Vrijruiter nr. 6/2007 al gelezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Re: Vrijruiter nr. 6/2007 al gelezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:15

Ik ben het wel eens met TL hoor. Uit het stukje in de startpost blijkt dat men in haar ogen een ´natural´ is wanneer de keuzes weloverwogen zijn gemaakt.

Dus als je de weloverwogen keuze maakt om je paard 24-7 op stal te zetten, met stang en trens in de krul te trekken enz. enz. ( ik noem even wat voorbeelden ) ben je alsnog natural bezig ?

De term ´natural´ is trouwens sowieso nogaal vaag, maar daar is hier al genoeg over gezegd. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:16

Faux schreef:
Ik ben het wel eens met TL hoor. Uit het stukje in de startpost blijkt dat men in haar ogen een ´natural´ is wanneer de keuzes weloverwogen zijn gemaakt.

Da's dus het probleem: in de column staat dat niet. Dit interpreteren jullie (niet VR-lezers) uit de openingspost, maar die bevat niet de volledige tekst van de column.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:22

Wat heeft dit topic dan voor zin?
En wat bedoeld ze dan wel met die tekst die wij verkeerd begrijpen?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:08

Dat vraag ik me ook af, wat word er dan bedoeld met die tekst ?
Want er staat de vraag wanneer iemand 'natural' bezig is, en dan gelijk erachteraan; volgens .. is er maar één regel: en dan die tekst. Waar wij het dus niet mee eens zijn. Lachen

Iemand zo vriendelijk om het artikel in te scannen o.i.d. ? Ben nu toch wel erg benieuwd..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:14

Zal morgen of overmorgen de boel eens overtypen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:19

Ah Apple, dat is erg fijn. Dankjewel alvast!

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:21

Hoi, Faux hier, ik zit bij Jettie thuis.

Heb hier ( zij is lid van het blad ) de hele column gelezen, en ik ben het nog steeds niet eens met dat stukje wat ook in de beginpost staat, maar wat ze ook aangeeft is dat er ook mensen zijn die op elk paard hetzelfde willen toepassen, of dat nu traditioneel of "natural" is, en dat kan gewoon niet. We moeten blijven kijken per paard. Lachen Daar ben ik het wel mee eens. Maar met de rest van de column niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:52

Faux schreef:
Dus als je de weloverwogen keuze maakt om je paard 24-7 op stal te zetten, met stang en trens in de krul te trekken enz. enz. ( ik noem even wat voorbeelden ) ben je alsnog natural bezig?

en dan het liefst met van die kletskoek argumenten erbij
- mijn paard is heel happy in zijn stalletje
- mijn paard kan nou eenmaal niet zonder .....
- paarden van nu zijn zover doorgefokt dat .....

Dromen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:09

Stel Arabesk, je huidige paard overlijdt en je vind een nieuw paard. Je haalt de ijzers er onderuit, zet hem 24/7 op het land.

Wat zou je doen als blijkt dat dit paard dat niet trekt?

Zou je dan blijven volharden in je aanpak of zou je dmv brok/stal/regendeken of andere methode kijken of het paard het daar beter bij doet?

En wanneer is het genoeg geweest? Moet een paard bijvoorbeeld een half jaar lang kreupel lopen voordat je hem beslag geeft? Moet een paard er als een Brooke-hospital paard uit zien voordat hij een regendeken krijgt/krachtvoer krijgt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:02

Apple schreef:
Stel Arabesk, je huidige paard overlijdt en je vind een nieuw paard. Je haalt de ijzers er onderuit, zet hem 24/7 op het land.

Wat zou je doen als blijkt dat dit paard dat niet trekt?

Zou je dan blijven volharden in je aanpak of zou je dmv brok/stal/regendeken of andere methode kijken of het paard het daar beter bij doet?

En wanneer is het genoeg geweest? Moet een paard bijvoorbeeld een half jaar lang kreupel lopen voordat je hem beslag geeft? Moet een paard er als een Brooke-hospital paard uit zien voordat hij een regendeken krijgt/krachtvoer krijgt?

Mag ik daarop míjn antwoord geven?

Kijk Apple ik had in NL gekozen voor geen paarden, dus begon hier met een schone lei.
Het uitgangspunt was net als in NL paardgericht houden, dus robuust gehouden buiten in een familiegroep en dat levert een aantal basiscriteria op:
- ecoptope paarden
- met normale paardsociale eigenschappen
- zonder ijzers

Concreet vertaalt zich dat in:
- locaal in onze vallei geboren en in een groep getogen paarden van de locale variëteit

Jouw vraag heeft nog een heel ander aspect en dat is het 'asieldier'. Dat is een aspect wat hier totaal los van staat en een ethisch heel lastig punt.
Mbt het kernpunt is er geen enkele reden om een paard wel/niet uit een asiel te halen als het wel/niet aan de básiscriteria voldoet.
Als je paarden paardgericht wil houden zal je paarden moeten uitzoeken die daarvoor geschikt zijn. Dat houdt in dat ongeschikte paarden niet in aanmerking komen.

Ik heb zelf uit sentimentele overwegingen een slecht gehouden paard 'gered' en heb dit paard noodgedwongen moeten laten 'lijden' omdat het van ijzers af MOEST omdat dit in een familiegroep een afgeleide is.
Dit paard is nu heel gelukkig en paardnormaal maar heeft járen met gevoelige voetjes gemoddderd en we moeten nog steeds haar hoefbeperkingen als leidraad voor het rijden houden.
Ik kan niet bepalen of dit paard in totaal beter af is; ik hóóp hetl.
Ik weet wel dat ik geleerd heb een dergelijke keuze niet meer te maken; er zijn altijd paarden in de verkoop die ook suboptimaal gehouden woren maar wél geschikt zijn om zonder problemen robuust gehouden te kunnen worden.

Als je paarden paardgericht, dus robuust, wil houden in NL, dan is het niet anders dan wat ik hier gedaan heb. Dan moet je paarden kiezen die daarvoor geschikt zijn. Dus geschikte individuen van een geschikt ras. Het is daarbij irrelevant of ze uit de Lauwerszee komen of uit een asiel.

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:20

Wat gaan we dan doen met al die paarden die NIET geschikt zijn voor robuuste huisvesting in NL, maar toevallig wel de pech hebben hier geboren te zijn, danwel door deze of gene, om welke reden dan ook, ooit hier naartoe gehaald zijn?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:40

Ik begrijp niet wat jouw argument met dit punt van doen heeft Ikke.
Is wat een ander doet of gedaan heeft een kritirium bij het bepalen of een paard geschikt is om robuust paardgericht gehouden te worden?

Hoe de paarden gehouden moeten worden die ongeschikt (gemaakt) zijn om in NL paardgericht robuust gehouden te worden is een heel andere punt.
Ook dat er in NL zeer weinig geschikte grond is om paarden robuust te houden is een ander punt.
Voor robuust houden moet je paarden uitzoeken die daarvoor geschikt zijn en de paarden die daarvoor niet (meer) geschikt zijn moet je anders houden.
Net zo min als het voor het zo nodig willen rijden etisch niet verantwoord is een paard te scheren en vanwege dat scheren op stal te moeten houden is het ethisch niet verantwoord een paard wat 15 jaar rondom beslagen en geschoren op stal gehouden is robuust in een 'natuur'gebied te willen houden.
Beiden zijn geen argumenten voor of tegen het paardgericht robuust houden en daar geschikte paarden voor te kiezen.
Beiden zijn geen argumenten tegen het streven om paarden paardgericht robuust houden op daarvoor geschikte grond.

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:45

Om te beginnen stel ik slechts een vraag, ik heb geen argumenten.
Vervolgens geef je wel een antwoord op die vraag, waarmee we weer terug bij af zijn: it all depends...........

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:39

HC, jouw antwoord doet me deugd.

Dat is inderdaad in Nederland precies het punt. Je hebt op dit moment een populatie 'asieldieren' die het gewoonweg niet trekken om robuust gehouden te worden.

Als je in Nld meer naar het natuurlijk houden van paarden toe wil dan zul je daar een paard bij moeten zoeken dat dit ook kan. De paarden die (zoals dat bij ons heet) "het niet goed doen op het land" zijn talrijk. Daar kunnen die paarden niet zoveel aan doen, maar daardoor krijg je dus wel dat pas als deze populatie is uitgestorven het mogelijk is om meer te doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:45

Apple schreef:
HC, jouw antwoord doet me deugd.

Dat is inderdaad in Nederland precies het punt. Je hebt op dit moment een populatie 'asieldieren' die het gewoonweg niet trekken om robuust gehouden te worden.

Als je in Nld meer naar het natuurlijk houden van paarden toe wil dan zul je daar een paard bij moeten zoeken dat dit ook kan. De paarden die (zoals dat bij ons heet) "het niet goed doen op het land" zijn talrijk. Daar kunnen die paarden niet zoveel aan doen, maar daardoor krijg je dus wel dat pas als deze populatie is uitgestorven het mogelijk is om meer te doen.

ik ga me er toch ook even mee bemoeien.

Denk je niet dat het met de grondsoort te maken heeft? In bepaalde delen van NL zou ik NOOIT mijn paard 24/7 buiten willen hebben. Lekker buiten lopen kleumen in een verzopen weiland....
Nee, dank je.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:48

Grondsoort is ook zeker iets dat je mee moet nemen. Kan me dan ook nog voorstellen dat het in bepaalde gebieden van Nld eigenlijk niet mogelijk is om paarden natuurlijker te houden. En dan heb je gelijk een andere keuze uberhaubt paarden houden of niet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:51

Apple schreef:
Grondsoort is ook zeker iets dat je mee moet nemen. Kan me dan ook nog voorstellen dat het in bepaalde gebieden van Nld eigenlijk niet mogelijk is om paarden natuurlijker te houden. En dan heb je gelijk een andere keuze uberhaubt paarden houden of niet.

Mee eens.

Maar door ze wel in die zeiknatte kapotgelopen klei-landjes, zonder schuilstal, te zetten en maar lekker "natural' te doen; geen deken, geen krachtvoer etc, wordt er een totaal verkeerd beeld neergezet.

Zo houdt je geen paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:57

Geschikte grond is verschillende keren door mij genoemd Antheman Pling

@Ikke: Nee, niet voor het streven noch de uitgangspunten. Dat er nú een verschilsituatie is, is iets helemaal anders.

@Apple: de vele door wat voor oorzaken ook voor robuust paardgericht houden ongeschikte paarden geven aanleiding tot een veelheid van non-argumenten om paarden in het algemeen niet paardgericht robuust te willen houden. Het ontkennen van 'goed paardhouden' is een reden voor ruiters om het zelf niet te hoeven nastreven.
Er is inderdaad een overgangsperiode noodzakelijk voor goed paardhouden de norm kan zijn.
Er zijn heel veel daarvoor fundamenteel ongeschikte pqaarden en die moeten tot hun 'uitsterven' zo paardgericht mogelijk gehouden worden.
Er is maar heel weinig echt geschikt gebied en dat maakt de spoeling dun waardoor waarschijnlijk veel van de uitstervende populatie niet vervangen kan worden.
Als je van pinguins houdt moet je niet in de Sahara gaan wonen....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:06

Antheman schreef:
Zo houdt je geen paard.

Het paard is in NL niet endemisch.
Verder is er wel heel veel mogelijk met mitsen en maren. Zo staan de Koniks zich als konijnen voortplantend in een kleipolder met hun pootjes in de drab onder de regen. Helemaal paardgericht robuust en met een geweldig niveau van welzijn.
Dat er in de wintermaanden veel kreperen ligt aan de permanente overbevolking van een in pricipe alleen seizoensgeschikt gebied. Dat is een sleutelaspect: seizoensmigratie.

Paardhouden is in de praktijk inmobiel; kent geen mogelijk tot seizoensmigratie.
Als paardhouden mobiel zou zijn, zou er veel meer grond in NL geschikt zijn.
Dat zou een 'trashumancia' inhouden en daar is de huidige samenleving niet toe bereid en de modale paardhouder evenmin.

hc

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:10

En dan kom je op een ander punt. Paardenhouderij is in Nld namelijk flink aan het groeien. Heel veel boeren stappen over op paarden en heel veel mensen die ooit een manegeles hebben gehad kopen een paard.

Dan is het een beetje vechten tegen de bierkaai als je paarden in Nld natuurlijker wilt houden (of je krijgt inderdaad van die intens sneue situaties als Antheman al noemt)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:57

Apple schreef:
En dan kom je op een ander punt. Paardenhouderij is in Nld namelijk flink aan het groeien.

Wil je dit als een economisch gunstuige ontwikkeling accepteren of als een voor paard ongewenste ontmoedigen?

De groei heeft al decennia HEEL negatieve effecten.
De huidige situatie ís al dat de modale ruiterij een zeer laag niveau van kennis, kunde en vaardigheid heeft en het begripsniveau van de hele ruiterij bedroevend is.
Verdere groei zal het modale niveau alleen maar verlagen omdat er al decennia niet eens genoeg kundige opleiders zijn om de trainers van trainers te trainen.
Deze situatie is niet anders dan welke Charles de Kunffy heel mooi verwoord in de jaren '80 doch vele malen erger doordat in NL begonnen is zonder paardrijcultuur, dus er nauwelijks kundige opleiders waren, de groei veel explosiever en langer was/is dan in andere landen en de omstandigheden ongunstiger.

De huidige situatie ís al dat er veel te veel paarden in een om verschillende redenen maar heel beperkt stuk wereldbol zijn.
Verdere groei zal de omstandigheden alleen maar verslechteren.

NL kent bijna 50 jaar zeer sterke groei in het paardrijden zonder basis daarvoor en zonder de randvoorwaarden. Dát is het begin en eind van de problematiek.

hc

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:23

Had het artikel ingescand en hier geplaatst. Ik lees net echter dat dit van de Vrijruiter niet mag. Dus ik heb het weer verwijderd. hg.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:21

Adrian schreef:
Had het artikel ingescand en hier geplaatst. Ik lees net echter dat dit van de Vrijruiter niet mag. Dus ik heb het weer verwijderd. hg.

Stuur je het toch door per PB Cool

En nederige excuses aan HC dat ook ik de grondsoort belangrijk vind Schijnheilig

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:50

Antheman schreef:
En nederige excuses aan HC dat ook ik de grondsoort belangrijk vind Schijnheilig

Excuus aanvaard.

Het ís een sleutelgegeven. Het is in NL niet zo zoals in andere delen van europa waar paarden juist op nauwelijks voor iets anders gechikte gronden zoals bergen, marginaal savannelandschap en seizoensmoerassen zeer geschikt gebied hebben.

Kan je een tweetal plaatjes maken van NL, of anders een oppervlakte-berekening van (ook volgens ruimtelijke ordening) voor paarden vrije weidegrond gedurende de zomer en de winter?

Met dit gegeven heb je een belangrijke kwantitatieve omkadering van de mogelijkheden. Uiteraard ga je dan uit van duurzaam weidebeheer.
Dit geeft je als het ware een rond wit bord met rode rand en een getal: 'meer kunnen er NIET in'.

hc

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:03

HC ,vraag: lopen er in jouw omgeving ook andere paardsoorten dan die daar gefokt zijn? En hoe doen die het dan?