Help... Mijn paard eet me op!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Re: Help... Mijn paard eet me op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:12

Eventueel je paard bijbrengen dat hij alleen in je ruimte komt wanneer je hem uitnodigt? Bij mijn eigen pony werk ik niet zo, maar met het paard van mijn moeder wel. Dier is ontzettend jolig afentoe (leeftijd) maar niet in mijn persoonlijke ruimte Lachen

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:16

xSwanHeart schreef:
Hmmm, ik zal eens zien. Ik sla 'm trouwens vooral uit reflex, als hij zijn tanden in me zet.
Met poetsen en verzorgen en gewoon knuffelen in 't land gaat alles wel prima, en met rijden ook nauwelijks problemen. Is 't normaal dat 'ie me dan aanvalt als ik 'm laat volgens of als ik gewoon op de grond ga zitten? Verder kan ik echt álles met hem, namelijk...

Op de grond zitten zou ik sowieso maar laten tot je zeker weet dat je hem kan vertrouwen. Ik bedoel dan zit je ónder hem en kan hij je naast bijten, trappen, slaan ook nog een omverlopen!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:00

KiWiKo schreef:
Dat gaat niet helpen Lachen

Dat zeg je wel heel stellig... Ik had een pony die qua gedrag een beetje leek op de pony van de ts.
Had ja, want door steeds gewoon mijn ruimte te verdedigen valt 'ie me niet meer aan o.i.d. En je ruimte verdedigen hoef je niet soft op te vatten. Als je pony een mep van je touw krijgt als je daarmee zwiept is dat gewoon zijn probleem. En vast niet elke manier zal bij elke pony helpen, dat begrijp ik ook wel.

Wat bedoel je trouwens precies met het dier een draai om zijn oren geven. Moet je hem slaan zodra hij te dichtbij komt, schoppen als 'ie bijt. Want een draai om z'n oren geven klinkt vrij abstract.

Naar mijn idee moet je jezelf beschermen i.p.v. je pony straffen. Je pony straft zichzelf a.h.w. als 'ie te dichtbij komt.
Parelli bijv. gebruikt blocks als je paard wil bijten ofzo, hij vergelijkt dat met een ventilator. Als je paard wil gaan bijten klapper je met je elleboog, als paard dan zijn hoofd aan je elleboog stoot is dat zijn schuld, had 'ie maar niet zo dochtbij moeten komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:19

xSwanHeart schreef:
Met longeren gaat het al mis Ik krijg 'm niet van me weg, ook niet met de zweep. Hij blijft met zijn hoofd naar me toe gericht staan en draait dus alleen maar om z'n as. Maargoed, dat's weer een heel anders verhaal

Nee hoor, het een is het gevolg van het ander... het is allemaal terug te leiden naar 1 probleem; je hebt een dominante pony en jij weet niet hoe je je op moet stellen als een goede leider.
Daarom steekt hij bij wijze van spreken zijn middelvinger naar je op (als ie die zou hebben dan) en zegt; bekijk het maar, doe het lekker zelf!
Je kunt echt wel een beetje hulp gebruiken lijkt me zo, dit ga je niet oplossen met wat informatie van internet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:20

[quote="_likepink_En grondwerk is misschien net wat te ver voor zo'n paard.Gewoon lekker eerst met longeren bezig gaan.[/quote]
Blond
Sorry, maar deze opmerking begrijp ik totaal niet.
Goed longeren is namelijk ook gewoon een vorm van grondwerk.

KimSietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:45

probeeer zo veel mogelijk de baas te blijven, loop voorop, en als ie gek doet moet je hem wel afstraffen bijv om HEEE! te zeggen, door zo'n gil weet ie al snel dat het verkeerd was. Knipoog

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 17:00

Ik lees nu heel veel over dominantie. [Já, ik weet dat 't in 't begin ook al genoemd werd]
Mijn pony was is het begin ook érg dominant. Bij hem hielp het heel erg om duidelijk te zijn
en vooral ook veel respect te tonen naar hem toe. Dit was dan gewoon aan de hand, dus
bv. bij uit het land halen. Nu is hij hartstikke lief en kan ik [in het land, niet met rijden,] álles
met hem.

Het paard waar het dus nu over gaat is met uit het land halen een schat, en bij verdere
omgang en rijden ook. Als hij los staat in het land kan ik alles ermee doen etc etc. Het probleem
komt dus vooral als ik gewoon ga staan en niks doe, ga zitten óf hem los meeneem. Dus ik vraag
me af in hoever die dominantie van hem gaat. Is het eigenlijk niet gewoon beter om geen grond-
werk e.d. te doen? Geen grondwerk is in dit geval namelijk geen probleem.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:46

Join - up zou ik ook idd niet doen ! Knipoog
Ik denk dat je het beste er in kan verdiepen , boeken of mischien een leeraar vinden ? ( heb ik ook en dat help super )

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:48

sorry dat ik zo onduidelijk was, maar join up zou ik verlopig toch ook niet doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:30

xSwanHeart schreef:
Het paard waar het dus nu over gaat is met uit het land halen een schat, en bij verdere
omgang en rijden ook. Als hij los staat in het land kan ik alles ermee doen etc etc. Het probleem
komt dus vooral als ik gewoon ga staan en niks doe, ga zitten óf hem los meeneem. Dus ik vraag
me af in hoever die dominantie van hem gaat. Is het eigenlijk niet gewoon beter om geen grond-
werk e.d. te doen? Geen grondwerk is in dit geval namelijk geen probleem.

Wat versta jij eigenlijk onder grondwerk?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 17:00

Grondwerk met hele grote aanhalingstekens. Wat mijn 'grondwerk' is kun je in de eerste post lezen Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:05

xSwanHeart schreef:
Grondwerk met hele grote aanhalingstekens. Wat mijn 'grondwerk' is kun je in de eerste post lezen Knipoog

Misschien handig om dat dan geen grondwerk meer te noemen.

Excaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:50

Is jou paard met een kudde op gegroeid? want vaak paarden die niet met een kudde zijn meegegaan vallen mensen sneller aan, en tuurlijk is hier duidelijk een probleem wie de leider is.
Veel succes!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 16:34

Ik weet het niet, eigenlijk. Ik heb hem pas gekocht toen hij 12 was, en niet van de fokker.
Over z'n 'verleden' (dat klinkt altijd zo dramatisch Tong uitsteken) weet ik dus eigenlijk niets Knipoog