Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
pmarena schreef:Is toch juist prima dat mensen een oplossing uit een andere hoek aandragen ? Wie weet had je er zelf nog niet aan gedacht , en probeer je het en blijkt het DE oplossing te zijn. Je hoeft een TS niet altijd naar de mond te praten.
Soms is de vraag : welk bit moet ik hebben om dit-en-dat probleem op te lossen , en is het juiste antwoord om dat probleem ECHT op te lossen , helemaal niet in een ander bit te vinden.
Maar in fatsoenlijk rijden of het paard zonder bit rijden omdat er te weinig ruimte is in het bekkie of een zere kies o.i.d.
Dus juist goed dat mensen niet alleen maar met soorten bitten gaan lopen antwoorden maar het ook uit een andere hoek bekijken.
Ik denk ook dat juist veel "naturals" dat doen omdat zij een andere weg gevonden hebben die ze achteraf gezien liever nog veel eerder ingeslagen hadden , maar nog niet van het bestaan wisten. Iemand anders kan hetzelfde gevoel hebben over een aantal jaren , dus probeer je die vast een andere weg te laten zien om die persoon en het bijbehorende paard op weg te helpen.
Overigens vind ik het wel een beetje typisch dat wordt gezegd dat je de keus van een "normal" als een bewuste keus moet zien.
Want 9 van de 10 keer is dat gewoon niet zo.
"Normal" zo is vrijwel iedereen begonnen is ons paardenwereldje.
Omdat dat de standaard is. De meeste "normals" weten gewoon niet beter , lopen achter de kudde aan , denken dat datgene dat ze om zich heen zien DE manier is , want zo wordt het al jaren gedaan , topsport , enz. Dat is dus geen bewuste keuze maar goedgelovig met de massa meelopen.
Sla je de "natural" weg in als "normal" zijnde , DAN is dat een bewuste keuze. Of als je als "normal" serieus proeft aan een wat "natuurlijker" manier van paarden houden of bvb. bitloos rijden , het een tijdje op die manier doet en uiteindelijk de conclusie trekt dat je de Anky way of life beter vindt , dan heb je ook een bewuste keuze gemaakt.
Maar gewoon meelopen met de meute omdat "het zo hoort" dat is geen ECHT bewuste keuze.
Net als bij RK : dat vind ik bewust dat je bvb. kiest voor een bit en een dagdeel op stal. Je hebt het serieus geprobeerd en bent tot je eigen conclusie gekomen.

CleovG schreef:Ik word een beetje moe van al die topics waar de nutarals de normals weer de grond in trappen. Sommige naturals lijken wel hervormers! Opent iemand een HAW topic waar het paard niet zo goed op het bit reageert, wordt er meteen door een natural gereageerd welk bitloos hoofdstel het beste is! Is er een topic over een internationaal concours waar de paarden uit de tent gehaald moeten worden ivm enorme storm, wordt er meteen gesteld dat het weiland toch wel het veiligst zou zijn.
Hoe zouden de naturals het vinden als wij, normals, zouden zeggen dat paarden met storm maar beter in stal kunnen staan. Hoe zouden naturals het vinden als we hun subforum volposten met ongelukkige paarden die zonder bit gereden worden? Hoe zouden naturals het vinden als we hun subforum volposten met foto's van mislukte hoeven door het natuurlijk bekappen?
pmarena schreef:"Naturals" hebben een aantal jaren geleden op precies dezelfde plek gestaan als "normals" , andersom 9 van de 10 keer niet. Daar ligt het verschil wat mij betreft
Iemand die voor natural kiest is doorontwikkeld vanaf dat punt , waarop een "normal" nog steeds zit.
Ik ben ook geen extreme vorm van een "natural" , iemand die dat wel is is imo. gewoonweg verder doorontwikkeld dan ik. Het is ook iets dat ik helemaal niet nastreef , maar ik zie wel dat die mensen zich er dieper in verdiept hebben dan ik.
Zoals ik me er weer dieper in verdiept heb dan de gemiddelde "normal" , die over een tijdje ineens ontdekt dat het ook anders kan.
Gelukkig zijn er wel steeds minder extreme "normals" als in paard 23 uur per dag op stal met veel biks en weinig hooi , zagend met de slof etc. etc. en komt er steeds meer bewustwording dat het ook anders kan. "Naturals" lopen gewoon wat voor op die ontwikkelingen.
De "normals" die er nog niet klaar voor zijn of die de belangen van de sportprestaties hoger hebben zitten dan de belangen van het paard , vinden het allemaal maar onzinnig gezwets.
Maar de grap is dat veel mensen die nu richting "natural" gaan , dat vroeger zelf ook net zo hard riepen , maar nu verder ontwikkeld zijn vanaf dat punt. En er zijn er maar verdraaid weinig die daarna weer terugkeren omdat het "normal" gebeuren bij nader inzien toch beter was.
Dus er is een grote verschuiving van normal naar natural , maar niet of nauwelijks andersom.... daar mag je ook best een conclusie uit trekken denk ik dan.
Wat je vandaag voelt als "bekeren" kun je over een paar jaar zien als de beste tip die je ooit hebt gehad. Zo is het voor veel "naturals" wel geweest i.i.g. , dat is nu juist de grap
[/quote]

Citaat:Net als bij RK : dat vind ik bewust dat je bvb. kiest voor een bit en een dagdeel op stal. Je hebt het serieus geprobeerd en bent tot je eigen conclusie gekomen.
pmarena schreef:Iemand die voor natural kiest is doorontwikkeld vanaf dat punt , waarop een "normal" nog steeds zit.
runningkawa schreef:Ik denk dat echt niet alle normals achter de meute aan lopen..maar kijken gewoon wat anders tegen een bit en dekens enz aan.
Maar ja... dan loop je nogal vlug achter de meute aan.
Als ik zeg dat naturals achter een goeroe hype aan hollen vindt men mijn uitdrukking ook niet leukCitaat:Net als bij RK : dat vind ik bewust dat je bvb. kiest voor een bit en een dagdeel op stal. Je hebt het serieus geprobeerd en bent tot je eigen conclusie gekomen.
En toch wordt dat vaak niet geaccepteerd.
Vooral in de zomer niet, je hebt zoveel gras en dan zet je ze op stal?
En gewoon niet willen geloven dat de paarden hier zelfs vrijwillig in een hete schuilstal gaan staan zonder water...12 uur op een dag. Want dat doet een paard niet hoor.
Dan roep ik ze toch liever naar binnen naar de echte binnenstal, die koeler is, water heeft en hooi.
pmarena schreef:Kun je om lachen , maar zo IS het gewoon.
Noem jij maar eens 1 van je "naturals" op hier op Bokt die niet is begonnen als "normal" ?
Het is geen waarde-oordeel of "natural" beter is , maar gewoon een feit.
Kun je er een paar respectloze smileys tegenaan gooien maar dat is wel heel kortzichtig en hatelijk.
ThisIsMe schreef:reactie komt misschien wel omdat 'doorontwikkeld' al klinkt of het per definitie een verbetering is? Dat is nou net het discussiepunt lijkt me waar niet iedereen het over eens is......
Ik persoonlijk heb wat moeite met de pretenties van de 'naturals' (al heb ik er sowieso een hekel aan om mensen in hokjes te stoppen) dat hun manier de beste is omdat zij uitgaan van het welzijn van het paard. Ja duh, omdat ik met bit rijd én oh help met sporen en mijn paarden 's nachts én een deel van de dag op stal heb staan heb ik niet het beste met hen voor? Kom nou toch, we zijn toch allemaal liefhebbers, anders zaten we niet op dit forum.