft, een vriendelijk woord of gewoon de druk eraf halen. Vind ik een stuk handiger, maar nogmaals, ik doe niet aan VD.

Lichaamstaal is juist het evenwicht vinden in je energie, je positie en je houding. Het maakt niet uit hoe groot of klein ik ben, mijn energie geeft de druk aan. Merk ik dat een paard te gevoelig reageert, zorg ik ervoor dat ik minder heftig overkom door mijn energie te minderen. Joh, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen Haha! , maar mijn lengte heeft er niets mee te maken, hoor (al ben ik niet zo groot, ook ik kom boven onze Shetlanders uit, natuurlijk). Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 09:56

Dat het paard zelf dingen aanbiedt, is het gevolg van de trainingsmethode en het is dus de verantwoordelijkheid van de trainer om te zorgen dat zijn veiligheid niet in gevaar komt. Knipoog
Ik kies ervoor eigen initiatief niet af te straffen maar er gebruik van te maken, er zijn VD trainers die daar anders mee omgaan. Ligt aan paard, oefening en omstandigeheden.

Bovendien kan deze pony mij niet verwonden met haar kracht. Een paard van 160 ging ik nog eens nadenken. Knipoog

Boven schreef ik al dat de trainingen een duidelijk gemarkeerd begin en einde hebben. Daarbuiten is dus geen training en de pony heeft al lang geleden geleerd dat VD oefeningen daar niet lonend zijn.
Dus doet ze het niet.

Kwestie van afspraken.

Ik merk zelf een duidelijk verschil in gelijke lichaamstaal tussen onze minis en grotere paarden, dus dat is een andere ervaring. Maar ik ben niet klein.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:23

Als je het bereiken van een bepaald niveau/lintje/diploma/whatever.... boven dat stelt waar het om begonnen is (het paard beter leren begrijpen/tot een betere samenwerking komen) ben je altijd verkeerd bezig en dat is dan tevens iets waar parelli (en ongetwijfeld andere NHers ) voor waarschuwen. Helaas gebeurt dat idd nog steeds veel. Maar dat terzijde...

Ik ben het verder met twiggy eens. De capriolen van je pony zien erg leuk uit, maar ik vind het persoonlijk niet heel praktisch om hem dat te leren. Want wijken voor druk is nodig. Wat als je hem ff moet omzetten tijdens poetsen, bij dierenartsbezoek, omdat ie op iemands teen gaat staan, of omdat je snel zijn achterhand moet wijken omdat ie tegen een spijker dreigt te lopen... om maar eens iets te noemen. De oefeningen die je bij NH gebruikt, zijn meestal oefeningen met belangrijk praktisch nut. (daarom worden ze geleerd) Maar ik ben het met je eens dat het in jouw geval ingewikkeld wordt, omdat je hem idd al dingen hebt geleerd die haaks daarop staan.
In dat geval zal je zelf zeer creatief moeten worden. Heel duidelijke aanwijzingen geven voor de dingen in de VD en andere aanwijzingen verzinnen voor bv het wijken, om maar eens iets te noemen.
Verder moet je je met het aanleren van de dingen die je je pony nu leert, realiseren dat het voor grote problemen kan zorgen als de pony in handen komt van een andere verzorger, bijvoorbeeld omdat je hem verkoopt of als je ziek wordt en een ander ervoor moet zorgen. Je weet tenslotte nooit hoe het allemaal gaat in de toekomst.
Verder zou ik ook erg uitkijken wanneer hij uitslaan, bokken en stijgeren zelf gaat aanbieden. Daar zit een behoorlijk risico aan vast.

In jouw geval zou ik dus kiezen voor zeer duidelijke, niet mis te verstane en niet te verwarren signalen voor de bok en stijgertruks die je hem nu aanleert, zodat daar voor de pony nooit enig misverstand in kan ontstaan. Dus niet dat iemand hem even vraagt met de achterhand te wijken en dat ie de betreffende persoon dan om de oren slaat omdat hij denkt dat dat van hem wordt gevraagd.

Wat voedselbeloning betreft.... Dat beslist ieder zelf, maar ik gebruik het ook niet om dingen aan te leren. Dat wil echter niet zeggen dat ik het nooit gebruik. De ruin waarover ik het had, is supervoedselgeorienteerd. Als hij een oefening goed kent, wil ik wel eens voedselbeloning inzetten ter motivatie. Maar alleen als de verhoudingen duidelijk liggen, hij de oefening al kent en weet wat er van hem wordt verwacht. Het gaat dan dus om een paard wat zich volledig veilig voelt, altijd comfortabel is en de oedening zelf al kent en weet wat je wil. Een dergelijk paard wil nog wel eens wat verveeld reageren en zal meer energie steken in een oefening als hem dat voordeel oplevert. IN dat geval leidt het niet tot bedelen of vervelend gedrag. Maar ik ben het met twiggy eens dat daarmee zeer voorzichtig te werk moet worden gegaan.

Onze merrie is ook een cool paard, maar veel gevoeliger. Voor haar is weer heel belangrijk dat je haar niet beledigd. Te snel fases opvoeren ervaart zij dus als een belediging. Cool En te veel druk maakt haar van streek. Dus bij haar passen we het programma ook aan.

Simpel een kwestie van je paard kennen, je paard lezen en je gezond verstand gebruiken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:27

Randalinpony, ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt Knipoog . Wij hebben dus ieder een heel andere methode en waarschijnlijk ook een heel ander doel. Knipoog
Ik heb zelf een paard met heel veel eigen initiatief, wat ik wel 'afstraf' (zonder te slaan trouwens, want daar doe ik nauwelijks aan Ja ), als het binnen mijn grenzen komt. Is het gewenst, dan beloon ik het, tuurlijk.

Bij ons lopen veel kinderen rond, die les krijgen op de paarden/pony's van de staleigenaar. Daarbij heb ik zelf een jong kind, dus ik vind het erg belangrijk dat mijn paard zich vriendelijk gedraagt, tijdens de grond- en rijtraining en tijdens de dagelijkse omgang.

Training heeft bij mij ook een begin en einde, hoor, maar ik moet wel zeggen dat een NH-gerichte manier natuurlijk wel altijd doorloopt. Ik kan niet eens meer op een andere manier (zoals ik vroeger ooit eens geleerd heb Clown ) met paarden omgaan. Ben me te bewust geworden van diverse zaken en nu gaan we zo 'natuurlijk' met elkaar om eigenlijk. Het zit ook verweven in mij inmiddels....... Mijn paard raakt verward bij de zeer traditionele benadering. Clown

Liljebo, jouw merrie klinkt helemaal als mijn Sam. Op zich enorm koel, maar oh zo gevoelig en zo snel beledigd. Heb je daar als mens geen oog voor, dan verziek je zo'n paard. Ja

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:29

ps... mijn computer doet raar, dus ik zag je reactie te laat randolinpony. Je schrijft dat je pony je niet kan verwonden met haar kracht...Ik heb twee minies van 100 kg 75 cm hoog, maar ik kan je verzekeren dat klappen daarvan heel hard kunnen aankomen, net als beten. Ik zag dat toen vooral tommy nog hengst was en gevechten met grote paarden aanging. Vergis je daar niet in. Nog buiten beschouwing laten hoe hard een (onbedoelde) trap bij een kind kan aankomen. Onderschat niet de kracht van zo'n onderdeur.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:35

Zo'n 'onderdeur' heeft mijn pony een paar maanden geleden aardig verwond. Scheve mond
En als ik mijn peuter-bijna-kleuter dochter ernaast zie staan, dan besef ik ook maar al te goed hoeveel kracht die Shets hebben......

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:36

randolin... off topic... wat je onderschrif betreft zie ik het anders:
Een heel goed ruiter/eigenaar hoort zijn paard fluisteren
een redelijke ruiter/eigenaar hoort zijn paard praten
een matig ruiter/eigenaar hoort zijn paard schreeuwen.
Helaas zijn er veel mensen die zelfs dat niet horen.
Dat is dan meteen ook de essentie van NH. Het paard is niet goed of slecht als het de ruiter hoort/begrijpt. Als het paard de ruiter niet hoort/begrijpt (fluisteren) is er ergens iets mis in de communicatie en gezien de ruiter als leider verantwoordelijk is voor het verloop van die communicatie.....

sorry... kon het ff niet nalaten om mijn mening te ventileren

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:42

Ik neem ook aan dat dat onderschrift cynisch bedoeld is, toch? Lachen

Liljebo, ik denk zelfs dat een matige/slechte ruiter/paardeneigenaar zijn paard helemaal niet hoort schreeuwen, laat staan fluisteren. Verdrietig
En die omgang zegt in mijn ogen al genoeg........

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 10:44

Is een extreem teer paardje, niet vergelijkbaar met een shet. En ja, ik heb er weleens een klap van gekregen, omdat ik tijdens de training werd afgeleid. Blauwe plek, eigen schuld. Clown

Verder schreef ik al dat mijn vorige VD pony op een manege stond waar dus ook veel kinderen rondliepen.
Gek genoeg, konden anderen haar helemaal geen kunstjes laten doen, als de pony niet eerst een soort 'goedkeuring' van mij ervaarde.

Neem nou maar geredelijk van mij aan dat ál mijn paarden in de dagelijkse omgang heel makkelijk zijn te hanteren, voor iedereen.
Bovendien, in noodsituaties zijn mijn reacties gewoon zo snel en duidelijk dat een paard wel door heeft dat hij gewoon wég moet (als hij bij gevaar wegmoet of zo).

Ik ken alle bezwaren en problemen, maar ik heb geen last. En of het nut heeft.... wij hebben lol, das de enige reden om hier in het westen nog een paard te hebben.
Als jullie op je paard rijden dient dat ook geen enkel doel. Recreatie. Knipoog

Maar dit is wel volkomen oftopic. Knipoog

Dat onderschrift heb ik eerder gehad. Veel reacties op gekregen, blijf hem leuk vinden. Haha! Haha! Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:50

Nou, bedankt voor je uitleg, maar het ziet er best heftig uit op die foto's uit dat topic. Knipoog

Ik rij ook nog maar net op mijn paard, hoor. Knipoog
Heb eerst een heel grondwerktraject gedaan en we vinden dat zo leuk dat we daar nog jaren mee door zullen gaan. Heb ook zeker wel wat doelen daarmee en nummertje 1 is plezier voor ons allebei. Lachen
En recreatief, ja, absoluut. Heerlijk!!! Ja

Toch goed begrepen dat jouw onderschrift cynisch bedoeld is. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:52

Randalin, toch zit ik nog met een vraag. Als jouw pony niet wil wijken bij het poetsen, trapt hij dus? Hoe zit dat nou, want ik begrijp niet helemaal waarom je je pony niet alsnog kan leren wijken voor druk....... Dat is toch iets wat iedereen doet bij de omgang met zijn/haar paard, of je nou bewust aan NH doet of niet?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:55

idd hebben we paarden voor de lol. Ik ook.
En voor de rest... het is natuurlijk je eigen zaak wat je hem wilt leren en wat niet.
Alles wat ik wil zeggen is dat het tot problemen kan leiden als ze pony in handen van iemand anders komt door omstandigheden (kan altijd gebeuren) en dat je dan zeer creatief zal moeten worden als je NH gaat doen, omdat je hulpen die je haar nu aanleert er haaks opstaan.

In jouw geval is het dan wellicht geen combinatie. NH is namelijk niet het aanleren van truuks die je er dan naast kunt doen. Het is gewoon een manier van omgaan met je paard.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 11:33

De pony heeft tijdens de dagelijkse verzorging nog nooit getrapt of gesteigerd. In die setting horen voor haar geen VD oefeningen.
Als ik haar 'om' wil, zet ik haar gewoon om op stemcommando. Knipoog
Bij NH gebruik je echter lichaamstaal en kom je in het gebied waarbij ik dus die bok vraag. Als ik die zweep dan ook nog vasthoudt...