advies graag! boomloos???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: advies graag! boomloos???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:36

promptertje schreef:
Wendy, verschil met en zonder beugels is duidelijk te zien! Wat loopt Walter trouwens fijn onder het zadel Lachen.

Dat doet ie zeker Haha!
Zo lang je hem maar bezig houdt Knipoog

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:44

Wat al eerder is aangegeven, paarden en ruiters zijn nu eenmaal niet hetzelfde. Dus de een rijdt heerlijk met een barefoot en de andere met een ghost b.v.
Heb voor mijn zeer brede haflinger al diverse zadels in huis gehad. Zowel met als zonder boom.
Veel boomzadels zijn gewoon te lang, of laten wilde haren achter. De echte combinatie voor mij en mijn haflinger heb ik tot op heden nog niet gevonden.
Of het zadel ligt goed maar ik zit er nog breder op dan mijn haf al is, of ik zit er goed op en dan laat het zadel weer schuuplekken achter.
Hoop dat ze ooit nog een mooi klein boomloos zadel uitvinden. Of een boomzadel met mega boom en korte kussens.
Want ook vele boomzadels zijn te lang.

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:36

ik rij al jaren met een barefoot cheyenne en dit bevalt me prima.
ik heb een oudere haf (inmiddels met pensioen) die nogal eens verandert van bouw en heb mijn jonge morgan/haf ermee ingereden en rij er nog mee.
ik heb voor dit zadel verschillende boomzadels gehad die ik ten eerste niet goed passend kreeg ( mijn haf verandert ieder half jaar)en ik lag zelf iedere keer open of kon 3 dagen niet zitten van de pijn (dit maakt het rijden toch een stuk minder leuk). tijdens het rijden sliepen altijd mijn voeten en had er geen gevoel meer in. mijn haf liep met geen enkel zadel lekker tot ik ben overgestapt op boomloos.
vanaf dag 1 liep ze ruim en ontspannen. ik kon beter blijven zitten en gekke sprongen uitzitten en niet geheel onbelangrijk.....ik heb geen pijn meer! ook heb ik geen last meer van slapende voeten.
mijn jonge paardje loopt er ook perfect mee. ik kijk altijd goed of alles goed ligt tijdens het opzadelen en ook als ik het zadel eraf haal kijk ik de rug na. ik rij wel met dubbele inlages. dit vind ik zelf prettiger. beide paarden en die verschillen veel van bouw hebben genoeg ruggevrijheid met dit zadel.

het enige nadeel als je een boomloos zadel gewend bent is dat je moeite hebt met overschakelen naar een boomzadel. ik heb een tijd geleden eens op een ander zijn paard gezeten en leek wel een beginner! ik wist ook gelijk weer waarom ik boomloos rij. binnen 5 min. had ik het bekeken en wilde van dat zadel af zoveel pijn deed het!
nee voor mij geen boomzadel meer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:38

mariska32 schreef:
al aan de ghost gedacht? Knipoog

verder lees ik hier in het topic weer een hoop steeds maar weer terugkerende flauwekul!
boomloos is nou eenmaal voor de een geweldig en voor de ander niet maar blijf wel eerlijk zeg.
ik ben een tijdje terug ook gaan wijfelen over boomloos,niet omdat mijn paard er slechter van werd maar om het steeds weer terugkomende gegil op bokt.
ik ben navraag gaan doen bij fisio endierenarts ,en weet je wat er uitkwam?.... niets mis mee zolang het voor de juiste combi word gebruikt [net als een boomzadel dus]
en voor de mensen die gaan gillen dat ik bevooroordeeld ben,ik heb 2 paarden..1 rij ik boom en ander loos Knipoog

Heeey Maris, de Ghost schijnt 60 cm in lengte te zijn, dat is nog langer dan mijn Barefoot Cheyenne (ca. 53 cm), die ik al aan de lange kant vind voor Sam's rug.... Dus helaas...... Scheve mond

Ik heb het destijds ook aan een aantal experts gevraagd (DA, chiropractor, fysio e.d.) en die zeiden hetzelfde als die van jou. Knipoog

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:31

nadya@ ik heb hier nog een boomloos zadel [zwart] en die is zeker kort.
zadel is nog goed te gebruiken maar krijgt zeker geen schoonheidsprijs Bloos
wil hem wel ruilen met bijleg van mijn kant,moet eerst even meten dan [zadel is bij mijn vader]

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:45

promptertje schreef:
Beste: Barefoot London en Trekker Pro Endurance. Slechtste: Freeform, heel veel druk op de ruggengraat.

toch appart dat de Freeform één van de weinige boomloze zadels zijn die het goed doen bij 160 km endurance wedstrijden. Andere boomloze zadelmerken (met name de barefoot) houdt het niet lang vol bij endurance door de mindere drukverdeling. Jermey Reynolds is een groot fan van Freeform zadels en hij heeft tot twee keer toe de Tevis Cup weten te winnen. Dat is voor mij persoonlijk een bewijs dat de drukverdeling van de Freeform wel goed is, zou je de test niet eens in kunnen scannen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:01

mariska32 schreef:
nadya@ ik heb hier nog een boomloos zadel [zwart] en die is zeker kort.
zadel is nog goed te gebruiken maar krijgt zeker geen schoonheidsprijs Bloos
wil hem wel ruilen met bijleg van mijn kant,moet eerst even meten dan [zadel is bij mijn vader]

Hmmm, ik wil juist graag een bruine (zwart staat te hard bij Sammy's warme kleurtje). Knipoog
En moet me nog uitgebreid gaan orienteren en wat gaan uittesten, vrees ik. Maar superbedankt voor je aanbod!! Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:06

Visconti schreef:
zou je de test niet eens in kunnen scannen?

Ik heb momenteel geen werkende scanner tot mijn beschikking, sorry! Je kunt dit blad op verschillende plaatsen in Nl kopen, en na de verkoopperiode is hij via de website van Cavallo ook te bestellen. En er is maar 1 soort Freeform getest, misschien gebruikt de endurance ruiter een andere soort Lachen ?

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:32

Interessant topic.
Ik denk er sterk over om mijn paard boomloos te gaan inrijden. Hij is pas 2, dus ik heb nog wel even de tijd om me hier echt in te verdiepen.
Mijn paard is een Belg en voor die brede paarden is het erg lastig om een passend zadel te vinden. Maatwerk is dan wel een optie, maar op een 3 jarige die nog zo gaat groeien vind ik dat om eerlijk te zijn weggegooid geld.
Daarbij heb ik nu enkele keren op een Barefoot gezeten en vind ik het contact dat je als ruiter met het paard hebt ontzettend fijn.

De test die in dit topic ter discussie staat lijkt me erg interessant. Helaas is mijn duits niet voldoende om dat artikel te kunnen lezen en begrijpen. Maar ik ben erg benieuwd naar de manier van testen.
Ik wil het zeker niet zonder meer als "onzin" bestempelen, maar vraag me wel af hoe men tot deze resultaten is gekomen. Een test met 1 paard en 1 ruiter zegt mij niet zoveel. Wellicht is een boomloos zadel bij deze combinatie inderdaad niet geschikt. Of is er verkeerd opgezadeld, zat de ruiter scheef of lag de pad verkeerd. Ik vraag me dan ook af of de test is uitgevoerd onder begeleiding van iemand die ervaring heeft met deze zadels.
Daarbij past ook niet elk model fabrieksgemaakt zadel zomaar op ieder paard, dus dat zal bij boomloos hetzelfde zijn. Verkeerde pommel in het zadel gebruikt? Teveel of te weinig inlages gebruikt? Om maar wat te noemen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:38

Ook ik ben niet echt onder de indruk van zo'n test op maar één paard met maar één ruiter. Ik heb het artikel niet doorgelezen, maar als deze persoon voor de eerste keer op een boomloos zadel stapte dan is er een grote kans dat ze door onwennigheid gewoon iets verkeerd is gaan rijden. Ik hoor dat van veel mensen; de eerste paar dagen vinden ze een boomloos zadel erg wiebelig en onstabiel.. Gevolg: je gaat meer in de beugels staan, met dus een verkeerde drukverdeling. Nee, als ze écht goed willen testen dan moeten ze meerdere paarden met meerdere ruiters testen, zowel combinaties die al lang boomloos rijden als combinaties die alleen boomzadels gewend zijn. Dan pas krijg je betrouwbare resultaten.

Wat ik ook vaak lees, dat is de zweetafdruk-test. Een zadel ligt meestal prima als het zweet gelijkmatig is verdeeld over de rug, en als de ruggengraat droog is. Bij droge plekken onder het zadel dan zou dat betekenen dat op die plek het zadel de zweetkliertjes dichtdrukt, en het zweet wegdrukt, en je dus een drukplek hebt. Ik houd dat zelf dan ook altijd goed in de gaten, en gelukkig is de zweetplek bij mijn paard altijd mooi verdeeld, met een droge ruggengraat Ja
Afbeelding
Terwijl je op de manege bij 3 van de 4 paarden een ongelijke afdruk ziet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:45

Oooh, op lespaarden zie je de ergste zadels liggen. Verdrietig
Allemaal boomzadels, maar wat een doffe ellende. Misschien moet men zich daar eens druk over maken?

Ja, bij mijn paard ligt de ruggengraat ook echt helemaal vrij. Ik let daar ook elke keer weer op en het ziet er prima uit. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:20

Ik rijd sinds een tijdje boomloos en ik ben zo blij met mijn zadel (Barefoot Cheyenne). Pony loopt er ook heerlijk mee Lachen

Ik ben voor boomloos gegaan omdat het een fokmerrie is die dus altijd van vorm veranderd, het was niet meer te doen met mijn boomzadel. In het begin vond ik het een beetje spannend, ivm ruggengraatvrijheid. Maar ik check het steeds weer, en het ligt gewoon vrij. En ik hoef me niet meer druk te maken om de pasvorm, zoals ik altijd deed met het boomzadel. Van dat gestress ben ik af Knipoog

Als ik volgend jaar een 4-jarige in ga rijden wil ik dat ook boomloos gaan doen Ja

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 05:17

Nadya schreef:
Oooh, op lespaarden zie je de ergste zadels liggen. Verdrietig
Allemaal boomzadels, maar wat een doffe ellende. Misschien moet men zich daar eens druk over maken?

Ja, bij mijn paard ligt de ruggengraat ook echt helemaal vrij. Ik let daar ook elke keer weer op en het ziet er prima uit. Ja

Ja, helaas is dat op veel plaatsen wel waar.
Ik zie vaak dat een slecht passend zadel maar "passend" wordt gemaakt door er een hele dikke pad of wollen deken onder te leggen.
Op de gemiddelde manege lijkt boomloos me trouwens ook rampzalig. Moet er niet aan denken wat er met de paardenruggen gebeurt als daar een paar uur per dag onhandige beginners op zitten te hopsen...
Als manege ruiters eerst netjes leren zitten voordat ze de groep in gaan, zou dat misschien anders zijn, maar helaas gebeurt dat bijna nergens.

naelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:25

promptertje schreef:
Visconti schreef:
zou je de test niet eens in kunnen scannen?

Ik heb momenteel geen werkende scanner tot mijn beschikking, sorry! Je kunt dit blad op verschillende plaatsen in Nl kopen, en na de verkoopperiode is hij via de website van Cavallo ook te bestellen. En er is maar 1 soort Freeform getest, misschien gebruikt de endurance ruiter een andere soort Lachen ?

Voor iedereen die zit te miepen over die test, je kunt hem ook online lezen Pling :
http://www.cavallo.de/test/pferde-equip ... g-baumlose saettel.236842.233219.htm?skip=3

Volgens mij komt de Silverado "Freemax Classic" en de BF London het beste uit de test

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:00

Freemax schijnt weer veel scheve zadels te hebben..

rosannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:31

moonfish13 schreef:
Freemax schijnt weer veel scheve zadels te hebben..

Hmm ik hoor juist altijd dat dit juist niet zo is?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:38

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 15:59

ñou... ik heb ondertussen een boomloos zadel en ben er erg blij mee!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:13

Waarom staat dit onder 'naturals'?

Lijkt me meer iets voor harnachement. Boomloos = niet per se natural.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:31

Is ook een hele irritante gewoonte van bokt , alles van bitloos of boomloos moet maar in het Natural-verdomhoekje Tong uitsteken

Erg jammer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:34

Er zijn genoeg mensen die hun paard bitloos rijden en ijzers onder hun paard hebben en het paard op stal etc.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:41

Ik rij zelf al meer dan 5 jaar boomloos met mijn merrie en heb heel veel verschillende types zadel gehad.
We hebben tussendoor weer eens een boomzadel geprobeerd puur voor de dressuur, nou het werkte voor geen meter
Dus die weer de deur uit.

Je moet gewoon goed rondkijken en gebruikers vragen hoe en wat.
Dan heb je nog heel veel soorten die je vaak ook kunt testen en dus kijken of het wel iets is voor jou en je paard.

Die metingen van verschillende bladen tja, weet niet goed wat ik er van moet denken.
In de Amzone stondt laatst ook een heel stuk wat juist weer positief was.
Heeft dat andere blad wel de zadel en de pads die erbij horen getest of gewoon een zadel zo op de rug gelegt.
Paste de zadels wel bij de rug van het testpaard? enz enz
Zoveel dingen die de uitslag kunnen beinvloeden, zelfs de manier van bv lichtrijden en of iemand een goede onafhankelijke zit heeft kunnen al een enorm verschil geven.

Succes met de zoektocht naar de oplossing voor jou en jou paardje en trek je gewoon niets aan van die andere Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:46

Dit is trouwens al een wat ouder topic he Knipoog

Van Barefoot nog van voor het VPS ook. Wel leuk dat de London goed scoorde.

Maar zo'n test is natuurlijk absoluut niet betrouwbaar en alles zeggend. Alleen al als de Freeform op de ruggengraat kwam , geeft al aan dat er dus geen goede pad onder gebruikt is. Want anders heb je dat niet.

Conclusie : test is niet gedaan door mensen met verstand van zaken.

Lekker professioneel ook , een boomzadel aan laten meten maar van de boomloosjes zo maar wat erop gooien zonder verder te kijken naar de juiste toebehoren en juiste combinatie met dat paard en ruiter , zoals met dat boomzadel wel gebeurd is...

Sowieso kun je een test met maar 1 ruiter en 1 paard niet serieus nemen.

Moet je meerdere paarden en meerdere ruiters hebben , die elkaar ook nog afwisselen , en onder verschillende omstandigheden rijden , pas dan heb je een goed beeld.

En inderdaad de kwestie van gewenning. Dat heeft ook nog overal invloed op.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:01

pmarena schreef:
En inderdaad de kwestie van gewenning. Dat heeft ook nog overal invloed op.

idd als je zomaar een ruiter die altijd op een dressuurzadel zit met een gedwonge houding en dikke wrongen op een boomloos zadel zet, tja dan krijg je waarschijnlijk een ruiter met wiebelbenen en een zoekende houding Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:21

Gezien de leeftijd van dit topic een slotje