NH tegen HH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Kiekie

Re: NH tegen HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:16

Op een filmpje, ik weet niet welke heeft het paard een soort van ketting in de mond wat over zn geheemelte? loopt zo te zien..

Verde rvind ik wel dat hij heel stil kan zitten

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:16

Wat ik er uit begrepen heb is zodanig rijden dat je paard elke keer gaat liggen en dan ben je klaar ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:22

A_n_n_e_ schreef:
en ik vindt dat de paarden zo te zien niet echt met plezier doen, en daar gaat paardrijden toch om? om samen plezier te hebben!

Eh...ja hoor. Als het op een gegeven moment je brood en je werk wordt, is het niet altijd even plezierig. Wat wou jij doen met een duur eigen fokproduct die de potentie heeft maar op dat moment even niet wil meerwerken? Enkeltje slager? Of voor weinig doorverkopen aan iemand die andere methodes hanteerd en er wel Miljoenen mee bij elkaar kan galopperen?
Dat wil niet zeggen dat ik alles goedkeur als er geld bij komt kijken, maar dat je wat nadrukkelijker vraagt ipv het paard op driejarige leeftijd voor de rest van zijn leven als grasmaaier te gebruiken, of erger nog, bij de slager te zien belanden omdat niemand er meer wat mee kan, kan ik dat op dat moment heel goed begrijpen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:26

Misschien volgende keer niet zelf meer fokken als je er geen verstand van hebt???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:33

Dus alle grote ren/fokstallen die een keer een lastig paard met potentie fokken, moeten dat in het vervolg maar helemaal niet meer doen?

In de rensport zijn niet alle hengsten/vaderdieren even makkelijk. Een niet makkelijk paard in omgang en character kan heel goede nakomelingen geven (qua snelheid) maar lastig van character.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:40

Is die vent op de foto niet ook de vent die op youtube endospink oid heet en aan de zogenaamde 'tap' doet om paarden eronder te krijgen?
Edit: ja dus. Het enige filmpje wat mij echt een beetje aansrpeekt is die met die redelijk extreme steigeraar, de methode daar vind ik weinig mis mee (alleen een paard een biatch noemen, tja... ), maar met de tap-methode heb ik echt drieduizend keer niets.

In dat geval zou ik toch NH boven HH verkiezen, mocht dat zo zijn. Gehang en gesleur aan het bit en de blikken van de paarden met openstaande monden.... IMO is dit geen samenwerking maar gewoon een manier om een paard te breken (ook al maakt hij endorfine of wat dan ook aan waardoor hij suffig/gelukkig wordt als hij eenmaal neervalt). En daar houd ik niet zo van, maar dat is persoonlijk. Een ander vind het misschien leuk om paarden tegen de grond gewerkt te zien worden en 2jarige te zien worden ingereden op deze manier, kan best Ja

Citaat:
Hier kun je overduidelijk zien dat dit paard zichzelf op de grond legt, niet eens op zijn verzoek....het verkiest zelf deze positie.

Euhm... dat was juist het probleem: het paard ging liggen en liet zich op de grond vallen onder het rijden. Dat moest hij er juist uit krijgen... snap deze opmerking dus niet helemaal.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:58

Cassidy schreef:
Dus alle grote ren/fokstallen die een keer een lastig paard met potentie fokken, moeten dat in het vervolg maar helemaal niet meer doen?

In de rensport zijn niet alle hengsten/vaderdieren even makkelijk. Een niet makkelijk paard in omgang en character kan heel goede nakomelingen geven (qua snelheid) maar lastig van character.

beetje raar hoor,, maar met een lastig paard kan je best plezier hebben hoor...plezier hebben hoeft toch niet meteen te betekenen met een makkelijk paard?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 22:24

sorry aerdenhout1, je verkiest de stok voor een fatsoenlijke manier van paarden berijden en trainen?

tuurlijk moet je plezier maken, maar je krijgt vaak zat paarden in handen die niks kunnen/kennen en gewend zijn(jeej wij kregen ene jaarling hengst die niet eens aan de hand mee kon lopen), In defcon 2 kun je een verkeerd opgevoed paard zien. Een paard wat eigenlijk aan z'n lot was overgelaten. Het beestje ziet eruit als een 2 jarige, een twee jarige die geen contact heeft gehad met mensen...probeer die maar iets te leren...Hij zegt zelf ook in het filmpje dat het beestje binnen hele korte tijd enorm veel moest leren, zo veel mogelijk contact met vreemden moest hebben voor het naar de baan zou gaan, anders was z'n toekomst wel zeker...

over een ketting in de mond weet ik niks? kun je de link posten? waarschijnlijk niet goed gezien aangezien er met renpaarden zelden tot nooit met kettingen in de mond gewerkt.

er zijn zelfs meer lastige volbloedhengsten dan makkelijke...niet plezierig om de kleintjes te beleren...

Wildwings: ging mij erom dat je kan zien dus dat paarden zelf de volledige onderdanige positie kunnen kiezen, ook op momenten dat we het niet willen van ze.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:32

Woogy schreef:
sorry aerdenhout1, je verkiest de stok voor een fatsoenlijke manier van paarden berijden en trainen?

tuurlijk moet je plezier maken, maar je krijgt vaak zat paarden in handen die niks kunnen/kennen en gewend zijn(jeej wij kregen ene jaarling hengst die niet eens aan de hand mee kon lopen), In defcon 2 kun je een verkeerd opgevoed paard zien. Een paard wat eigenlijk aan z'n lot was overgelaten. Het beestje ziet eruit als een 2 jarige, een twee jarige die geen contact heeft gehad met mensen...probeer die maar iets te leren...Hij zegt zelf ook in het filmpje dat het beestje binnen hele korte tijd enorm veel moest leren, zo veel mogelijk contact met vreemden moest hebben voor het naar de baan zou gaan, anders was z'n toekomst wel zeker...

over een ketting in de mond weet ik niks? kun je de link posten? waarschijnlijk niet goed gezien aangezien er met renpaarden zelden tot nooit met kettingen in de mond gewerkt.

er zijn zelfs meer lastige volbloedhengsten dan makkelijke...niet plezierig om de kleintjes te beleren...

Wildwings: ging mij erom dat je kan zien dus dat paarden zelf de volledige onderdanige positie kunnen kiezen, ook op momenten dat we het niet willen van ze.

Ik heb ook een 2 jarige KWPN-er die geen mensen kon toen ik em kocht.. en je zou em nu eens moeten zien.. maar dat ligt natuurlijk ook aan t karakter Haha!

Het ene paard is de andere niet, en ook met volbloeden die op de baan lopen heb ik zelf nog nooit problemen gehad. Wel ben ik van mening dat er een hoop gekloot wordt met jonge paarden(!), vooral uit onwetendheid, waardoor de professionals het op mogen lossen, en als een paard echt goed verziekt is... moet je een oplossing bedenken.. en voor sommige paarden is dit idd een oplossing, maar voor de meeste niet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 22:35

het ene karakter is het andere niet. we kregen een twee jarige hengst op stal die geen mens kende maar die vond alles best...behalve aan de hand lopen dat kon hij op het eind nog niet, zwabberde aan het touw mee.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:44

Ik begrijp je opmerking niet helemaal Woogy...een stok??

cassidy het was meer bedoeld als grapje.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 22:47

stok=zweep sorry spreektaal

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:52

Maar ik ben helemaal niet iemand die snel naar een zweep grijpt.
Zou denk ik ook niet lukken bij de meeste paarden hier, zijn we meteen weer terug bij af.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 22:53

je zegt zelf, als ze niet opstaat met firm toespreken dat je er een zweep bij pakt?

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:01

Het klamme zweet staat in me handen bij het zien van de filmpjes. Dit is absoluut niet mijn manier.
Hij mag wel langs komen als ik eens iemand zoek om wat bokkesprongen uit te zitten!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:03

Ik vind het beide maar niks. Ik ben meer van DMGDDJAGG horsemanship: even vertalen: doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg horsemanship...
Al die zogenaamde methodes....
Echt goed met paarden omgaan is in mijn ogen gevoel hebben voor het dier en een goede verstandhouding opbouwen, gewoon in je dagelijkse omgang met je dieren, in je uitstraling en je houding die je hebt naar het dier. Daar heb ik geen goeroe voor nodig en ook geen methode met een labeltje er aan....bah...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:06

polly2 schreef:
Ik vind het beide maar niks. Ik ben meer van DMGDDJAGG horsemanship: even vertalen: doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg horsemanship...
Al die zogenaamde methodes....
Echt goed met paarden omgaan is in mijn ogen gevoel hebben voor het dier en een goede verstandhouding opbouwen, gewoon in je dagelijkse omgang met je dieren, in je uitstraling en je houding die je hebt naar het dier. Daar heb ik geen goeroe voor nodig en ook geen methode met een labeltje er aan....bah...

Amen!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:10

Woogy ik heb het nooit bij de hand gehad, maar mocht het ooit eens gebeuren dan kan ik het waarschijnlijk wel met alleen mijn stem af en hoeft de zweep er niet bij te komen.
polly2... Je hebt helemaal gelijk!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 23:12

Het gaat hier om paarden die mij hem op stal komen die daar beleert en licht opgetraint worden in korte tijd...een band opbouwen en dan aan het werk gaan zit er niet echt bij...

aha, uit je eerste post waar het in stond kwam het toch zo over.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:13

Ik heb niet alle filmpjes bekeken,maar de filmpjes die ik wel gezien heb vond ik niet leuk om naar te kijken.
Paarden waren gespannen,nerveus,en de ruiter was flink aan het schoppen.
Ik vind dit persoonlijk geen vriendelijke,maar ieder zijn eigen keuze...
Als je geen tijd hebt om op een rustige manier vertrouwd te raken met een paard,doe het dan niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:14

Tinkerloos schreef:
Ik heb niet alle filmpjes bekeken,maar de filmpjes die ik wel gezien heb vond ik niet leuk om naar te kijken.
Paarden waren gespannen,nerveus,en de ruiter was flink aan het schoppen.
Ik vind dit persoonlijk geen vriendelijke,maar ieder zijn eigen keuze...
Als je geen tijd hebt om op een rustige manier vertrouwd te raken met een paard,doe het dan niet.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:23

Wat ik niet begrijp is dat al die mensen over welk topic dan ook zo hun mening kunnen trekken over foto's en filmpjes zonder dat ze er een jaar stage hebben gelopen.
Ik heb deze filmpjes diverse malen met diverse muziekjes gezien en op diverse snelheden afgespeeld, deze snelheden en muziekjes doen iets met je gemoedstoestand. Hoe ik een fimpje zie waarvan ik misselijk wordt en de volgende keer, anders bewerkt dat ik denk: dat is geweldig, dit heeft niets te maken met wat er gebeurd, dit heeft te maken met het geknutsel om het fimpje heen, het beinvloeden van jou gemoedstoestand oftewel manipulatie.
Ik denk dat het wijselijker is om bij jezelf te blijven. Je paard is een vluchtdier, jij bent een roofdier, je paard reageert op het moment, jij gaat er over nadenken. Hoe dan ook, hoe je het ook wilt benoemen, als jij een combinatie kan vinden tussen jou en je dier, waarom zou je je dan zo optrekken aan het feit wat een ander doet?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:24

@Roest: als we allemaal zo zouden denken was het wel heel erg stil op Bokt. Clown

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:26

Woogy schreef:
Het gaat hier om paarden die mij hem op stal komen die daar beleert en licht opgetraint worden in korte tijd...een band opbouwen en dan aan het werk gaan zit er niet echt bij...

aha, uit je eerste post waar het in stond kwam het toch zo over.

Hoe je dit probeert uit te leggen, gaat er bij mij niet in.
Ik heb 20 jaar op een handelsstal/africhtingsstal/fokkerij gereden.
De man waar ik daar mee heb gewerkt en waar ik in de praktijk veel van heb geleerd....deed het heel anders dat op de filmpjes...deed het ook niet als Parelli, Voest, of Roberts of welke goeroe dan ook.
Hij deed het gewoon vanuit zichzelf. Door het natuurlijk leiderschap dat hij uitstraalde en door de rust en het geduld, werden paarden direct maatjes met hem. Geen games, geen speciale oefeningen...niets...gewoon met het paard omgaan, borstelen, toiletteren (keuringsklaar maken deden we ook), zadelmak maken of corrigeren...alles gebeurde gewoon...en in no time was er een band met de paarden. Waarom? Omdat paarden een heel goed gevoel voor lichaamstaal hebben. Omdat paarden ons eerder snappen en in de gaten hebben, dan dat wij onszelf doorhebben en begrijpen. Niks op een gekunstelde manier een band met paarden krijgen...of paarden breken...of dwingen...nee...gewoon zijn wie je bent...gewoon "echt"zijn...en van daaruit direct het vertrouwen van een paard verdienen...dat is pas horsemanship.
En ik ben nog eeuwig dankbaar dat ik dit in mijn leertraject heb mogen meemaken.
En ik merk in de dagelijkse omgang met paarden...dat ik er gelukkig wat van meegekregen heb...en daar kan geen enkele methode met labeltje, met naam van goeroe....met games en wat voor poespas nog meer zij tegenop.....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:27

roest schreef:
Wat ik niet begrijp is dat al die mensen over welk topic dan ook zo hun mening kunnen trekken over foto's en filmpjes zonder dat ze er een jaar stage hebben gelopen.
Ik heb deze filmpjes diverse malen met diverse muziekjes gezien en op diverse snelheden afgespeeld, deze snelheden en muziekjes doen iets met je gemoedstoestand. Hoe ik een fimpje zie waarvan ik misselijk wordt en de volgende keer, anders bewerkt dat ik denk: dat is geweldig, dit heeft niets te maken met wat er gebeurd, dit heeft te maken met het geknutsel om het fimpje heen, het beinvloeden van jou gemoedstoestand oftewel manipulatie.
Ik denk dat het wijselijker is om bij jezelf te blijven. Je paard is een vluchtdier, jij bent een roofdier, je paard reageert op het moment, jij gaat er over nadenken. Hoe dan ook, hoe je het ook wilt benoemen, als jij een combinatie kan vinden tussen jou en je dier, waarom zou je je dan zo optrekken aan het feit wat een ander doet?

Omdat een paard neerleggen een paard vernederen is, tot in het diepste van de paardenziel....daarom....vind ik het niks.