Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:42

Werkt ook andersom hoor.
Als er een natural een topic opent over natuurlijk bekappen komen er allemaal mensen reageren die paarden op ijzers hebben,en komen dan (ik noem het rellen) zeggen dat ijzers soms noodzakelijk zijn.
(wordt niet gevraagd,maar het wordt wel even gezegd)
Ik denk dan ook van: bemoei je met jezelf joh,dat hoeven we helemaal niet te horen..

Dus beide kanten werken mee aan dit 'probleem'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:44

In die topics kom ik eigenlijk nooit, dus dat is me nooit opgevallen.
Maar dat hoort idd ook niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:32

Is toch juist prima dat mensen een oplossing uit een andere hoek aandragen ? Wie weet had je er zelf nog niet aan gedacht , en probeer je het en blijkt het DE oplossing te zijn. Je hoeft een TS niet altijd naar de mond te praten.

Soms is de vraag : welk bit moet ik hebben om dit-en-dat probleem op te lossen , en is het juiste antwoord om dat probleem ECHT op te lossen , helemaal niet in een ander bit te vinden.

Maar in fatsoenlijk rijden of het paard zonder bit rijden omdat er te weinig ruimte is in het bekkie of een zere kies o.i.d.

Dus juist goed dat mensen niet alleen maar met soorten bitten gaan lopen antwoorden maar het ook uit een andere hoek bekijken.

Ik denk ook dat juist veel "naturals" dat doen omdat zij een andere weg gevonden hebben die ze achteraf gezien liever nog veel eerder ingeslagen hadden , maar nog niet van het bestaan wisten. Iemand anders kan hetzelfde gevoel hebben over een aantal jaren , dus probeer je die vast een andere weg te laten zien om die persoon en het bijbehorende paard op weg te helpen.

Overigens vind ik het wel een beetje typisch dat wordt gezegd dat je de keus van een "normal" als een bewuste keus moet zien.

Want 9 van de 10 keer is dat gewoon niet zo.

"Normal" zo is vrijwel iedereen begonnen is ons paardenwereldje.
Omdat dat de standaard is. De meeste "normals" weten gewoon niet beter , lopen achter de kudde aan , denken dat datgene dat ze om zich heen zien DE manier is , want zo wordt het al jaren gedaan , topsport , enz. Dat is dus geen bewuste keuze maar goedgelovig met de massa meelopen.

Sla je de "natural" weg in als "normal" zijnde , DAN is dat een bewuste keuze. Of als je als "normal" serieus proeft aan een wat "natuurlijker" manier van paarden houden of bvb. bitloos rijden , het een tijdje op die manier doet en uiteindelijk de conclusie trekt dat je de Anky way of life beter vindt , dan heb je ook een bewuste keuze gemaakt.

Maar gewoon meelopen met de meute omdat "het zo hoort" dat is geen ECHT bewuste keuze.

Net als bij RK : dat vind ik bewust dat je bvb. kiest voor een bit en een dagdeel op stal. Je hebt het serieus geprobeerd en bent tot je eigen conclusie gekomen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:07

pmarena schreef:
Is toch juist prima dat mensen een oplossing uit een andere hoek aandragen ? Wie weet had je er zelf nog niet aan gedacht , en probeer je het en blijkt het DE oplossing te zijn. Je hoeft een TS niet altijd naar de mond te praten.

Soms is de vraag : welk bit moet ik hebben om dit-en-dat probleem op te lossen , en is het juiste antwoord om dat probleem ECHT op te lossen , helemaal niet in een ander bit te vinden.

Maar in fatsoenlijk rijden of het paard zonder bit rijden omdat er te weinig ruimte is in het bekkie of een zere kies o.i.d.

Dus juist goed dat mensen niet alleen maar met soorten bitten gaan lopen antwoorden maar het ook uit een andere hoek bekijken.

Ik denk ook dat juist veel "naturals" dat doen omdat zij een andere weg gevonden hebben die ze achteraf gezien liever nog veel eerder ingeslagen hadden , maar nog niet van het bestaan wisten. Iemand anders kan hetzelfde gevoel hebben over een aantal jaren , dus probeer je die vast een andere weg te laten zien om die persoon en het bijbehorende paard op weg te helpen.

Overigens vind ik het wel een beetje typisch dat wordt gezegd dat je de keus van een "normal" als een bewuste keus moet zien.

Want 9 van de 10 keer is dat gewoon niet zo.

"Normal" zo is vrijwel iedereen begonnen is ons paardenwereldje.
Omdat dat de standaard is. De meeste "normals" weten gewoon niet beter , lopen achter de kudde aan , denken dat datgene dat ze om zich heen zien DE manier is , want zo wordt het al jaren gedaan , topsport , enz. Dat is dus geen bewuste keuze maar goedgelovig met de massa meelopen.

Sla je de "natural" weg in als "normal" zijnde , DAN is dat een bewuste keuze. Of als je als "normal" serieus proeft aan een wat "natuurlijker" manier van paarden houden of bvb. bitloos rijden , het een tijdje op die manier doet en uiteindelijk de conclusie trekt dat je de Anky way of life beter vindt , dan heb je ook een bewuste keuze gemaakt.

Maar gewoon meelopen met de meute omdat "het zo hoort" dat is geen ECHT bewuste keuze.

Net als bij RK : dat vind ik bewust dat je bvb. kiest voor een bit en een dagdeel op stal. Je hebt het serieus geprobeerd en bent tot je eigen conclusie gekomen.

dus je wat je nu wilt zeggen is dat wij de 'normale' achter de meute aan lopen,
en dat wij het eerst op jullie manier moeten probeeren en dan pas een keuze te maken?
zeg maar een beetje zwart wit gezien hoor.
ik heb volgens mij bewust gekozen om met de meute mee te lopen omdat mij dat goed bevalt.en ik sta echt open voor dingen,maar het is verveelden dat naturals het er zo dik op moeten leggen om je naar de overkant te krijgen,en de gewone manier zoals de meute dat doet enorm afgekeurt word,zoals ik al vaker heb gezegt jij doet jou ding ik de mijne,en probeer niet telkens mensen te bekeren.niet gemeen bedoelt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:20

"Naturals" hebben een aantal jaren geleden op precies dezelfde plek gestaan als "normals" , andersom 9 van de 10 keer niet. Daar ligt het verschil wat mij betreft Lachen

Iemand die voor natural kiest is doorontwikkeld vanaf dat punt , waarop een "normal" nog steeds zit.

Ik ben ook geen extreme vorm van een "natural" , iemand die dat wel is is imo. gewoonweg verder doorontwikkeld dan ik. Het is ook iets dat ik helemaal niet nastreef , maar ik zie wel dat die mensen zich er dieper in verdiept hebben dan ik.

Zoals ik me er weer dieper in verdiept heb dan de gemiddelde "normal" , die over een tijdje ineens ontdekt dat het ook anders kan.

Gelukkig zijn er wel steeds minder extreme "normals" als in paard 23 uur per dag op stal met veel biks en weinig hooi , zagend met de slof etc. etc. en komt er steeds meer bewustwording dat het ook anders kan. "Naturals" lopen gewoon wat voor op die ontwikkelingen.

De "normals" die er nog niet klaar voor zijn of die de belangen van de sportprestaties hoger hebben zitten dan de belangen van het paard , vinden het allemaal maar onzinnig gezwets.

Maar de grap is dat veel mensen die nu richting "natural" gaan , dat vroeger zelf ook net zo hard riepen , maar nu verder ontwikkeld zijn vanaf dat punt. En er zijn er maar verdraaid weinig die daarna weer terugkeren omdat het "normal" gebeuren bij nader inzien toch beter was.

Dus er is een grote verschuiving van normal naar natural , maar niet of nauwelijks andersom.... daar mag je ook best een conclusie uit trekken denk ik dan.

Wat je vandaag voelt als "bekeren" kun je over een paar jaar zien als de beste tip die je ooit hebt gehad. Zo is het voor veel "naturals" wel geweest i.i.g. , dat is nu juist de grap Ja

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:29

CleovG schreef:
Ik word een beetje moe van al die topics waar de nutarals de normals weer de grond in trappen. Sommige naturals lijken wel hervormers! Opent iemand een HAW topic waar het paard niet zo goed op het bit reageert, wordt er meteen door een natural gereageerd welk bitloos hoofdstel het beste is! Is er een topic over een internationaal concours waar de paarden uit de tent gehaald moeten worden ivm enorme storm, wordt er meteen gesteld dat het weiland toch wel het veiligst zou zijn.

Hoe zouden de naturals het vinden als wij, normals, zouden zeggen dat paarden met storm maar beter in stal kunnen staan. Hoe zouden naturals het vinden als we hun subforum volposten met ongelukkige paarden die zonder bit gereden worden? Hoe zouden naturals het vinden als we hun subforum volposten met foto's van mislukte hoeven door het natuurlijk bekappen?

ik vind dat je groot gelijk hebt.viel mij ook op,ben blij dat iemand dit eens durft te zeggen!kan zijn dat er al heeel veel topics zijn geweest,maar toen was ik er nog niet bij Tong uitsteken

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:30

pmarena schreef:
"Naturals" hebben een aantal jaren geleden op precies dezelfde plek gestaan als "normals" , andersom 9 van de 10 keer niet. Daar ligt het verschil wat mij betreft Lachen

Iemand die voor natural kiest is doorontwikkeld vanaf dat punt , waarop een "normal" nog steeds zit.

Ik ben ook geen extreme vorm van een "natural" , iemand die dat wel is is imo. gewoonweg verder doorontwikkeld dan ik. Het is ook iets dat ik helemaal niet nastreef , maar ik zie wel dat die mensen zich er dieper in verdiept hebben dan ik.

Zoals ik me er weer dieper in verdiept heb dan de gemiddelde "normal" , die over een tijdje ineens ontdekt dat het ook anders kan.

Gelukkig zijn er wel steeds minder extreme "normals" als in paard 23 uur per dag op stal met veel biks en weinig hooi , zagend met de slof etc. etc. en komt er steeds meer bewustwording dat het ook anders kan. "Naturals" lopen gewoon wat voor op die ontwikkelingen.

De "normals" die er nog niet klaar voor zijn of die de belangen van de sportprestaties hoger hebben zitten dan de belangen van het paard , vinden het allemaal maar onzinnig gezwets.

Maar de grap is dat veel mensen die nu richting "natural" gaan , dat vroeger zelf ook net zo hard riepen , maar nu verder ontwikkeld zijn vanaf dat punt. En er zijn er maar verdraaid weinig die daarna weer terugkeren omdat het "normal" gebeuren bij nader inzien toch beter was.

Dus er is een grote verschuiving van normal naar natural , maar niet of nauwelijks andersom.... daar mag je ook best een conclusie uit trekken denk ik dan.

Wat je vandaag voelt als "bekeren" kun je over een paar jaar zien als de beste tip die je ooit hebt gehad. Zo is het voor veel "naturals" wel geweest i.i.g. , dat is nu juist de grap Ja

dat bedoel ik dus lijkt wel een sekte eng gewoon zoals je praat vooral de laatste zin

Wat je vandaag voelt als "bekeren" kun je over een paar jaar zien als de beste tip die je ooit hebt gehad. Zo is het voor veel "naturals" wel geweest i.i.g. , dat is nu juist de grap Ja[/quote]

ik vind dit geen grap,maar een beetje een zieke gedachte sorry dat ik het zo zeg.
ik heb niks tegen natural rijden en omgang met paarden onhou dat goed!
waar ik me aan stoor is dat je doet alsof jullie manier de enige goede is en dat wij er nog achter moeten komen dat onze manier echt echt fout is,en daarom worden jullie in een hokje gestopt omdat je onze manier afkeurt en je eigen ophemelt,en dat is gewoon heel iritand,en daar gaat dit topic ook over.het gaat er niet om of jou of mijn manier beter is het gaat er om hoe je er mee omgaat naar andere paardemensen toe

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:51

Is goed hoor , ik geef je alleen maar een beetje uitleg dat het allemaal goed bedoelt is , zal mij verder aan m'n bips oxideren wat je ermee doet , dat bepaald iedereen voor zich en er zijn verschillende manieren die heel acceptabel zijn voor een paard en waar die zich prima in kan vinden.

Vind het trouwens niet zo charmant dat je me nu in het hokje extreme natural lijkt te parkeren want ik voel me nu dus ook niet in m'n waarde gelaten , met je "jullie" en "wij" Tong uitsteken

Je reactie op m'n laatste zin is dan ook alsof je zelf bij een sekte zit , komop zeg , ik zeg daar niks raars , gewoon een feitje waar je buitensporig veel aanstoot aan neemt terwijl er helemaal geen grootse bedoeling aan vastgeknoopt zat.

Relax , haal een keertje adem , zucht eens diep Lachen

Hoe je ermee omgaat naar andere mensen toe : als je een betere manier hebt ontdekt dan hoe je vroeger de dingen deed , dan wil je die tip graag delen. Of dat nu is dat er ergens een geweldige aanbieding van een winkel is , of een gaaf nieuwerwets apparaatje , een spannend nieuwtje of een andere manier van met je paard omgaan : je wilt andere mensen graag ook die tip geven. En zo moet je het zien : een tip. Je kunt mensen toch niet "dwingen" , ze moeten zelf op zoek gaan naar een verandering als ze die willen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:07

cleovg helemaal mee eens over die opmerking van aberesk. over dat dat een van de naturals was waar je je aan kon irriteren dat ervaar ik ook.

alleen dat is goed en de rest is helemaal fout KAN niet, en dan kan je kletsen maar het is bijvoorbaat al fout als iemand een ander bit wil proberen i.p.v. meteen bitloos dan krijg je de reactie " waarom je paard met een bit pesten terwijl het ook zonder kan.."
het zijn naar mijn mening ook (veel) vaker dat de naturals die moeilijk doen richting de normals dan de normals richting natural.

ik vind ik het vervelend (en dat is MIJN mening), je kan dan echt banketstaaf als brugman maar je bent sowiezo verkeerd bezig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:31

Goede discussie: maar dan wel dit: "naturals" en "NORMALS?" Nou ja, zeg. Dit spreekt voor zichzelf, als je zelf niet in de gaten hebt, wat hier eigenlijk gezegd wordt, heeft het ook geen zin hier welke discussie ook over aan te gaan.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:41

Ik vraag me af waarom er zo'n scheiding wordt gemaakt?
Ik deed als dingen waar naturals nu zo prat op gaan toen het nog niet eens een naam had.
De kaptoom die ik verkoop aan naturals die hem dan op zo'n site gezien hebben, wordt gewoon gebruikt door klassieke ruiters die het op een klassieke site zien....

Een heleboel loopt gewoon door elkaar en zijn goed met elkaar te combineren. Men kan mij ook beslist niet in een vakje duwen en daar laat ik me ook niet in duwen.

Het probleem is, dat mensen ontzettend zoekende zijn, terwijl gewonen logica vaak best toereikend is, dat hoeft geen bepaalde naam te hebben of methode te zijn....
En als pietje puk en paard zo en zo behandeld wil dat niet zeggen dat het exact zo werkt met marietje en haar paard.
Paarden pikken nl veel meer op dan alleen pure handelingen!

Als ik bij het paard van mijn vriendin met mijn voet stamp, gaat ze accuut naar het hek om opgezadeld te worden. Vriendin heeft na al die jaren dat paard aan huis, nog moeite met haar te vangen. Als ze geen wortel mee neemt, komt madam niet.
Dan kan ik wel zeggen, je moet gewoon met je voet stampen, maar zo werkt het niet! Want als zij met haar voet stampt, kijkt het paard niet op of om, omdat er geen boodschap achter zit. Ze meent het niet, ze aapt iets na.
Zelfde met longeren. Als zij haar longeert wordt ze zelf moe. Als ik haar longeer, wordt het paard moe. Paard weet dondersgoed met wie ze te maken heeft en dat is een soort overwicht dat je wel kunt ontwikkelen misschien, maar niet echt kunt aanleren door bepaalde handelingen maar na te apen.

Maaar, de gewone huis tuin en keuken hulpen zeg maar, van de wat hier dan normals genoemd wordt, werken wel gewoon bij alle ruiters en paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 07:19

Ik denk dat echt niet alle normals achter de meute aan lopen..maar kijken gewoon wat anders tegen een bit en dekens enz aan.
Maar ja... dan loop je nogal vlug achter de meute aan.

Als ik zeg dat naturals achter een goeroe hype aan hollen vindt men mijn uitdrukking ook niet leuk

Citaat:

En toch wordt dat vaak niet geaccepteerd.
Vooral in de zomer niet, je hebt zoveel gras en dan zet je ze op stal?
En gewoon niet willen geloven dat de paarden hier zelfs vrijwillig in een hete schuilstal gaan staan zonder water...12 uur op een dag. Want dat doet een paard niet hoor.
Dan roep ik ze toch liever naar binnen naar de echte binnenstal, die koeler is, water heeft en hooi.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:25

Ja , dat is vervelende kortzichtigheid... als je dat dag-in-dag-uit ziet gebeuren denk ik zo dat je toch wel je conclusie kunt trekken.

Maar daarom is dat "natural" ook zo'n stom woord. De mensen die die naam van origine opgeplakt krijgen zijn imo. vaak degenen die het vanuit het paard bekijken , wat wil het paard , wat is het fijnste ? Is dat op stal nou laat hem , je kunt zorgen dat de wei helemaal okee en leuk is maar als ze dan toch voor de stal kiezen....

Het zijn juist weer van die regeltjes-figuren die het dan gaan lopen doordrijven : een paard hoort 24 uur per dag buiten *schup* uit stal. Tja wat is dan de "natural". Degene die het paard per-sé op de prairie wil zien of degene die vanuit de behoefte van het paard denkt ?

Dat is de ellende met die hokjes , iedereen geeft er een andere invulling aan. Voor mij zijn "naturals" eigenlijk 2 kampjes : de extremen die nu onder de naam "natural" weer extreem de "regeltjes" gaan volgen , net zoals je de extreme "normals" hebt.
En de normale mensen die scheit hebben aan de regeltjes en gewoon kijken naar de natuurlijke behoeftes van het paard , en hoe ze die zo goed mogelijk in kunnen vullen voor die van hun. Of je dan dressuurprikker bent of buitenrij-figuur of alles ertussenin dat maakt niet uit : je komt dan toch grofweg op hetzelfde plaatje uit met het verschil van een aantal details.

En adhv. die details plakken anderen er een labeltje op.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:48

pmarena schreef:

Slapen

Misselijk Huilen van het lachen ROFL

(sorry geen woorden voor.....)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:58

Kun je om lachen , maar zo IS het gewoon.

Noem jij maar eens 1 van je "naturals" op hier op Bokt die niet is begonnen als "normal" ?

Het is geen waarde-oordeel of "natural" beter is , maar gewoon een feit.

Kun je er een paar respectloze smileys tegenaan gooien maar dat is wel heel kortzichtig en hatelijk.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:06

reactie komt misschien wel omdat 'doorontwikkeld' al klinkt of het per definitie een verbetering is? Dat is nou net het discussiepunt lijkt me waar niet iedereen het over eens is......
Ik persoonlijk heb wat moeite met de pretenties van de 'naturals' (al heb ik er sowieso een hekel aan om mensen in hokjes te stoppen) dat hun manier de beste is omdat zij uitgaan van het welzijn van het paard. Ja duh, omdat ik met bit rijd én oh help met sporen en mijn paarden 's nachts én een deel van de dag op stal heb staan heb ik niet het beste met hen voor? Kom nou toch, we zijn toch allemaal liefhebbers, anders zaten we niet op dit forum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:09

runningkawa schreef:
Ik denk dat echt niet alle normals achter de meute aan lopen..maar kijken gewoon wat anders tegen een bit en dekens enz aan.
Maar ja... dan loop je nogal vlug achter de meute aan.

Als ik zeg dat naturals achter een goeroe hype aan hollen vindt men mijn uitdrukking ook niet leuk

Citaat:

En toch wordt dat vaak niet geaccepteerd.
Vooral in de zomer niet, je hebt zoveel gras en dan zet je ze op stal?
En gewoon niet willen geloven dat de paarden hier zelfs vrijwillig in een hete schuilstal gaan staan zonder water...12 uur op een dag. Want dat doet een paard niet hoor.
Dan roep ik ze toch liever naar binnen naar de echte binnenstal, die koeler is, water heeft en hooi.

Paarden willen niet in de felle zon staan en als er veel insekten zijn, willen ze ook naar binnen. idd lekker die koele stal met water en hooi en ook daar hebben ze dan geen behoefte aan, gewoon de koelte. Ik ken dat wel, ik haalde hem altijd binnen na 13.00 uur als het hoog zomer was, ging hij maar wat graag mee. Op deze stal gaan ze juist pas in de middag naar buiten, vind dat nog steeds zo stom..., gewoon een gewoonte zonder na te denken. Maar gelukkig hebben ze een bomenrij met schaduw, ze worden naar buiten gedaan en lopen linearecta naar de bomenrij..., hebben geen behoefte aan het gras, even 10 minuten en dan ras weer in de schaduw. Als je ze alles kunt bieden, dan kan je zien wat ze graag willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:16

Ik denk trouwens als iedereen die een paard heeft, het dier aan huis heeft er geen scheiding is. De pensions hebben dat er van gemaakt. Mensen hoeven nl geen verstand van paarden te hebben als ze er een kopen, ze verwachten dat het in het pension allemaal tip top geregeld is voor zoveel geld. Ze ontwikkelen zich dan niet verder.

Toen ik 8 jaar geleden een paard kocht, wist ik dat ook allemaal niet en heb veel geleerd van een meisje op stal. Langzamerhand kreeg ik zelf bepaalde gevoelens die meespeelde en kreeg zo een rotgevoel als ik mijn paard maar 1 uurtje buiten kon doen. Ik zag nl hoe graag hij buiten was en bleef staan met die hangonderlip als ik hem mee wilde nemen naar stal na dat uurtje. Toen ben ik gaan zwerven van stal naar stal en altijd is er weer wat, waar ik het absoluut niet mee eens ben. Er is een ding dat in de paardenwereld boven aan staat en dat is GELD. Het mag niks kosten, het moet veel opbrengen (pensions) of gewoon de show erom heen, maar dan in de vorm van spullen, dure knol die gepoetst schoon moet blijven.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:17

pmarena schreef:
Kun je om lachen , maar zo IS het gewoon.

Noem jij maar eens 1 van je "naturals" op hier op Bokt die niet is begonnen als "normal" ?

Het is geen waarde-oordeel of "natural" beter is , maar gewoon een feit.

Kun je er een paar respectloze smileys tegenaan gooien maar dat is wel heel kortzichtig en hatelijk.

Dat komt dan waarschijnlijk omdat ik niet doorontwikkeld ben.... Ik weet niet beter.... Koe

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:22

@Russel, dat scheelt inderdaad heel veel, die van ons staan aan huis, wij maken dus zelf uit wanneer en hoe lang ze buiten staan. Bij de meeste pensionstallen hier in de buurt komen de paarden 's winters nooit buiten, of even in een paddock als de eigenaar er zelf bij staat. Ook 's zomers is het niet overal standaard dat de paarden buiten komen, ik heb zelfs van stallen gehoord waar mensen én apart moeten betalen voor weidegang én dan ook nog extra moeten betalen als ze willen dat het paard buiten en binnen gezet wordt zodat hij langer buiten kan als dat ze er zelf zijn. Ziek

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:26

ThisIsMe schreef:
reactie komt misschien wel omdat 'doorontwikkeld' al klinkt of het per definitie een verbetering is? Dat is nou net het discussiepunt lijkt me waar niet iedereen het over eens is......
Ik persoonlijk heb wat moeite met de pretenties van de 'naturals' (al heb ik er sowieso een hekel aan om mensen in hokjes te stoppen) dat hun manier de beste is omdat zij uitgaan van het welzijn van het paard. Ja duh, omdat ik met bit rijd én oh help met sporen en mijn paarden 's nachts én een deel van de dag op stal heb staan heb ik niet het beste met hen voor? Kom nou toch, we zijn toch allemaal liefhebbers, anders zaten we niet op dit forum.

Dat zie je best vaak, ik wist toen niet beter maar nu heb ik het licht gezien.
En dan vraag je waarom is bitloos beter, omdat ik dat denk. Loop jij maar eens met bit rond. Maar de volgende dag gaat het om dekens, en zegt iemand "ik wil het ook warm hebben als paard"

Krijgen ze: je mag paard en mens niet vergelijken Clown

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:33

CleovG:
ik vind dat je wel een beetje gelijk heb. altijd van die reacties van bitloos is altijd beter voor je paard.
als je echt natural bent neem dan geen paard en help de wilde paarden te beschermen dan ben je een echte natural.
dit is geen aanval op elke natural begrijp me goed.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:37

Ook ik word er behoorijk moe van. De strijd tussen naturals en niet naturals.
Het lijkt wel een godsdienst oorlog. Beide stromingen hebben hun goede en
minder goede kanten. Ik maak van beide gebruik.

Ik heb paarden die met bit maar ook die zonder worden gereden.
Echter laat ik mijn beslissing maken door het paard. De een doet het super op een dubbelgebroken trensje maar totaal niet op bitloos en een ander doet het bitloos weer super.

Als ik in mijn omgeving de natural paarden in de snijdende wind en regen zie staan dan breekt mijn hart. Mijn ervaring heeft geleerd dat sommige paarden een bloedhekel aan regen hebben.
Heb er zelfs gehad die geheel door de kou bevangen werden. Geef die paarden snachts een warme stal, dan voelen zij zich een stuk prettiger.

Dan komt natuurlijk weer de discussie: ja maar in de natuur!

Ja, in de natuur! Daar lopen ze 60 kilometer per dag, kunnen zij hun eigen schuilplekken uitzoeken, hun eigen graasweides, hun eigen kruiden, bomen en planten. Op die hectare kunstmatig ingezaaid gras hebben ze een karig leven. In de natuur hebben ze stress van het voortdurend op hun hoede moeten zijn voor roofdieren. Leggen jonge hengsten bij bosjes het loodje ten op zichte van de leidende hengst. Worden veulens vertrapt en kreupel geslagen.

Nee zo slecht heeft het moderne paard het niet. Geef hem voldoende beweging, sluit ze niet 20 uur per dag op stal op, maar biedt ze wel een warme en bovenal veilige slaapplek. De dierenarts staat altijd paraat, alsook de hoefsmid. Hun vacht wordt verzorgd, ze krijgen aandacht en liefde.
De rest is vakmanschap en dat is niet te koop maar slechts te leren.

Een echte natural laat zijn paard los op de steppe in Amerika. Haalt het niet in zijn hoofd er op te gaan zitten en laat de natuur zijn werk doen. Ik ben benieuwd wat het paard zou kiezen indien zij de keuze hebben.

Natural met alle gevaren van ziektes, roofdieren etc van dien, of gedomestiseerd met alle veiligheid en comfort maar wel met een uurtje werk per dag?
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 10-03-08 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:12

Het heeft wel degelijk met door ontwikkelen te maken waar het verschil ligt, want iedereen begint standaard op de traditionele manier en gaat dan verder kijken omdat standaard niet meer bij hun past.
Komen tot een persoonlijk inzicht en gaan het bekijken vanuit het oogpunt van het paard.

Sommigen vallen over het woord door-ontwikkelen en koppelen het dan vervolgens aan hun eigenwaarde.
Het heeft geen waarde-oordeel over wie beter is of niet en zolang je dat onderscheid niet kunt maken, is dat vervolgens je eigen probleem en kun je de schuld wel bij een ander willen neerleggen, maar blijf eerlijk kijken naar jezelf.
Er is vervolgens niks mis mee dat de één wat verder is ontwikkelt dan de ander, alleen voelen mensen zich persoonlijk aangevallen daardoor, terwijl dat natuurlijk de reinste onzin is.
Zo is het leven toch?
De 1 is gewoon slimmer dan de ander, groter of kleiner, dikker of dunner etc!
Maakt het uit?
Jij bent gewoon jij en compleet waar je nu staat!
Zo simpel is het!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:19

helemaal mee eens!!