Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

orsini schreef:Parelli kan daarbij vind ik dan wel erg goed helpen....bij grote problemen is het denk ik altijd verstandig er iemand bij te halen
Beetje puzzelen zeg maar.willeke_nijs schreef:mij lijkt in het geval van wendy het parelli systeem niet fout, maar gewoon de combinatie die niet werkte... Ik vind niet dat omdat wendy's paard nu eenmaal niet goed reageerde op parelli daarom het hele systeem naar beneden gehaald moet worden want met parelli kan je wel héél erg mooie dingen bereiken!
ik vind het gewoon jammer dat mensen die willen beginnen hierdoor ontmoedigd worden...
get it? orsini schreef:Citaat:En die paarden met dode blik?? Ik heb er meerdere gezien. Ook van parelli-instructeurs tijdens een demo. En hen kun je zeker niet verwijten te lang in level 1 te blijven hangen.
natuurlijk zal je dit ook zien, maar moet je eens rondkijken op de wedstrijden dressuur e.d. Die paarden hebben dit ook vaak of zijn zo opgefokt dat de stress er vanaf druipt. Net als bij iedere discipline moet je niet denken dat iedereen die instructeur is ook meteen de beste zijn.....je heb goede en minder goede.....dat zal altijd zo blijven......ik denk ook dat als je zelf met je paard bezig bent jijzelf het beste kan beoordelen of je goed bezig bent of niet door naar je paard te kijken. Helaas dat heel veel mensen dit niet doen, diep van binnen misschien wel, maar ze doen er niets mee....
Waratje schreef:En ja, er zijn ook Parelli-ers waar ik wel plezier van paard en mens zie, dat zijn de filmpjes die ik leuk vind en waarbij ik de indruk heb dat het systeem van Parelli een positieve impuls heeft gegeven aan de relatie. Meestal zijn dat ook mensen die zelf creatief omgaan met de technieken en ook van het systeem durven afwijken als dat handiger lijkt te zijn.
orsini schreef:Waratje schreef:En ja, er zijn ook Parelli-ers waar ik wel plezier van paard en mens zie, dat zijn de filmpjes die ik leuk vind en waarbij ik de indruk heb dat het systeem van Parelli een positieve impuls heeft gegeven aan de relatie. Meestal zijn dat ook mensen die zelf creatief omgaan met de technieken en ook van het systeem durven afwijken als dat handiger lijkt te zijn.
kijk en daar gaat het dus om.....deze hebben het waarschijnlijk begrepen....ik weet niet van die anderen die je hebt gezien, maar die hadden dus kennelijk het echte idee nog niet te pakken. je moet niet vastzitten in het systeem, maar dit wordt je ook nergens door Parelli opgedrongen.

het lb&hb is ook super trouwens.
tsja, dat zal je altijd houden.

willeke_nijs schreef:Op een gegeven moment kom je dacht 'k in het nieuwe pakket (die met de dvd's en pocketboekjes), tegen hoe je in zulke situaties kan handelen. Daar bestaat de KABOUM reactie. Soms is het inderdaad nodig om voor jullie eigen veiligheid toch eens harder te reageren zonder dat je je fases rustig kan doorlopen. Dat mag je gerust toepassen... Maar probeer wel te zien in welke situatie je dat toepast. Bij bange paarden kan zo'n reactie het Right brain gedrag nog eens extra versterken, terwijl bij paarden die gewoon LB reageren die reactie hun toch weer ff met hun voetjes op de grond brengt en je paard ziet van: oeps jij bent er ook nog baasje.
Vaak helpt het, indien je kan natuurlijk ook om je paard aan het werk te zetten. Er bestaat niet zoiets als een kant en klare oplossing, ook niet in parelli land.
willeke_nijs schreef:In het geval van de topic starter zou ik hetzelfde gereageerd hebben als haar, ineens een fase 4, om erger te voorkomen. Daarmee schaad je het vertrouwen niet hoor. Paarden zijn héél vergevingsgezinde dieren. Natuurlijk moet je niet in elke situatie zoiets gaan toepassen, maar ik denk dat iedereen dat verstand wel zal hebben...
hahaha) zou het oplossen met stem. daar is ze heeeeel gevoelig voor. even een strenge `hee!` en ze is erg op je gefocussed weer... als je ziet dat ze daar niet op reageert kun je gelijk je fase 4 met handelingen uitvoeren, maar heb je toch wel 2 fases gehad (ik vind dat je ook stem en handeling kunt combineren, maar dat is omdat ik haar t liefst zoveel mogelijk op stem laat doen, en stem bij mij dus eigenlijk fase 1 is, en ik dus iets meer fases heb)
) Anya schreef:Willeke dat kan zo zijn
Maar zo'n paard neem je dan niet mee op een demo lijkt me
want de leek roept ohhhh en ahhhh, die zien dat helemaal niet joh

willeke_nijs schreef:Ik heb de stukjes van stephanie wel gekeken en ook nota's genomen. die savvy arrows heb ik nu in kleine vakjes geschreven, geplastificeerd en steken altijd in mijn zak... van het moment ik dan voel dat ik de draad kwijt raak en gefrustreerd raak neem ik die erbij, denk er even over na en kan weer verder...
, heb je alleen de DVDs? IN de theorie boekjes staat veel extra informatie die niet op de dvds terug te vinden is. Zo ook het boek van stephanie. Totale paketten zijn duur, maar dan heb je dus wel alle info en handige tools