verplichte stalrust: het dilemma.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

Re: verplichte stalrust: het dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:35

ik denk dat het alleen maar erger word als ik diesel boxrust zou moeten geven..

Hij stampt altijd tegen de deur aan, als het aan hem ligt 24uur, ookal heeft hij onbeperkt hooi tot zijn beschikking dan bonkt hij nog 20uur per dag tegen de deur. Dan belast hij zijn andere benen veel meer, terwijl die zouden moeten rusten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:40

mijn pony heb ik vorig jaar 2 weken op boxrust gehad na een operatie. ze mocht er even uit op klein verhard stukje als ik moest mesten. dat ging toen wel redelijk. nu inmiddels o andere stal moest ze tijd geleden weer op boxrust. de 1ste dag heeft ze mij gebeten getrapt ze stond heel de tijd tegen de staldeur te meppen totaal geen rust dus. toen in de wei klein stukje afgezet en daar stond ze heerlijk rustig in. pony is trouwens 30 maar zolang ze pijnvrij kan leven doen we het al moeten we haar daar af en toe voor opsluiten.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:41

ik zou ook voor een kleine paddok gaan of, als ik de mogelijkheid had een lage stal. Maar altijd met andere paarden binnen berijk.

Gellukkig heb ik het nog niet mee gemaakt, houden zo.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:08

Een paar jaar geleden kreeg mijn pony boxrust voorgeschreven i.v.m. een zware kneuzing van de kogel. Ik was in die periode net op vakantie en toen ik 2 weken later terugkwam trof ik op stal een vermagerd, dof en treurig hoopje ellende aan. Er was goed voor haar gezorgd maar ze kwijnde helemaal weg. Ik heb haar op hoop van zegen direct het land in gegooid. Luid hinnikend hinkelde ze haar kuddemaatjes tegemoet met haar vriendje van 27 die al jaren niet zuiver liep. Met een paar weken was ze er helemaal bovenop. Misschien was de genezing nog sneller gegaan als ze op stal was gebleven maar ze kon daar geestelijk niet tegen. Dan moet je toch een afweging maken.

Een vriendin had een paard waarbij na een val op straat de pees 7 cm was ingescheurd. Één verkeerde beweging zou een volledige afscheuring tot gevolg hebben met een enkeltje slager. Hij kon ook niet aarden in zijn uppie op stal en ze hebben toen een apart klein landje voor hem afgezet waar hij naar de kudde kon kijken maar wat te klein was om echt te lopen rennen. De eerste paar dagen is hij ook verdoofd op advies van de DA. Die verdoving is afgebouwd en uiteindelijk heeft hij maanden heel tevreden in zijn landje gestaan. Hij loopt inmiddels weer in het Z2 en heeft helemaal geen last meer van zijn blessure.

Al met al ben ik geen voorstander van boxrust maar mijn ervaring is dat het tegenwoordig ook veel minder snel wordt voorgeschreven dan een paar jaar geleden.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:44

Mijn paarden gaan niet op stalrust. Hooguit voor 2 weken, en dan alleen als ze regelmatig in de bak mogen.

Toen mijn merrie een peesblessure op liep, had ik de keus haar 3 maanden op te sluiten en eventueel herstel te zien of daar tegenin te gaan. Ik heb haar een jaar lang dag en nacht op het land gezet met vriendjes. Misschien had dat kunnen betekenen dat ze nooit meer zou herstellen, maar het heeft goed uitgepakt, al heeft het herstel misschien langer geduurd (al geloof ik daar zelf niet in). Psychisch welzijn gaat bij mij voor fysisch welzijn, tenzij het echt om pijnen gaat die verkomen of verminderd kunnen worden.

Momenteel staat mijn ruin binnen i.v.m vreselijke mok. Hij staat komende dinsdag 2 weken binnen en gaat dan echt weer naar buiten. De wei is bij ons zo ontzettend slecht dat een bloedvergiftiging door de ernstige mok geen ver van mijn bed show meer was.