voor ringdressuur is het misschien niet ideaal omdat het in principe de bedoeling is om met licht contact tot losse teugels te rijden.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sizzle schreef:Ik vind touwhalsters maar nare dingen die imo alles behalve vriendelijk zijn tenzij je er niet aan zit, maar als je hem los laat hangen kun je net zo goed niets gebruiken. Bij correct geknoopte touwhalsters kun je een paard flink zeer doen op de neus, achter de oren en tegen de jukbeenderen. Geef mij dan maar gewoon een dubbelgebroken bitje.

. Ik kan er juist heel subtiel mee werken bij het grondwerken en mijn paard loopt vrijwel altijd met doorgehangen touw met me mee bij de leidoefeningen. Het laatste wat ik wil als ik een paard train, is het paard pijn doen. Maar je moet wel weten hoe je met zo'n touwhalster werkt.
). Maar hij heeft echt geen schurende plekken van het touwhalster op zijn hoofd, hoor. Die zou je nu helemaal kunnen zien met zijn wintervacht. Met een gewoon stalhalster kan ik niet het grondwerk doen, wat ik juist zo graag doe met mijn jonge paard. Er zit teveel ruis in die dingen om echt goed te kunnen communiceren of juist het paard het gevoel van 'vrijheid' te geven (als er geen druk op staat, voelt het paard het halster niet zitten).
Bandida schreef:Ik begrijp persoonlijk niet waarom deze vraag gesteld wordt. Volgens mij ligt de keuze niet bij bit of geen bit maar bij dwangloos/pijnloos africhten en rijden of niet.
Het plaatje waar je op dit moment bij wedstrijddressuur het meeste punten voor krijgt is eentje dat het meest efficiënt met pijnprikkels (of potentiele pijnprikkels, je hoeft in principe niet meer je bit te komen als het paard het één maal echt gevoeld heeft) te bereiken is. Wat je aan de top ziet is volgens mij zonder pijnprikkels (bit+spoor) ook niet mogelijk. Ik krijg nu vast weer een storm over me heen, maar ter verduidelijking van mijn standpunt: je kan een beer met snoepjes heel mooi leren dansen maar nooit zo heftig als op een hete plaat.
Ik zie dan ook -voor mezelf- er de zin niet van om tijd en energie te steken in het bekomen van dit beeld op een dwangloze manier om op die manier toch te kunnen meelopen in een wereld waarvan voor mij de basisprincipes verkeerd zijn.
Ik ben absoluut voor correcte gymnastische dressuur, pijn- en dwangloos, om het paard goed gespierd en soepel te houden, maar alles wat verder gaat hoeft voor mij niet. Het zou me niet verbazen dat dit voor veel bitloze ruiters het geval is, en dat de reden is waarom je nauwelijks beelden gaat vinden van bitloze M of hogere oefeningen.
Nadya schreef:Sizzle, ik heb hele andere ervaringen met touwhalsters. Ik kan er juist heel subtiel mee werken bij het grondwerken en mijn paard loopt vrijwel altijd met doorgehangen touw met me mee bij de leidoefeningen. Het laatste wat ik wil als ik een paard train, is het paard pijn doen. Maar je moet wel weten hoe je met zo'n touwhalster werkt.
Sizzle schreef:Zo zou het ook moeten Nadya, maar bij Sizzle ging dat niet. Die was zo gefixeerd op dat halster dat ze bij iedere beweging of schommeling van het touw angst had, dus ook als er geen druk op stond. Ze reageert bijvoorbeeld bijzonder goed op stemhulpen en kan aw zonder enige vorm van druk. Ik zet hooguit een vinger tegen de boeg als het te lang duurt en dat is meestal ruim voldoende. Met een touwhalster met loshangende lijn kwam ze direct loodrecht omhoog. Dat zei mij genoeg. Voortaan maar gewoon aan een hoofdstelletje of halstertje.
Wie weet heeft ze er vroeger een slechte ervaring mee gehad, geen idee.
. Maar de meeste paarden hebben dat niet.
) beter werkt?
Sizzle schreef:Nu ben ik nog altijd benieuwd naar mijn praktische vraag of je met bitloze optomingen zoals de cross-link nu wel of niet begrenst met je buitenteugel ivm de duw-werking ervan.
Sizzle schreef:Nu ben ik nog altijd benieuwd naar mijn praktische vraag of je met bitloze optomingen zoals de cross-link nu wel of niet begrenst met je buitenteugel ivm de duw-werking ervan.
shan schreef:Blijkbaar zijn er, gezien de reacties in dit topic, toch mensen (waaronder ikzelf) die graag wel wat meer willen dan een paard zijn beweging geven maar dan bitloos!
Probleem is blijkbaar om een bitloze optoming te vinden, waarmee dit mogelijk is!
Bandida schreef:Sizzle schreef:Nu ben ik nog altijd benieuwd naar mijn praktische vraag of je met bitloze optomingen zoals de cross-link nu wel of niet begrenst met je buitenteugel ivm de duw-werking ervan.
Die hoofdstellen zijn niet gemaakt om met constante teugeldruk te rijden. Je begrenst dus met de buitenteugel zoals dat bij westernrijden gaat, op gewichtshulp met halscontact.
.
shan schreef:Ik neem aan dat je bedoeld te zeggen Bandida, dat een paard dat bitloos wordt gereden niet nagevelijk zou kunnen lopen, omdat dit een afgedwongen houding is.
Of begrijp ik je nu niet goed?
Citaat:Mijn paard loopt bijvoorbeeld netjes en ontspannen met zijn hoofd naar beneden zonder dat ik daar iets voor hoef te doen. Zodra hij warm gelopen is en lekker voorwaarts rijd doet hij dit vanzelf omdat dit een lekker ontspannen houding voor hem is.
shan schreef:Je hoort een paard met een bit te rijden, zonder dat je het paard daar pijn mee doet.