Bitloos hoofdstel, niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Bitloos hoofdstel, niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:51

Zo , die kan ook best zuur kijken zeg...alsof iets hem dwars zit.
Meestal zie je dan wel iets dat er stoort , maar in dit geval zit je er heel netjes op enzo dus dat is wel maf eigenlijk ?

Pas op die laatste foto's kijkt hij echt vrolijk en is het ineens een hartstikke leuk beest Haha!

Ik heb verder niet het hele topic doorgelezen hoor , maar bedoel je dat je nu niet weet of je de teugels aan de juiste lusjes vastmaakt....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:53

dat + dat je met crb moet reinen en dat het dus eigenlijk niet geschikt is voor dressuur Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:29

Nou , inmiddels je topic gelezen , wat een gezemel zeg !
"bladiebla je moet niet denken dat bitloos ineens anders is dan bit...." maar vervolgens wel adviseren om snel weer terug op een bitje te gaan Clown

Weet je wat het is. Het ligt eraan wat je onder "dressuur" verstaat. Is dat met teugels steeds op duidelijke spanning rijden dan is dat iets dat ik persoonlijk al niet fijn vindt. Of dat nu met bit of bitloos is , steeds die spanning op dat hoofd...

Maargoed. Op zich doe je neckreining met de dressuur toch ook ?
Binnenhand van de hals en eventueel iets naar je toe halen , buitenhand ertegen en eventueel iets naar voren doen om de hals ruimte te geven om te buigen. Meer is het eigenlijk niet , en dat leer je in normale lessen ook zo.

Maar het is bij een CRB wel heel belangrijk dat alles recht en goed zit. De foto's zijn niet van heel dichtbij maar hij lijkt mooi op maat te zijn bij je paardebeest , lusjes ook niet te lang wat je vaak ziet en het sturen waardeloos maakt.

Normaal gesproken als je de CRB om hebt gedaan dan horen de knoopjes / lusjes zo onder de kin te zitten dat de touwtjes verder niet gedraaid zijn maar vanuit het linkerknoopje heel mooi recht omhoog links langs de neus omhoog te lopen.

En rechts hetzelfde : knoopje dat rechts zit vandaaruit hoort het buitenste touwtje recht omhoog rond de neus te gaan.

Het andere touwtje (binnenste zeg maar) hoor wederom recht direct onder de kaak langs te lopen naar de tegenoverliggende wang.

Dus niet het geheel verdraaid of verstrikt of verkeerd om.

Ik controleer altijd voor het rijden nog even of de lusjes goed zitten.

Deed dat voorheen niet , totdat ik een keer met Rena naar buiten ging en ze zo vervelend deed , ineens tussendoor zo heel raar en stroperig reageren , gewoon niet lekker meewerken.

Toen bleek dat de CRB per ongeluk niet goed zat , was de inwerking verkeerd om en dan is er voor het paard natuurlijk ook geen touw meer aan vast te knopen.

Voelt 'ie de neckreining die zegt : linksaf !
Maar het halster geeft een hele rare reactie die niks met linksaf te maken heeft.

Erg verwarrend voor een paard dus !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:30

& om al die verwarring te voorkomen stap ik dus binnenkort over Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:35

Dat kan ook , of je doet je CRB gewoon goed Haha!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:54

pmarena schreef:
Volgens mij zijn jullie verschillende benamingen op een foute manier door elkaar aan het gebruiken.

Even ter verduidelijking :

Dit is een CRB ofwel Cross-Rope-Bridle :

Afbeelding

Lijkt in eerste instantie op een touwhalster maar is net iets anders geknoopt waardoor je wel de goede rem hebt van het touwhalster , maar OOK een goede discriminerende links- en rechts-sturing. Dit werkt echter alleen goed als het geheel netjes op maat geknoopt en goed om het hoofd van het paard gehangen wordt. De mensen waarbij de CRB niet fijn werkt hebben vrijwel altijd een exemplaar gehad dat niet goed om het hoofd van het paard zat.
Ik zie dat regelmatig langs komen op internet , helaas.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit is een Dr. Cook / Bitless Bridle model met keelriemen die kruisen onder de kaak , in dit geval de uitvoering van Barefoot :

Afbeelding

Leuk ding dat voor veel mensen en paarden goed werkt , maar vanwege het eigen gewicht van de teugel zal er altijd een samentrekkende beweing zijn , en er is niks dat de riempjes weer "open" trekt...daardoor is de release niet echt ideaal.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

En als laatste het "Ruitersportshop-model" met gekruiste riempjes onder de kin , in dit geval het InnovaTack model :

Afbeelding

Heeft eigenlijk hetzelfde probleem als die hierboven.

Verder heb je bij een sidepull dat hij niet betrouwbaar is als je eens goed remmend door moet komen , of als het paard het hoofd omhoog gooit.
Mijn favoriete optomingen zijn dan ook de CRB en de S-hack. Omdat de hack met lange scharen en die met korte scharen overal tegenaan butsen als ze bvb. grazen of even het hoofd langs het been willen halen , en heel irritant tegen de mondhoeken van het paard wiebelt de hele tijd.

ik zou graag willen weten wat het qua inwerking het verschil is tussen de barefoot model (gekruisde keelriemen om het maar even zo te zeggen) en het ruitersportshop model (alleen gekruisd onder de kin).

Tevens: als ik met een touwhalster rijd is het alleen het sturen in de bak niet geheel makkelijk, omdat het niet precies genoeg doorkomt. Hij snapt wel links en rechts, maar bv tussen 2 paaltjes door rijden lukt mij met een touwhalster niet. Buiten komt hij er echter wel heeel goed op terug. Met een bit neemt hij een loopje en kan ik hem dus echt niet stoppen! Met een stalhalster als sidepull gebruikt dus ook niet echt, dan gooit hij zijn gewicht in de strijd. Het touwhalster werkt veel scherper in en daarmee dus die problemen niet. Zou een sidepull voor mij dan wel geschikt zijn of krijg ik dan weer dezelfde problemen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 17:00

Als je af en toe een echt goede rem nodig hebt dan zijn optomingen met de teugels aan de zijkanten bevestigd niet het meest logisch om te gebruiken. Juist als de teugels onderaan zitten heb je een veel betere remmende werking die ook goed blijft werken als het paard het hoofd omhoog doet.

Je "trekt" dan zowel het hoofd omlaag alsdat je een remmende druk geeft op de neusrug , dus dat is dubbel goed.

Een CRB of hackamore zijn om die reden dan ook mijn favorieten.
De gekruiste riempjes gaan wel strak maar meestal moeilijk weer los na het remmen , en dat staat me niet aan.

Bij de kinriempjes gebeurd alles om de neus , bij de kaakriemen gebeurd het meer rond de kaken , het sturen. Is maar net wat je paard fijn vindt.

Ongetwijfeld zullen er hele volksstammen paarden goed mee te remmen zijn maar bij een paard dat nog wel eens door wil drammen zou ik zelf echt alleen een CRB of hack gebruiken.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:12

pmarena: Jij rijd dan zeker met de S-hack van barefoot (boomloosrijden.nl) De rem werkt vrij sterk in denk ik als ik de foto daar bekijk. Maar hoe werkt het sturen precies? Stel je wilt naar rechts, dan doe je je rechterteugel naar buiten? Waar komt er dan precies druk?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:35

Ik rij liefst met de CRB , maar in situaties die wat spannender kunnen worden pak ik voor de zekerheid de S-hack. De druk komt her en der terecht , maar het werkt wel prima.

Gewoon normaal dan werk je met neckreining / stem / zit / been , heeft ze spatjes dan kun je wat druk op de teugels zetten en komt ze goed terug of gaat ze goed opzij ook al sputtert ze wat tegen. Terwijl dat met bvb. een touwhalster (zijwaarts) of een side-pull (remmen) totaal niet werkte.

De S-hack en CRB zijn wat dat betreft even duidelijk alleen kun je qua rem nog wat duidelijker inkomen met de hack in geval van nood. Doet geen pijn maar is wel ZEER duidelijk als ze even een goeie correctie / geheugensteuntje nodig heeft.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:36

Ik rij twee paarden met een CRB. Denk dat die lusjes bij de mijne wat te lang zijn, want af en toe loop ik daar tegenaan, als in probleem Knipoog
Maar verder bevalt die perfect. Jonge paardje al snel ermee gereden en sturen valt me 100% mee. Denk dat veel mensen vergeten om ook met hun lichaam te sturen. Kan beide paarden heel snel heen en weer sturen en Melissa bijna per pas. Maar dan kom ik amper aan teugels.

Vind de release heel fijn, en het is veel minder stug dan het leer.

Blijf het tiopic volgen, wie weet nog handige tips Knipoog