montie roberts of parelli?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wat vind jij beter, montie roberts of parelli? en waarom

monty roberts
54 (32%)
pat parelli
112 (67%)

Totaal aantal stemmen: 166

ninaricci85

Re: montie roberts of parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 14:35

TiaraBungy schreef:
@ lonneke: het is monty Roberts.. Knipoog

thanks, je hebt gelijk Bloos

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:03

TiaraBungy schreef:
MR vind ik juist niet zo 'fluister' gedoe.. het is erg simpel en geweldloos.. Haha!

Ik vindt MR juist erg grof. Hij heeft rare methodes. Maar das mijn mening.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:57

Ik vind Parelli ook heel leuk, maar ben zelf meer bezig met de cursussen van Annemarie van der Toorn. Het helpt mij net een beetje beter!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:17

Ik heb helemaal niets met monty roberts. Ik vind het zo enorm grof en symptoombestrijdend. Ik zou het eigenlijk niet onder de noemer nh willen plaatsen.
Parelli heeft verschillende voordelen, waaronder het lespakket. Het is enorm uitgebreid en gaat tot op hoog niveau door. Daarnaast is het enorm progressief. Een show van parelli tien jaar geleden en één van nu is een wereld van verschil, ze blijven doorgaan met het ontwikkelen van hun eigen horsemanship, maar ook vooral hoe ze het zo goed mogelijk kunnen overbrengen.
Tien jaar geleden ofzo heb ik voor het eerst een show van roberts gezien, dat was mijn eerste aanraking met iets nh-achtigs. Als ik nu een show zie, is het nog exact hetzelfde. Het blijft toch een beetje bij de join-up.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:00

Ik vind dat Monty Roberts een gigantische kennis heeft wat paardengedrag enzo betreft, dat is super.
In Parelli heb ik me niet verdiept (nog niet) maar lijkt me dat die meer inspeelt op de gemiddelde ruiter die met paarden bezig is. Omdat je met Parelli ook al die rijtechnische dingen krijgt en met Monty Roberts blijft het vooral beperkt tot de omgang met paarden.
Ik vind Monty Roberts niet echt grof, omdat paarden onderling ook niet al te zachtzinnig zijn vaak. En hij gebruikt absoluut geen geweld.
Maar ik denk dat ik zelf eerder de Parelli kant op zou gaan, omdat dat tot een veel hoger niveau lijkt te leiden. Het is ook eigenlijk moeilijk te vergelijken vind ik. In zijn boeken e.d. heeft Monty Roberts het echt nauwelijks over hoe je dan zou moeten rijden, maar vooral over de omgang die je zou moeten hebben met je paard.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:44

Monty Roberts heb ik gezien maar sprak mij absoluut niet aan. Het is niet mijn manier.
Pat parelli spreekt mij meer aan.
Het waarom bij wat hij doet spreekt mij erg aan, het bestuderen van paardengedrag en het toepassen.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 13:50

heb inmiddels dus een parelli pakket van iemand kunnen overnemen. ga er zodra mijn nieuwe hafje er is gelijk mee aan de slag. zitten helaas geen boekjes bij, maar mijn engels is toch niet geweldig dus die zal ik niet zo missen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:49

De boekjes zijn juist heel belangrijk, ze helpen je door bepaalde punten heen. Ik zou toch proberen om ook die boekjes te pakken te krijgen. Anders is het net als het bakken van een appeltaart waar je de ingredienten wel van weet maar nog niet weet hoe je hem maken moet.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 14:53

Cassidy schreef:
De boekjes zijn juist heel belangrijk, ze helpen je door bepaalde punten heen. Ik zou toch proberen om ook die boekjes te pakken te krijgen. Anders is het net als het bakken van een appeltaart waar je de ingredienten wel van weet maar nog niet weet hoe je hem maken moet.

tja, dan heb ik echt een probleem want die boekjes zijn engels en dat kan ik echt niet lezen. Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:54

Als je die boekjes op de kop kunt tikken, dan is er vast wel iemand die je wil helpen vertalen.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 14:56

ik zou echt niet weten waar ik die op de kop kan tikken. meestal worden alleen de (copie) dvd's aangeboden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:01

Hoe heb je dan het pakket over kunnen nemen van iemand zonder dat de boekjes erbij zaten?

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 15:21

het is een kopie

Klervi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:38

zolang er niet geschoppen of geslagen wordt vind ik het best Haha!

je kunt niet een band met iemand opbouwen als de ander je niet kan
vertrouwen, en ik ga echt niet iemand vertrouwen die mij zomaar
slaat hoor!

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:28

Bij mij gaat het er om wie , je moet zelf de dingen eruit pakken die bij jou en je paard passen .
Ik val meer op MR en mijn vriendin weer op parelli , en samen kijken we waar ze het best op reageren .
Mijn paardje reageert totaal niet op een touwhalster terwijl mijn vriendin haar paard er zo goed naar luisterd .
Dus je moet gewoon kijken wat er bij jullie samen past , als het maar zonder geweld is dus zonder dwang .
En simpel denken , dat missen ook nog velen .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:23

Antar schreef:
Bij mij gaat het er om wie , je moet zelf de dingen eruit pakken die bij jou en je paard passen .
Ik val meer op MR en mijn vriendin weer op parelli , en samen kijken we waar ze het best op reageren .
Mijn paardje reageert totaal niet op een touwhalster terwijl mijn vriendin haar paard er zo goed naar luisterd .
Dus je moet gewoon kijken wat er bij jullie samen past , als het maar zonder geweld is dus zonder dwang .
En simpel denken , dat missen ook nog velen .

De vraag is dan in jouw geval waarom een paard bij jouw versie van "Parelli"niet naar een touwhalster luisterd. Je moet zo zacht zijn als het kan, en zo hard zijn als het moet. Als jij met jouw paard bij een touwhalster niet het gewenste resultaat krijgt, durf jij door te vragen tot je dat resultaat krijgt? Als je dat niet doet, ben je namelijk bezig je paard te desensibiliseren. Het ligt echt niet aan Parelli, het ligt aan de persoon die het uitvoert. In dat geval dus aan jezelf.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:46

Ik ben van mening dat je in alle instructeurs wel iets vind dat je zal aanstaan.
Ik heb dit weekend Emiel Voest gezien, en daar had ik iets gezien dat wel handig is, de andere oefeningen die doe ik al.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:55

Ik ben me op dit moment ook hierin aan het verdiepen en een beetje mijn eigen weg aan het vinden.

Heb laatst een demo gezien van Monty Roberts, maar vond het eigenlijk niet erg paardvriendelijk.
Ik vond dat hij echt flinke rukken aan het halster gaf als het paard niet meewerkte. Eén bepaald paard, stond gewoon met wit weggedraaide ogen toen hij dat deed. Vloog echt meters achteruit, en Monty maar harder rukken Verward
Heb een beetje het gevoel, dat die paarden het niet deden voor hem, maar echt om van die druk/pijn af te zijn.
Zat er niet echt met een fijn gevoel naar te kijken. Vond het echt een methode van dwang en dat lijkt me bij dit nou net niet de bedoeling.

Van Parelli heb ik afgelopen vrijdag een demonstratie gezien op de Equitana Open Air in Duitsland.
Dat vond ik er wel heel fijn uitzien.
Maar heb natuurlijk daarvan alleen het resultaat gezien en niet de manier waarop het de paarden geleerd is.
Viel mij wel op, dat sommige paarden erg nors leken te kijken, oren plat enz.
Ben ook nog naar de stand geweest en heb daar de nodige info gekregen.
Heb nu voor een leuk prijsje zijn Dvd´s level 1 via marktplaats kunnen krijgen en wacht die dus even af.

Wat mij tot nu toe het meeste aanspreekt, is Klaus Ferdinand Hempfling.
26 April ben ik met Silence bij hem geweest, omdat we een deelname aan zijn clinic hadden ´gewonnen´.
En hij heeft me die dag echt geinspireerd.
Hoe hij met Silence te werk ging en hoe Silence daarop reageerde was echt heel erg mooi.
En dat hij dus ook zo ontzettend paardvriendelijk te werk gaat.
Totaal geen dwang en hij laat alle keuze´s bij het paard.
Dat kon ik erg waarderen.

Dus voor mij is het nu vooral verdiepen in zijn methode.
Parelli ga ik me ook verder in verdiepen, zodat ik misschien een combi kan maken, maar Monty Roberts is het sowieso dus echt niet voor mij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:59

Silence, ik ervaar het precies hetzelfde Ja Lachen !!! Ik heb ook niet zo veel met Monty, vind het allemaal veel te grof.
De methode die ik doe zit ergens tussen Parelli en Hempfling in en ik heb daar ook begeleiding bij van iemand die met tig (getraumatiseerde) paarden gewerkt heeft. Ik vogel veel zelf uit, maar ik heb een jonkie en wil het graag toch wel meteen goed doen. Dus gewoon een combi van Parelli, Hempfling, les (zit ook klassieke dressuur in), mijn paard en mijzelf. Grof gedoe komt er bij mij niet in. Clown

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:13

Ik heb op Monty Roberts gestemd. Heb hem meerdere malen aan het werk gezien (en niet alleen bij shows) en vind dat hij een enorme paardenkennis heeft, goede inschattingen maakt en een échte paardenman is. Zijn methode is een mengelmoes van zelf opgedane ervaring en onderdelen waarmee anderen zich profileren.

Ik heb MR twee jaar geleden ontmoet en hem enkele vragen kunnen stellen. Als je hem aan het werk ziet en met hem praat dan spat het enthousiasme en de kennis ervan af. Ook een paard ( in mijn directe) omgeving met een 'probleem' heeft ernoerm veel baat gehad van enkele trainingen bij Annemarie v/d Toorn. Ik vind MR een heel motiverend persoon! Ik zou hem ook zo als opa willen hebben. Knipoog Binnenkort volg ik een workshop bij Annemarie v/d Toorn. Wordt zeker leerzaam! Ja

De meeste mensen die MR ruw en vaag vinden, zijn volgens mij nog nooit naar een show of workshop geweest. Hetgeen wat MR laat zien en erbij vertelt is namelijk erg duidelijk. Hij werkt op een eerlijke en consequete manier. Alles wat hij doet legt hij uit en je ziet direct resultaat. Qua rukken en trekken aan touwen: Dat doet hij niet voor niets; Zo gauw een paard trekt, houd hij druk/ trekt terug. Zo gauw het paard ontspant ontspant MR. Hetzelfde principe als het rond rijden van een paard --> constante druk, bij onstanning van het paard, onstan je je hand. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tijgertje86 op 19-05-08 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:14

Nee, grof gedoe ik niks voor mij.
Was het al niet, maar nu ik meer weet van het verleden van Silence al helemaal niet meer.

Ik zoek inderdaad ook nog iemand die hierin les kan geven, maar krijg niet echt wat gevonden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:27

Tijgertje86 schreef:
Qua rukken en trekken aan touwen: Dat doet het niet voor niets; Zo gauw een paard trekt, houd hij druk/ trekt terug. Zo gauw het paard ontspant ontspant MR. Hetzelfde principe als het rond rijden van een paard --> constante druk, bij onstanning van het paard, onstan je je hand. Knipoog

Juist dat terug trekken doe ik helemaal niet. Ik hou hooguit druk, maar ik trek niet. Dat is nogal een verschil. Knipoog
Als ik wil dat mijn paard ontspant, ontspan ik eerst zelf. Jij (of Monty) stelt het blijkbaar andersom. Maar ik wil dat mijn paard op mijn lichaamstaal reageert, dus hoe kan het paard ontspannen, als ik zelf in een gespannen houding blijf?

Het rond rijden doe ik niet met constante druk van mijn hand. Ik gebruik mijn benen, probeer de aandacht naar de achterhand te krijgen. Eerlijk gezegd, begin ik daar al mee bij het grondwerk. Paarden bieden het aan en daar speel je op in. Zo doe ik het. Knipoog

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:35

Nadya schreef:
Tijgertje86 schreef:
Qua rukken en trekken aan touwen: Dat doet het niet voor niets; Zo gauw een paard trekt, houd hij druk/ trekt terug. Zo gauw het paard ontspant ontspant MR. Hetzelfde principe als het rond rijden van een paard --> constante druk, bij onstanning van het paard, onstan je je hand. Knipoog

Juist dat terug trekken doe ik helemaal niet. Ik hou hooguit druk, maar ik trek niet. Dat is nogal een verschil. Knipoog
Als ik wil dat mijn paard ontspant, ontspan ik eerst zelf. Jij (of Monty) stelt het blijkbaar andersom. Maar ik wil dat mijn paard op mijn lichaamstaal reageert, dus hoe kan het paard ontspannen, als ik zelf in een gespannen houding blijf?

Het rond rijden doe ik niet met constante druk van mijn hand. Ik gebruik mijn benen, probeer de aandacht naar de achterhand te krijgen. Eerlijk gezegd, begin ik daar al mee bij het grondwerk. Paarden bieden het aan en daar speel je op in. Zo doe ik het. Knipoog

Ieder zijn eigen manier. Knipoog Overigens is de MR manier niet alleen de join up/ follow up. MR maakt paarden ook zadelmak, doet schriktraining en trailerladen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:39

Weet ik, Tijgertje. Knipoog
En ik geloof zeker dat hij een enorme paardenkennis e.d. heeft en natuurlijk haal je er altijd wel fijne dingen uit, maar over het algemeen heeft zijn methode niet mijn voorkeur. Verdiep me al een aardige tijd in de diverse stromingen en haal er uit wat bij mijn paard en bij mij past.....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:44

Ja, dat doe ik dus ook. Verschillende dingen bij elkaar pakken.
Lijkt me ook niet dat daar iets mis mee is.
Het ene werkt voor jou wel en het andere weer niet.