Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Boris94 schreef:Eh, wat wil je er precies mee zeggen, dat ze er mee door moet gaan alleen meer zweep en gebaren moet gaan gebruiken? Ik denk eerder dat het niet nodig is.
Citaat:dan zorg je toch dat dat dier op een of andere manier maakt dat ie wegkomt? Is dat dan NH of niet?
lisannebex schreef:Ik heb al jullie reacties doorgelezen. Ik zal een paar gestelde vragen beantwoorden: Ik heb mijn kennis over NH van het boek 'Mijn trainingsmethodes in woord en beeld', verder heb ik 5x een Join-Up bekeken tijdens demonstraties. Ik dacht dat de Join-Up geheel veilig was. Het paard is een vluchtdier, dus het zal mijn nooit aanvallen, dacht ik. Dat heb ik dus verkeerd gedacht.Ik had voor ik mijn vragen op het forum had gezet alleen voorstanders van de Join-Up gehoord. Ik ben blij dat ik ook eens tegenstanders hoor! De Join-Up is dus niet voor ieder mens (en mijn verzorgpaard) weggelegd.
De reden dat ik begonen ben met een Join-Up was, omdat ik het paard zou trainen. Het zou denk ik gek zijn geweest als ik het paard een tijdje ging poetsen en daarna pas wat ging doen aan het echte probleem.
En ik vind de Join-Up gewoon geweldig om te zien en te doen! Behalve dan als het paard je aanvalt. Ik dacht dat dit de enige optie was om een paard van zijn angsten af te helpen. Bij de Join-Up is het de bedoeling dat het paard jou als leider ziet en dus vertrouwen in je heeft. Dit is van belang om een paard van zijn angsten te helpen. Door jullie heb ik wel ingezien dat er andere methodes zijn om ook het vertrouwen te winnen (o.a. poetsen, grondwerk en Parelli). Ik ga dan ook niet meer de Join-Up gebruiken bij dit paard.
Misschien raar naar mijn niet zo leuke ervaring, maar ik wil toch doorgaan met de Join-Up bij andere paarden (misschien in de toekomst bij mijn eigen paard). Ik vind het gewoon leuk om te doen en ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit ook een mooie manier is om een band te krijgen met je paard die gebaseerd is op respect en vertrouwen. Maar voordat ik ooit weer aan een Join-Up begin wil ik eerst een cursus volgen hierover.
Door het voorval met mijn verzorgpaard zit ik wel nog met een vraag: want als een paard me zou aanvallen -om welke reden dan ook- weet ik niet hoe ik mij moet weren! Wegrennen betekent: jij bent de leider en dat is niet de bedoeling. Maar ik ben ook niet van plan om gewoon te blijven staan en hopen dat ik niet geraakt wordt door een hoef!
Misschien hebben jullie nog tips voor me...
En nog bedankt voor jullie reacties, want het heeft me wel aan het denken gezet!!!
WowAmigo schreef:Maar als je handelt volgens je gezond verstand kan dat toch ook gewoon onder NH vallen? Ik ken wel echte paardemensen die volgens mij onbewust gewoon NH'ers zijn bij wijze van spreken!
randalinpony schreef:Kan best zijn dat hij op dat moment 'geprogrammeerd' is om naar je toe te komen,
Dat is geen dwang maar instinct.
WowAmigo schreef:Dus even voor mij *leek* concluderend, dit soort technieken uit de NH lukraak uitvoeren kan net zo schadelijk zijn als in een boekje lezen over de piaffe en vervolgens je paard aan gort trekken bij wijze van spreken.
Het blijft een beetje neerkomen op "paardenmensen" en " mensen met paarden" is het niet?
Citaat:En heeft een paard een keuze bij "instinct", als je niet van tevoren uitgebreid conditioneert of kunt conditioneren? Het is idd een vluchtdier, en op het moment dat je hem wegjaagt zet je een instinctief gedrag in werking, waar verschillende eindpunten mee bereikt kunnen worden (negeren, je bij de persoon in het midden aansluiten of in de aanval gaan). Een paard kiest niet voor ignoreren of de aanval als de tegenspeler daar geen aanleiding toe geeft.
WowAmigo schreef:Het blijft een beetje neerkomen op "paardenmensen" en " mensen met paarden" is het niet?
WowAmigo schreef:Dus even voor mij *leek* concluderend, dit soort technieken uit de NH lukraak uitvoeren kan net zo schadelijk zijn als in een boekje lezen over de piaffe en vervolgens je paard aan gort trekken bij wijze van spreken.
Het blijft een beetje neerkomen op "paardenmensen" en " mensen met paarden" is het niet?
Cassidy schreef:Met die laatste zin ben ik het niet mee eens, want wat maakt iemand een paardenmens en wat maakt iemand een mens met paard?
WowAmigo schreef:Cassidy schreef:Met die laatste zin ben ik het niet mee eens, want wat maakt iemand een paardenmens en wat maakt iemand een mens met paard?
Ik denk dat er gewoon bij alle vormen van met paarden omgaan mensen zijn die in meer of mindere zin "handig" zijn met paarden. Er zullen mensen zijn die bijvoorbeeld met NH-technieken enorm veel kunnen bereiken en mensen die er gewoon het gevoel niet voor hebben en ook niet krijgen. Ongeacht wanneer en in hoeveel tijd je de kennis en ervaring hebt kunnen opdoen!
_Emm_ schreef:Ik ben zelf op een freestyle kamp geweest, en daar was ook een meisje met een tuigpaard.
Alles ging gewoon goed, behalve het loswerken. Zodra er druk op haar gezet werd ging ze er tegen in en sloot ze zich meteen af. Maar zodra je een lijn eraan had, zoals bijv. bij cirkelen, ging het super goed. Het kan dus heel goed aan het ras liggen, ze zijn natuurlijk gefokt om dingen te trekken, en dus extreem tegen druk in te gaan.
Ik zou die join-up lekker laten voor wat het is en misschien een andere NH methode gaan doen? Dit werkt blijkbaar absoluut niet voor het paard.
Mindfields schreef:Dat is dus het gevaar van een join up doen als je niet precies weet wat je doet en je daarbijook nog een zeer dominant paard o0nder handen neemt. Sommige paarden accepteren het vlekkeloos en zelfs als je het niet helemaal goed doet doen ze toch een join up, maar sommige paarden zijn Alfa-paarden en die accepteren het dus niet en wijzen jou op je plaats. dat heeft dit paard gedaan. Jij hebt het in haar ogen niet verdient de leider te worden en dus gooit ze je uit de kudde. je kunt beter dingen met dit paard gaan doen waarbij je het leiderschap niet steeds benadrukt.Want dat ze dominant is hoeft helemaal niet te betekenen dat ze lastig is. Heel veel dominante honden kunnen ook heel lief zijn in de omgang en doen alles wat je vraagt. Voor paarden geldt dit ook. Jij wilde haar volgens de Join up 'uit de kudde jagen', maar aangezien zij zichzelf als leider ziet, accepteert ze dat uiteraard niet. Een leidende merrie laat zich ook niet 1,2,3 uit haar kudde jagen door een jong paard. Die krijgt dan ongenadig op zn sodemieter.
Ik zou hier niet verder mee gaan met join up,maar dingen gaan doen die jullie allebei leuk vinden, dan breekt niemand zn nek en kunnen jullie toch lol hebben.
Tuigpaardenbloed of niet heeft er niets mee te maken, het is haar karakter en dat is niet slecht, maar sterk.
shan schreef:wowamigo schreef:Ik denk dat er gewoon bij alle vormen van met paarden omgaan mensen zijn die in meer of mindere zin "handig" zijn met paarden. Er zullen mensen zijn die bijvoorbeeld met NH-technieken enorm veel kunnen bereiken en mensen die er gewoon het gevoel niet voor hebben en ook niet krijgen. Ongeacht wanneer en in hoeveel tijd je de kennis en ervaring hebt kunnen opdoen!
Ik denk dat het zo is: Je hebt het of je hebt het niet. Volgens mij word je ermee geboren en heeft het niet veel te maken met hoelang je al met paarden omgaat.
Natuurlijk kan je veel bij leren door goed je best te doen, veel te luisteren en te kijken en vooral met paarden om te gaan, maar als je niet als 'paardenmens' geboren wordt zal je dat nooit echt worden.
Een 'paardenmens' handelt vaak vanuit een instinct net als het paard zelf. Die kan bijv. een rij boxen langs lopen zonder erin te kijken en zich plotseling omdraaien omdat hij/zij beseft dat er iets niet klopt. (ziek paard, paard op 3 benen, volgemeste drinkbak, deur die niet helemaal afgesloten is enz enz....
Malenka schreef: