Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Caira schreef:Laat ik voorop stellen dat ik in dit topic nergens een ander topic genoemd heb of daarop heb willen zinspelen.
Mijn interesse was in ieder geval gewekt, waarom houden mensen hengsten zoals ze ze houden?
De agressieve manier van reageren van 1 van de hengstenhouders geeft wel aan dat ze zelf ook vindt dat alleen houden niet de ideale manier is.
Waarom zou ze anders zo fel zijn? als je ervan overtuigd bent dat je alles prima voor elkaar hebt hoef je je immers nergens te verantwoorden waar niet om verantwoording gevraagd wordt.
Caira schreef:Nogmaals: wijs mij waar ik het over jouw hengst heb?
Ik word hier heel erg verdrietig van, gewoon omdat ik weet uit ervaring dat het anders kan. Ik vind dat er nooit een geldige reden is om een hengst 24/7 eenzame opsluiting te geven, om hem vervolgens te kwellen met merries binnen ruikafstand. De seconde dat ik gedwongen wordt om dit te doen is de seconde dat ik bij de da aan de telefoon hang om een afspraak voor castratie te maken.
Suelza schreef:Met de tijd hoop ik hengsten gewoon door middel van goede hardhouten hekken, te kunnen scheiden van anderen. Zodat ze wel 34/7 contact hebben en buiten kunnen staan, maar niet de boel op stelten kunnen zetten.

Zamora schreef:@arrisje: ff off-topic maar heb jij je hengstje ook in de opfok in Renkum gehad oid?? aande foto`s in je profiel te zien??
! Arrisje schreef:Zamora schreef:@arrisje: ff off-topic maar heb jij je hengstje ook in de opfok in Renkum gehad oid?? aande foto`s in je profiel te zien??
Klopt helemaal!
Als je die mogelijkheid hebt is dat super
Dat heeft Arrisje echter niet, omdat ze maar 2 merrie's heeft, waarvan er 1 door deze hengst gedekt moet worden, maar een veulen van een week aan de voet heeft
..
Arrisje schreef:I know, Rose heeft ook over je verteld, dat je paarden van Sietske gekocht hebt en nu zelf bent begonnen met fokken..
Ik richt me op Rocky Mountain Horses

fojoe schreef:@Mystica en Arrisje: Caira opende dit topic misschien wel geïnspireerd door ander topic, maar ik zie daar nergens een verwijzing of zelfs maar een toespeling naar.
het ging hier heel algemeen over hengsten wel of niet alleen houden, tot jullie het persoonlijk opvatten.
en nog wat: argumenten en meningen veranderen niet zomaar omdat je opeens in een ander topic zit
..
VeerenAshley schreef:Wat mij opvalt is dat er hier nogal veel wordt opgehangen aan het ras van de betreffende hengst. Ik zelf denk dat dit er niets mee te maken heeft, maar dat het afhangt van het individu én voornamelijk van gewenning. Natuurlijk kun je niet zomaar een oudere hengst die zijn hele leven alleen heeft gestaan, bij andere paarden zetten. Maar als een hengst van jongsaf aan gewend is om bij hetzij merries, hetzij rustige ruinen te staan, dan gaat dit m.i. normaalgesproken gewoon goed.
In Wales is het gebruikelijk om de hengsten tijdens het dekseizoen bij de merries te laten lopen die door hen gedekt moeten worden; 's winters worden de hengsten dan gewoon bij elkaar op het land gemikt (het gaat hier niet alleen om de A-tjes, maar ook om de grote Cobs).
De vader van mijn merrie (geïmporteerd als jaarling) liep 's winters òf bij een andere hengst, òf bij de grootmoeder van mijn pony. Die was toen al wat ouder, en heeft hem perfect opgevoed. De eerste keer dat hij bij haar werd gezet, wilde hij er meteen bovenop springen, maar ze heeft hem een aantal keer goed voor z'n borst geslagen, en toen liet hij het wel uit zijn hoofd. Zij had hem zelfs zo onder de duim, dat hij niet zomaar durfde te dekken als er andere merries bijkwamen (die dus wél gedekt moesten!). Pas als de oude merrie aan de kant ging, durfde hij heel sneaky een poging te wagen.
Mystica schreef:Toevallig weet ik waar dit over gaat, en ik vind het een beetje een flauwe openingspost... Ik neem aan dat dat gaat over een 17 jarige haflingerhengst, waarover een topic loopt op bokt. De argumenten zijn namelijk wél die van de eigenaar van deze hengst.Een dekhengst die voor het leven goedgekeurd is. Hij is schraal, omdat hij zich de hele tijd loopt op te winden over de 2 merrie's die 4 weilanden verder lopen. De eigenaar heeft ook nog een 2 jarige hengst en een oudere ruin. Deze zet ze niet bij de oude hengst in, omdat de hengst de ruin sloopt. Hij pakt hem al als hij aan de hand loopt. Het is niet de bedoeling dat de 2 merrie's door deze hengst worden gedekt. De hengst kan niet uit het zicht van de merrie's staan, omdat daar geen plek voor is, en 24/7 op stal is helemaal dieronvriendelijk nietwaar?