Waarom bitloos 'moeilijker' ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Waarom bitloos 'moeilijker' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:30

Nog even: dan zou jij een kandidaat voor bitloze endurance zijn Knipoog Ja. Aanpassen aan de mogelijkheden van ''het paard'.

ik heb geen last van die lepel. Dus mij kun je western rijden Haha!
zolang ik maar stoere onderdelen mag doen Haha! Haha! Haha!

taait nu echt af Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:43

Maar bitloos mag toch allang in endurance? Knipoog

Ik taai ook zo maar eens af.... Zit al veel te lang op internet. Haha!
Junk. Clown

karlynnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:46

ik heb een vraagje.
Ik wil graag mijn shetlander bitloos rijden omdat die op het bit gewoon APNORMAAL reageerd.
Als ik met een halstertje rij is zij veel relaxter.
Nu ben ik overal opzoek gegaan voor bitloos met shetlanders maar nergens kan het alles is te groot.

Wie kan mij helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 11:43

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:45

Arabesk schreef:
Een bit geeft wel degelijk schade aan de mond: http://www.bitlessbridle.com http://www.bitloos.nl

genoeg leesvoer om jezelf op de hoogte te stellen ervan.

Ja, en ik heb ook ergens foto's gezien wat het bit nou eigenlijk doet in de paardenmond! Dat is echt heel heftig: het was helemaal uitgesleten waar het bit lag en daarvoor was een hele "botophoping" gekomen. Ik weet niet meer waar ik dat precies heb gezien.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:46

Dat was inderdaad zo'n onderzoek ja.. Dat was echter 1 schedel die ze lieten zien. Denk dat dat echt een uitzondering is...

niet alle bitten en alle manieren waarop ze gebruikt worden zijn slecht. Maar pro-'loze' mensen hebben IMO vaak oogkleppen op. Ze willen er echt niets meer van weten terwijl het rijden met bit voor veel paarden juist fijner kan zijn.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:06

De foto is van 1 schdel ja maar het voor het onderzoek zijn 74 schedels gebruikt. Een citaat:

"Cook deed onderzoek bij 74 onderkaken in 4 verschillende museumcollecties van paarden vanaf 5 jaar en ouder. Op 55 van deze kaakbeenderen waren botwoekeringen te zien, meestal op beide lagen, wat neerkomt op 74%. Aangezien een aantal van deze 74 paarden wilde paarden waren, die nooit een bit hadden in gehad, waren er geen botwoekeringen te zien. Maar dat houdt wel in dat het werkelijke percentage aan problemen bij paarden met bit feitelijk veel hoger zijn dan 74%. Geen botwoekeringen zijn gevonden bij een onderzoek van 35 zebraschedels."

Dit zegt mij wel genoeg eerlijk gezegd...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:33

Ja poeh zo kan ik ook onderzoek doen.
Ik wil dan een aantal dingen weten.
Hoe oud zijn die schedels
in welke stijl zijn de paarden gereden
wat was het niveau van de ruiters
zijn andere redenen van botwoekering uitgesloten, bijvoorbeeld te weinig ruwvoer en daardoor onstekingen

Zolang dit type vragen niet zijn beantwoord is het echt een onderzoek van niks. Op zijn minst zou ik met een dergelijk resultaat en daar een conclusie aan verbinden niet wegkomen Ja

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:40

Ik vind het onderzoek ook behoorlijk eenzijdig en weinig info bevattend. Werkelijk wetenschappelijk kan ik het niet noemen.

Maar.. het is natuurlijk wel goed dat er onderzoek naar bedaan wordt en mensen zich bewuster worden van dit soort dingen. Wie weet heeft dit onderzoek de weg gelegd voor een beter en objectiever onderzoek Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:55

ik ben erg voor onderzoek Ja
maar dan wel echt onderzoek met vooraf een onderzoeksvraag, een specifieke onderzoeksgroep (schedels in een museum is mij te vaag) (soort bit, soort ruiter, soort paard, hoevaak per week gereden op welk niveau en met welke rijstijl) en een goede controle groep. Schedels van bitloos gereden paarden bijvoorbeeld, en dan wil ik ook graag weten of die botwoekeringen of afwijkingen hebben op de neus, achter de oren, onder de kaak (afhankelijk van het gebruikte bitloze hoofdstel). Dán ben je met echt onderzoek bezit.
Laatst bijgewerkt door Anya op 04-05-08 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:14

Ik vind bitloos rijden met mijn pony (AVS) niet perse moeilijker.
Ik rij haar momenteel in op een stalhalster en ook met buitenritten loopt ze daar perfect op.

Wel ga ik uiteindelijk haar ook laten wennen aan een bit voor de verfijning in de dressuur.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:44

Anya schreef:
ik ben erg voor onderzoek Ja
maar dan wel echt onderzoek met vooraf een onderzoeksvraag, een specifieke onderzoeksgroep (schedels in een museum is mij te vaag) (soort bit, soort ruiter, soort paard, hoevaak per week gereden op welk niveau en met welke rijstijl) en een goede controle groep. Schedels van bitloos gereden paarden bijvoorbeeld, en dan wil ik ook graag weten of die botwoekeringen of afwijkingen hebben op de neus, achter de oren, onder de kaak (afhankelijk van het gebruikte bitloze hoofdstel). Dán ben je met echt onderzoek bezit.

Ben ik echt helemaal met je eens. In mijn ogen is het duidelijk dat het bit behoorlijk wat negatieve effecten heeft. Maar zoals jij inderdaad zegt, wat zal er uit onderzoek blijken bij bitloos gereden paarden??

Uiteraard is uiteindelijk de ruiter nog steeds degene die bepaald hoe hard iets inwerkt. Maar het kan toch niet zo zijn dat bij dat onderzoek van die 74 schedels toevallig alleen maar "slecht gereden paarden" zaten of paarden die heel intensief getraind zijn. Daarnaast nog het feit dat er bij de zebraschedels niets is gevonden...

Ik vind het lastig oordelen naar het wel of niet eenzijdig zijn van dit onderzoek, dit is slechts een citaat van een paar regeltjes uit een artikel over wat het bit voor effect heeft. Lijkt mij dat het onderzoek zelf heel wat uitgebreider is...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:51

Zebra's worden helemaal niet gereden.
Als het schedels zijn uit pakweg 1920, dan waren het waarschijnlijk landbouw/karrepaarden. Met zeer stevige bitten. Of nog oudere schedels.. dan nog zwaardere bitten (cavalerie 1800 was niet zo leuk). Kortom: ik wil weten wat voor bit, want voor doel, hoe goed de ruiter was, dressuur of western of recreatief (sommige recrearuiter rijden met ongelofelijk grove bitten en een dito grove hand). Dan kan ik wat met een onder zoek.

Een zebra wordt niet gereden. Dus dat is geen vergelijk. Dan een bitloos gereden paardencontrole groep. Maar bij bitloos ligt (slecht gereden) de druk elders. Dus dan kunnen ze dat ook gelij kmeenemen).

overigens heb ik een rontgenopname gezien van Lan's hoofd toen ze een jaar of 8 was en haar neus/kaakbot gescheurd/gebroken had a.g.v. van een actie van de paardenbeul. En haar mond zag er keurig uit, geen bulten o.i.d. waar ze niet hoorden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:32

Zo dat is wel heftig, was die bitloos gereden dan?

Ik bedoel juist te zeggen dat het bit dus wel zeker weten invloed heeft op het lichaam omdat zebras niet worden gereden en de schedels van het onderzoek geen botwoekering op die plaats hadden. Maar inderdaad is het interessant om te weten op wat voor manier die paarden dan in aanraking met het bit zijn gekomen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:36

Zebra's bij een onderzoek over paarden, daar heb ik mijn bedenkingen bij. Kunnen ze in mijn ogen beter 'wilde' paarden of fokmerries gebruiken. Onderzoek komt uit Rusland toch? Daar lopen nog redelijk wat paardenrassen vrij rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:57

RianneH schreef:
Onderzoek komt uit Rusland toch?

Nee, Daan_Ordeal had het over één van de onderzoeken van dr. Robert Cook.
Zie zijn website: http://www.bitlessbridle.com/
Dus Anya: als je meer inhoudelijk wilt lezen over de diverse onderzoeken naar het bit, op die site kun je je hart ophalen. Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:06

Oeps, kijk, ik moet me ook niet overal mee bemoeien Knipoog Toch zebra's? Hmm..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:30

Nou ik heb een aantal van deze artikelen i.i.g. gescand. Maar alhoewel best interessant, is hier vrijwel geen sprake van wetenschappelijk opgezet onderzoek, danweg de onderzoeksaspecten zijn zodanig uit de artikelen gelaten, dat je er niets mee kunt vanuit wetenschappelijk oogpunt.

En dat is jammer.
In ieder geval ben ik er niet van overtuigd dat bitloos de enige aanvaardbare optie is en bitten altijd tot schade leiden. Ik blijf vinden dat de ruiterhand altijd veroorzaker van schade is. Mét of zonder bit. Maar dat dat niet nodig is.

En in ieder geval geldt dat niet voor mijn Lan, die op de rontgen een prima boven en onderkaak had en zowel met bit als zonder bit wordt gereden. Dus ik blijf gewoon mijn dingetje doen zolang mijn paard geen enkel signaal geeft dat ze het ene of het andere vervelend vindt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:34

Ik vind het jammer dat het onderzoek uitgevoerd is door iemand die 100% tegen het bit is... Ik ben van mening dat er dan toch ook een beetje gericht gezocht wordt naar nadelen van het bit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:22

Een ruiterhand hoeft niet eens wat te doen: gister werden we in het bos ingehaald door een ruiter die met waslijnen reed, hij reed een tijdje achter ons, het paard was met het bit aan het spelen en ik hoorde het telkens tegen zijn kiezen slaan. Misselijk

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:31

Oh Arabesk, de wereld zou een zoveel mooiere plaats zijn als jij zou leren iets minder stellig te zijn. Een kostsmiley nog wel
Een paard doet dat echt niet als het pijn doet hoor. Dan doen ze hun mond wel open.

Als ik een lolly eet of op mijn pen kluif, dan kun je het ook horen tikken tegen mijn tanden. En ik heb al mijn tanden en kiezen nog en ik ben toch behoorlijk middelbaar.

Ik probeer echt heel bewust met mijn paarden om te gaan, net als heel veel anderen. En ik vind dat er heel veel te zeggen is voor de manier waarop naturals tegen dingen aankijken.
Maar het ongelofelijk veroordelende, de wijsheid in pacht hebbende, beschuldigende vingertje (de andere kant uit is altijd makkelijker dan de vinger op jezelf wijzen)...

Arabesk ik word er zo moe van. Zeker in combi met een kotssmiley.

En het trieste is: je bereikt ermee dat je ook de goedwillende mensen afstoot....

I rest my case.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:33

Hun mond opendoen? Dat gaat niet met die aansnoerneusriemen en sperriemen . Daar zijn ze ook voor uitgevonden, anders viel het zo op dat het paard steeds z'n mond opendoet.

Stop jij eens een ijzeren staaf in je mond en laat die tegen je kiezen tikken... dat is iets heel anders dan een lolly!

Ik word moe van mensen die eindeloos een staaf ijzer verdedigen waar een paardenmond niet voor gemaakt is en waar ontelbare bétere oplossingen voor zijn dan een stuk ijzer in de mond en zich weigeren te verdiepen in de sites die hier worden aangeboden.

Verder even goede vrienden, maar ik zeg het wel even hardop, het is niet persoonlijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:35

mijn paarden kunnen hun mond open doen... geen neusriem of als ik die al gebruik bij mijn jonge paard, dan om het bit te stabiliseren en dan kunnen ze hun mond zeer ruim open doen.

Beste Arabesk: je hebt ergere oogkleppen op dan menig menpaard.
En dit omdat jij niet meer kijkt, maar denkt dat je weet.
Niet meer op echt onderzoek afgaat, maar artikelen voor waar aanneemt omdat ze in jouw groepsnorm passen.

Ik ben er klaar mee.
Weer iemand weggejaagd, i.p.v. een zieltje gewonnen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:38

Arabesk schreef:
Ik word moe van mensen die eindeloos een staaf ijzer verdedigen waar een paardenmond niet voor gemaakt is en waar ontelbare bétere oplossingen voor zijn dan een stuk ijzer in de mond en zich weigeren te verdiepen in de sites die hier worden aangeboden.

Ik verdedig niet per definitie die staaf ijzer (wat in mijn geval trouwens auregon is), maar ik vind het vervelend dat de bitloze mensen het ook niet willen horen als jij een goede reden hebt om wel met bit te rijden. Ik vind het prima dat mensen bitloos willen rijden, maar heb ook respect voor de mensen die dat niet willen (en wel fatsoenlijk met het bit omgaan natuurlijk).

Ik heb mij ook verdiept in bitloos en ik rij regelmatig zonder bit. Maar ik merk dat mijn paard dan veel drammeriger is. Proberen te grazen, weigeren af te wenden. Terwijl als ik met bit rijd, dan probeert ze niet eens te grazen en kan ik met alleen een zit en stemhulp afwenden. Bitloos moet ik dan echt veel druk gebruiken om haar van grazen te weerhouden en meestal heb ik ook een teugeltje nodig om af te wenden.
Ik geef er daarom de voorkeur aan, om zeker met buitenritten, voorlopig het bit te gebruiken tot onze verstandhouding beter is, en ze ook bitloos net zo goed te rijden is. Ik vind het in mijn geval nu onverantwoord om bitloos de weg op te gaan. Ze drukt gewoon door als ze af wil slaan. Met bit is ze zo braaf als wat.
Ik ben van mening dat ik dan met bit nu beter af ben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:44

Het grázen is het probleem en het niet willen luisteren en níet de afwezigheid van het bit. Een bit reken ik onder symptoom bestrijding, net als het hoefijzer.