Tijdens Join-up valt het paard mij aan!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: Tijdens Join-up valt het paard mij aan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:02

Dat een methode nooit beter is dan de persoon die hem uitvoert lijkt me duidelijk.
Toch worden die verkeerde JUs wel vaak als argument aangehaald tégen de JU, jammer.

Ik geloof niet in die onvoorwaardelijke dwang.
Het is een mechanisme uit het natuurlijk gedrag van het paard, en ook paarden in de natuur hebben keuzen.

Het paard komt namelijk pas naar jou toe als jij, behalve je superioriteit, ook je kwetsbaarheid en betrouwbaarheid laat zien.

Kan best zijn dat hij op dat moment 'geprogrammeerd' is om naar je toe te komen, maar op dat moment is hij ook overtuigd van jouw goede bedoelingen.
Logisch voor een vluchtdier.

Dat is geen dwang maar instinct.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:15

Boris94 schreef:
Eh, wat wil je er precies mee zeggen, dat ze er mee door moet gaan alleen meer zweep en gebaren moet gaan gebruiken? Ik denk eerder dat het niet nodig is.

Nee hoor, eigenlijk alleen dat ik nu een beetje het idee heb dat TS over zich heen heeft laten lopen en dat ik het gevoel heb dat dat onder het mom van "ik doe NH dus dat moet allemaal in pure harmonie" wel eens vaker gebeurt, dat was mijn punt eigenlijk. Ik vind het NH gebeuren prachtig hoor, maar ehm hoe leg ik dit uit. Ik zou zeggen, je laat je toch niet de bak uitjagen door een paard! Ik vind eigenlijk dat er zo ingewikkeld over wordt gedaan!

Maar aan de andere kant denk ik ook dat een doorgewinterde NH'er dit niet was overkomen, evenals een doorgewinterde niet-NH'er (denk dat KiWiKo bijvoorbeeld dit niet was gebeurd, vermoed ik zo Haha! ). Het zal wel een beetje te maken hebben met ervaring en het nog te lang moeten nadenken over "hoe te handelen als het niet volgens het boekje gaat".

Maar stel nou dat je in "een" bak staat en "een" paard komt op je af (even daarbuiten gelaten wat er aan voorafging dan he), dan zorg je toch dat dat dier op een of andere manier maakt dat ie wegkomt? Is dat dan NH of niet?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:18

Wow Amigo:
Citaat:
dan zorg je toch dat dat dier op een of andere manier maakt dat ie wegkomt? Is dat dan NH of niet?

Dat ligt eraan. Als je er een heel verhaal aan plakt over de verschillende posities van leiden en het verdedigen van je eigen ruimte wel.

Anders is het gewoon gezond verstand. Knipoog Clown

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:25

Maar als je handelt volgens je gezond verstand kan dat toch ook gewoon onder NH vallen? Ik ken wel echte paardemensen die volgens mij onbewust gewoon NH'ers zijn bij wijze van spreken!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:40

lisannebex schreef:
Ik heb al jullie reacties doorgelezen. Ik zal een paar gestelde vragen beantwoorden: Ik heb mijn kennis over NH van het boek 'Mijn trainingsmethodes in woord en beeld', verder heb ik 5x een Join-Up bekeken tijdens demonstraties. Ik dacht dat de Join-Up geheel veilig was. Het paard is een vluchtdier, dus het zal mijn nooit aanvallen, dacht ik. Dat heb ik dus verkeerd gedacht. Bloos Ik had voor ik mijn vragen op het forum had gezet alleen voorstanders van de Join-Up gehoord. Ik ben blij dat ik ook eens tegenstanders hoor! De Join-Up is dus niet voor ieder mens (en mijn verzorgpaard) weggelegd.

De reden dat ik begonen ben met een Join-Up was, omdat ik het paard zou trainen. Het zou denk ik gek zijn geweest als ik het paard een tijdje ging poetsen en daarna pas wat ging doen aan het echte probleem.

En ik vind de Join-Up gewoon geweldig om te zien en te doen! Behalve dan als het paard je aanvalt Verdrietig. Ik dacht dat dit de enige optie was om een paard van zijn angsten af te helpen. Bij de Join-Up is het de bedoeling dat het paard jou als leider ziet en dus vertrouwen in je heeft. Dit is van belang om een paard van zijn angsten te helpen. Door jullie heb ik wel ingezien dat er andere methodes zijn om ook het vertrouwen te winnen (o.a. poetsen, grondwerk en Parelli). Ik ga dan ook niet meer de Join-Up gebruiken bij dit paard.

Misschien raar naar mijn niet zo leuke ervaring, maar ik wil toch doorgaan met de Join-Up bij andere paarden (misschien in de toekomst bij mijn eigen paard). Ik vind het gewoon leuk om te doen en ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit ook een mooie manier is om een band te krijgen met je paard die gebaseerd is op respect en vertrouwen. Maar voordat ik ooit weer aan een Join-Up begin wil ik eerst een cursus volgen hierover.

Door het voorval met mijn verzorgpaard zit ik wel nog met een vraag: want als een paard me zou aanvallen -om welke reden dan ook- weet ik niet hoe ik mij moet weren! Wegrennen betekent: jij bent de leider en dat is niet de bedoeling. Maar ik ben ook niet van plan om gewoon te blijven staan en hopen dat ik niet geraakt wordt door een hoef!

Misschien hebben jullie nog tips voor me...

En nog bedankt voor jullie reacties, want het heeft me wel aan het denken gezet!!!

Hallo,
Ik merk dat je de linken naar het waarschuwingstopic over JU nog niet gelezen hebt. Helaas, moet ik zeggen. Nu ben ik geen expert op het gebied van de JU, maar ik weet wel dat ik er (voor de meeste paarden) fel op tegen ben.
De join up is eigenlijk het paard wegjagen uit de kudde. Wegjagen uit de kudde betekend in het wild eenzaamheid, en daardoor een groot risico op gevaar (andere dieren zullen een eenzaam paard aanvallen). Dit mag dus alleen gedaan worden bij paarden die zich heel erg misdragen hebben.
Veel paarden reageren drastisch op een JU. Ze zijn immers bang om alleen te zijn, en zullen door het stof kruipen om weer bij de kudde te mogen. Dit is natuurlijk niet positief en heeft geen fijn effect op de emotionele band tussen jullie!

Jouw nieuwe verzorgpaard zag jou als leider, maar jij hebt haar 'beloond' door haar de kudde uit te jagen. Dat snapte ze niet, en heeft ze niet gepikt (ik geef haar groot gelijk).

Laat de JU wat het is. Ga haar rustig borstelen en win haar vertrouwen. Lees het waarschuwingstopic over de JU, en voer hem niet meer uit tot je werkelijk weet wat je doet.
Succes Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:45

WowAmigo schreef:
Maar als je handelt volgens je gezond verstand kan dat toch ook gewoon onder NH vallen? Ik ken wel echte paardemensen die volgens mij onbewust gewoon NH'ers zijn bij wijze van spreken!

Je draait de boel om: NH is in een systeem verpakt gezond verstand Clown

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:56

Daar kan ik wel inkomen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:32

randalinpony schreef:
Kan best zijn dat hij op dat moment 'geprogrammeerd' is om naar je toe te komen,

Dat is geen dwang maar instinct.

En heeft een paard een keuze bij "instinct", als je niet van tevoren uitgebreid conditioneert of kunt conditioneren? Het is idd een vluchtdier, en op het moment dat je hem wegjaagt zet je een instinctief gedrag in werking, waar verschillende eindpunten mee bereikt kunnen worden (negeren, je bij de persoon in het midden aansluiten of in de aanval gaan). Een paard kiest niet voor ignoreren of de aanval als de tegenspeler daar geen aanleiding toe geeft.

Mij zul je niet horen over een goed uitgevoerde JU bij een paard die het nodig heeft. Wel over een JU met shetjes (liefst drie keer in de week meegenomen omdat het zo schattig is dat ze achter je aanlopen) of lukraak geprobeert na het lezen van een boek of het bezoeken van een demonstratie.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:52

Dus even voor mij *leek* concluderend, dit soort technieken uit de NH lukraak uitvoeren kan net zo schadelijk zijn als in een boekje lezen over de piaffe en vervolgens je paard aan gort trekken bij wijze van spreken.

Het blijft een beetje neerkomen op "paardenmensen" en " mensen met paarden" is het niet?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:30

WowAmigo schreef:
Dus even voor mij *leek* concluderend, dit soort technieken uit de NH lukraak uitvoeren kan net zo schadelijk zijn als in een boekje lezen over de piaffe en vervolgens je paard aan gort trekken bij wijze van spreken.

Het blijft een beetje neerkomen op "paardenmensen" en " mensen met paarden" is het niet?

Precies.

Je kan de slofteugel niet de schuld geven van alle naar de slager gereden paarden.
Dat ligt toch echt aan de persoon die hem in handen heeft...
Ook geen reden om hem te verbieden.

Citaat:
En heeft een paard een keuze bij "instinct", als je niet van tevoren uitgebreid conditioneert of kunt conditioneren? Het is idd een vluchtdier, en op het moment dat je hem wegjaagt zet je een instinctief gedrag in werking, waar verschillende eindpunten mee bereikt kunnen worden (negeren, je bij de persoon in het midden aansluiten of in de aanval gaan). Een paard kiest niet voor ignoreren of de aanval als de tegenspeler daar geen aanleiding toe geeft.

Een nieuw paard dat zich bij een groep wil aansluiten, kan er op rekenen niet meteen geaccepteerd te worden.
zon dier wordt ook eerst weggejaagd. (Door onze alpha wel 3 weken soms, maar dat is dan ook een gemene dictator Vork )

Het ligt dan wel aan het dier of het zich buiten de kudde laat jagen en daar rondhangt tot een dominant dier het toelaat in zijn omgeving, of dat het zich een plekje bevecht.

Dus tja... daar zijn ook verschillende mogelijkheden.

Bovendien zie ik de schadelijkheid niet van het uitlokken van een instinctmatige reactie, die je vervolgens door het paard laat uitvoeren?

Het blokkeren van instincten, ja.
Zoals vaak genoeg gebeurt tijdens de training van een paard: eerst onbewust opwekken van instinctmatige reacties, deze vervolgens blokkeren of zelfs afstraffen.

Daar zie ik meer schade.

De JU is absoluut niet alleen een strafinstrument. Wanneer je een onzeker jong paard hebt, kan een JU meteen duidelijkheid verschaffen, waardoor een heel belangrijk punt al voor hem is opgelost: het jonge paard weet nu dat hij bij een kudde hoort, en dat hij daarin een leider heeft om te volgen.

Dat je wanneer de JU eenmaal goed uitgevoerd is, deze niet nog 1000 keer doet voor de lol, spreekt vanzelf.
Na join up volgt follow up, en die kun je wel verder uitbouwen.

Dat doen we hier regelmatig, en ja, daarbij kan het paard wél afhaken of de verkeerde kant op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:30

WowAmigo schreef:

Met die laatste zin ben ik het niet mee eens, want wat maakt iemand een paardenmens en wat maakt iemand een mens met paard? Kennis? Gevoel (al dan niet instinctief)? Bereidheid om te leren? Bereidheid om over te stappen, andere wegen te bewandelen? Voorzichtigheid bij het toepassen van het geleerde? Nadenken, afwegen? Om je heen blijven kijken?
In mijn ogen zijn er heel veel mensen met paarden en maar heel weinig echte paardenmensen.

Veel mensen komen pas later in aanraking met paarden, omdat er eerder niet de middelen voor waren. Wat een iemand die van kindsbeen af aan met paarden in aanraking is geweest (en dan laat ik er even buiten of het een mens met paard is of een paardenmens) automatisch meekrijgt, is ook voor een ander bereikbaar en te leren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:42

WowAmigo schreef:

Iets kort door de bocht, maar in essentie klopt het wel wat je zegt. Punt bij veel NH-technieken is dat je het paard moet kunnen lezen, als je dat niet kunt, moet je hopen dat je een heel braaf en meewerkend paard hebt Knipoog
TS kreeg nu een Karakter-tante voor zich en wil je die overtuigen via een JU, moet je zelf ook een degelijke karakter-tante zijn, die bovendien heel goed weet waar ze mee bezig is.
Probleem bij NH-gebeuren is dat heel veel mensen beweren dat een paard een vluchtdier is, dat is dus niet (helemaal) waar. Een paard is een prooidier en zal in geval van gevaar kiezen wat de beste methode van overleven is. Voor sommige paarden (vrij veel) is dat vluchten, maar er zijn ook heel wat paarden die kiezen voor vechten. Zorg dat je weet wat voor type paard je voor je hebt voor je aan grappen als de JU begint Blauw oog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:09

Inderdaad Lachen

Ik heb overigens nog nooit een JU gedaan, nog nooit nodig gehad Lachen

Ik weet wel wat het is, veel over gelezen, vaak in de praktijk gezien............. maar zoals ik al zei, nooit nodig gehad Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:12

Ik heb er ook niets mee, ook niet nodig gehad, maar dat ligt misschien ook een beetje aan het feit dat ik kan uitkiezen met welke paarden ik omga en vooral met welke niet Tong uitsteken

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:15

Een joinup is natuurlijk nooit nodig. Knipoog

Het is een manier uit vele om iets te bereiken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:21

Ik ben zelf in het bezit van een alfa-merrie en ik heb als snel gerealiseerd dat een join-up bij haar niet het gewenste resultaat heeft.
Ook zij reageert alleen maar dominanter. Als ik het spel echt tot het einde moet afmaken zijn we wel een paar uurtjes zoet. Het resultaat is dat ze misschien een kwartier het gewenste gedrag vertoont en daarna gewoon weer probeert leider te worden.

Ik maak er geen probleem van want deze merrie is in de omgang een schat en gedraagt zich totaal niet dominant naar mij, alleen bij een join-up.
Dus ik heb de join-up bij haar afgeschaft.

Misschien is dit een soortgelijk geval?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:32

Cassidy schreef:
Met die laatste zin ben ik het niet mee eens, want wat maakt iemand een paardenmens en wat maakt iemand een mens met paard?

Ik denk dat er gewoon bij alle vormen van met paarden omgaan mensen zijn die in meer of mindere zin "handig" zijn met paarden. Er zullen mensen zijn die bijvoorbeeld met NH-technieken enorm veel kunnen bereiken en mensen die er gewoon het gevoel niet voor hebben en ook niet krijgen. Ongeacht wanneer en in hoeveel tijd je de kennis en ervaring hebt kunnen opdoen!

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:17

Ik ben zelf op een freestyle kamp geweest, en daar was ook een meisje met een tuigpaard.
Alles ging gewoon goed, behalve het loswerken. Zodra er druk op haar gezet werd ging ze er tegen in en sloot ze zich meteen af. Maar zodra je een lijn eraan had, zoals bijv. bij cirkelen, ging het super goed. Het kan dus heel goed aan het ras liggen, ze zijn natuurlijk gefokt om dingen te trekken, en dus extreem tegen druk in te gaan.

Ik zou die join-up lekker laten voor wat het is en misschien een andere NH methode gaan doen? Dit werkt blijkbaar absoluut niet voor het paard.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:38

WowAmigo schreef:
Cassidy schreef:
Met die laatste zin ben ik het niet mee eens, want wat maakt iemand een paardenmens en wat maakt iemand een mens met paard?

Ik denk dat er gewoon bij alle vormen van met paarden omgaan mensen zijn die in meer of mindere zin "handig" zijn met paarden. Er zullen mensen zijn die bijvoorbeeld met NH-technieken enorm veel kunnen bereiken en mensen die er gewoon het gevoel niet voor hebben en ook niet krijgen. Ongeacht wanneer en in hoeveel tijd je de kennis en ervaring hebt kunnen opdoen!

Ik denk dat het zo is: Je hebt het of je hebt het niet. Volgens mij word je ermee geboren en heeft het niet veel te maken met hoelang je al met paarden omgaat.
Natuurlijk kan je veel bij leren door goed je best te doen, veel te luisteren en te kijken en vooral met paarden om te gaan, maar als je niet als 'paardenmens' geboren wordt zal je dat nooit echt worden.
Een 'paardenmens' handelt vaak vanuit een instinct net als het paard zelf. Die kan bijv. een rij boxen langs lopen zonder erin te kijken en zich plotseling omdraaien omdat hij/zij beseft dat er iets niet klopt. (ziek paard, paard op 3 benen, volgemeste drinkbak, deur die niet helemaal afgesloten is enz enz....

_Emm_ schreef:
Ik ben zelf op een freestyle kamp geweest, en daar was ook een meisje met een tuigpaard.
Alles ging gewoon goed, behalve het loswerken. Zodra er druk op haar gezet werd ging ze er tegen in en sloot ze zich meteen af. Maar zodra je een lijn eraan had, zoals bijv. bij cirkelen, ging het super goed. Het kan dus heel goed aan het ras liggen, ze zijn natuurlijk gefokt om dingen te trekken, en dus extreem tegen druk in te gaan.

Ik zou die join-up lekker laten voor wat het is en misschien een andere NH methode gaan doen? Dit werkt blijkbaar absoluut niet voor het paard.

Ik heb ook een tuigpaard, waar ik dan geen ju mee doe (ik ben niet zo van het NH-en, ieder zijn meug) Maar ik hoef maar een vinger tegen haar aan te leggen of ze doet al een stapje achterwaarts of opzij. Haar 8 maanden oude veulen, half tuiger, idem dito.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:48

Mindfields schreef:
Dat is dus het gevaar van een join up doen als je niet precies weet wat je doet en je daarbijook nog een zeer dominant paard o0nder handen neemt. Sommige paarden accepteren het vlekkeloos en zelfs als je het niet helemaal goed doet doen ze toch een join up, maar sommige paarden zijn Alfa-paarden en die accepteren het dus niet en wijzen jou op je plaats. dat heeft dit paard gedaan. Jij hebt het in haar ogen niet verdient de leider te worden en dus gooit ze je uit de kudde. je kunt beter dingen met dit paard gaan doen waarbij je het leiderschap niet steeds benadrukt.Want dat ze dominant is hoeft helemaal niet te betekenen dat ze lastig is. Heel veel dominante honden kunnen ook heel lief zijn in de omgang en doen alles wat je vraagt. Voor paarden geldt dit ook. Jij wilde haar volgens de Join up 'uit de kudde jagen', maar aangezien zij zichzelf als leider ziet, accepteert ze dat uiteraard niet. Een leidende merrie laat zich ook niet 1,2,3 uit haar kudde jagen door een jong paard. Die krijgt dan ongenadig op zn sodemieter.

Ik zou hier niet verder mee gaan met join up,maar dingen gaan doen die jullie allebei leuk vinden, dan breekt niemand zn nek en kunnen jullie toch lol hebben.

Tuigpaardenbloed of niet heeft er niets mee te maken, het is haar karakter en dat is niet slecht, maar sterk.

Goeie analyse van je. Kundig hoor! Knap werk en het klinkt inderdaad aannemelijk. Naar voor de TS. Ik ben nu aan mijn vierde paard en allevier deden het netjes. Dan krijg je vertrouwen in het systeem en als er nu ineens er eentje het niet zou doen, zou ik me heel onzeker gaan voelen. Ik denk dat de TS dat dus nu ook heeft. Echt naar voor je!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:09

shan schreef:
wowamigo schreef:

Ik denk dat het zo is: Je hebt het of je hebt het niet. Volgens mij word je ermee geboren en heeft het niet veel te maken met hoelang je al met paarden omgaat.
Natuurlijk kan je veel bij leren door goed je best te doen, veel te luisteren en te kijken en vooral met paarden om te gaan, maar als je niet als 'paardenmens' geboren wordt zal je dat nooit echt worden.
Een 'paardenmens' handelt vaak vanuit een instinct net als het paard zelf. Die kan bijv. een rij boxen langs lopen zonder erin te kijken en zich plotseling omdraaien omdat hij/zij beseft dat er iets niet klopt. (ziek paard, paard op 3 benen, volgemeste drinkbak, deur die niet helemaal afgesloten is enz enz....

En dat is precies mijn mening. Er lopen maar heel weinig mensen rond met die speciale antenne. De rest - hoe kundig en ervaren ook - zijn paardenmensen. Daarom hou ik absoluut niet van die regel: mensen met paarden of paardenmensen. In prinicipe zijn we allemaal mensen met paarden, dat stukje naar dat paardenmens toe hebben er maar heel weinig.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:18

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:47

Malenka schreef:

@ Malenka: Een leuk stukje van Pieter Baalbergen, uitgezonden na zijn dood. Moge hij in vrede rusten. Maar aangezien ik het plaatsen van alleen die link niet als zo'n sterk argument in deze discussie beschouw aan jouw de vraag om hem nog even toe te lichten?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:56

Dat is goed hoor.

Ik dacht dat het niet echt nodig zou zijn om het toe te lichten. Maar als je het graag wilt Knipoog
Overigens stond er wel een stukje tekst bij...

Er wordt in dit filmpje verteld dat je als leider moet denken in het "wij" en niet in het "ik en het paard". Dat is al een heel andere houding. wat ik uit de begin post haal is wel het "ik en het paard".
Bovendien wordt er verteld dat de leider niet naar het lager geplaatste paard kijkt, maar juist naar de omgeving.
naar het paard kijken kan twee dingen betekenen:
- jij bent belangrijk dus ik hou je in de gaten zodat jij mij kunt vertellen wanneer ik iets moet doen
- ik ben een roofdier en jij bent mijn prooi.

Beide dingen lijken mij in dit verhaal niet op zijn plaats en dus is een van de grote fouten al het focussen op het paard.

En zo zul je wellicht nog meer vinden in dit filmpje.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:11

Als onze leidende merrie een nieuw dier in het oog krijgt, pakt ze de zaken toch heel direct aan.

Er meteen op af gaan hoort daarbij, meteen oogcontact maken ook.
De zaken worden direct duidelijk gesteld.

Ik heb ooit een heel blue merrie gehad, die vermeed juist nieuwe dieren in het begin, wilde de confrontatie niet aan.

Wanneer de rangorde eenmaal is vastgesteld, wordt de situatie zo dat de ondergeschikten moeten bijhouden waar de leidster is.
Maar zelfs dan kan een lager rangorde dier het initiatief nemen tot bijv. knabbelen(groomen). (Blijkt uit onderzoek, 40%)
Alleen logisch gezien nooit tot een agressieve actie, tenzij het dier de rangorde betwist.

Kan me wel voorstellen, dat bepaalde dieren het prettig vinden als je ze wat tijd geeft.

Mijn kanttekening bij het verhaal van Baalbergen.