Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sflj schreef:...en 'natural' horsemanship dus al helemaal niet.

) maar ook omdat de weides etc. in Nederland heel anders zijn. Las ook een keer iets over een paard dat voortaan 24/7 naar buiten ging. Het paard stond de hele tijd bij het hek te hinniken enzo maar ze hebben doorgezet en nu is het paard er een stuk van opgeknapt.
Sorry hoor, maar als het paard zelf naar binnen wíl, hoe kan de weide dan fijner zijn. En in de blubber rondstampen dat is toch niet lekker? Mijn paardjes staan 's nachts binnen en zijn altijd blij als ze naar buiten mogen, maar nog blijer als ze weer naar binnen gaan. Maar in de zomer zijn ze met geen mogelijkheid te lokken, zelfs voor biks komen ze niet. En in de winter hoeven ze je maar te zien en ze komen eraan gerent. Lijkt mij dus niet dat die van mij het lekker vinden om lang buiten te staan in de winter, en weet wel zeker dat het geen uitzonderingen zijn. Met een goede droge schuilstal vind ik het een ander verhaal. Maar vooral dat 24/7 buiten hier in Nederland spreekt me heel erg tegen met dat natuurlijke.
Mijn pony had eerst altijd veel scheuren enzo en dat is gestopt. En ze was ook hoefbevangen toen ze voor het eerst natuurlijk bekapt werd maar was daarna een stuk beter!
)
Lusitana schreef:Wat doet een paard het liefste? Heb je wel eens paarden in het wild (of de wei) een hele dag bekeken? Ze brengen de meeste tijd suffend en grazend door. Het grazen wordt vervangen door hooi eten en suffen kunnen ze heel goed op de plek.
Lusitana schreef:Een paard in een box in een stalgebouw heeft ook andere paarden om zich heen!
En het elkaar beknabbelen is juist een functie de de mens heeft overgenomen met borstelen. Een paard kan met zijn mens maatje ook gelukkig zijn.
En het voorbeeld hierboven is natuurlijk een gval van een paard wat iets gewend is, dan opgelegde stalrust heeft. Dat is niet hetzelfde als een paard dat de nacht op stal doorbrengt, een dag deel naar buiten kan een een uur of langer bereden wordt, een mix die redelijk ideaal is voor paarden.
. Mijn paard kan tenminste paard zijn het overgrote gedeelte van de dag. Dat hij de stal niet accepteerd vind ik juist heel natuurlijk gedrag. Lastig voor mij als mens, maar oh zo natuurlijk wat mijn paard betreft.
). Mijn paard is echt de enige niet, hoor, daar geloof ik helemaal niets van. Het vergelijkingsmateriaal zie ik alleen al dagelijks op onze stalling en dan heb ik het nog niet eens over de 31 jaar dat ik met paarden bezig ben. Mijn allervroegste ervaringen zijn geweest met paarden die 24/7 buiten stonden. Zo heb ik het geleerd en ik ben al jarenlang gefascineerd door kuddes en kan urenlang in het land naar ze kijken. Vooral van de echt hechte kuddes kunnen je zo ontzettend veel leren, maar je moet er wel oog voor hebben. Dan heb ik het niet over de kuddes waar continu in gerommeld wordt door de mens. Die zijn niet te vergelijken met de echt hechte kuddes, dat ben ik met je eens. Maar een gedomesticeerd paard kan net zo goed genieten van zijn vrijheid buiten, hoor. 
). Ik ben op zo'n avond dat ik dan weer een tijd in de kudde gezeten heb, diep onder de indruk van hoe die dieren met elkaar grazen, spelen, rondrennen. De rust die ze uitstralen, maar ondertussen gebeurt er zo ontzettend veel. Dan is het echt HUN tijd en ik ben elke keer weer ontroert dat ik daar deel van uit mag maken. Maar ik denk dat veel bokkers zoiets nog nooit ervaren hebben....
Ik ben het helemaal met je eens. JoviBan schreef:Lusitana schreef:Wat doet een paard het liefste? Heb je wel eens paarden in het wild (of de wei) een hele dag bekeken? Ze brengen de meeste tijd suffend en grazend door. Het grazen wordt vervangen door hooi eten en suffen kunnen ze heel goed op de plek.
Ik weet niet naar wat voor kudde jij hebt zitten kijken, maar paarden doen toch echt wel wat meer dan suffen en grazen.
Bovendien is hooi eten niet helemaal te vergelijken met grazen. Grazen is namelijk lopend eten, al voortbewegend voedsel tot zich nemen. Hooi ligt veelal op één plek (tenzij je het over het hele weiland verspreid neerlegt).
Ik snap trouwens niet zo goed waarom je dit topic plaatst en wel op dit subforum. Wie wil je nu overtuigen of bekeren en waarom eigenlijk?
pmarena schreef:In een gezonde situatie heeft een paard binnen niks te zoeken.
Is er geen enkele reden om een paard in een stal op te sluiten voor een deel van de dag.
.
Lusitana schreef:Ten tweede loopt het paard te grazen omdat het moet, niet omdat het daarvoor kiest. Als de berg gras op een plek was, bleef het daar rustig staan. Het loopt omdat het grassen selecteert. Het is dus een beetje omkeren als je zegt dat het graast om te lopen, nee het loopt om voedsel tot zich te kunnen nemen omdat het eenvoudig weg verspreid groeit in de natuur.
Natuurlijk is een paard gemaakt om te bewegen en de beweging moeten we het niet afnemen (24 uur op stal is dan ook geen optie, maar staat ook nergens genoemd)
Lusitana schreef:Verder is het ook nog zo dat als je ze elke dag voor de nacht (of dag, in een heet klimaat) binnen haalt, je ze in elk geval even van heel dicht bij kunt onderzoeken.
Lusitana schreef:Ten tweede loopt het paard te grazen omdat het moet, niet omdat het daarvoor kiest. Als de berg gras op een plek was, bleef het daar rustig staan. Het loopt omdat het grassen selecteert. Het is dus een beetje omkeren als je zegt dat het graast om te lopen, nee het loopt om voedsel tot zich te kunnen nemen omdat het eenvoudig weg verspreid groeit in de natuur.
Verder zeg ik niet dat een kudde ALLEEN suft en graast, maar de meeste tijd. Het spelen en krabbelen zijn korte periodes in een dagdeel. Verhoudingsgewijs neemt het suffen en grazen meer tijd in beslag. En hoe warmer het is, hoe minder ze doen.
Als je mijn observaties niet gelooft, kun je boeken erbij pakken van mensen die over in het wild levende paarden schrijven.
Natuurlijk is een paard gemaakt om te bewegen en de beweging moeten we het niet afnemen (24 uur op stal is dan ook geen optie, maar staat ook nergens genoemd)

)