HIT-actief stallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Re: HIT-actief stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:36

Ik vind het nogal grappig dat er voortdurend over stereotype gedrag word gepraat, meestal door mensen die nog nooit een hit-actief stal van dichtbij hebben gezien, of hun paard bij voorbaat al niet in een hitactief zouden zetten.

Wat dat hele stereotype gedrag valt reuze mee hoor. Ik ben elke dag bij mijn paard, kom elke dag wel in de hitactief en ik kan geen enkel paard noemen die de hele dag alleen maar voor bij de voerstations staat. Of alleen maar binnen. Of alleen maar slaapt op een zandvlakte. Of alleen maar hooi loopt te vreten.
Ik kan er geen enkele benoemen die dat doet.

Maar kom maar een keertje langs, zoek maar eens een paardje uit en volg die de hele dag. Je zult zien dat die zich na een tijdje wel begint te vervelen bij dat voedersation, of ziet dat het druk is, en dan loopt hij naar de schuilstal. Knabbelt wat aan stro, of wandelt terug de zandvlakte op, gaan wat hooi eten, gaat een ander paardje irriteren net zolang tot ze gaan spelen.

Geen enkel paard die op dit moment in de hit staat is geobserdeerd door dat voer! Geen enkel paard staat de hele dag te wachten totdat hij nog een portie krijgt. Andere paarden worden helemaal niet gek als ze voer horen vallen, de blijven gewoon lekker wachten. De paar jonge paarden die heel snugger via de andere kant naar binnen kropen en het voer onder de neus van andere paarden vandaan jatte, zijn genadeloos afgestrafd door ranghogere.
In tegenstelling tot de paarden die nog op stal staan en gaan trappen tegen muren, bijten in hun voerbakken, zodra ze ook maar het geritsel en geratel van de bixcar horen.

Kom maar een keer langs, kom maar een keer kijken Knipoog ik zeg niet dat de hitactief een wonderoplossing is, of dat het voor elk paard geschikt is (want dat is onzin, echt waar) of dat paarden er spontaan beter van worden.
Maar ik kan er heel slecht tegen als mensen nadelen gaan opnoemen, terwijl ze nog nooit een hitactief stal in de praktijk hebben gezien. Enkel van standjes en foldertjes. Zonder ook maar enige echte ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:42

Om een voorbeeld te geven, mijn paard drinkt buiten niet, omdat hij nl niet bij de waterbak mag komen van de hogere in rang en helaas is hij van de 13 paarden de laagste in rang. Waar hij staat en loopt en naar wie hij mag lopen, wordt bepaald door de rangorde binnen de kudde, om de beurt doen ze hun zegje. Voor mijn paard is het pas ontspannen als hij een paar uur eerder naar buiten gaat ivm zijn luchtwegen dan de rest, dan nl kan hij heel de paddock en die is groot op elk cmtertje besnuffelen en van dichtbij bekijken, anders heeft hij zijn sta plekken waar hij geparkeerd wordt.

Ik ben nl nog steeds voorstander van weidegang, zoveel mogelijk ruimte in verhouding tot de grootte van de kudde. Alleen dan heeft een paard beweging en afwisseling.

Een stal gedurende de nacht biedt ook bescherming, een lagere kan gaan liggen en wordt niet weggestuurd als een hogere vind dat hij plaats moet maken, natuurlijk moet hij dan ook op zijn beurt wachten, maar meer kans om te gaan ligggen als hij dat wil, kan gewoon water drinken op de momenten dat hij wil en wat stro nemen, ook is al het eten wat hij krijgt helemaal voor hem. Voor sommige paarden is dat juist fijn, is dat rust. Maar wel overdag buiten, dus hele dagen buiten dat vind ik wel noodzakelijk.

Zo een HIT stal zal alleen voor mijn paard werken als het een heel groot station is en er een kleine groep staat. De HIT stal die ik gezien heb was te klein, een te grote kudde, een paar flinkerts erbij, shires, en er waren 3 etters die steeds dezelfde paarden aan lieten lopen, die beesten kregen geen rust, werden van hot naar her gestuurd. Er zat wel een flinke wei bij, dus schat dat ze in de zomermaanden op de wei staan en dat is het ultime voor paarden, lekker grazend stukken lopen. HIT is buiten zijn, ook gedurende de nacht vers voer en even een paar stappen zetten om de stijfheid te verdrijven. Maar ook stress, de communicatie is niet altijd fijn, die zure merrie die er ook tussen staat, blijft er staan en heeft zo haar pispaaltjes en dat is niet altijd leuk voor een eigenaar om zo een pispaaltje te hebben.

onze paarden wachten allemaal netjes op hun beurt als ze gevoerd worden. Maar wij hebben ook een rustige stal, de eigenaren zijn rustige mensen en er heerst rust en regelmaat op stal. Elke dag hebben ze op vaste tijden hun ritueel en dat geeft rust aan paarden. Als er zoveel voedernijd is, dan hebben ze gewoon honger, dan wordt er te weinig hooi gevoerd en komen ze niet elke dag buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:34

soms ken je paarden die je hebt of goed kent ook wel beoordelen zonder de hitactief te zien.

Te ruimte is te klein, paarden lager in rang kunnen niet geneog weg komen.
Paarden met losse pootjes rammen andere echt wel weg bij het voer.

Dat gebeurd idd minder bij brave manege paarden en rustigere eigen paarden, is zo.

Maar zet er eens een paard bij dat bij minder ruimte elk ander paard dat lager in rang is bespringt.
Niet om te dekken, maar gewoon dominant gedrag. omhoog en hup benen erop...
Doet hij niet in een flinke weide met gras, wel in een bak.

zo maar ff een voorbeeldje Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:16

Blue_Dreamer schreef:
Als jij de keuze had om je paard op een 'gewone' stal te stallen, met zomers overdag weidegang en savonds op stal en in de winter een uurtje de paddock in, of om je paard op een HIT-actief stal te zetten, waarvoor zou je dan kiezen, en waarom?

geen van beide.. ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik kan kiezen tussen zomer en winter buiten (met schuilstal) of overdag buiten en 's nachts op stal. Mijn merrie gaat dus 's nachts op stal (vindt ze duidelijk fijner). Mijn ruin staat normaal gesproken buiten zomer en winter (behalve dit jaar, want herstellende van een ziekte en heel natte weiden).

Een uurtje paddock in de winter vind ik onacceptabel. Een HitA stal ook.. meestal geen weidegang, rangorde-aspecten die ik niet fijn vindt e.d.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:45

Ik heb het nog nooit IRL gezien, dus kan er ook niet goed over oordelen. Maar als ik het zo hoor, zou ik d'r niet verhuizen. Nu staat ze in een kleinere kudde met relatief meer ruimte (winter op het erf, bak en loopstallen; zomer ook het land erbij). Omdat mevrouw nogal laag in rang staat, denk ik dat dat in een Hit Actief stal problemen zou kunnen geven. Maar over het algemeen vind ik het wel een goed systeem. Als paard nu niet 24/7 buiten zou staan, maar op stal, dan zou ik het zeker willen proberen Ja

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:49

Ik vind ook dat de ruimte per paard die als minimum gehanteerd wordt best groter mag. Maar het scheelt ook wel of de paarden zich mooi verspreiden over het terrein, of bepaalde plaatsen slecht/weinig gebruiken.
Ik was bij Mansour, en toen wij er waren, stonden vrijwel alle paarden op minder dan de helft van de oppervlakte van de totale Hit-actiefstal. Namelijk het paddockdeel bij de hooi en krachtvoermachines. Een ander paddock deel was afgesloten, misschien omdat dat te nat was? En het deel van de paddock richting schuilstal en de schuilstal zelf, was erg rustig. Er liep misschien 1 paard op dat moment. Het leek verhoudingsgewijs een kleine oppervlakte voor zoveel paarden, maar als ze zich beter hadden verspreid, ha het allicht anders geleken.

De indeling van de ruimte lijkt me erg belangrijk om die psreiding te krijgen.
Meerdere kracht en ruwvoermachines, verspreid over meerdere uithoeken van het terrein, liever 2 dan 1 waterpunt, en verschillende delen paddock liefst met wat obstakels/gebouwen/bomen/ruimtescheiders ertussen zodat paarden zich wat kunnen afzonderen van bepaalde andere paarden en het terrein niet 1 saaie, grote vierkant of rechthoek is...

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:02

@ Joyce B : wat jij dus noemt met betere verdeling in de Hit-Actiefstal, dit hebben wij op stal wel met de Hit.
De ruwvoermachines staan verdeeld over het terrein, het zandgedeelte wordt ook als ware in 2en gedeelt door een stuk terrein ertussen. Ook staan er wat bomen, ik vind dat de paarden bij ons nog wel enigzins verspreid staan over het hele terrein, dus niet met z'n allen op 1 stuk bij elkaar.
En het fijne bij ons is dat je s'zomers dus wel beschikking over een wei hebt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:09

Mijn paard staat al op een heerlijk groot stuk grond in een natuurgebied met een vaste kudde. Geen schuilstal, wel bomen/struiken om te kunnen schuilen. En als hij ziek is, tja, dan kan ik een box huren bij mijn stallingsbazen (daar word mijn paard minder blij van, is gebleken Clown ). Zo happy als hij hier is, daar kan geen hit-actief stal tegenop. Al ben ik wel blij dat ze meer en meer opkomen, want als ik alleen maar de keuze zou hebben tussen een gemiddelde pensionstalling en een HA-stal, dan koos ik voor het laatste. Knipoog

Never nooit niet dat mijn paard te lang opgesloten zal staan in zijn leven!!!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:17

HIT actief stallen vind ik soms een beter alternatief dan gewone pensionstallen. Het is denk ik afhankelijk van de eigenaar en hoe het paard zich in de kudde houdt. Want niet elk paard is automatisch ook gelukkiger. Wel vind ik het systeem van veel weinig voer goed voor de vertering.
Paarden vervelen zich snel dus wanneer ze een stuk moeten lopen zorgt dit alweer voor afwisseling dus dat is ook niet slecht. Maar je kan ook thuis gewoon je paard animeren om meer te lopen. De drinkbak aan het einde van de uitloop of de wei en het hooi en krachtvoer en de schuilplekken ook op andere plaatsen. Meerder malen voeren op een dag wordt wat problematisch.
Heleboel mensen vinden dat paarden 's nachts op stal moeten. Wij gaan naar bed dus zij ook Clown Nou die van mij staan vaker overdag op stal dan 's nachts.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:09

Dat is volgens mij per paard heel verschillend. Wiz staat zelden binnen. Dikke sneeuw en hij stond nog buiten. Bij heel harde wind ging hij wel naar binnen. Lan stond toen ze kon kiezen vanaf 7 uur standaard binnen en om half negen lag ze. Dat is een paard dat graag de nacht in de stal doorbrengt. Heel anders dan haar zoon. Die verschillen moet je rekening mee houden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:49

Het fijne van een HITactiefstal is dat ze gedwongen worden te bewegen. Zo'n 10 km per dag leggen ze af. Een paard heeft minimaal het dubbele nodig eigenlijk om echt gezond te blijven. Met een uurtje rijden, rij je daar nog zo'n 9 a 12 km bij, dan zit je dus aan het minimum van 20 km.

Als je paarden in een paddock staan met een berg ruwvoer voor hun neus en water aan de andere kant, hobbelen ze misschien wel even heen en weer, maar bewegen ze een stuk minder!

(Een stalpaard beweegt 800 m per dag in z'n box...)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:52

Hit actief stal als dat even duur zou zijn Tong uitsteken

Als de andere stal stukken goedkoper is en eigenlijk ook erg goed dan ging me paardje lekker daar heen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:02

Arabesk je kan thuis ook je paarden tot lopen bewegen hoor. Wanneer je verscheidene "gangen"maakt waar ze door heen moeten lopen voordat ze er zijn. Net als bij een pretpark Haha!

Wat ook werkt is een corridor om je bak, Haha! gaan ze meerennen wanneer je aan het rijden bent.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:28

corridor?

Wij hebben een rijbaan om de paddock heen Cool volg je het nog?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:38

Dat is ook handig Clown Dan staan de paarden in het midden te genieten hoe hun soortgenoten worden afgebeuld Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:22

Ik zet de ene helft van mijn paarden ook in de bak, terwijl ik er eentje rijd. Werkt prima Ja Leren ze gelijk op stemhulpen reageren. Ze hebben trouwens allemaal een feilloos gevoel voor waar mijn rijcirkel ligt Knipoog gaat ze standaard opzitten. Dus dan doe ik tussendoor wat 'working cow horse' Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:09

Ehhh bij mij gaat het niet geheel vrijwillig. Ze breken vaak in de bak in en gaan dan midden op de hoefslag staan. Clown Het lukt me dan wel om ze met stemhulp weer de bak uit te krijgen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:11

haha maar ook midden in je pad dus Ja
Daar zijn ze goed in Ja

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:14

Soms staan er ook wel eens wat paarden los in de buitenbak, als je aan het rijden bent. gelukkig zijn het vaak dan wel makkelijke paarden die heel rustig in een hoekje blijven staan. ROFL

Ik vind de 'routine' die Bart heeft als ik hem uit de hit haal altijd zo grappig. Ik kom aanlopen, hij kijkt op. Aai aai, halst om. Laatste hapje hooi pakken. Meelopen. Stoppen; poepen. Weer een paar stappen tot we op zand staan. Stoppen; plassen. We lopen de zandvlakte over richting de uitgang. Oortjes richting waterbak. Even naar de waterbak toe. Drinken. We lopen verder. Als het voederstation leeg is word er even gekeken of er nog wat te halen valt. Ja? Even die paar korrels opeten. Nee? Jammer dan. Daarna lopen we naar de uitgang. Ja hoor, we zijn klaar om aan het werk te gaan. Haha!

Aangezien de hitactief aardig groot is, en als hij achterin staat er best een eindje gelopen moet worden, trek ik altijd maar flink wat tijd uit om m'n paard te halen. *LOL*

Vind ik leuk. Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:17

Haha! klinkt meer als een actief stal voor mensen.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:21

Ik heb dit ook al eens ine en eerder topic gezegd maar het grappige dat is dat hit-actief stallen nu zo'n hot-item zijn terwijl al sinds de jaren 50 deze manier van paarden houden handhaven.

Ik rij op manege de Burght uit Barneveld en daar staan de paarden (enkele pensionpaarden daar gelaten) het hele jaar door buiten. Ze hebben een grote overdekte loopstal waar ze kunnen liggen. Een grote zandvlakte waar ze kunnen spelen en betonnen ondergrond met eigenlijk altijd kuil of hooi om lekker te knabbelen de hele dag. Wij kunnen onze paarden zo houden aangezien we de veulens zelf fokken en daardoor dus ook meteen worden opgenomen in de kudde.

Pensionpaarden of nieuwe paarden er tussen doen is een stuk lastiger. Dit kost veel tijd en gebeurd ook heel geleidelijk. Het verschilt ook per paard of dit gaat lukken of niet. Vaak wordt er wel voor gekozen om die paarden 's nachts op stal te doen omdat ze niet altijd de grote loopstal in mogen om te liggen. Ik ben het er dus zeker mee eens dat niet voor elk paard dit een goede manier om paarden te houden. Bij onze manege paarden is het echter zo dat die geen eens alleen op stal willen omdat ze dan zo'n beetje de hele stal afbreken.

Onze paarden krijgen overigens ook geen krachtvoer. Pas als ze drachtig, opeens mager of echt op leeftijd zijn krijgen ze apart krachtvoer bijgevoerd. Geloof me de rest van de paarden is echt dik zat!
Verder hebben onze paarden (even afkloppen) vrijwel nooit koliek. Dit zal onder andere te maken hebben met het natuurlijk bewegen gedurende de dag. Het nadeel is dat ze wel weer iets vaker bijtwondjes hebben en dus een dikke vacht in de winter. Maar deze nadelen wegen echt niet op tegen de vele voordelen!

De paarden gaan in de zomermaanden ook regelmatig het grasland in. Als het gras op is gaan ze weer terug naar hun "hit-actief" stal omdat ze anders het grasland ook vertrappen tot zandvlakte.

Onze paarden worden overigens met de tractor gevoerd en de mest wordt door middel van een grote schuif achter de tractor 2 keer per dag weggesleept. De paarden zijn hier aangewend en staan dus vrijwel nooit in de mest.
De paarden lopen ook niet op ijzers terwijl ze wel als ze eten op de betonnen ondergrond staan. Geen een paard heeft last van te korte hoeven oid. Neem aan dat het gewenning is?

Mochten jullie foto's willen zien: http://www.deburght.nl en dan bij gallerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:07

Ik vind het hit actief een beetje lijken op hoe scharrelkippen gehouden worden.
Meet (te) veel dieren op een ruimte zodat ze alsnog weinig plek hebben om te lopen.
Oke, ze kunnen meer lopen als de batterijkip of het stalpaard.
Maar voor mij nog verre van acceptabel.
Verder vind ik die vaste voerhokjes echt niks.
Bij veel paarden wel...maar ken er echt een paar waar jij je lievelingetje niet bij gaat zetten....

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:15

Ik heb liever m'n paard op een stukkie gras.
HIT actief vind ik een heel goed alternatief hoor, voor als weiland niet aanwezig is. Maar die ik heb gezien, in arnhem, was ik niet echt voorstander van. Het was toen volgens mij nog maar net daar, dus die paarden moesten natuurlijk ook nog wennen, wat waarschijnlijk een heel ander beeld geeft. Ze waren allemaal geirriteert tegen elkaar, en hadden veel wondjes. Ook vind ik dat je daar niet echt een rangorde hebt.. Maar het is zeker 100x beter dan 23/7 op stal zoals de meeste manege paarden!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:16

En ik vind het weer mooi hoe jij over ruimte begint, terwijl je de hele hit van de HH nog niet gezien hebt. Clown
Ik liep er gister nog doorheen, en keek er eens kritisch naar. Een paar paarden bij de voerstations, stuk of vier, drie stonden in de schuilstal stro te eten. Vier van de twaalf hooistations waren bezet, een paar paarden stonden te suffen op het zand gedeelte.
Zoals ik al eerder beschreef doe ik er een tijdje over om Bart uit de hit te halen, het is een aardige wandeling.

Ik vind niet dat er te weinig ruimte is voor de paarden die nu bij ons in de hit staan. Zeker overdag niet, als de paarden die gebruikt worden in de lessen tijdelijk op stal staan. Dan is er letterlijk een zee van ruimte.

Eerlijk is eerlijk. De situatie rond de voerstations vind ik minder. Als daar even een drukte is als iedereen in één keer besluit voer te willen, is het daar soms (soms dus) wel eens druk. Een paar paarden druipen dan af, hebben geen zin om te wachten en komen later terug, een paar scharrelen dan even verder naar de schuilstal, en misschien een stuk of zes paarden en pony's wachten op hun eten.
Maar dat is eigenlijk de enige situatie waarin ik zeg "Goh jongens, wat is het druk hier!"

En daar begin je weer met je lieverdjes. Knipoog Volgens mij heeft dat weinig met hit actief te maken. Als ik die niet in de hit actief wil hebben, wil ik ze ook niet bij mijn paard op de wei hebben. Blijven we hetzelfde probleem houden.

Chickey; vind ik heel niet verkeerd zeg. Ja
Alleen niet bij mij in de buurt. Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:24

Moet je daarvoor dingen gezien hebben dan?
er kunnen 50 paarden staan?
En hoeveel hectare is het oppervlakte?
Als jij het ff makkelijk over gewandeld komt niet groot...als zoals in eerdere berichten staat hoe makkelijk en snel er een paard uitgehaald kan worden is het bijv geen 5 of 10 hectare...
En op zoveel paarden vind ik dat klein ja Ja