Emiel Voest op Paard 2008, freestyle of breken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Emiel Voest op Paard 2008, freestyle of breken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:16

Om te beginnen ben ik er niet bij geweest, en ik ken de ruiter en het paard ook niet, maar ik wil toch nog even een algemene opmerking kwijt.

NH is niet altijd even lief. Zoals het gezegde gaat: zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Als dat betekend dat je even hard in moet komen of het paard een keer een flinke jetser met het eind van je leadrope moet geven om in je aanwijzing (fase 4 en hoger) door te komen, moet dat in je portfolio zitten, anders heeft de hele discussie met het paard geen zin. Met "foei, zoete poes" kom je er niet. Ook en vooral niet binnen de NH.

Dat een discussie tussen paard en persoon op de grond voor de buitenstaander voor het oog erg hard over kan komen is begrijpelijk, maar op dat moment nodig. Dat een paard als een "zombie" en met lege blik in zijn ogen op de trailer staat (en dat dan alleen in ogen van de eigenaar) kan ik niet beoordelen, heb het paard niet gezien. Dat het paard daarna anders was dan wat de eigenaar van hem gewend is, dat geloof ik best. En dat het paard in de ogen van de eigenaar "gebroken" is, geloof ik ook. Het zal voor iemand die een "gentlemans agreement" met haar paard heeft misschien wel heel vervelend zijn om onvoorwaardelijke gehoorzaamheid van haar paard gevraagd te zien worden, en een paard voor zich te zien die daar op dat moment niet aan wil voldoen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:20

Er zijn altijd mensen die moord en brand om niets schreeuwen, maar dan heb ik liever datz e het doen op basis van feiten zoals een filmpje dan obv speculaties zoals in al deze topics. En uiteraard zijn we nieuwsgierig Knipoog

Liljebo heeft het voor mij zeer mooi verwoord Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:41

Het plaatsen van het filmpje zal ongetwijfeld zorgen voor meer discussie, maar het kan wel een beter handvat geven om over te discussieren.
En ja, sommige mensen schreeuwen moord en brand om niets, anderen zien de moord en brand niet die er wel is.

Cassidy, als iemand onvoorwaardelijke gehoorzaamheid wil, dan is er geen sprake meer van "vragen" maar slechts van "eisen". Het is zeer de vraag of dat in alle gevallen zinvol is, bepaalde karakters breek je daar namelijk mee. Dan verniel je de persoonlijkheid van het paard en dat vind ik persoonlijk in alle gevallen ongewenst. Als het paard niet te hanteren is anders dan door het te breken, breng ik het dier zelf liever naar de slager.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:46

Laat het onvoorwaardelijk dan voor het gemak even weg. Als je een paard wat vraagt en je krijgt de spreekwoordelijke middelvinger, moet je doorgaan tot je wel de gevraagde reactie krijgt. En dan maakt het niet uit of je dat doet op de JBF manier of via de NH manier. En het kan heel goed zijn dat die middelvinger niet komt bij de eigenaresse, maar bij een vreemde wel.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat NH zeer zeker harder in kan komen dan menigeen fijn vindt om te zien, of zelf toe zou passen. Niks mis mee, maar ik betwijfel of degene die dit niet toe zou passen met dominante paarden, laat staan hengsten omgaat, en of diegene bereid is of in staat is om clinics te geven met voor hem tot dan toe onbekende paarden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:54

Dat ben ik inderdaad met je eens, mits de vraag correct is gesteld aan het paard.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:55

ik heb de 'voorbereiding' van emiel niet gezien, alleen de demo zelf. Toen ze de piste binnenkwamen probeerde het paard een aantal keren gericht uit te halen met zijn voorbenen, wat door Emiel heel rustig werd opgelost. Longeren ging heel aardig maar opeens vond het (overigens prachtige) heerschap iets bij de tribune griezelig en hij begon even te protesteren, dit werd ook heel netjes opgelost en uiteindelijk zag het er erg goed uit tussen de lange lijnen, paard was geconcentreerd, liep erg leuk en van eventuele discussies tussen hem en emiel was allang geen sprake meer. De uitstraling kwam op mij allesbehalve 'gebroken' over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:56

Waratje schreef:
Dat ben ik inderdaad met je eens, mits de vraag correct is gesteld aan het paard.

Mee eens. Maar leid het even door naar wat er gebeurt is. Denk je dat Voest de vraag verkeerd heeft gesteld?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:00

Ik wacht even af of er misschien nog een filmpje wordt geplaatst. Eindeloos speculeren over wat er nou wel of niet is gebeurd, terwijl ik/we er niet bij zijn geweest, lijkt me niet zo zinvol.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:18

Ik ben ondertussen ook erg benieuwd naar een filmpje. ook ik ben er niet bij geweest, dus kan weinig zinnigs zeggen, hang er dan ook helemaal tussenin...
Enerzijds kunnen dingen op publiek anders over komen als op het paard, anderzijds zijn alle 'trainers' in welke vorm dan ook, ook niet heilig!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:26

Ik ben voor het plaatsen van een filmpje, niet alleen omdat ik benieuwd ben hoe het precies is gegaan maar ook omdat Emiel niets te vrezen heeft als hij het correct heeft aangepakt. Heeft hij dat niet dan weet hij zelf wat hij fout heeft gedaan en wordt het tijd dat dat aan het licht komt. Niet iedereen is heilig en fouten maken is menselijk.

Ik heb Emiel gezien op Horse Event, hij was toen bezig met Runrise(geloof ik) dat deed hij heel goed en netjes, afgezien van het feit dat Sunrise af en toe iets te diep kroop maar dat heeft verder met Emiel's optreden weinig te maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:50

Cassidy schreef:
Waratje schreef:

Mee eens. Maar leid het even door naar wat er gebeurt is. Denk je dat Voest de vraag verkeerd heeft gesteld?

Over het algemeen kan Emiel zijn vragen redelijk goed stellen, maar ook de besten kunnen eens een foutje maken Knipoog
Zoals gezegd, het filmpje zou een aantal zaken wellicht helder maken.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:57

Ik ben ook erg benieuwd naar het filmpje! Via pb of hier, maar het zou wel wat duidelijkheid geven..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:03

ben ook benieuwd naar het filmpje... kijken en evt discussieren kan heel leerzaam zijn

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:15

Dat paard dat 'gebroken' is, was dat dezelfde als die 's ochtends in de ring aan het flippen was en niet verder kwam dan een volte bij de ingang?

Ik weet niet wat erger is. Dat paard was aan het flippen, maar de ruiter stapte niet af om het paard even rustig rond te leiden. Ze bleef maar drijven en het paard ging met zijn achterbenen naar de buik slaan....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:19

sommige mensen zijn zo dom als het achtereind van een varken. als ik zoiemand zou zien zou ik hem/haar erop aanspreken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:28

Een beetje een rare opmerking, Arabesk en Anneliesdj. Stel dat het wel hetzelfde paard is geweest: sommige dingen moet je vanuit het zadel oplossen. Als je op een dergelijk moment van protest van de kant van het paard, van je paard afstapt om hem even aan de hand rond te leiden, heeft het paard gewonnen.
Het wordt een heel ander verhaal als het paard bang is. Maar slaan naar het ruiterbeen klinkt naar ongehoorzaamheid en protest en niet naar angst. Beide scenarios vragen om een heel andere aanpak.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:49

als het paard flipt vat ik dat op als bangheid en ook een bang paard kan uit protest schoppen. Daarbij kun je iig een rondje lopen dat hij het gezien heeft en dan weer proberen, toont iig een stuk welwillendheid tegenover het paard

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:55

De beste stuurlui staan aan wal...

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:26

Cassidy schreef:
Een beetje een rare opmerking, Arabesk en Anneliesdj. Stel dat het wel hetzelfde paard is geweest: sommige dingen moet je vanuit het zadel oplossen. Als je op een dergelijk moment van protest van de kant van het paard, van je paard afstapt om hem even aan de hand rond te leiden, heeft het paard gewonnen.
Het wordt een heel ander verhaal als het paard bang is. Maar slaan naar het ruiterbeen klinkt naar ongehoorzaamheid en protest en niet naar angst. Beide scenarios vragen om een heel andere aanpak.

Dit paard schopte niet naar het been van de ruiter. Dit paard maakt deze bewegingen vanuit inwendige onrust. Ik heb hem zien springen en proberen bij de uitgang te komen, maar slaan naar het been van de ruiter was absoluut niet aan de orde.

Als er goed is gekeken door omstanders zagen ze ook, dat de amazone niet continu aan het drijven was maar enkel de weg naar de uitgang voor het dier afsloot. Daarnaast waren de schoolsprongen knap om uit te zitten Haha! , ook heeft een oplettende kijker gezien dat het dier zich wel even gaf en een aantal rondjes netjes deed wat er gevraagd werd en dat de amazone toen besloot dat het genoeg was.

Mens eigen is: focus: hij moet rondlopen. Gaat er eerst zowat iemand hem rondduwen... dom en levensgevaarlijk, bovendien nutteloos, omdat het paard haar geen blik waardig keurde. De amazone besloot om niet haar zin door te drijven maar het paard de kans te geven zelf met een oplossing te komen. Dat leert sneller namelijk. Aan de hand nemen was in deze situatie niet zinvol geweest, het gedrag had zich dan ook voor gedaan, met wellicht losrukken tot gevolg.

Soms moet je de tijd nemen die het nodig heeft om later minder tijd te kosten. En dat het gebeurt, jammer, maar het zij zo, het is en blijft een dier. Het had iedereen kunnen overkomen. Het is knapper van een persoon om het met geduld op te lossen dan gefrustreerd te raken zoals waarschijnlijk de meesten zouden hebben gedaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:31

In dat geval heb ik te snel gereageerd maar ik heb al vaak genoeg zulke situatie's gezien, vandaar dat ik zo fel reageer.

ultimo33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:59

Arabesk schreef:
Dat paard dat 'gebroken' is, was dat dezelfde als die 's ochtends in de ring aan het flippen was en niet verder kwam dan een volte bij de ingang?

Ik weet niet wat erger is. Dat paard was aan het flippen, maar de ruiter stapte niet af om het paard even rustig rond te leiden. Ze bleef maar drijven en het paard ging met zijn achterbenen naar de buik slaan....

Het was inderdaad hetzelfde paard...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:59

waarom stapte ze dan niet even af?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:03

arno8 schreef:
waarom stapte ze dan niet even af?

Alsof dat altijd even zinvol is. Paarden die over hun toeren zijn zijn vaak niet de veiligste om naast te gaan staan aan een normaal gladleren teugeltje. Ik zou ook niet afstappen. Vanaf de rug heb je meer manieren (been, zit, hand) om positief op een paard in te werken dan ernaast als je je paard normaal beleerd hebt.

Ik ben ook benieuwd naar het filmpje.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:07

Afstappen of niet, dat is wel lekker makkelijk praten zo vanaf een forum / de kant. Bij mij was paard was met of zonder mij er nog op heel hard de bak uitgerend denkik Clown .
Vond dat ze hem heel netjes reed, bleef rustig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 01:21

Als je paard een keer 'gek doen' gaat associëren met 'ruiter afstappen' ben je vaak verder van huis...