Freedom Riding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Freedom Riding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:53

mylittlejoy schreef:
En aangezien de rotsgebieden in Nederland ver te zoeken zijn, dekt het woord "natuurlijk" niet de lading voor de paarden hier op de zachte veengrond. Die woestijn-trim is dan helemaal zo'n gekke benaming nog niet.

...en het paard in NL niet endemisch is Knipoog

Citaat:
Maar dan nog, maakt het werkelijk wat uit hoe het heet (behalve marketing technisch gezien)?

Nee, als naam niet.
Je kan echter zien aan de stress die het woord hoefsmid hier en daar veroorzaakt hoe ingrijpend een woord kan zijn.
Het is simpel een oude naam voor wat nu een veelzijdig dienstverlener in hoefonderhoud is.
Zo heet een winkelier die zuivel verkoopt nog steeds melkBOER....
Dus ja, als inhoudsdekker maakt het wel uit.

hc

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:00

Oh jeej,, Discussie tijd xP
Najah,, Hc: Ik weet prima wat ik zeg x]

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:07

oh jah, een bit is hinderlijk voor een paard, en vooral als het paard wil eten.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:16

ik ben blij dat je terug bent, hc, zo is er weer leven in de brouwerij Pling

bij heel veel begrippen dekt de vlag de lading niet.
het grote voordeel van begrippen is echter dat je aan anderen heel kort een grof beeld kan schetsen van waar je voor staat, zonder dat je daar meteen een uitleg van een half uur voor nodig hebt.
en jammer genoeg zijn er inderdaad veel begrippen die een negatieve connotatie hebben.
maar als je daarom steeds maar nieuwe begrippen erbij gaat creëren weet uiteindelijk niemand meer waar je het eigenlijk over hebt, en gaat het voordeel van het gebruiken van een begrip helemaal de mist in.

ik spreek al mijn hele leven over de (hoef)smid, terwijl onze paarden altijd (traditioneel) bekapt geweest zijn.
ook 30 jaar geleden was dat voor mij al een veelzijdig dienstverlener in hoefonderhoud Knipoog
alleen is het een stuk korter om te zeggen dat de 'smid' gekomen is Haha!

shetgirl, mijn pony kon vroeger even snel z'n eten binnenwerken mét als zonder bit Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:09

ShetGirl schreef:
oh jah, een bit is hinderlijk voor een paard, en vooral als het paard wil eten.

nee omgekeerd: een bit is hinderlijk voor een paard als het moet bewegen, terwijl zijn lichaam denkt dat er eten aankomt en in de eetmodus gaat. Met alle gevolgen van dien Bloos!

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 15:22

Kan ook, maar toch, ik ken HEEL veel paarden en pony's die het hinderljk vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:32

ShetGirl schreef:
Kan ook, maar toch, ik ken HEEL veel paarden en pony's die het hinderljk vinden

Als je eraan loopt te rukken en plukken vinden paarden het idd hinderlijk ja. Hulpen geven doe je nl door je benen te gebruiken. Maar als jij aan een halstertje gaat hangen en trekken is het net zo hinderlijk. Dus je kan ook gewoon met bit rijden zonder dat het paard het hinderlijk vind.

En als je paard het bit hinderlijk vind omdat hij dan niet kan eten ben je echt niet goed bezig. Werken is werken, niet eten. Tenzij een paard met bit in de wei staat Verward

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 15:41

Whaha xO Ik rijd altijd met knopenhalster, zelfs op de manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:47

ShetGirl schreef:
Whaha xO Ik rijd altijd met knopenhalster, zelfs op de manege.

Maar als jij daaraan gaat lopen trekken en doen ben je net zo slecht bezig als al die mensen die trekken en plukken aan het bit hoor Knipoog

Vind het niveau trouwens drastisch achteruit gaan ineens Scheve mond

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 15:54

Ik trek er niet aan, ik rij er zelfs losjes meej, of hou me half aan de manen vast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:04

ShetGirl schreef:
Ik trek er niet aan, ik rij er zelfs losjes meej, of hou me half aan de manen vast

Denk dat een paard het ook niet echt op prijs stelt als je aan z'n manen hangt hoor. Als je eraf glijd en je pakt snel de manen kan ik er nog in komen. Maar standaart een pluk vasthouden voor balans vind ik weer niet ok. Je moet een onafhankelijke zit hebben en daar draait het om. Bij een onafhankelijke zit heb je geen teugels, manen of beugels nodig om te blijven zitten Knipoog

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 16:09

dat zeg ik niet, ik zeg half, bijvoorbeelt, ik trek er niet aan enzo, maar ik hou me af en toe vast Knipoog

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:49

met een goede onafhankelijke zit hoef je je niet vast te houden Knipoog
sommige ruiters schijnen ook te denken dat teugels bedoeld zijn als houvast.

Miss_Montana schreef:
Vind het niveau trouwens drastisch achteruit gaan ineens Scheve mond
kan ik je geen ongelijk in geven Lips are sealed

xJeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:31

Ik zou wel zo vrij willen rijden, maarja, ik rijd op een manege.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 03:03

Huertecilla schreef:
Arabesk, mijn site is gratis en belangenloze kennisoverdracht Pling

Verder kun je LEZEN dat ik vindt dat een bit niet in de paardensnuit hoort doch ik zie dát niet als het grootste probleem: gebrek aan kennis, kunde, vaardigheid zijn dat wel. Het gebrek aan begríp.
Daarom mijn gratis delen van informatie en de sponsoring daarvan door Bandida.

hc

Afgod ben het echt helemaal eens.
Jammer dat er zoveel geneuzeld wordt over wel of geen bit. nh is verworden tot: "rijd jij ook met touwhalster?" terwijl de tools nou echt het minst belangrijk zijn.
Ik rijd trouwens ook met touwhalster. Waarom werkt dit zo goed? omdat ik samen met het gebruiken van het touwhalster mijn manier van communiceren heb veranderd. helaas heeft mijn paard enorme negatieve associaties met het bit, niet door het bit, maar door de slechte omgang die er voor haar mee verbonden is..
Ik heb liever dat mensen eens gaan nadenken over hun manier van omgang, ipv klakkeloos dat bit eruit te gooien
Als mensen zomaar zonder bit gaan rijden, loop je ook nog eens het gevaar op allerlei ongelukken, waardoor bitloos weer in een slecht daglicht komt te staan.