Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Selket schreef:Hallo,
mijn vraag is of natuurlijk bekappen een optie is als je elke dag met je paard op het verharde komt.. Ik rij namelijk veel buiten, waarvan ook stukken op de verharde weg. Zal dat een probleem zijn als ik mijn paard natuurlijk wil laten bekappen?
Danielledm schreef:Ik kies voor een gewone hoefsmit omdat ik zelf de balle verstand niet van heb! Overal komen gewonen hoefsmeden en tuurlijk ik kan der ook 1 die een paard ze hoeven na de stinkmodder heef gebracht, maar goed dan zou ik een opleiding moeten doen zodat ik der verstand van heb en dan kan ik het zelf doen want dan heb ik een diploma voor hoefsmit!
Danielledm schreef:Bij hoeven bekappen moet je overal na kijken en niet alleen na de straal, ook na de been stand. Ik heb toen een site gevonden van een meisje die dat probeerde en die had der paard zo kort gezet dat ie alles behalve goed liep. Er was alleen maar van de hoef uit gegaan en niet na het paard ze benen of werk of wat dan ook!
Danielledm schreef:Ik ben eerlijk ik weet dat allemaal niet maar weet wel dat je voor bepaalde dingen gestudeerd en diploma s moet hebben. Dus heb ook een hoefsmid met papieren en erkenning.
Want hoefsmeden is geen beschermt vak als ik het goed heb!
Danielledm schreef:Ja maar waarom keuren de hoefsmeden en NBers elkaars werk af? Toch is er een reden voor. Ze bekappen anders, zover ben ik nu maar het is volgens jullie allebei even goed maar ook weer niet.
Ik wil gewoon zekerheid dus ga na een erkende hoefsmid. Dat geef mij veiligheid en zekerheid en mocht er dan wat gebeuren kan ik in iedergeval niet denke wat een muts ben ik dat ik geen erkende hoefsmid heb genomen!?RianneH schreef:Medisch gezien? Ik heb geen idee wat beter is... Een goede smid/bekapper is altijd beter
) meer mogelijkheden heeft. Een NB-er kan in principe geen ijzer gebruiken, dus ook niet als het een keer wel nodig is. Maar zolang de paarden het op blote voeten kunnen, eventueel aangevuld met hoefschoenen, dan is iemand die goed bekapt ruim voldoende.
Als je de hoeven gewoon tijdig bekapt blijven ze prima passen. Danielledm schreef:Het is een domme actie van haar maar waarom mogen die cursussen dan gegeven worden, en waarom kan je zomaar aan dat materiaal komen??
Je heb toch groothandelen zoals bijv lucas klamer daar heb je een pasje voor nodig! Dus dan is het ook dom van zo n organisatie of hier in nl? weet niet wie daar overgaan. Maar je moet dan een diploma ofzo hebben voor dat je een pasje krijg. Dan heb je geen zelfhobby acties!

Dus ik ben niet bang dat het fout zal gaan, maar zal zeker niet gaan hobby-en.
(Niet vervelend bedoeld natuurlijk, want het blijft netjes
)
Mensen blijven altijd met ijzers rijden. Denk ook niet dat ieder paard gebaad is met NB-en. Hangt erg van de manier van rijden en gebruik af. Danielledm schreef:Maar bijv. Mijn paard loop goed nu waarom zou ik na een NB overstappen?