Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laurahi

Re: Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 18:22

Waratje schreef:
Nadya schreef:
Ja, maar Fransje, het is wel zo dat dat bepaalde 'hokje' (zo noem ik het maar even voor het gemak Haha! ) meestal niet echt open staat voor de info op PN. Clown Knipoog

"de dressuurruiters"? En die doen allemaal aan dekens, ijzers, 23/7 stal, ruk- en plukwerk aan teveel ijzerwerk, enzo? En dat geloof je zelf?
Ga toch eens wat verder rondkijken voor je zo grof generaliseert.

Nou, bij mijn buurvrouw die tegen Ankie van Grunsven heeft gereden houdt haar paarden zoals jij dat beschreven hebt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:26

Vrijwel ons hele dorp en omgeving (plus diverse andere dorpen) waar ik in woon, houden de paarden hier zoals Waratje omschreven heeft. Het enige wat nog kan verschillen is het ruk- en plukwerk, maar de rest is precies zoals omschreven, hoor. Knipoog

Moeten ze verder zelf weten, maar laten we eerlijk zijn; dat zijn nou eenmaal MEESTAL niet de mensen die geinteresseerd zijn in het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden, enzovoort. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:27

Wat is er confronterend aan die site?

Dat je merkt dat een paard een deken prettig vind omdat hij anders met dit zeikweer met zijn rug samentrekt onder het poetsen?

Confronterend dat je paarden die je na het rijden buiten gooit wel degelijk kou op de spieren hebt zien pakken, ondanks goed uitstappen? Omdat ze in de natuur niet nat worden onder een zadel dat de werking van de vact te niet doet?

Contronterend dat je merkt dat je paard op kunstof ijzers fijner loopt?

Confonterend dat je al veel paarden op de trailer hebt gekregen door het lokken met brokjes?

Confronterend dat een paard met een open schuilstal er in gaat staan of liggen?

Ik zie er niks confronterends aan
Misschien dat je een ander woord bedoeld?

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:28

ik vind het een leuke en handige site!
met ook wel veel info die best wel handig is Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:35

Prima, als je open staat voor je paard als individu. Ja
Doe ik zelf ook trouwens, ook al leeft die van mij toch wel een beetje als een halfwild paard in principe. Haha!

Ik denk dat TL eerder bedoelt dat het voor sommigen confronterend zou kunnen zijn (al kan ik niet inschatten wat die mensen raakt, hoor Haha! ) om te lezen dat de MEESTE paarden niet gelukkig zijn om 23/7 of langer, op stal te staan, dat paarden vaak helemaal geen dekens nodig hebben (kom bv. eens op mijn stalling rond kijken, zou ik zeggen Haha! ) als wij mensen niets aan de vacht doen en dan heb ik het nog niet eens over mensen die hun paarden alleen maar op ijzers zetten, omdat het 'zo mooi' is (heb laatst de hoefsmid van mijn stalling eens uitgebreid gesproken over dit soort zaken uit nieuwsgierigheid. Mijn Sam wordt natuurlijk bekapt, overigens bij iemand van Natural Balance tegenwoordig. Jaja, die van de kunststof ijzertjes ook Knipoog ).

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:41

Ik bedoelde confronterend.
Veel paarden staan onder een deken omdat dat zo hoort.
Veel paarden staan op stal,omdat dat zo hoort.
Veel paarden hebben ijzers omdat dat zo hoort.
Hoe vaak zie je nou paarden met ijzers lopen?
Van de 100 paarden die ik tegen kom hebben er 90 ijzers.
Hebben al die paarden dan een afwijking?
Vast niet,ik denk dat als de smid ook maar het woord ijzer noemt dat ze dan meteen ja en amen knikken.
Zelfde met dekens.
Als je paard het koud heeft dan moet ie een deken op,tuurlijk.
Maar hoeveel paarden staan er met dekens omdat ze geschoren zijn?
Een paard KAN best zonder deken,maar dan moet je hem niet scheren.
Mocht je paard het dan toch nog koud hebben zou ik hem ook een deken opdoen.
Jammer genoeg denken mensen erg snel dat hun paard het koud heeft als ze stil in de wei staan,hoofd wat naar beneden.
Dan roepen ze al snel: o,mijn paard heeft het koud.
Ik bedoel te zeggen,dat stallen dekens ijzers enz. meestal niet nodig zijn,(oke,soms misschien wel,maar meestal toch echt niet)
en dat mensen hun paard al snel 'vermenselijken' ipv. ze als paard te zien.
Ik bedoel dus niet ALLE mensen,maar veel mensen lopen gewoon met de meute mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:44

Die zijn er zeker bij Ja

Toch leg ik meestal geen deken op voor de kou, wel voor minder haar te krijgen omdat ik dat handiger vind met rijden.
En ik merk toch dat daarvoor de meeste dat doen.

Want een deken is voor de rest niks handig.
Zo stond Zanda deze winter te niksen...nou die maakt maar lekker vacht aan.
Veel makkelijker hoor, lekt niet door, trekken ze niet kapot, past altijd Lachen
En ff lekker hollands, kost niks Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:48

Nadya schreef:
Ik denk dat TL eerder bedoelt dat het voor sommigen confronterend zou kunnen zijn (al kan ik niet inschatten wat die mensen raakt, hoor Haha! ) om te lezen dat de MEESTE paarden niet gelukkig zijn om 23/7 of langer, op stal te staan, dat paarden vaak helemaal geen dekens nodig hebben (kom bv. eens op mijn stalling rond kijken, zou ik zeggen Haha! ) als wij mensen niets aan de vacht doen en dan heb ik het nog niet eens over mensen die hun paarden alleen maar op ijzers zetten, omdat het 'zo mooi' is (heb laatst de hoefsmid van mijn stalling eens uitgebreid gesproken over dit soort zaken uit nieuwsgierigheid. Mijn Sam wordt natuurlijk bekapt, overigens bij iemand van Natural Balance tegenwoordig. Jaja, die van de kunststof ijzertjes ook Knipoog ).

Weet je wat confronterend is? Als je weet wat daar staat, waar het vandaan komt en weet waar het op gebaseerd is. De reacties die je dan ziet verschijnen doen mij ernstig denken aan de reacties op een bepaald figuur uit de jaren '30 van de vorige eeuw. Ik weet ook wel dat dat nooit de bedoeling, niet eens de intentie is geweest van de beheerder van de site, maar ondertussen gebeurt het hier wel.........
Laatst bijgewerkt door ikke op 20-03-08 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:50

Je bedoeld toch niet Adolf Hitler hoop ik?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:53

Ikke, waar heb je het over?????

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:54

Sinds die site eens aan de gang is gegaan met kaarten die ze op wouden sturen en een vreselijk irritante opdringerige quiz ben ik er klaar mee. Toen schoten ze door en bleven in mijn ogen niet objectief meer.

Ik heb er best wat aangehad maar kom er nu niet meer.

Hun mening van paard kan alleen op hooi gaat bij mijn fjord al niet eens op.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:55

Ik vind het wel een beetje fanaten-site. Laat weinig ruimte voor andersdenkenden (hoewel er best goeie dingen op staan).

Maar ik herinner me bijv. het verhaal van natuurlijk bekappen en iemand die daar in haar site helemaal van terug is gekomen en die wordt letterlijk afgemaakt op paardnatuurlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:58

Maar jongens, haal dan de dingen er af die handig zijn om te weten en laat de rest dan gewoon zitten. Doe ik ook, hoor. Mijn paard krijgt wel een regendeken op bij extreem nat weer en eet ook brokken. En wat mensen achter een website of van bokt of uit het dagelijks leven daarvan vinden, moeten zij lekker weten. Ik vind het belangrijker dat mijn paard happy is en lekker goed in z'n velletje zit.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:00

precies!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:01

Nadya schreef:
Maar jongens, haal dan de dingen er af die handig zijn om te weten en laat de rest dan gewoon zitten. Doe ik ook, hoor. Mijn paard krijgt wel een regendeken op bij extreem nat weer en eet ook brokken. En wat mensen achter een website of van bokt of uit het dagelijks leven daarvan vinden, moeten zij lekker weten. Ik vind het belangrijker dat mijn paard happy is en lekker goed in z'n velletje zit.

Dus ik mag er gerust een ijzertje onder timmeren, als dat op een zeker moment van belang is? Gewoon een enkel gebroken trensje gebruiken, als blijkt dat ie dat het fijnst vindt? Goh, jij leert snel bij......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:04

Ikke, dat moet jij weten. Jouw paard.
Hoezo leer ik snel bij trouwens??? Ik doe het anders met mijn eigen paard en die is daar gelukkig mee. Ik heb niet het idee dat hij het erg slecht heeft, hoor. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:04

nee dat mag dan weer niet.... waarom niet?? Geen idee, omdat jij je dat interpreteerd dat je paard dat fijn vind...dat zal het zijn ja Ja
Of je hebt een waardeloze smid..of het is...

Juist ja.... 1 richting denken...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:06

Goh, altijd grappig dat anderen voor mij weten te antwoorden. Haha!
Tjongejonge, ga je ergens anders lekker druk maken, zou ik zeggen. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:07

Ik antwoord helemaal niet voor jou...
Anders had ik er dat wel neer gezet... dus niet meteen die tenen uitsteken en alles naar je toe trekken Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:09

Nou, die ikke reageerde op mijn post, he. Knipoog
Maar goed, die zal wel op zoek zijn naar een rel ofzo. Ik weet het niet. Beter gezegd, ik wil het niet eens weten. Haha!
Lekkerrrrrr belangrijk. Haha!

Het is me wel duidelijk dat ikke zich waarschijnlijk een beetje aangesproken voelt door PN. Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:09

laurahi schreef:
Waratje schreef:

"de dressuurruiters"? En die doen allemaal aan dekens, ijzers, 23/7 stal, ruk- en plukwerk aan teveel ijzerwerk, enzo? En dat geloof je zelf?
Ga toch eens wat verder rondkijken voor je zo grof generaliseert.

Nou, bij mijn buurvrouw die tegen Ankie van Grunsven heeft gereden houdt haar paarden zoals jij dat beschreven hebt.

Dat is dus 1 dressuurruiter. Voor zover ik weet zijn er bij de NHS enkele tienduizenden leden die dressuur in wedstrijdverband wensen te bedrijven, geloof jij serieus dat al die tienduizenden hun paarden op die manier houden? Ga eens in de wereld rondkijken en vergeet niet eerst de oogklepjes af te doen.

Tinkerloos schreef:
Hoe vaak zie je nou paarden met ijzers lopen?
Van de 100 paarden die ik tegen kom hebben er 90 ijzers.
Hebben al die paarden dan een afwijking?
Vast niet,ik denk dat als de smid ook maar het woord ijzer noemt dat ze dan meteen ja en amen knikken.

Bij ons op stal staat geloof ik geen enkel paard op ijzers, of hooguit een enkeling en dat is niet omdat de stal bestaat uit allemaal fanatieke naturals, maar gewoon omdat ze weten dat een ijzer voor die paarden en dat werk niet nodig is en de smeden zijn degene die dat zo adviseren, want er komen een aantal verschillende smeden (ja, die ook met ijzers werken als dat nodig is) bij ons op stal. Op mijn vorige stal stond ook het grotere deel op blote voeten, een aantal had voor ijzers en een enkeling had (met goede reden) rondom ijzers. Dus die 9 van de 10 paarden met ijzers kom ik niet tegen.

Tinkerloos schreef:
Zelfde met dekens.
Als je paard het koud heeft dan moet ie een deken op,tuurlijk.
Maar hoeveel paarden staan er met dekens omdat ze geschoren zijn?
Een paard KAN best zonder deken,maar dan moet je hem niet scheren.
Mocht je paard het dan toch nog koud hebben zou ik hem ook een deken opdoen.

Scheren kan heel zinvol zijn en scheren hoeft ook niet volledig. Er zit een heel skala aan mogelijkheden tussen niet scheren en volledig scheren. Een deel van dat skala kan ook gewoon zonder deken buiten lopen.
Maar wat mij vooral opvalt is dat veel Naturals lijken te denken dat dekens alleen bedoeld zijn om te voorkomen dat je paard "het koud heeft", maar zo simpel ligt het niet. Er zijn paarden die ziek worden als ze geen deken opkrijgen (zelfs een Tinker kan dit overkomen), er zijn redelijk wat paarden die last krijgen van hun rugspieren als ze geen deken opkrijgen, er zijn paarden die veel te veel wintervacht aanmaken als ze geen deken opkrijgen en zo zijn er nog wel een aantal redenen voor een deken.
En een ouder paard is vaak zeer gebaat bij een deken in verband met stijfheid. Oudere paarden bewegen minder dan het jongspul dat wel speelt en kunnen dan stiekem behoorlijk verkleumd raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:12

Nadya schreef:
Nou, die ikke reageerde op mijn post, he. Knipoog
Maar goed, die zal wel op zoek zijn naar een rel ofzo. Ik weet het niet. Beter gezegd, ik wil het niet eens weten. Haha!
Lekkerrrrrr belangrijk. Haha!

Het is me wel duidelijk dat ikke zich waarschijnlijk een beetje aangesproken voelt door PN. Clown

En ik reageerde op ikke... anders had ik jou wel gequote, of minstens je naam genoemd Lachen

Wat ik schreef is wat ik gewoon vaak ervaar aan antwoorden Lachen
Want een niet natural kan niet goed naar zijn paard kijken...doen het alleen maar voor de sport Ja

Verward

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:15

Leuk he, communiceren via internet.
Maar goed, ikke klinkt/klonk ietwat boos op mij. Of heb ik het mis, ikke?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:17

ikke schreef:
[Weet je wat confronterend is? Als je weet wat daar staat, waar het vandaan komt en weet waar het op gebaseerd is. De reacties die je dan ziet verschijnen doen mij ernstig denken aan de reacties op een bepaald figuur uit de jaren '30 van de vorige eeuw. Ik weet ook wel dat dat nooit de bedoeling, niet eens de intentie is geweest van de beheerder van de site, maar ondertussen gebeurt het hier wel.........
Ik wil nog steeds graag weten wie Ikke hier nu bedoelde..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:19

Heb ook geen idee, TL. Verward