Ik heb het niet zo op een pessoa tuig...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Ik heb het niet zo op een pessoa tuig...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:50

Iedere keer als zijn achterbeen naar achteren gaat krijgt hij een rukje in zijn mond. Ik vraag me af of dat wel zo aardig is Knipoog

Lothorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:52

Een pessoa vind ik op zich niet erg, zolang je hem maar niet op de hoogste stand (dressuur) zet
Ik vind dat het paard vanzichzelf in de juiste houding moet lopen, en er niet in wordt gewrongen..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:42

ik vind dit weer zo'n bizarre uitvinding. Als het achterhand-bontje nou nog los was van de touwtjes aan het bit, dan had ik er nog iets van begrepen. Duidelijk weer iemand die de kreet "van achter naar voren" heeft gehoord en dacht daar doen we wat mee Vork
Het is een soort zagen terwijl je er niet op zit, elke keer een kleine rukje vanuit de achterbenen naar links en naar rechts Clown

Als je je paard in een bepaalde "houding" wilt hebben, moet je dit vooral gebruiken. Als je een zo subtiel mogelijke verbinding met de mond wilt hebben, zou ik hem niet gebruiken Knipoog

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:28

Pessoa, was ik in het begin helemaal kapot van, nu nee Ik heb het rukje ook opgemerkt en ben er mee gestopt toen in merkte dat mijn paard meer zijn rug wegdrukte dan gebruikte. Nu ik hem longeer zonder pessoa gaan hij veel ruimer en fijner! Ja

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:30

Lothorien schreef:
Een pessoa vind ik op zich niet erg, zolang je hem maar niet op de hoogste stand (dressuur) zet
Ik vind dat het paard vanzichzelf in de juiste houding moet lopen, en er niet in wordt gewrongen..

Je spreekt jezelf erg tegen weet je dat?
Hij móet in de juiste houding lopen maar wordt hier niet in gewrongen? Als hij niet gewrongen zou moeten worden zou een pessoa ook niet nodig zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:24

Nou dat valt wel mee hoor met die pessoa. Als hij goed staat, kan hij met zijn neus over de grond.

_Flicka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:36

Je kan het ook andersom zien, als het paard verzet toont d.m.v. zijn hoofdhouding, of zelfs via zijn mond (bit), dan moet hij wel zijn achterbeen er goed onder laten treden. Misschien werkt een passoa vriendelijker met halster i.p.v. hoofdstel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:42

Als je voldoende ruimte geeft met de lijnen en het paard doet zijn hoofd omhoog wordt hij niet op een nare manier gehinderd. Een ontspannen paard doet vanzelf zijn hoofd naar beneden. Je begint altijd lang laag met touwtjes tussen de benen, de neus moet over de grond kunnen. Dat is het begin van je training, dat bouw je op en dat kost tijd, niet een paar weken, nee maanden en dat hangt af van je type paard en kunnen, hoe je zelf rijdt en hoeveel tijd je er in steekt.

Ga je je paard opknopen zodat hij strak staat en hij zijn lijf niet kwijt kan, dus met veel dwang en druk moet lopen, dan ben je volledig verkeerd bezig, maar dat geldt voor elke hulpteugel. Het doel van deze teugel is dat zijn rugspieren getraind worden, dat ze sterker worden, dat de achterhand ontwikkeld raakt, de achterbenen sterker worden. Wederom iets wat je opbouwt.

Kennelijk zijn er tallozen die de teugel verkeerd gebruiken, verkeerd instellen en wonderen verwachten binnen zeer korte tijd, dan idd krijg je een beeld wat niet prettig is om te zien, en minder prettig voor het paard. Dan kan ik mij sommige berichten wel voorstellen.

_Flicka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:53

Dat is een ding wat zeker is, mensen verwachten dat het paard meteen top loopt, terwijl men zelf van kant nog wal weet en niet de tijd neemt om te trainen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:28

russel schreef:
Nou dat valt wel mee hoor met die pessoa. Als hij goed staat, kan hij met zijn neus over de grond.

Ja, maar naar boven kan hij ook maar tot een bepaald punt en dan is het ook how.. Het is en blijft gewoon een dwangteugel! Op welke manier hij dan ook is afgesteld.

En zoals _Flicka_ al aangeeft, het is een teugel die er voor zorgt dat mensen meteen te veel van hun paard eisen en geeneens meer geduld er voor op brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:07

Dat is de verantwoording van de eigenaar vind ik dan maar weer...

KimSietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:56

spettic schreef:
Heb zelf, en mijn mede stalgenoten ook, alleen maar positieve ervaringen met de pessoa. Paarden ontspannen super en lopen heerlijk over de rug.
Rukje in de mond??? Nog niet gezien.
Tis een stuk vriendelijker als een paard wat gelongeerd word met een strak vast geknoopte slof Boos!

Ja dat is waar.
Het paard wat bij ons op stal stond werd ook gelongeerd met pessoa, dat ging in het begin niet zo goed, maar lijkt er nu goed aangewend te zijn.
Maar het is maar net het paard wat er onder ontspand, niet alle paarden natuurlyk, Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:23

russel schreef:
Dat is de verantwoording van de eigenaar vind ik dan maar weer...

Ja helaas wel...