Dominante ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Re: Dominante ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:33

juliaaa schreef:
@Nagini: Je geeft je paard juist geen berisping. Misschien heb ik dit niet heel duidelijk gezegd. Als je paard je bijvoorbeeld meesleurt om van het gras te eten, dan begin je zachtjes met het touw te zwaaien en dit bouw je op tot hij ophoudt met gras eten. Als hij in je persoonlijk ruimte gaat staan til je je knieën op op een afstandje van hem (fase 1) en kom je dichterbij tot je hem een beetje raakt tot hij achteruit gaat. als hij in je hand bijt wapper je lichtjes met je hand. Als je (o.a.) in dit soort situaties op zo'n manier reageert, gaat je paard je zien als dominant en ziet hij je als consequent, maar eerlijk. Maar het is absoluut niet de bedoeling dat als je paard bijt, je dan terugslaat of zo. Je vraagt iets van hem en bouwt het op tot hij doet wat je wil, maar je straft hem niet. Anders is het natuurlijk niet eerlijk, je moet wel een doel hebben zeg maar.

Dit vind ik imo juist ontzettend ONjuist. Als een paard mij in m'n hand bijt. Is hij ONTZETTEND fout. Dat is ook niet eerlijk naar mij toe, hij mag mij niet bijten. Ik bijt hem toch ook niet? En dan vind ik dat je beter snel kunt afstraffen met een tik op z'n neus bijvoorbeeld of een harde waarschuwende ''HEE!'' dan dat je een beetje met je hand gaat wapperen. Ik weet zeker dat de tinker die bij mij op stal staat denkt; wapper jijnog maar een paar uur door. Zowiezo dat is toch ook oneerlijk tov je paard als je eerst 4 minuten staat te wapperen, hij er niet op reageerd en je dan strenger word voor iets wat ie waarschijnlijk al niet meer weet.

Dát is in mijn ogen het onrecht. Het duurt te lang.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:13

Nagini schreef:
Dit vind ik imo juist ontzettend ONjuist. Als een paard mij in m'n hand bijt. Is hij ONTZETTEND fout. Dat is ook niet eerlijk naar mij toe, hij mag mij niet bijten. Ik bijt hem toch ook niet? En dan vind ik dat je beter snel kunt afstraffen met een tik op z'n neus bijvoorbeeld of een harde waarschuwende ''HEE!'' dan dat je een beetje met je hand gaat wapperen. Ik weet zeker dat de tinker die bij mij op stal staat denkt; wapper jijnog maar een paar uur door. Zowiezo dat is toch ook oneerlijk tov je paard als je eerst 4 minuten staat te wapperen, hij er niet op reageerd en je dan strenger word voor iets wat ie waarschijnlijk al niet meer weet.

Dát is in mijn ogen het onrecht. Het duurt te lang.

Aan de ene kant zeg ik, ja, je hebt gelijk.
Als een paard je bijt, terugbijten.
Maar... en daar is parelli dan wel weer goed voor... hoe komt het dat dit paard je bijt? Is het echt dominantie? Dan is het wel handig om andere tekenen ook te leren herkennen en ook die aan te pakken. Als je paard je bijt is hij namelijk al ver in jouw persoonlijke ruimte gekomen. Misschien juist al beginnen als hij in jouw persoonlijke ruimte komt?
Het bijten staat niet op zich. Dat is nu juist het punt.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 12:12

Wendy schreef:
Aan de ene kant zeg ik, ja, je hebt gelijk.
Als een paard je bijt, terugbijten.
Maar... en daar is parelli dan wel weer goed voor... hoe komt het dat dit paard je bijt? Is het echt dominantie? Dan is het wel handig om andere tekenen ook te leren herkennen en ook die aan te pakken. Als je paard je bijt is hij namelijk al ver in jouw persoonlijke ruimte gekomen. Misschien juist al beginnen als hij in jouw persoonlijke ruimte komt?
Het bijten staat niet op zich. Dat is nu juist het punt.

Hier snap ik ook wel goed je standpunt van, maar die van Nagini vind ik ook logisch.
Wat ik me afvraag bij de Parelli versie die jij noemt: zodra een paard in je persoonlijke ruimte komt moet je hem straffen? Dus een paard mag nooit dichtbij komen? Of zit er een duidelijk verschil tussen de toenaderingen in je persoonlijke ruimte waarvoor je moet herkennen wat de 'foute' is (lijkt mij logisch)?

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:44

Ik heb ook een zeer dominante paard (gehad) en daarbij nog heel erg gevoelig en niet snel vergeven gezind. Hij heeft mij vorig jaar 3 x het ziekenhuis in getrapt. Hij trapte mij de stal uit, kwam omhoog en liet zich over mij heen neervallen en ook bijten. Begin van dit jaar zijn we begonnen met gedrag correctie en een goede communicatie band opzetten. Dat heeft al een behoorlijke omslag gegeven. In april/mei kregen we weer wat problemen o.a. dat hij beslist de trailer niet meer op wilde en daarbij ook weer agressief werd. Ben op zoek gegaan naar een oplossing en gelukkig heb ik die maar een paar km van de stal gevonden. Nu hebben wij 5 x parelli gedaan. Meneer loopt uit zichzelf de trailer nu in. En je ziet hem helemaal tot rust komen. En we hebben er behoorlijk wat lol in parelli. En daarbij was ik heel erg sceptisch tegenover Parelli/NH ik geloofde daar beslist niet in. Maar gelukkig ben ik wel iemand die ziet waar een paard behoefte aan heeft. Ik heb hem nooit hard aangepakt, als ik dat had gedaan had je hem naar de slacht kunnen brengen. Daarbij heb ik niet geluisterd naar andere want dan had hij idd al lang op iemand zijn bord gelegen. Na zoeken van een oplossing kwam ik toch steeds weer uit op Parelli. En geloof mij ik had geen betere keuze kunnen maken. Het is zo machtig om te zien hoe een paard in zo'n korte tijd kan veranderen. Hij is nu zover dat we alleen verder kunnen. Maar we vinden het zo leuk dat we hierin in september verder gaan. Haha!
Dus mijn advies is ook kijk en luister naar je paard, gebruik je gevoel, sta open voor alles wat je paard en jou helpt en de oplossing zal je best wel vinden.