Is dit nou echt zo slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:53

Op een of andere manier zijn we tegen een trend aan gelopen waar het gaat om twee uitersten: Bij het ene uiterste worden paarden als mensen betutteld, dekentje hier, dekentje daar, nooit de paarden in de regen laten staan en een paard in de modder? Neee, dat gaat echt niet (etc. etc. etc.). Dan hebben we nog de catogorie: We moeten terug naar de natuur! Alleen weidegang, geen extra krachtvoer en ga zo maar door.

Op de verschillende visies wordt ook het rijden aangepast: Of zo natuurlijk mogelijk (maar hoe natuurlijk is paardrijden eigenlijk?) of alles high-tech met allerlei frutsels...

Ik ga er lekker tussen inzitten, want: paarden zijn geen mensen, maar wel huisdieren. Wat ik wil zeggen: niet te veel betuttelen, maar ook niet aan hun lot over laten.

En wat dit wil zeggen over het rijden betreft voor mij: Niemand heeft mij ooit goed beargumenteerd duidelijk kunnen maken wat beter is aan boomloos en bitloos. Dus blijven mijn zadel en engelse hoofdstel gewoon. En jawel,mijn paard krijgt ijzers, heeeeel erg onnatuurlijk, maar mustangs hoeven niet door een dorp te lopen en die van mij wel... Haha!

We kunnen achter alles wel "iets" gaan zoeken wat slecht is, uiteindelijk moet je at doen wat voor jou en jouw paard het beste werkt.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:50

Haha, ik had het hier net met mijn vader over, en dan krijg je dit:

'Wat is dat nou weer voor onzin, mensen rijden al 2000 jaar met bit. Behalve de indianen. En waag het eens om onze paarden tot indianenpaard om te scholen.' Clown

Ik denk ook dat het een soort trend is, maar goed, iedereen zijn eigen keuze.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:53

upanddown schreef:

'Wat is dat nou weer voor onzin, mensen rijden al 2000 jaar met bit. Behalve de indianen. En waag het eens om onze paarden tot indianenpaard om te scholen.' Clown

Muhahaha, zoiets zou mijn vader ook echt kunnen zeggen Haha!

Heerlijk, we gaan allemaal weer indiaantje spelen Clown

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:13

Ben het wel met je eens adil!!

vind zelf dat mensen te snel scheeuwen dat het ligt aan het zadel of dat het paard iets aan de rug heeft of een of ander brokkensoort niet krijgt. Er wordt te snel naar hulpmiddelen gegrepen en anderen redenen en er wordt niet gedacht aan diegene die erop zit. In heel veel van de gevallen ligt het toch echt aan diegene die erop zit! en niet aan je zadel of dat het paard ergens pijn heeft. Die pijn wordt overigens ook vaak veroorzaakt door de manier van rijden!

Ga nu waarschijnlijk veel commentaar krijgen, en natuurlijk zijn er uitzonderingen, maarja uitzonderingen bevestigen de regel.

Zelf rijd ik echter ook niet de sterren van de hemel, maar ik rijd met mijn zadel bij veel verschillende paarden en altijd met een enkelgebroken bitje. Houdt niet van al die poespas er om heen

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:33

wat ik altijd maar denk - het is niet het materiaal wat het paard schade berokkend maar de mensenhand die er te hard / onvoorzigtig mee omgaat.

Als je aan een bit gaat trekken doe je het paard zeer - als je aan een bitloos hoofdstel trekt doe je een paard zeer.

als je niet kan zitten en stuiterd op een boomzadel doe je het paard zeer - als je niet kan zitten op een boomlooszadel doe je het paard zeer..

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:45

Tinkerloos schreef:
Maar ik wil niemand overtuigen hoor.
Dit is hoe IK mijn paarden hou,en hoe IK rij.
Wat een ander doet/wil/moet zal me worst wezen.

Waarom deze discussie??
Wil je soms zeggen dat ik iemand iets wil aansmeren of wil vertellen hoe het moet omdat ik het toevallig net iets anders doe dan de gemiddelde ruiter?
Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Ik dring niemand iets op,ik rij samen met mijn schoonzus of nicht die wel met bit en boomzadel rijden.
Nou en?
Als ik het op mijn manier mag doen zonder veroordeeld te worden ben ik al blij.

Helemaal mee eens, ik vind het leuk om mensen goed dressuur te zien rijden evenals springen, cross en/of andere dingen.
Zelf ben ik een recreatieruiter (stop me in het hokje wat je wilt), ik geniet met wat ik doe en ben nog steeds verantwoordelijk voor mijn eigen paard en zoek een vorm van paardensport die mij aanstaat.
Kan me heel goed voorstellen dat andere van andere takken van paardensport genieten.
En dat daar een bit, hulpteugels en ijzers bij moet wat dan nog.
Iedereen beoefend zijn sport op zijn eigen manier en neem ook aan dat iedereen het beste met zijn paarden voorheeft.
Leven en laten leven denk ik, belangrijk is dat je zelf plezier hebt in wat je doet en verder komt met wat je wilt bereiken.
Discussie is volgens mij helemaal niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:58

Leuke discussie weer dit Haha!

Ik persoonlijjk heb niets tegen bitloos... als ik ooit een paard aanschaf, wat liever zonder bit gereden wordt, sja, dan is het niet moeilijk, lijkt me.
Maar ik geloof dat het vooral de mens is die de meeste schade berokkent. Ik geloof niet dat het zo slecht is voor een paard om met bit te rijden. Ik geloof WEL dat het zó slecht is om met ongevoelige handen te rijden; ongeacht of dat nu met of zonder bit is Lachen

Boomloos ben ik persoonlijk geen fan van. Het mooie van een boom is dat die de druk verdeeld (mits het een goed passend zadel is uiteraard). Een zacht, flexiblel iets kan onmogelijk het ruitergewicht goed verdelen.
Mensen die beweren dat een bontje of een dekje zo goed de druk verdeelt verkopen imo grote onzin; het is de boom van het zadel dat de druk verdeelt, en niet de pad of het dekje of het bontje.
Ik kan dus niet warmlopen voor boomloze zadels, en ik ben oprecht van mening dat iets dat de druk niet kan verdelen (die pad met inlages zorgt er wel voor dat de ruiter niet op de ruggegraat zit, maar is geen drukverdeler zoals een boom) op de langere termijn schadelijk is,

Ik wil mijn stelling ook best onderbouwen:
Zet eens 2 tafels een stukje naast elkaar en leg er een matras op. Ga nu op het stukje staan wat niet ondersteund wordt... het matras zal dubbelklappen. Dit noemen we ook wel puntdruk. Het matras verdeelt de druk totaal niet.

Leg nu eens een plank op de 2 tafels en ga erop staan.
De plank zal misschien iets buigen, maar niet dubbelklappen. De plank verdeelt de druk veel beter.

Een nog betere test krijg je op ijs, iedereen begrijpt dat het zinloos is om op een matras op dun ijs te gaan staan, je zakt er immers onmiddellijk door... maar een plank met een redelijk oppervlak of een ladder verdeelt de druk wel, je zult met een plank niet door het ijs zakken...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:05

LCharlotte schreef:
Nu krijg je een discussie over duscussies terwijl je niet van discussies houdt Clown

mee eens Tong uitsteken

ach ja er leiden meerdere wegen naar Rome..
Ik snap je punt wel hoor! op bokt wordt er vaak nogal snel aangevallen.
Zelf rijd ik ook boomloos. Dit vooral omdat het paard een moeilijke erg brede rug heeft met weinig schoft en ik het zadel ook voor een ander jong paard gebruikt, die nog groeit en en waarbij de bespiering dus ok nog erg veranderd. Een goed passend boomzadel is in mijn ogen minstens net zo goed! maar ja zal er verder niet inhoudelijk op ingaan, want dan krijgen we weer discussies Knipoog

edit (kan het toch niet laten)
tja en bitloos, werk af en toe met 2 paarden die we boomloos en bitloos inrijden. Aanleiding hiervoor is dat ze aan het wisselen zijn en het hier en daar allemaal nogal gevoelig is op t moment en het nog in de groei zijn en veranderende bespiering. Prima als je het voor elkaar krijgt een paard bitloos te rijden, petje af! Een ander paard ben ik wel met bit aan het inrijden, is in mijn ogen ook niets mis mee. Heb ook wel eens met een reeds beleerd paard om te schakelen naar bitloos, maar dat was echt geen succes..
tjaa vind bitloos mooi als je t voor elkaar krijgt, maar vind met bit ook prima. T bit is zo scherp als de ruiterhand he...
Laatst bijgewerkt door jorretje op 09-03-08 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:13

Discussies hebben zeker nut. Het is namelijk zo dat als er voor en tegenstanders aan het woord komen, met goede argumenten (dat wel even voorop stellen), je als nieuwkomer op dat gebied je een goed beeld kunt vormen van het product/ de methode.

Verder hebben alle nadelen wel een voordeel en alle voordelen wel een nadeel. En veel dingen zijn enorm individueel. Je hebt met levende wezens te maken en ook nog eens een combinatie van levende wezens (ruiter/paard), en men heeft verschillende doelen, dus er is echt geen standaard iets dat voor iedereen past/goed is.

Een paard altijd buiten houden bv, is prettig als een paard in een grote groep in een groot, droog gebied kan leven, zonder opgevreten te worden door de steekbeesten en zonder tot de koten in de bagger te staan miezeren, en als je paard dan ook nog een sociaal is en een beetje hoog in rang. Want geloof me, asociale paarden maken het leven zuur van andere paarden en paarden laag in rang komen amper aan rust en eten toe.

Boomloos heb ik me niet in verdiept, maar de boom is, na het oer boomloze zadel, heus niet voor niets ontwikkeld.

Een bit op zich is niet slecht, de handen van de ruiter maken het soms tot een martelwerktuig. En zo kun je wel door gaan.

Wat werkelijk slecht is, is het klakkeloos overnemen van voorbeelden zonder er vragen bij te stellen, zonder zelf te onderzoeken of het wel wat voor jou is en jouw paard is.

Dus nogmaals, discussies en topics op bokt zijn wel nuttig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:09

upanddown schreef:

Ik vind dit soort topics eigenlijk wel heel vermakelijk, als ik eerlijk ben. Haha!
Dus omdat jouw vader (vast niet de jongste Clown) het onzin vindt, is het maar onzin?:?
Tja, lekker belangrijk wat jouw vader vindt. Haha!

Mij maakt het niet uit of je boomloos rijdt of niet. Ik heb in dit topic al duidelijk aangegeven waarom ik er wel voor gekozen heb. Lijken mij geen onzinnige trendy argumenten. Knipoog
Verder moet iedereen zelf weten waar hij/zij op rijdt, zolang het zadel maar passend is voor het paard.
Want dat vind ik echt superbelangrijk, daar gaat het om.

Als jij denkt dat mensen het ietsje anders willen doen, omdat het zogenaamd zo trendy is, vind ik wel dat je veel mensen erg te kort doet. Jammer.
Maar goed, wat kan mij het schelen wat andere mensen vinden? Haha!
Laat staan mensen die zich niet eens verdiept hebben in boomloze zadels (en de daarbij behorende pads). Clown

Zolang het mijn paard en mij wel bevalt, dat vind ik heel wat belangrijker dan wat een paar bokkers e.d. roepen. Overigens hoor ik wel vaak dat mjn paard wat 'indianenpaards' in zich heeft. Vind ik altijd een enorm compliment. Tong uitsteken Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:13

LCharlotte schreef:
Nu krijg je een discussie over duscussies terwijl je niet van discussies houdt Clown

ik wilde t zelfde zeggen. wat wil je anders bereiken met dit topic?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:16

upanddown schreef:

juist omdat het van vroeger afstamt zouden mensen nu eens opnieuw moeten kijken naar hoe we omgaan met onze dieren. is niet alles met de tijd meegegaan behalve wij paardenmensen? ik wil niet zeggen dat een bit slecht is. ik wil niet zeggen dat een zadel met boom slecht is. ik wil niet zeggen dat ijzers onder een paard slecht zijn, maar ik denk wel dat het ook zonder kan, en in veel gevallen beter is ook.

Rijsdijk20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:16

Ik vind dat iedereen zo overdreven doet, Laat iedereen in zijn waarde..

Als het paard er goed bij staat en zich goed voelt prima toch...

Al dat gezeik continu op bokt...

Er is niet 1 manier wat het beste is, Vele wegen leiden naar Rome..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:18

Roos_s schreef:
Houdt niet van al die poespas er om heen

Ik ook niet en daarom heb ik concreet voor minder poespas gekozen (geen stal, tenzij mijn paard ziek is, geen ijzers, geen bit en toevallig ook geen boom). Tong uitsteken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:43

tja,je kunt niet verwachten dat iedereen het doet zoals jijzelf het graag ziet,dat heeft bij mij ongeveer 30 jaar geduurt voor ik dat begreep...

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 14:39

Nadya schreef:
upanddown schreef:

Dus omdat jouw vader (vast niet de jongste Clown) het onzin vindt, is het maar onzin?:?
Tja, lekker belangrijk wat jouw vader vindt. Haha!

Niet zo aanvallerig, ik heb helemaal niet beweerd dat wat mijn vader zegt van enige waarde is, ik vond het wel grappig dat hij het zo bracht.
Hij is inderdaad niet de jongste meer, maar is totaal niet van het 'oude' rijden, juist van het moderne 'normal'. D.w.z. ook met de poespas eromheen. Tja, dat vindt hij en dat mag hij vinden, ik ben er zelf ook van, maar zoals ik al gezegd heb, heb ik ook geen moeite met elke andere vorm van rijden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:39

Ieder zijn eigen mening toch? En die kan ik respecteren.
Bij ons op stal hebben we ook meningsverschillen, naast dat ik het wel leuk vind om het over die meningen te hebben, kan ik er misschien ook nog wat van opsteken.
Je leert nu eenmaal niet allemaal alles op dezelfde manier Lachen

Wat ik in mijn eerste zin ook schrijf is dat ik de mening van een ander respecteer en dat vind ik belangrijk Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:47

BarbaLala schreef:
Inderdaad!
En dat gevoel mis ik vaak ook.
Boommmensen accepteren boomloze mensen wel helemaal , maar andersom voelt het totaal niet zo.
Boom en bit gebruikers worden, imo vaak afgeschilderd als mensen die slecht zijn voor hun paarden en alleen aan zichzelf denken.
Ook in real life trouwens.
Ik ken heel wat mensen die mij en anderen vies aankijken omdat we geen parelli doen en met boom rijden Verward

Tja, t zegt meer over hen dan over mij, denk ik altijd maar.

Tot voor kort zou ik gezegd hebben dat ik irl geen problemen ondervond omdat ik het soms toch wat anders aanpak met mijn paard dan gemiddeld.
Mijn standpunt was altijd: zo lang je een ander niet af loopt te zeiken, dan krijg je zelf ook geen commentaar. Het is namelijk echt mijn probleem niet wat een ander met zijn paard uitspookt, tenzij ze echt bezig zijn op het gebied van mishandeling.
En ik doe gewoon lekker mijn ding en ga geen uitleg geven, tenzij iemand mij daarom vraagt.

Maar een tijdje geleden hebben wat mensen uitgesproken wat ze nu echt vinden van al 'die onzin'. En de manier waarop ze dat deden, sprak zoveel agressie uit dat ik daar toch wel van schrok. En daar was ik niet de enige in.

Dus dat naturals wel in hun waarde worden gelaten? Nee hoor, zeker niet.
Een beetje respect naar beide kanten toe zou wel fijn zijn soms. Maar ja, we hebben het wel over de paardenwereld he?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:49

upanddown schreef:
Ik ben zelf intensief bezig met de springsport en dan is het gewoon onmogelijk om boomloos en bitloos te rijden en daarbij heb ik absoluut geen medelijden met mijn paarden, ze hebben hartstikke veel lol in hun werk.

Boomloos zou ik je idd ook niet aanraden, maar bitloos kan echt wel hoor. Het is toegestaan in de regelementen en zelfs op erg hoog niveau zijn er springruiters die bitloos rijden. Een hack is immers ook bitloos bijvoorbeeld.

Neemt niet weg dat jij lekker zelf moet weten wat je doet Knipoog

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 14:54

Ik ben niet zo'n voorstander van de Hackamore. Ik rijd met een dubbelgebroken aurigan bitje bij al mijn paarden.
Ik heb zelf een tijdje terug overwogen om mijn merrie tijdelijk bitloos te rijden, maar in het parcours werd ze gewoon te heet en dan heeft ze heel gauw door dat ze zonder bit een loopje met me kan nemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:57

Niet om het een of ander, even tusendoor, maar Indianen (en andere volkeren die geen bit als zodanig kenden) bonden gewoon een touw om de onderkaak voor "rem". Ze castreerden trouwens ook (zonder verdoving dus), best tegennatuurlijk Haha! Maar wel goed om het soort goed te houden (alleen fokken met exemplaren die aan bepaalde eisen voldoen en niet alleen vermeerderen).

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 14:59

Toch maar niet terug naar de Indiaanheid dus Clown

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:00

upanddown schreef:
Ik ben niet zo'n voorstander van de Hackamore. Ik rijd met een dubbelgebroken aurigan bitje bij al mijn paarden.
Ik heb zelf een tijdje terug overwogen om mijn merrie tijdelijk bitloos te rijden, maar in het parcours werd ze gewoon te heet en dan heeft ze heel gauw door dat ze zonder bit een loopje met me kan nemen.

Oh, begrijp me niet verkeerd. Het maakt mij niet uit of je bitloos gaat of niet. Maar wat ik op een discussieforum als bokt wel van belang vind, zijn de argumenten die je ervoor gebruikt Knipoog

Ik rijd zelf mijn paard trouwens ook in met bit.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 15:04

Mijn argument is dus dat het voor mij niet te doen is om mijn paarden zonder bit een parcours door te sturen. Ik weet dat ik daar weer reacties op zal krijgen als 'dus je kunt je paard niet aan' of 'je kunt je paard met je bit echt niet stoppen' etc. maar het gaat gewoon net om dat kleine beetje meer dat je met springen te vertellen hebt als je wel een bit hebt. Mijn paarden zijn gewoon te 'heet' om zonder gereden te worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:23

Ik vind springen idd per uitstek een rubriek waar een bit een grote rol speelt.
Een paard kun je zonder hoofdstel laten springen, maar niet een parcours laten lopen zonder hulp (want zelfs die piegem die er een filmpje van op internet heeft, heeft een knakker in het parcours staan die het paard wel even een kant op stuurt).
Dat gaat met een thuisparcours, wat je een paar keer achterelkaar doet, zodat het paard het kent, maar niet in een vreemd parcours waar je niet alles in een basistempo kunt rijden en sommige bochten, met name in een barrage erg krap worden.
Natuurlijk is het heel goed mogelijk om een en ander op de neus te doen, maar sommige paarden reageren heel fel op druk op de neus en gaan dan op de rem, omhoog of breken enorm het tempo en dat kan in een parcours funest zijn.

Een hackamore met name, is minder vriendelijk dan het lijkt en werkt vrij scherp in, met name als er lange scharen zijn en een dunne neusriem. (Bovendien wordt hij vaak te laag gegespt). Je moet dan dus eigenlijk net zo voorzichtig rijden als mét bit, vergis je niet.

Met een sidepull of iets van die aard, mis je echt een verfijning die je nodig hebt in een parcours.

Natuurlijk is dressuur de basis, ook in springen, en zeker nodig, maar het is niet hetzelde, je rijdt geen "dressuur met hindernissen" in een parcours.
Vergeet niet dat je per definitie al veel tijd uit het zadel bent, naar voren zit, dus met de zit in werken zoals met dressuur is niet mogelijk en dat maakt verschil!

Ik kan dus een keuze voor een bit boven bitloos en zeker boven hackamore, wel begrijpen.
Andersom kan ik ook de keuze voor een hackamore begrijpen bij een bepaald soort problemen.

En dat bedoel ik dus dat er altijd individuele redenen zijn.