laurahi schreef:Waratje schreef:
"de dressuurruiters"? En die doen allemaal aan dekens, ijzers, 23/7 stal, ruk- en plukwerk aan teveel ijzerwerk, enzo? En dat geloof je zelf?
Ga toch eens wat verder rondkijken voor je zo grof generaliseert.
Nou, bij mijn buurvrouw die tegen Ankie van Grunsven heeft gereden houdt haar paarden zoals jij dat beschreven hebt.
Dat is dus 1 dressuurruiter. Voor zover ik weet zijn er bij de NHS enkele tienduizenden leden die dressuur in wedstrijdverband wensen te bedrijven, geloof jij serieus dat al die tienduizenden hun paarden op die manier houden? Ga eens in de wereld rondkijken en vergeet niet eerst de oogklepjes af te doen.
Tinkerloos schreef:Hoe vaak zie je nou paarden met ijzers lopen?
Van de 100 paarden die ik tegen kom hebben er 90 ijzers.
Hebben al die paarden dan een afwijking?
Vast niet,ik denk dat als de smid ook maar het woord ijzer noemt dat ze dan meteen ja en amen knikken.
Bij ons op stal staat geloof ik geen enkel paard op ijzers, of hooguit een enkeling en dat is niet omdat de stal bestaat uit allemaal fanatieke naturals, maar gewoon omdat ze weten dat een ijzer voor die paarden en dat werk niet nodig is en de smeden zijn degene die dat zo adviseren, want er komen een aantal verschillende smeden (ja, die ook met ijzers werken als dat nodig is) bij ons op stal. Op mijn vorige stal stond ook het grotere deel op blote voeten, een aantal had voor ijzers en een enkeling had (met goede reden) rondom ijzers. Dus die 9 van de 10 paarden met ijzers kom ik niet tegen.
Tinkerloos schreef:Zelfde met dekens.
Als je paard het koud heeft dan moet ie een deken op,tuurlijk.
Maar hoeveel paarden staan er met dekens omdat ze geschoren zijn?
Een paard KAN best zonder deken,maar dan moet je hem niet scheren.
Mocht je paard het dan toch nog koud hebben zou ik hem ook een deken opdoen.
Scheren kan heel zinvol zijn en scheren hoeft ook niet volledig. Er zit een heel skala aan mogelijkheden tussen niet scheren en volledig scheren. Een deel van dat skala kan ook gewoon zonder deken buiten lopen.
Maar wat mij vooral opvalt is dat veel Naturals lijken te denken dat dekens alleen bedoeld zijn om te voorkomen dat je paard "het koud heeft", maar zo simpel ligt het niet. Er zijn paarden die ziek worden als ze geen deken opkrijgen (zelfs een Tinker kan dit overkomen), er zijn redelijk wat paarden die last krijgen van hun rugspieren als ze geen deken opkrijgen, er zijn paarden die veel te veel wintervacht aanmaken als ze geen deken opkrijgen en zo zijn er nog wel een aantal redenen voor een deken.
En een ouder paard is vaak zeer gebaat bij een deken in verband met stijfheid. Oudere paarden bewegen minder dan het jongspul dat wel speelt en kunnen dan stiekem behoorlijk verkleumd raken.