natuurlijk hengsten houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: natuurlijk hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:17

Als zo'n hengst goedgekeurd is, is het nog maar de vraag of de hh ook daadwerkelijk zoveel merrie's heeft waar de hengst op past, dat hij het zich kan veroorloven om hem daarmee in een kudde te zetten. Want imo hoor je nog altijd te kijken welke hengst bij je merrie past, of je nu zelf een hengst hebt of niet.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:24

Ja idd, daarom staan de meeste hengsten ook allemaal op stal.
Ik zie echt duidelijke verschillen in gedrag van hengsten welke(om voorbeeld te noemen) op stal staan en afentoe in de paddock oid gaan(alleen over het algemeen) en hengsten welke dus hun eigen kudde hebben. De hengsten op stal zijn veel meer gefrustreerd en gefikseerd om het dekken dan als ze lekker 24/7 bij hun merries lopen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 10:30

Laat ik voorop stellen dat ik in dit topic nergens een ander topic genoemd heb of daarop heb willen zinspelen.

Mijn interesse was in ieder geval gewekt, waarom houden mensen hengsten zoals ze ze houden? En wat is een natuurlijke manier van hengsten houden?

De agressieve manier van reageren van 1 van de hengstenhouders geeft wel aan dat ze zelf ook vindt dat alleen houden niet de ideale manier is.
Waarom zou ze anders zo fel zijn? als je ervan overtuigd bent dat je alles prima voor elkaar hebt hoef je je immers nergens te verantwoorden waar niet om verantwoording gevraagd wordt.
Laatst bijgewerkt door Caira op 19-06-08 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:36

Als mijn hengst straks voor het stamboek in Amerika goed gekeurd wordt als dekhengst mag hij hengst blijven en in de kudde blijven e.d. Nu loopt hij gewoon bij de rest want hij heeft nog geeneens door dat hij wat kan en er valt toch niks te dekken voor hem.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:39

Caira schreef:
Laat ik voorop stellen dat ik in dit topic nergens een ander topic genoemd heb of daarop heb willen zinspelen.

Mijn interesse was in ieder geval gewekt, waarom houden mensen hengsten zoals ze ze houden?

De agressieve manier van reageren van 1 van de hengstenhouders geeft wel aan dat ze zelf ook vindt dat alleen houden niet de ideale manier is.
Waarom zou ze anders zo fel zijn? als je ervan overtuigd bent dat je alles prima voor elkaar hebt hoef je je immers nergens te verantwoorden waar niet om verantwoording gevraagd wordt.

De reden dat ik er zo op reageer, is dat ik gewoon moe word van mensen zoals jij.. Jij denkt dat alleen jouw manier van hengstenhouden goed is en wat een ander doet is slecht.. Gelukkig heb ik daar een andere mening over..

Mijn 2 jarige hengstje staat samen met mijn ruintje en dat gaat nog prima, maar zodra die op de hengstenkeuring is geweest zal ook voor hem een eenzaam leven als hengst alleen nog mogelijk zijn (zeker als ie door de keuring heen komt, zo niet is het aan de volgende eigenaar wat ze ermee gaan doen).. Hengsten kunnen gewoon niet tot nauwelijks samen met anderen.. Kon dat wel, had het niet eens aan de orde geweest dat die van mij alleen staat..

Heel veel mensen vermenselijken paarden een beetje teveel! Hij is zo zielig want hij staat alleen.. Dat ie de merries kapot dekt die niet door hem gedekt moeten worden, of dat je dure DA kosten krijgt omdat je je hengst zonodig sociaal moet houden, dat maakt niet uit.. Maar hij is zó zielig, want hij staat alleen..

Je gaat over mijn hengst een topic starten.. Hell yeah dat ik dat niet zomaar pik..!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 10:44

Nogmaals: wijs mij waar ik het over jouw hengst heb?

Ik word hier heel erg verdrietig van, gewoon omdat ik weet uit ervaring dat het anders kan. Ik vind dat er nooit een geldige reden is om een hengst 24/7 eenzame opsluiting te geven, om hem vervolgens te kwellen met merries binnen ruikafstand. De seconde dat ik gedwongen wordt om dit te doen is de seconde dat ik bij de da aan de telefoon hang om een afspraak voor castratie te maken.

Ergens in dit geheel is het belang van het dier achter het belang van zijn zaad komen te staan, en ik geloof nooit dat dit bij een echt paardenmens kan gebeuren.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:49

Caira schreef:
Nogmaals: wijs mij waar ik het over jouw hengst heb?

Ik word hier heel erg verdrietig van, gewoon omdat ik weet uit ervaring dat het anders kan. Ik vind dat er nooit een geldige reden is om een hengst 24/7 eenzame opsluiting te geven, om hem vervolgens te kwellen met merries binnen ruikafstand. De seconde dat ik gedwongen wordt om dit te doen is de seconde dat ik bij de da aan de telefoon hang om een afspraak voor castratie te maken.

Je hebt dit topic geopend n.a.v. mijn topic.. Al mijn argumenten staan al in je beginpost.. Heb je het over mij, dan gaat het natuurlijk automatisch over mijn hengst..

Bij jóuw paard kan dat, maar zoals al eerder vermeld kan het niet bij Friezen en bij Haflingers dus ook niet!

Misschien dat jij idd een beetje dom bent om een hengst van 17 nog te castreren.. Mens, ga alsjeblieft in de leer over hoe paarden werken.. I.p.v. alleen maar hard te schreeuwen over hoe het zou moeten..
Laatst bijgewerkt door RvdB op 19-06-08 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:49

Suelza schreef:
Met de tijd hoop ik hengsten gewoon door middel van goede hardhouten hekken, te kunnen scheiden van anderen. Zodat ze wel 34/7 contact hebben en buiten kunnen staan, maar niet de boel op stelten kunnen zetten.

ff gigantisch off-topic, en ook niet helemaal ernstig, maar waar kan ik die 10 extra uren per dag bijbestellen? Clown
ik zou ze namelijk heeel goed kunnen gebruiken Haha!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:51

@arrisje: ff off-topic maar heb jij je hengstje ook in de opfok in Renkum gehad oid?? aande foto`s in je profiel te zien??

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:51

@ Caira: Dat je haar argumenten gebruikt uit het topic over haar hengst lijkt me duidelijk genoeg Nagelbijten / Gniffelen

En nee, ik geloof niet dat de hengst het slecht heeft. Er zijn zat pony's/paarden die alleen in een landje lopen, ook merrie's en ruinen. Het is maar net hoe je het bekijkt. Wil je een ras in stand houden, dan zulen je moeten fokken. Fokken doe je niet door iedere willekeurige hengst op iedere willekeurige merrie te gooien. ( wat je in een kudde wel doet) Je wilt kwaliteit, niet slechts vermeerderen.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:53

Zamora schreef:
@arrisje: ff off-topic maar heb jij je hengstje ook in de opfok in Renkum gehad oid?? aande foto`s in je profiel te zien??

Klopt helemaal Haha! !

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:53

je kan ook zelf je kudde samen stellen, dus dat hoeft niet perse willekeurig te zijn.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:54

Arrisje schreef:
Zamora schreef:

Klopt helemaal Haha! !

dacht ik al! Ben vriendin van Rose, van Armani! Tong uitsteken

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:55

Klopt Ja Als je die mogelijkheid hebt is dat super Ja Dat heeft Arrisje echter niet, omdat ze maar 2 merrie's heeft, waarvan er 1 door deze hengst gedekt moet worden, maar een veulen van een week aan de voet heeft Lachen

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:56

I know, Rose heeft ook over je verteld, dat je paarden van Sietske gekocht hebt en nu zelf bent begonnen met fokken Knipoog ..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:58

@Mystica en Arrisje: Caira opende dit topic misschien wel geïnspireerd door ander topic, maar ik zie daar nergens een verwijzing of zelfs maar een toespeling naar.
het ging hier heel algemeen over hengsten wel of niet alleen houden, tot jullie het persoonlijk opvatten.
en nog wat: argumenten en meningen veranderen niet zomaar omdat je opeens in een ander topic zit Pling

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:58

Arrisje schreef:
I know, Rose heeft ook over je verteld, dat je paarden van Sietske gekocht hebt en nu zelf bent begonnen met fokken Knipoog ..

nee 1 paardje ingeruild that`s all Clown Ik richt me op Rocky Mountain Horses Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:00

Klopt, ik heb mijn eerste reactie ook eigenlijk alleen geplaatst omdat ik het vermoeden had, dat Ciara haar gelijk wilde krijgen door medestanders van haar standpunt te vinden. De discussie ging echter vrijwel alleen over "minderjarige" hengstjes, wat dan misschien een vertekend beeld zou kunnen geven, over de situatie die de aanleiding voor dit topic was. Lachen

edit: Mijn mening is trouwens ook dat er behalve ggk hengsten, geen hengsten zouden moeten rondlopen. Op die manier pest je het paard idd alleen maar.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:01

fojoe schreef:
@Mystica en Arrisje: Caira opende dit topic misschien wel geïnspireerd door ander topic, maar ik zie daar nergens een verwijzing of zelfs maar een toespeling naar.
het ging hier heel algemeen over hengsten wel of niet alleen houden, tot jullie het persoonlijk opvatten.
en nog wat: argumenten en meningen veranderen niet zomaar omdat je opeens in een ander topic zit Pling

Het gaat mij erom dat ze het in mijn topic min of meer niet kan winnen en dan gaat ze vervolgens achter mijn rug om over mijn hengst zitten klagen.. Wat toch duidelijk tussen de regels door is te lezen.. Als er dan vervolgens nog iemand reageerd die dit ook meermalen mee heeft gemaakt heeft ze ineens niet zoveel meer te vertellen en gaat ze zeggen, dan castreer ik mijn hengst wel.. Juust, een hengst die een aanwinst voor de fokkerij is castreren.. Verstandig Clown ..

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:28

Wat mij opvalt is dat er hier nogal veel wordt opgehangen aan het ras van de betreffende hengst. Ik zelf denk dat dit er niets mee te maken heeft, maar dat het afhangt van het individu én voornamelijk van gewenning. Natuurlijk kun je niet zomaar een oudere hengst die zijn hele leven alleen heeft gestaan, bij andere paarden zetten. Maar als een hengst van jongsaf aan gewend is om bij hetzij merries, hetzij rustige ruinen te staan, dan gaat dit m.i. normaalgesproken gewoon goed.

In Wales is het gebruikelijk om de hengsten tijdens het dekseizoen bij de merries te laten lopen die door hen gedekt moeten worden; 's winters worden de hengsten dan gewoon bij elkaar op het land gemikt (het gaat hier niet alleen om de A-tjes, maar ook om de grote Cobs).

De vader van mijn merrie (geïmporteerd als jaarling) liep 's winters òf bij een andere hengst, òf bij de grootmoeder van mijn pony. Die was toen al wat ouder, en heeft hem perfect opgevoed. De eerste keer dat hij bij haar werd gezet, wilde hij er meteen bovenop springen, maar ze heeft hem een aantal keer goed voor z'n borst geslagen, en toen liet hij het wel uit zijn hoofd. Zij had hem zelfs zo onder de duim, dat hij niet zomaar durfde te dekken als er andere merries bijkwamen (die dus wél gedekt moesten!). Pas als de oude merrie aan de kant ging, durfde hij heel sneaky een poging te wagen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 11:36

Niet de hele wereld draait om jouw Arrisje, ik was idd wel geinspireerd door het topic, maar heb nergens een toespeling gemaakt naar het betreffende topic, jammer dat je het ziet als een kwestie van wel of niet winnen. Zoveel mensen zoveel meningen, als jij (en mystica) niet in dit topic op waren komen dagen had er waarschijnlijk niemand de connectie gemaakt.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:02

@VeerenAshley: wat een geweldige merrie !!!
kan ik die inhuren om mijn jaarling hengstje op te voeden? Schijnheilig Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:08

VeerenAshley schreef:
Wat mij opvalt is dat er hier nogal veel wordt opgehangen aan het ras van de betreffende hengst. Ik zelf denk dat dit er niets mee te maken heeft, maar dat het afhangt van het individu én voornamelijk van gewenning. Natuurlijk kun je niet zomaar een oudere hengst die zijn hele leven alleen heeft gestaan, bij andere paarden zetten. Maar als een hengst van jongsaf aan gewend is om bij hetzij merries, hetzij rustige ruinen te staan, dan gaat dit m.i. normaalgesproken gewoon goed.

In Wales is het gebruikelijk om de hengsten tijdens het dekseizoen bij de merries te laten lopen die door hen gedekt moeten worden; 's winters worden de hengsten dan gewoon bij elkaar op het land gemikt (het gaat hier niet alleen om de A-tjes, maar ook om de grote Cobs).

De vader van mijn merrie (geïmporteerd als jaarling) liep 's winters òf bij een andere hengst, òf bij de grootmoeder van mijn pony. Die was toen al wat ouder, en heeft hem perfect opgevoed. De eerste keer dat hij bij haar werd gezet, wilde hij er meteen bovenop springen, maar ze heeft hem een aantal keer goed voor z'n borst geslagen, en toen liet hij het wel uit zijn hoofd. Zij had hem zelfs zo onder de duim, dat hij niet zomaar durfde te dekken als er andere merries bijkwamen (die dus wél gedekt moesten!). Pas als de oude merrie aan de kant ging, durfde hij heel sneaky een poging te wagen.

Juist dit is wat er bij veel hengsten aan schort. Ze hebben niet jong genoeg geleerd om ja mevrouw te zeggen. Ze missen dus een stuk beleefdheid die komt door het opgroeien in een stabiele groep met merries die een jong ding kunnen en willen opvoeden. Niet alleen hebben lang niet alle mensen merries waar de hengst foktechnisch bij zou kunnen, maar de merries hebben geen ervaring met het opvoeden van hengsten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:14

Mystica schreef:
Toevallig weet ik waar dit over gaat, en ik vind het een beetje een flauwe openingspost... Ik neem aan dat dat gaat over een 17 jarige haflingerhengst, waarover een topic loopt op bokt. De argumenten zijn namelijk wél die van de eigenaar van deze hengst. Knipoog Een dekhengst die voor het leven goedgekeurd is. Hij is schraal, omdat hij zich de hele tijd loopt op te winden over de 2 merrie's die 4 weilanden verder lopen. De eigenaar heeft ook nog een 2 jarige hengst en een oudere ruin. Deze zet ze niet bij de oude hengst in, omdat de hengst de ruin sloopt. Hij pakt hem al als hij aan de hand loopt. Het is niet de bedoeling dat de 2 merrie's door deze hengst worden gedekt. De hengst kan niet uit het zicht van de merrie's staan, omdat daar geen plek voor is, en 24/7 op stal is helemaal dieronvriendelijk nietwaar? Knipoog

Ik dacht daar ook gelijk aan... om te beginnen omdat ts commentaar gaf dat het beest alleen staat...

Beetje flouw eerlijk gezecht... vecht dat dan uit met de persoon waar het over gaat en ga niet andermans meningen gebruiken om haar over te halen om haar hengst op een andere manier te houden...

sorry maar dit is een beetje triest...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:20

Er worden wel meer topics als voorbeelden gebruikt.
Dit is echt niet de eerste Knipoog
Ik snap dit echt niet, dat die andere zich aangesproken voelt kan ik begrijpen, had dan getemd ofzo.
Nu wordt het weer in een topic ''uitgevochten'' en voor mij als meelezer is het erg storend.
Tem gewoon!

En oh ja, als niemand iets had gezegd dan had ik ook niet geweten over welk paard het gaat, nu ga ik het andere topic dan ook maar eens lezen.