Apple schreef:Stel Arabesk, je huidige paard overlijdt en je vind een nieuw paard. Je haalt de ijzers er onderuit, zet hem 24/7 op het land.
Wat zou je doen als blijkt dat dit paard dat niet trekt?
Zou je dan blijven volharden in je aanpak of zou je dmv brok/stal/regendeken of andere methode kijken of het paard het daar beter bij doet?
En wanneer is het genoeg geweest? Moet een paard bijvoorbeeld een half jaar lang kreupel lopen voordat je hem beslag geeft? Moet een paard er als een Brooke-hospital paard uit zien voordat hij een regendeken krijgt/krachtvoer krijgt?
Mag ik daarop míjn antwoord geven?
Kijk Apple ik had in NL gekozen voor geen paarden, dus begon hier met een schone lei.
Het uitgangspunt was net als in NL paardgericht houden, dus robuust gehouden buiten in een familiegroep en dat levert een aantal basiscriteria op:
- ecoptope paarden
- met normale paardsociale eigenschappen
- zonder ijzers
Concreet vertaalt zich dat in:
- locaal in onze vallei geboren en in een groep getogen paarden van de locale variëteit
Jouw vraag heeft nog een heel ander aspect en dat is het 'asieldier'. Dat is een aspect wat hier totaal los van staat en een ethisch heel lastig punt.
Mbt het kernpunt is er geen enkele reden om een paard wel/niet uit een asiel te halen als het wel/niet aan de básiscriteria voldoet.
Als je paarden paardgericht wil houden zal je paarden moeten uitzoeken die daarvoor geschikt zijn. Dat houdt in dat ongeschikte paarden niet in aanmerking komen.
Ik heb zelf uit sentimentele overwegingen een slecht gehouden paard 'gered' en heb dit paard noodgedwongen moeten laten 'lijden' omdat het van ijzers af MOEST omdat dit in een familiegroep een afgeleide is.
Dit paard is nu heel gelukkig en paardnormaal maar heeft járen met gevoelige voetjes gemoddderd en we moeten nog steeds haar hoefbeperkingen als leidraad voor het rijden houden.
Ik kan niet bepalen of dit paard in totaal beter af is; ik hóóp hetl.
Ik weet wel dat ik geleerd heb een dergelijke keuze niet meer te maken; er zijn altijd paarden in de verkoop die ook suboptimaal gehouden woren maar wél geschikt zijn om zonder problemen robuust gehouden te kunnen worden.
Als je paarden paardgericht, dus robuust, wil houden in NL, dan is het niet anders dan wat ik hier gedaan heb. Dan moet je paarden kiezen die daarvoor geschikt zijn. Dus geschikte individuen van een geschikt ras. Het is daarbij irrelevant of ze uit de Lauwerszee komen of uit een asiel.
hc