Wat dat hele stereotype gedrag valt reuze mee hoor. Ik ben elke dag bij mijn paard, kom elke dag wel in de hitactief en ik kan geen enkel paard noemen die de hele dag alleen maar voor bij de voerstations staat. Of alleen maar binnen. Of alleen maar slaapt op een zandvlakte. Of alleen maar hooi loopt te vreten.
Ik kan er geen enkele benoemen die dat doet.
Maar kom maar een keertje langs, zoek maar eens een paardje uit en volg die de hele dag. Je zult zien dat die zich na een tijdje wel begint te vervelen bij dat voedersation, of ziet dat het druk is, en dan loopt hij naar de schuilstal. Knabbelt wat aan stro, of wandelt terug de zandvlakte op, gaan wat hooi eten, gaat een ander paardje irriteren net zolang tot ze gaan spelen.
Geen enkel paard die op dit moment in de hit staat is geobserdeerd door dat voer! Geen enkel paard staat de hele dag te wachten totdat hij nog een portie krijgt. Andere paarden worden helemaal niet gek als ze voer horen vallen, de blijven gewoon lekker wachten. De paar jonge paarden die heel snugger via de andere kant naar binnen kropen en het voer onder de neus van andere paarden vandaan jatte, zijn genadeloos afgestrafd door ranghogere.
In tegenstelling tot de paarden die nog op stal staan en gaan trappen tegen muren, bijten in hun voerbakken, zodra ze ook maar het geritsel en geratel van de bixcar horen.
Kom maar een keer langs, kom maar een keer kijken
ik zeg niet dat de hitactief een wonderoplossing is, of dat het voor elk paard geschikt is (want dat is onzin, echt waar) of dat paarden er spontaan beter van worden.Maar ik kan er heel slecht tegen als mensen nadelen gaan opnoemen, terwijl ze nog nooit een hitactief stal in de praktijk hebben gezien. Enkel van standjes en foldertjes. Zonder ook maar enige echte ervaring.

). Zo happy als hij hier is, daar kan geen hit-actief stal tegenop. Al ben ik wel blij dat ze meer en meer opkomen, want als ik alleen maar de keuze zou hebben tussen een gemiddelde pensionstalling en een HA-stal, dan koos ik voor het laatste. 

volg je het nog?