TiaraBungy schreef:@ lonneke: het is monty Roberts..
thanks, je hebt gelijk
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
TiaraBungy schreef:@ lonneke: het is monty Roberts..
TiaraBungy schreef:MR vind ik juist niet zo 'fluister' gedoe.. het is erg simpel en geweldloos..

Cassidy schreef:De boekjes zijn juist heel belangrijk, ze helpen je door bepaalde punten heen. Ik zou toch proberen om ook die boekjes te pakken te krijgen. Anders is het net als het bakken van een appeltaart waar je de ingredienten wel van weet maar nog niet weet hoe je hem maken moet.

Antar schreef:Bij mij gaat het er om wie , je moet zelf de dingen eruit pakken die bij jou en je paard passen .
Ik val meer op MR en mijn vriendin weer op parelli , en samen kijken we waar ze het best op reageren .
Mijn paardje reageert totaal niet op een touwhalster terwijl mijn vriendin haar paard er zo goed naar luisterd .
Dus je moet gewoon kijken wat er bij jullie samen past , als het maar zonder geweld is dus zonder dwang .
En simpel denken , dat missen ook nog velen .

!!! Ik heb ook niet zo veel met Monty, vind het allemaal veel te grof.
Binnenkort volg ik een workshop bij Annemarie v/d Toorn. Wordt zeker leerzaam!

Tijgertje86 schreef:Qua rukken en trekken aan touwen: Dat doet het niet voor niets; Zo gauw een paard trekt, houd hij druk/ trekt terug. Zo gauw het paard ontspant ontspant MR. Hetzelfde principe als het rond rijden van een paard --> constante druk, bij onstanning van het paard, onstan je je hand.
Nadya schreef:Tijgertje86 schreef:Qua rukken en trekken aan touwen: Dat doet het niet voor niets; Zo gauw een paard trekt, houd hij druk/ trekt terug. Zo gauw het paard ontspant ontspant MR. Hetzelfde principe als het rond rijden van een paard --> constante druk, bij onstanning van het paard, onstan je je hand.
Juist dat terug trekken doe ik helemaal niet. Ik hou hooguit druk, maar ik trek niet. Dat is nogal een verschil.![]()
Als ik wil dat mijn paard ontspant, ontspan ik eerst zelf. Jij (of Monty) stelt het blijkbaar andersom. Maar ik wil dat mijn paard op mijn lichaamstaal reageert, dus hoe kan het paard ontspannen, als ik zelf in een gespannen houding blijf?
Het rond rijden doe ik niet met constante druk van mijn hand. Ik gebruik mijn benen, probeer de aandacht naar de achterhand te krijgen. Eerlijk gezegd, begin ik daar al mee bij het grondwerk. Paarden bieden het aan en daar speel je op in. Zo doe ik het.
Overigens is de MR manier niet alleen de join up/ follow up. MR maakt paarden ook zadelmak, doet schriktraining en trailerladen.