Scheren; Voors/Tegens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Scheren; Voors/Tegens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:40

het bibberen van een paard en het bibberen van een mens zijn twee verschillende dingen....

mijn arab is ook geen koudbloed en staat zonder deken. Ook rij ik hem in het zweet, maar hij gaat gewoon zo de wei op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:36

Arabesk schreef:
het bibberen van een paard en het bibberen van een mens zijn twee verschillende dingen....

mijn arab is ook geen koudbloed en staat zonder deken. Ook rij ik hem in het zweet, maar hij gaat gewoon zo de wei op.
Klopt helemaal.... een paard bibbert om zijn lichaam op de juiste temperatuur te brengen. Het is een natuurlijk regulatiesysteem. (ook door eerder genoemde onderzoeker uitgelegd)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:37

en een mens bibbert..... waarom????? Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:55

Om warmteverlies tegen te gaan.
Een mens bibbert,dat is niks meer of minder dan een samentrekking van spieren.

Ik quote een stukje van paardnatuurlijk over het bibberen van paarden:
Citaat:
Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:05

een mens bibbert om precies dezelfde reden als een paard Lachen Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:22

Als je begint te bibberen, héb je het al koud, maw, de omstandigheden zijn niet echt plezant.

Nou kun je mij proberen wijs te maken dat een paard zich lekker warm staat te bibberen, maar dan kun je veel.

Maar misschien moeten mensen die dit geloven zelf eens een uurtje buiten gaan staan in hun blote niksje, is uitstekend weer voor een proefje. Haha! Vork

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:31

Je gaat toch niet een mens met een paard vergelijken hoop ik?
Geef ze dan ook een muts en een sjaal,en niet te vergeten handschoenen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:33

En een paar thermobroeken en oorwarmers. Clown

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:35

En een tv,want ik kan niet zonder een tv.
(dus mijn paard waarschijnlijk ook niet)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:36

Je hoeft een paard niet met een mens te vergelijken, maar je hoeft ook niet te ontkennen dat een paard dat bibbert het KOUD heeft. Of je daar iets aan wilt/moet doen is dan een volgend punt, maar het klinkt weer alsof de naturals het niet willen toegeven dat een bibberend paard het gewoon koud heeft.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:38

Nee hoor,het paard gaat bibberen omdat het warmte verliest.
(dus hij gaat bibberen om weer op te warmen)
Dan moet je je paard niet scheren en een deken opleggen,dan moet je zorgen dat je paard voldoende hooi of kuilgras te eten heeft.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:50

Mijn paard heeft een muts, sjaal, thermobroek en zélfs een paar oorwarmers.
Dat noemen we: vacht! Clown

Vacht is kennelijk niet altijd afdoende: paard bibbert.
Daar zal ie het best warm van krijgen, maar hoelang denk je dat een paard dat vol kan houden?
En dan zit ie nog steeds met een vacht die niet tegen de omstandigheden is opgewassen.
En bovendien met spierpijn.

Ruwvoer verhaal is mooi, met opwarmen bij vertering enz. maar vergeet vooral ook niet dat een paard voldoende energie uit het voer moet kunnen halen.
Bij erg koud weer kan de energiebehoefte tot 30% oplopen: je moet je afvragen of jouw ruwvoer dat wel kan leveren, en het paard zoveel volume op kan: anders krachtvoer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:51

Tinkerloos schreef:
Nee hoor,het paard gaat bibberen omdat het warmte verliest.
(dus hij gaat bibberen om weer op te warmen)

Hij gaat bibberen om op te warmen omdat hij het KOUD heeft. Moeilijk om toe te geven, hè? Warmte verliezen is hetzelfde als het koud krijgen!

Tinkerloos schreef:
Dan moet je je paard niet scheren en een deken opleggen,dan moet je zorgen dat je paard voldoende hooi of kuilgras te eten heeft.

Er zijn heel wat paarden die niet geschoren worden en wel gaan bibberen in bepaalde omstandigheden. Dat jij zo gelukkig bent dat je ze niet kent, betekent niet dat ze niet bestaan. Ik ken er wel diverse en nee, ze komen geen ruwvoer tekort, maar hun vacht en warmtehuishouding is niet (meer) helemaal afgestemd op ons natte en winderige klimaat.
En weet je wat zo aardig is? Als je er een deken oplegt houdt het bibberen op en zijn ze niet meer een zielig hoopje paard.....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 06:41

Dan moet je er dus een deken op leggen.
Is toch niet moeilijk?
Mijn paard krijgt ook een deken als dat nodig zou blijken hoor.
Maar niet zomaar klakkeloos,omdat het anders zielig is of omdat het zo hoord.
Ik ken zat paarden die een deken ophebben,en die zijn allemaal geschoren.
De enige die ik ken met een deken EN een mega vacht is een paard met cuching.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 07:41

Ik heb hier een rapport liggen van een onderzoek naar temperatuurregeling van het paard, waarin ook het bibberen wordt genoemd. Erg interessant, maar helaas in het zweeds. Maar ik zal het kort samenvatten. Paarden maken warmte aan door voedsel BIj de vertering van voedsel wordt 20 procent gebruikt als bruikbare energie(voeding voor functies) en de rest omgezet in warmteGrote dieren zoals paarden hebben dus veel overschot aan warmte, die ze kwijt moeten kunnen. Maarrrr een paard heeft dan wel een vetlaag nodig om warmte te kunnen vasthouden Een paard met weinig lichaamsvet, wat zich niet al etende warm kan houden (veel tot onbeperkt hooi) en geen bescherming heeft tegen regen en wind, gaat rillen om de spieren aan het werk te zetten en zo warmte te produceren. Dus ja... het is hetzelfde als een mens wat rond gaat rennen om zich warm te houden. Een paard wat in de winter zeer goed gevoerd wordt, een extra vetlaag opbouwt en beschutting heeft tegen regen en wind, kan zijn temperatuur goed vasthouden. Dus rillen is toch een teken dat dat niet helemaal lukt. Ik denk dat die kans bij rijpaarden groter is, omdat veel mensen niet graag die extra vetlaag zien....En dan kan het paard het zeker koud hebben, zeker met veel regen en wind. Bij oudere paarden die slecht lichaamsvet opslaan komt dat probleem ook veel voor.

Weer allemaal gepikte info uit een wetenschappelijk artikel, maar ik hou er zelf wel rekening mee...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 07:44

heel duidelijk Lachen en heel logisch ook

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:09

Tinkerloos schreef:
Om warmteverlies tegen te gaan.

Bibberen wordt veróórzaakt door teveel warmteverlies. Het paard probeert verdere afkoeling van het lichaam te voorkomen door wamte te generéren.
Het vervelende is dat het paard juist door teveel warmteverlies is afgekoeld en nu door meer warmte te genereren nóg meer warmte gaat verliezen én veel energie.

Hoewel rillen op zich niet erg is, is het wel een heel kritisch signaal:
- het paard ís al afgekoeld (anders laat de thermostaat niet aan)
- het paard staat teveel warmte te verliezen

Voorbeeld.
Als je jouw droge paard ´s morgens in de kou van zonsopkomst rillend in de wei ziet staan is er waarschijnlijk geen reden om wat te doen. Geef het dier lekker veel stro/hooi en met het opwarmen van de dag is de lichaamstemperatuur van het paard snel in orde.
Zie je bij het vallen van de avond dat jouw natte paard staat te rillen, dan heeft dat paard een vet acuut probleem. Jij dus ook.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:13

Tenzij je een stal of een deken hebt. Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:20

Waratje schreef:
Er zijn heel wat paarden die niet geschoren worden en wel gaan bibberen in bepaalde omstandigheden.

Mijn hengst maakt vrijwel geen wintervacht aan. Blijkbaar is het afkoelen bij hem kritischer dan het warm houden. Hij maakt zich ook tíg keer zo druk als de 5 meiden bij elkaar Haha!
Hij heeft dus geen lekker isolerende vacht en vrijwel geen vet. Hij heeft het op sommige dagen hier inderdaad écht koud. De combinatie aanhoudende regen, wind en nachtelijke afkoeling zijn een aspect om nauwgezet in de gaten te houden want als híj gaat rillen kan hij zich niet opwarmen en ís al afgekoeld.
Hij gaat dan zonder deken in een rondom geventileerde stal met halve deur.
De meiden ook want anders ramt hij met een paar minuten de muren aan gruizels Haha!

Dat zijn 5 tot 10 nachten per jaar en is noodzakelijk omdat er een hek om het land staat. Zonder die beperking door het paardhouden zou hij zijn familie naar een lager gelegen plek geleid hebben.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:24

randalinpony schreef:
Tenzij je een stal of een deken hebt. Clown

Het vette probleem blijft hetzelfde.
Een stal of deken kán een oplossing zijn.
Die stal of deken blijven echter een oplossing voor een ménsenprobleem: doordat de mens het paard binnen een omheining houdt omdat deze er zo nodig op wil gaan zitten, kan dit paard niet naar geschikter oorden waar het zonder stal of deken prima kan gedijen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:36

Eevn een paar stappen terug naar evolutie en selectie. Lees het stukje mbt IJslanders in het topic over ´vrijruiter´.
Het zijn de kritische succesfactoren welke de randvoorwaarden van de aanpassing zijn.
Hier in onze bergvallei zijn de temperatuurverschillen tussen dag en nacht, zomer en winter enórm, een dagekijks verschik van rond de 20 graden is normaal en het grootste jaarverschil wat we gemeten hebben bíj de paarden (dus waar ze daadwerkelijk stonden) is 71 graden Celcius.
Zowel de zomerdag als de winternacht zijn kritische succesfactoren en ik maak die extreem kritisch doordat mijn paarden niet kunnen migreren.
Mijn hengst heeft blijkbaar gedurende de winterdág meer moeite met afkoeling dan met opwarmen gedurende de nacht. Hij heeft het ´s Nachts regelmatig koud doch als ik nu door hem standaard voor de nacht een deken te geven het opwarmen nog minder kritisch zou maken, bewerkstellig ik alleen maar dat hij nóg minder vacht gaat aanmaken.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:05

Hoe dik een wintervacht uiteindelijk wordt en hoe goed hij functioneert, hangt ook af van genetische factoren.

Vergelijk de arabier met de ijslander: er is een verschil in vachtstructuur en lengte: logisch gezien herkomst van de rassen.

Dat maakt de arabier wél minder bestand tegen een regenachtig klimaat, iets wat veel eigenaren van zullke paarden gelukkig inzien.

Verder: paarden maken meestal hun wintervacht aan onder invloed van de lengte van de dagen.
Slim, want die vormen een betrouwbaarder indicatie van wat komen gaat dan de wisselvallige weersomstandigheden in herfst/lente.

Mijn shetten staan in het najaar dan ook regelmatig te puffen omdat het ineens 20 graden is, terwijl ze hun jas al aanhebben.

Wanneer het in de winter ineens veel barrer wordt, hebben ze het maximale aan vacht allang aangemaakt.
Wanneer ze dan door omstandigheden staan te rillen, heeft het weinig zin om te wachten tot ze een dikkere vacht aanmaken.

Andere maatregelen zijn dan geboden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:08

Hc komt dus op hetzelfde neer wat ik al zei. Bibberen is vergelijkbaar met ons gespring of gebibber om het warm te krijgen en een paard wat doorlopend bibbert heeft het dus wel degelijk koud. Dus ja... inderdaad iets mee doen. Jij doet dat en ik zou dat ook doen. Maar bij mijn paarden is het gelukkig nog niet voorgekomen omdat ze een aardig vetlaagje hebben, veel schuilgelegenheid en veel eten. Maar mocht mijn oudje straks slechter in zijn vetlaagje komen te zitten, dan zal ik toch zeker ook zorgen dat hij bij slechte weeromstandigheden beschermd is. Inderdaad... een paard aan huis is nu eenmaal niet helemaal natuurlijk en met die beperking blijf je toch zitten.Ze hebben nu eenmaal niet de beschikking over de mogelijkheid om meer geschikte overnachtingsplaatsen te zoeken vanwege die omheining. Daarom zullen wij voor de nodige aanpassingen moeten zorgen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:10

Randalin... ik denk dat het beste eikpunt niet het ras ed is, maar gewoon je paard observeren. Als je je paard goed kent, weet je snel genoeg wanneer het te koud voor hem is en dien je iets te ondernemen. Of het nu een arabier, shetlander of ijslander is. Ik ken arabieren die prima opgewassen zijn tegen kou en robuuste paarden (bv magerdere paarden of paarden met een mindere vacht) die er niet tegen kunnen. Kwestie van je paard in de gaten houden...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:22

Natuurlijk.
Ik word altijd moe van de stelling dat ieder paard tegen iedere weersomstandigheid kan, zolang je maar: (vul hier een lijstje ala 10 geboden in.)

Dat lijstje geeft de eigenaar kennelijk zon rotsvaste overtuiging, dat zelfs een van ellende uit elkaar rammelend paard in een zeiknatte weide in een najaarsstorm hem niet van het idee kan afbrengen dat het voor het paard misschien toch niet zo denderend is.

Dat een paard in het najaar een keer bibbert, ok, maar midden in de winter in een storm dan valt er van aanpassing van de vacht weinig te verwachten. Je mag er gevoeglijk vanuitgaan dat een paard dan al maximaal besnord en behaard is, en niet even een vluggertje haargroei uitvoert.

En ja, hier worden gewoon conclusies getrokken per paard. Knipoog