Monty Roberts video Dually Halter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Monty Roberts video Dually Halter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:07

bk_lover schreef:
ja cassidy, maar van jou weten we wel dat je het er totaal niet mee eens bent.. reageer er dan gewoon niet meer op..:S

En waarom zou zij niet in haar eigen topic mogen reageren? Omdat ze niet in katzwijm valt voor meneer Roberts z'n methodes? Als jij geen kritiek wilt horen, dan stop je toch gewoon met lezen in dit topic? Net zo gemakkelijk, hoor Tong uitsteken

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:10

ow haha zag niet dat het haar topic was.. sorry..Boos!:P
maar toch.. waarom start je zo'n topic.. wil je gewoon dat mensen het geweld gaan vinden ofzo..??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 14:13

Als je goed kijkt heb ik een link gegeven, een samenvatting wat er in die link gezegd wordt (want met alleen plaatsen van een link zijn ze op bokt niet zo blij) en er verder helemaal geen waarde aan toegekend. Dat jullie last hebben van tunnelvisie is niet mijn probleem.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:15

nee, maar het lijkt wel zo.. je reageert op (bijna) elk topic van MR..:S maar geeft niet laat maar..Knipoog ga hier geen probleem van maken.Knipoog
doe wat je niet laten kunt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 14:23

Ik zal zeer zeker mensen blijven stimuleren om eens over de rand van hun bord heen te kijken, maar daar dan wel kritisch in te blijven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:24

bk_lover schreef:
wil je gewoon dat mensen het geweld gaan vinden ofzo..??

Wat ik wil is dat mensen niet bang zijn om dingen bij naam te noemen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:35

Tja, tis maar wat je geweld wil noemen he. Maar zelfs al zou het "geweld" zijn, wat hij gebruikt, dan is dat "geweld" van een hele andere orde dan het geklooi wat bijvoorbeeld je op concoursterreinen ziet, waar ze met lange zwepen, en weet ik wat, drijfnatte stuiterende paarden in trailers proberen te dwingen.

Monty's aanpak is domweg duidelijk voor paarden, en daar gaat het om. De paarden kijken soms even van : "heej, mr Roberts, what are we doing?" en vervolgens speelt Roberts daar heel netjes op in, jammer dat mensen dat niet kunnen/willen begrijpen, wat daar gebeurt.
Die paarden zie je ontspannen, als ze doorhebben hoe het spelletje werkt, ik vind het persoonlijk altijd leuk om te zien, hoe Monty werkt.

Wat mensen ook over Monty mogen zeggen, ik kijk naar wat de paarden me over hem vertellen, en dat zijn tot dusverre positieve dingen. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 14:37

Wat Monty doet werkt, dat staat vast. Maar Monty geeft toe dat het snel moet, en dat het zonder dat Halster niet zou lukken. Annemarie geeft toe dat ze fijn vindt dat het snel gaat. Kan het trailerladen dan echt niet zonder dat Dually Halster?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:39

Zoolgangster schreef:
Tja, tis maar wat je geweld wil noemen he. Maar zelfs al zou het "geweld" zijn, wat hij gebruikt, dan is dat "geweld" van een hele andere orde dan het geklooi wat bijvoorbeeld je op concoursterreinen ziet, waar ze met lange zwepen, en weet ik wat, drijfnatte stuiterende paarden in trailers proberen te dwingen.

Monty's aanpak is domweg duidelijk voor paarden, en daar gaat het om. De paarden kijken soms even van : "heej, mr Roberts, what are we doing?" en vervolgens speelt Roberts daar heel netjes op in, jammer dat mensen dat niet kunnen/willen begrijpen, wat daar gebeurt.
Die paarden zie je ontspannen, als ze doorhebben hoe het spelletje werkt, ik vind het persoonlijk altijd leuk om te zien, hoe Monty werkt.

Wat mensen ook over Monty mogen zeggen, ik kijk naar wat de paarden me over hem vertellen, en dat zijn tot dusverre positieve dingen. Knipoog

Ja.. dat vind ik ook.. maar nog vind ik dat het geen geweld is!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 14:43

Het is geweld. Je komt gedoseerd harder in met dat halster...

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:55

Monty Roberts is een heel (paard)vriendelijke man. Je zou zijn boeken eens moeten lezen, dan zou je weten dat hij zelf niet tegen geweld kan. Zijn vader 'brak'de paarden nog op de manier zoals dat vroeger altijd gebeurde. Puur en alleen omdat het 'gewoonte'was (lees met een been opbinden en er dan op gaan zitten, net zolang tot het paard het opgeeft). Monty verafschuwde deze manier en heeft er voor gezorgd dat mensen paarden leren te begrijpen, want we zijn er nog lang niet. Er is zoveel miscommunicatie. Het dually halster is een onderdeel van een goede communicatie MITS het goed wordt gebruikt. Want je moet wel weten hoe je er mee op moet gaan. Als jij druk zet op het halster en je paard zet een stap vooruit, moet je er voor zorgen dat de spanning op het halster meteen weg is. Op de dvd zie je ook dat Monty vaak eerst een join up doet met een paard en pas daarna met het halster gaat werken. Ik heb echt veel bewondering voor de manier van werken van Monty en Annemarie. Zij krijgen toch mooi dingen voor elkaar die andere mensen niet lukken, zonder dat het paard zijn vertrouwen verliest. Want als je een paard echt met geweld dwingt, gaat zich dat een keer tegen je keren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:07

Laten we het maar niet gaan hebben over het waarheidsgehalte van zijn romans.......

Wat betreft het voor elkaar krijgen van dingen, ik ken wel meer mensen die van alles voor elkaar krijgen, zelfs nog met minder "geweld" dan MR gebruikt. Hij is niet zo uniek, hoor.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:10

Cassidy schreef:
Wat Monty doet werkt, dat staat vast. Maar Monty geeft toe dat het snel moet, en dat het zonder dat Halster niet zou lukken. Annemarie geeft toe dat ze fijn vindt dat het snel gaat. Kan het trailerladen dan echt niet zonder dat Dually Halster?

En waarom zou het niet snel moeten? Zo zie je maar weer dat het juist een fijne methode is. Mijn paard staat nu binnen 10 minuten op de trailer. Zonder deze methode was het een gemartel van uren, resultaat een mega gestresst paard die uiteindelijk trillend op de trailer stond. Ik zeg niet dat het niet met een touwhalster of gewoon halster kan, vast wel. Maar deze manier is super duidelijk tegeover het paard, en ik vind het dually halster daar het fijnst voor. Werk je als paard tegen dan krijg je druk op je neus, werk je mee dan is de druk weg! Simpeler kan niet, en de paarden hebben het snel door.

Geweld vind ik zwaar overdreven. Tuurlijk is het niet fijn die druk op de neus, maar ze hebben supersnel door hoe ze de druk kunnen laten wegvallen. En ja dan kies ik daarvoor. En niet voor de zweep, longeerlijnen etc..etc..!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:38

messica schreef:
En waarom zou het niet snel moeten? Zo zie je maar weer dat het juist een fijne methode is. Mijn paard staat nu binnen 10 minuten op de trailer. Zonder deze methode was het een gemartel van uren, resultaat een mega gestresst paard die uiteindelijk trillend op de trailer stond. Ik zeg niet dat het niet met een touwhalster of gewoon halster kan, vast wel. Maar deze manier is super duidelijk tegeover het paard, en ik vind het dually halster daar het fijnst voor. Werk je als paard tegen dan krijg je druk op je neus, werk je mee dan is de druk weg! Simpeler kan niet, en de paarden hebben het snel door.

Geweld vind ik zwaar overdreven. Tuurlijk is het niet fijn die druk op de neus, maar ze hebben supersnel door hoe ze de druk kunnen laten wegvallen. En ja dan kies ik daarvoor. En niet voor de zweep, longeerlijnen etc..etc..!!

Waarom zou ik OF een dually halster OF zweep, longeerlijnen en de hele rambam moeten gebruiken? Mijn streven is om mijn paarden met alleen een gewoon stalhalster om te laden, zonder verdere toestanden erbij. Nummer 1 laadt zo snel als je de plank op kunt lopen, nummer 2 laadt binnen 2 minuten (met gewoon stalhalster en geen verdere hulpmiddelen) en nummer 3 zit nog werk aan, maar zal het ook gewoon leren. Gewoon halster en eventueel een zweep om bij te tikken is voldoende. Duidelijk en consequent kan uitstekend zonder dually halster.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:39

maar IK wil geen zweep gebruiken..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 15:42

O help, een penny....

(er zijn andere manieren om je paard op de trailer te krijgen, zonder zweep en zonder Dually. Kwestie van techniek en timing, heb je het halster he-le-maal niet voor nodig).
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-02-08 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:43

en jullie het dually-halster niet.. Okee;)
ik ben geen penny!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:43

Cassidy schreef:
O help, een penny....

ROFL ROFL Hyper!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 15:46

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:50

Hm het niveau daalt alweer. Jij gebruikt dus een zweep om bij te tikken. Dan heb je blijkbaar nog geen paard gehad waarbij dat niet werkte. Ik hoef bij mijn merrie niet met een zweep aan te komen, want die flipt.
En voor haar werkt het dually halster dus perfect. En voor jou misschien niet! Kan en mag, iedereen zijn eigen ding en techniek. Maar ik vind wel dat veel mensen hier op bokt zich laten beinvloeden door bepaalde personen of door puur een filmpje wat ze eens gezien hebben. Ga eens kijken in real life, ga een gesprek aan met mensen die er ervaring mee hebben en er mee werken!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:54

ja inderdaad..
mijn paard flipt niet als hij een zweep ziet, maar IK VIND het een middel dat absoluut werkt.. Een paard wat ik 1 keer heb gedaan gaat er volop tegenin als je hem een tikje geeft.. Is ook super dominant. 't is dat ik 'm nu niet meer doe, anders had ik dat verholpen met het dually halster.. voorwaarts, stoppen en achterwaarts aantrekkelijk voor 'm maken..
maar iedereen heeft zijn eigen mening.. ik stop met dit topic..
@ messica: vind dat je gelijk hebt dat mensen zich door van alles laten beinvloeden..
ook met name door mensen..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:00

acacia schreef:
Volgens mij gaat dit zo'n discussie worden waar niemand wijzer van wordt, of uitkomt. Knipoog
Ieder traint zijn paard op de manier die hem het meest aanstaat, of pikt dingen eruit die hem aanstaan.
Laat iedereen in zn waarde en ga lekker je eigen ding doen, je eigen manier zoeken.
Is al gezegd, zolang je het duallyhalster op de goede manier gebruikt, dus goed uitgelegd door Annemarie of goed opgelet tijdens een clinic, is er gewoon niks aan de hand. Knipoog

op de een of andere manier draait zo'n topic altijd die kant op. Sommigen blijven doorsabbelen op dit onderwerp. Ieder zijn visie en ieder zijn eigen mening en ervaring, verder zal het voorlopige niet komen met dit soort dingen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:06

messica schreef:
Hm het niveau daalt alweer. Jij gebruikt dus een zweep om bij te tikken. Dan heb je blijkbaar nog geen paard gehad waarbij dat niet werkte. Ik hoef bij mijn merrie niet met een zweep aan te komen, want die flipt.
En voor haar werkt het dually halster dus perfect. En voor jou misschien niet! Kan en mag, iedereen zijn eigen ding en techniek. Maar ik vind wel dat veel mensen hier op bokt zich laten beinvloeden door bepaalde personen of door puur een filmpje wat ze eens gezien hebben. Ga eens kijken in real life, ga een gesprek aan met mensen die er ervaring mee hebben en er mee werken!

Ik heb MR irl gezien, net als Annemarie. Mag ik nou weer gewoon mijn eigen mening geven? Tong uitsteken
Nou mag je mij vertellen waarom bijtikken (niet slaan) kennelijk vreselijk slecht is en een paard flink in de neus knijpen heel paardvriendelijk is.......
Mijn merrie was in het verleden doodsbang voor zwaaiende touwtjes (3x raden waarom dat was Verdrietig ), nu is ze dat niet meer. Kwestie van even tijd insteken om het paard te leren dat dingen soms wel eens heel erg meevallen en dat het gaat om de persoon aan de andere kant van het touwtje (zweep) of je bang moet zijn of niet.
Onze nummer 3, die nu nog niet vanzelf laadt, zal dat bijtikken snel genoeg niet meer nodig hebben en dan is het gewoon laden met een stalhalster en verder niets. Kun jij hetzelfde met je merrie over een paar maanden?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:11

Die 3 merrie van jou is toch een heel ander paard dan haar merrie? hoe kun je nou 2 dieren met elkaar vergelijken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 16:14

Omdat beide dieren precies hetzelfde gaan kunnen als je er maar de moeite en de tijd in steekt, en het blijft meenemen. Practice does not make perfect, perfect practice makes perfect.

Bijtikken met een carrot stick is de stimulans voor de stap vooruit, de stick is het verlengde van je arm. Die tik is echt geen dreun om het paard uiteindelijk toch die trailer in te krijgen.