parelli, waarom zo duur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: parelli, waarom zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:27

Het is maar wat je bereid bent ervoor te laten. Dat is en blijft mijn mening. En heb je het geld niet voor een pakket, kun je de hele materie ook bij elkaar sprokkelen. Een keer een snuffelavond bezoeken, een keer een clinic bezoeken waar les gegeven wordt. Van kijken kun je veel leren. Met het aanschaffen van het pakket krijg je het kant en klaar verpakt aangereikt. Met het gebruik van de juiste tools kun je tot in de hoogste graad van finesse gaan werken. Hoeveel ben je bereid om in jezelf te investeren?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:40

Ik zeg ook niet dat de prijs lager zou moeten zijn omdat een aantal mensen het niet kunnen betalen.
En ik laat al een heleboel dingen voor het beste voor mijn paard (en dat is geen nieuw setje) maar ik vind het ook jammer dat sommige dingen gewoon duur zijn.
En voor veel mensen niet te betalen (dan heb ik het ook over bv: een uurtje lessen).

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:38

Succubi schreef:
En voor veel mensen niet te betalen (dan heb ik het ook over bv: een uurtje lessen).

wat moeten die mensen dan met een paard? Want hoe ga je dat doen als je paard een nieuw zadel moet hebben? Hoe ga je dat doen als je paard wat mankeert? Hoe betaal je dan de hoefsmid oid?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:55

Daarom, een paard hebben is al duur genoeg.
Ik heb genoeg om een paard te onderhouden en evt medische kosten te kunnen dekken of een nieuw zadel etc maar als daar bovenop ook nog eens 35,- per les word gevraagd gaat mij dat echt te ver... Dan kan ik net zo goed een dekjes verslaving beginnen...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:36

Succubi schreef:
Nou... Niet iedereen heeft het geld om "even" een nieuw setje van een paar 100,- euro aan te schaffen.
Je hebt gelijk dat het veel info verschaft waar je echt wat aan zou hebben maar voor mij is het echt niet zo "haalbaar".

Als je spaart wel Knipoog

Even een rekensommetje:
500 euro (zijn de drie pakketten tesamen) / 365 dagen = € 1,36 p.d.

Dus stop je € 1,36 per dag in een potje dan kun je na een jaar al alle drie de pakketten aanschaffen. Lachen

Ga je er vanuit dat je gemiddeld 20 jaar Parelli toepast op je paard dan kost het je € 0,068 per dag.

Voor dat geld kun je je instucteur dag en nacht aan het werk zien, raadplegen en lastig vallen...
Ik ken geen instucteur die 24 uur per dag voor € 0,068 voor mij klaar wil staan *LOL*

Dus wie heeft het nu over duur? Knipoog

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:36

Mmmm, 1,36 per dag is zeker wel 40,- per maand!....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:01

Succubi schreef:
Ik heb genoeg om een paard te onderhouden en evt medische kosten te kunnen dekken of een nieuw zadel etc maar als daar bovenop ook nog eens 35,- per les word gevraagd gaat mij dat echt te ver... Dan kan ik net zo goed een dekjes verslaving beginnen...

Totaal niet te vergelijken.
Goede les is duur, maar dat is onderdeel van het hebben van een paard. Een collectie dekjes is leuk voor de liefhebber, maar een extra.
Als jij geen les niet kunt betalen, kun je dus eigenlijk ook geen paard betalen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:26

Beetje een overstatement... Natuurlijk vind ik dat je (goed) moet kunnen rijden maar als je een recreatie ruiter bent of je niet elke week te lessen.
Ik ben wel een voorstander voor lessen, je kan nooit teveel les krijgen maar het ligt er ook aan wat je doelen zijn.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:47

Je hoéft toch niet een pakket te kopen?
Net zo goed dat je niet bij Anky hoéft te lessen of bij een andere grote ruiter waar je een flinke lesprijs moet betalen.
Het is maar net wat je ambities zijn. Als jij blij bent met je pony en je kunt het net allemaal betalen dan is dat je eigen keuze en dat is prima.
Maar dan is het niet terecht om te gaan roepen waarom Parelli ( of iedere andere grote ruiter) zo ontzettend duur moet zijn. Ook niet waarom een bepaald merk zadel zo duur is of waarom een setje Oyster borstels zo veel kost.
Als je de ambitie hebt om wel ooit Parelli te gaan doen dan leg je die 1,36 dagelijks wel aan de kant!
En dan heb je alle 3 (!) de pakketten!
Ik heb eerst een jaar pakket 1 en ben nu nog met pakket 2 bezig dus je kunt het bedrag ook nog eens halveren. Lijkt mij dat als je een eigen paard bezit, je €0,68 dagelijks best in een potje kunt stoppen Lachen
Sigaretten laten liggen, die frikandel niet kopen, die oorbellen overslaan, etc ..... Knipoog

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:20

Wendy schreef:
Succubi schreef:

Totaal niet te vergelijken.

Als jij geen les niet kunt betalen, kun je dus eigenlijk ook geen paard betalen.

Tssss, inderdaad totaal niet te vergelijken. Er zijn genoeg mensen die leuk/verantwoord met hun paard bezig zijn en geen les kunnen of willen betalen. Les niet kunnen betalen = geen paard kunnen betalen is echt een hele rare en nare vergelijking. Dat je geen les volgt, om wat voor reden dan ook, wil niet zeggen dat je je paard tekort doet.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 23:01

Musjes schreef:
Tssss, inderdaad totaal niet te vergelijken. Er zijn genoeg mensen die leuk/verantwoord met hun paard bezig zijn en geen les kunnen of willen betalen. Les niet kunnen betalen = geen paard kunnen betalen is echt een hele rare en nare vergelijking. Dat je geen les volgt, om wat voor reden dan ook, wil niet zeggen dat je je paard tekort doet.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Haha!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:19

idd, het is ook maar net wat je ervoor over hebt. iedereen heeft weer andere prioriteiten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:40

Succubi schreef:
Musjes schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens. Haha!

Ik niet. Op het moment dat je een medisch probleem hebt haal je de DA erbij, waarom zou je dat op trainingsgebied dan niet net zo "gemakkelijk" doen?
Als jij het niet voor je paard over hebt om jezelf te verbeteren, dan vraag ik me af wat je op dit forum doet Duivel

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:54

Dan zou ik dat ook "gemakkelijk" doen. De welzijn van mijn paard staat voorop!
Maar... Er is niet altijd een medische noodzaak om te lessen en dat is ook zo met Parelli.
Ik vind het leuk maar voor de leuk is het voor mij te duur (om het maar zo bot neer te zetten)
Als ik echt problemen met mijn paard zou hebben mbt dominantie of trailerladen of noem maar op dan neem ik een prof in de hand en ga ik niet zelf aanklooien met cdtjes enzo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:01

Succubi schreef:
Maar... Er is niet altijd een medische noodzaak om te lessen en dat is ook zo met Parelli.
Ik vind het leuk maar voor de leuk is het voor mij te duur (om het maar zo bot neer te zetten)
Als ik echt problemen met mijn paard zou hebben mbt dominantie of trailerladen of noem maar op dan neem ik een prof in de hand en ga ik niet zelf aanklooien met cdtjes enzo.

Het is wel degelijk een medische noodzaak om GOED les te nemen. Dat zorgt ervoor dat je paard in een correcte houding onder je kan lopen, waardoor er geen fysieke problemen ontstaan door het ruitergewicht.
Het feit dat 80% van de paarden in NL matig tot slecht lopen onder de ruiter, is voor niemand een excuus om dan maar geen les te nemen. Dat paarden van 15 tegenwoordig als "oud" worden gezien heeft een reden; dan zijn ze naar de kl*te, kapot gereden of hoe je het maar wil noemen. Een correct gereden paard kan moeiteloos 25 worden en een groot deel haalt dan zelfs vrij probleemloos de 30..........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:27

Ikke was me voor, ben het helemaal met bovenstaande eens. Scheelt weer tikwerk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:30

Succubi schreef:

Jij hebt zoveel rijtechnische kennis dat jij kunt garanderen dat je paard jou correct kan dragen en soepel is op alle plekken waar een paard soepel kan zijn? Dan ben je een zeer uniek mens......... Afgod
Het gros van de "recreatieruiters" hobbelt rond op een paard op een manier die slecht is voor de gezondheid van een paard. Een paard draagt namelijk niet vanzelf op een lichamelijk verantwoorde wijze, dat moet de ruiter het paard aanleren. Zoals ik rondkijk in paardrijdend NL zijn er weinig mensen die dat kunnen en doen ZONDER les. Het lijkt mij toch beter om te voorkomen dat je een medische aanleiding hebt om pas les te nemen, beter is het om te zorgen dat je door goede les de blessures buiten de deur kunt houden.
Zoals Ikke ook zegt, een correct gereden paard kan tot ruim boven de 20 probleemloos gereden worden, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. Dat je liever kiest voor een echt lesgeefmens boven een virtuele kan ik me trouwens volledig in vinden Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:36

NIEMAND kan zonder toeziend oog Haha! Haha! helemaal niemand Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:37

Waratje schreef:
Dat je liever kiest voor een echt lesgeefmens boven een virtuele kan ik me trouwens volledig in vinden Knipoog

De virtuele kan een hele goede aanvulling zijn, vlak dat niet uit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:43

das niet helemaal waar Cassisy Lachen Lachen soms lees ik hier verhalen en zie ik foto's ......... en dan zeg ik .."pak er eens een eind hout bij" terwijl irl het verhaal heel anders kan liggen........ en dan is het wederom een "pak er een eind hout bij" maar dan voor de eigenaar/ruiter Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:49

De theoretische kennis over omgang en gedrag van paarden (en dan heb ik het vooral op NH gebied) inclusief een demonstratie wat je daarmee zou kunnen bereiken zoals op de gratis te verkrijgen DVD's van Parelli, doen heel veel. Leren je kijken, leren je begrijpen waarom je dingen doet zoals je ze daar voorgedaan ziet worden. En zoals hier al eerder gezegd, hij staat ieder gewenst moment van de dag voor je klaar, in virtuele form. Kom je dan een echt probleem tegen, is er altijd een Instructeur in de buurt die je met advies, raad en daad te hulp kan schieten.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-05-08 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:49

Waratje schreef:
Jij hebt zoveel rijtechnische kennis dat jij kunt garanderen dat je paard jou correct kan dragen en soepel is op alle plekken waar een paard soepel kan zijn? Dan ben je een zeer uniek mens......... Afgod
Het gros van de "recreatieruiters" hobbelt rond op een paard op een manier die slecht is voor de gezondheid van een paard. Een paard draagt namelijk niet vanzelf op een lichamelijk verantwoorde wijze, dat moet de ruiter het paard aanleren. Zoals ik rondkijk in paardrijdend NL zijn er weinig mensen die dat kunnen en doen ZONDER les. Het lijkt mij toch beter om te voorkomen dat je een medische aanleiding hebt om pas les te nemen, beter is het om te zorgen dat je door goede les de blessures buiten de deur kunt houden.
Zoals Ikke ook zegt, een correct gereden paard kan tot ruim boven de 20 probleemloos gereden worden, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. Dat je liever kiest voor een echt lesgeefmens boven een virtuele kan ik me trouwens volledig in vinden Knipoog

Ik kan eerlijk zeggen dat ik mijn paard nu wel correct beweging kan geven ja... Natuurlijk heb ik daar hulp bij gehad en ik ben ook een grote voorstander van lessen (ik probeer ook nog zoveel mogelijk te lessen)
Maar je hoeft niet elke keer dat je rijd te lessen, als je goed les krijgt krijg je ook genoeg info om even mee door te kunnen en ik vind dat je met alleen rijles er ook niet bent. Ik doe veel op de grond en erachter om te zien of alles nog wel correct gaat en haar spiergebruik goed is.
Maar goed, dit gaat wel heel erg off-topic.

Om kort door de bocht te zijn vind ik Parelli als je dat alleen voor de leuk wil kopen prijzig. En dan is dat echt alleen mijn gevoel. Als ik die prijzen zie dan hoeft het voor mij niet meer.
Daarnaast als ik een probleem zou hebben zou ik het er meer dan voor over hebben want de welzijn van mijn paard gaat voor.
Het klinkt een beetje dubbel maar het is wel mijn gevoel. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:52

Succubi schreef:
Om kort door de bocht te zijn vind ik Parelli als je dat alleen voor de leuk wil kopen prijzig. En dan is dat echt alleen mijn gevoel. Als ik die prijzen zie dan hoeft het voor mij niet meer.

Dan is dat precies wat Parelli beoogd heeft. Hij wil namelijk mensen die er 100% voor gaan, en het niet alleen voor de leuk erbij doen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:55

Als ik iets doe is het voor 100%.
Maar het is op dit moment niet nodig om een betere band met mijn paard te krijgen.
Zij is happy, ik ben happy en we hebben helemaal geen problemen verder.
Maar als ik de lotto zou winnen lijkt mij dat Parelli een hele mooie toevoeging zou kunnen zijn op wat we nu al samen bereiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:58

Quote Parelli: als je tevreden bent met wat je hebt, weet je niet wat je zou kunnen hebben.

Als je moet wachten op de lotto...tja...dan is het maar goed dat je tevreden bent met wat je hebt, en dat je niet weet wat je zou kunnen krijgen.