Bitloos wie en hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rozanne

Re: Bitloos wie en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:23

Wat voor een merk bitloos hoofdstel is dit?

Gr rozanne

Zeeuwtje68 schreef:
Afbeelding
Even een foto van de optoming!

Oke nu het verslag Haha!
Ik ben eerst met haar in de uitloop geweest dat was echt een ramp. Niet door het bitloos hoor! Maar door een kat die er zat en waar ze steeds van schrok. Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken, en ben op het open veld gaan rijden met haar! Stap, draf en galop gedaan. Ze had er erg veel zin in en het ging super. alleen met rechtuit was ze super braaf met omkeren wat eigenwijzer. Ja wat wil je ook als je maatjes in de wei staan te grazen. Knipoog
Maar al met al ging het echt super! Morgen maar weer proberen! Ik ben over naar bitloos Haha!

Edit: Dit moest een pb zijn Clown

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:31

Wij rijden Kuik nu een jaar bitloos. Eerst met touwhalster maar sinds kort zijn we over gegaan naar een sidepull, dit bevalt ook erg goed. Aangezien Kuik op buitenritten nogal heet kan zijn hebben we er dan wel een gewoon hoofdstel met bit in.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 18:06

nickyu schreef:
leuk dat het goed ging ! Vork .. maar je neusriem hang onderste boven Bloos

weet je het zeker lijkt me dat hij zo moet hoor Haha!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 20:46

[quote="Rozanne"]Wat voor een merk bitloos hoofdstel is dit?

Het is een biothane crosslink neusriem die ik aan mijn oude hoofdstel heb geklikt.
Voor mijn pony werkt het best goed. Moet er nog aan wennen maar dat gaat goed komen. Knipoog

[quote="Zeeuwtje68"]
Afbeelding
Even een foto van de optoming!
Laatst bijgewerkt door Zeeuwtje68 op 19-11-07 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:47

Oke! Lachen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 21:00

lique schreef:
idd lid worden van nvbp!!!
goed dat je het geprobeert heb ..en sturen met je benen he!!heel veel succes ermee!!
en de groeten van ras!! Knipoog
Afbeelding

Hey dank je het ging super vandaag. Zat het dus toch tussen mijn oren Knipoog
Welk hoofdstel heb jij voor ras eigenlijk?
groetjes Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 16:28

Vandaag ook maar bitloos geoefend met mijn draver merrie. Wel in de uitloop maar toch, ik heb voor haar een sidepull. Ik had mijn teugels niet eens nodig. Ze reageerde super op mijn benen en zit. Wie had dat gedacht Haha!
nu nog even goed blijven oefenen en ik ga met haar naar buiten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:01

beetje rare insteek misschien maar ik ben begonnen met bitloos rijden opdat mijn merrie een hangend rooster had, de Da wist niet in hoeverre dit zou wegtrekken in de toekomst.
Ben met een touwhalster begonnen in de bak en later in de weide, ze pikt dit erg goed op en eigenlijk kan ik zonder bit net zoveel en hetzelfde met dr doen als met bit.
Op dit moment rijd ik ook met bit, dit omdat ik vind dat ze ook het bit moet leren accepteren (ze is opnieuw ingereden) en hier leker mee moet kunnen lopen.
De Myler is voor ons een fijn bitje op dit moment, vriendelijk en zonder schanierwerking.

Voordeel va het inrijden zonder bit vond ik dat ze heel erg mijn been en zit opzocht en niet mn hand, nu we wat veder zijn en wat verder gaan dan de basis, is het juist wel wat prettiger als ze voorzichtig wat meer mn hand op zoekt zodat ik ook daar haar kan steunen, dmv ophoudingen en loslaten.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:04

Zeeuwtje68 schreef:
lique schreef:
idd lid worden van nvbp!!!
goed dat je het geprobeert heb ..en sturen met je benen he!!heel veel succes ermee!!
en de groeten van ras!! Knipoog
Afbeelding

Hey dank je het ging super vandaag. Zat het dus toch tussen mijn oren Knipoog
Welk hoofdstel heb jij voor ras eigenlijk?
groetjes Knipoog

weet niet wat voor merk..volgens mij is deze van de piaffe ruitersport,vind de neusriem te dun op ras dr gevoelige neusje vandaar het bontje eronder,die frontriem heb ik gewoon van mn andere hoofdstel afgehaald,verder gaat hij kruislings onderlangs

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:05

Ik heb ook mijn bitloos hoofdstel binnen, ga hem binnenkort uitproberen Cool

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:07

Afbeelding dit is een betere foto

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:35

die van piaff is de norton

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:12

Leuk dat je bitloos gaat rijden Zeeuwtje!

Ik rijd nu ruim een jaar bitloos, soms met touwhalster en soms met Marylot Sidepull.

De rem is buiten net zo goed als met bit. Met bit is hij er één keer van door gegaan( meer dan jaar geleden) , toen we voor het eerst buiten galoppeerden, en toen bleef hij 5 min lang doorrennen in een rengalop waar je u tegen zegt. Uiteindelijk kon ik hem op een volte zetten, maar andere acties van mij hadden echt geen zin (lossere teugel, strakkere teugel ) , hij stopte er niet door.
Bitloos heb ik nog niet gegaloppeerd buiten ivm allerlei oorzaken zoals te slechte hoeven voor buitenrijden, weinig rijden, blessures. Verwacht daar geen problemen mee te hebben. Lachen

Nadya schreef:
Super! En succes!

Heb jij die zwarte touwteugels van Voest? Die heb ik ook ooit gekocht, maar ik vind ze niet fijn, hoor.
Die wil ik eigenlijk maar weer verkopen. Haha!

Die teugels heb ik ook, vind ze wel fijn! Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:37

cissie schreef:
Op dit moment rijd ik ook met bit, dit omdat ik vind dat ze ook het bit moet leren accepteren (ze is opnieuw ingereden) en hier leker mee moet kunnen lopen.

Waarom?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:58

@ Arabesk:

Zowel het rijden met als zonder bit vind ik voordelen hebben, daarom kies ik voor beide.
Mijn haflinger accepteerde het bit niet, dit leverde veel stres op, door het bit weg te nemen is ook de stresfactor weggenomen.
Probleem deels opgelosd in mijn ogen, want zodra het bit weer ingedaan wordt is alle ontspannenheid verdwenen, ik vind het juist een uitdaging om haar ook met bit net zo lekker te laten lopen als ze dat zonder bit kan en gelukkig nu na een half jaar hebben we dat doel bereikt.

Ik rijd zowel met als zonder bit, voor mijn haflinger is dit erg prettig omdat ze tijdens de training ook de steun van het bit meepakt, soms wil zejuist net iets meer mn hand opzoeken bij een bepaalde oefening, iets wat ze zonder bit niet doet.
Het is denk ik heel verschillend per paard hoe het rijden zonder bit verloopt en misschien als we verder zijn binnen de training dat ze mijn hand niet meer nodig heeft als stok achter de deur dat weet ik niet.
We zijn nu zover dat ze bij bepaalde oefeningen juist door het bit meer ontspant dan zonder, ze zoekt op dat moment ook contact via dr mond, daar ben ik heel erg blij meer, want dat is nu net waar ik op hoopte!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 16:03

lique schreef:
Afbeelding dit is een betere foto

Hoi dit is volgens mij hetzelfde systeem als ik voor Cheyenne gebruik een crosslink!

Leuk dat Rashida er goed mee te rijden is. Cheyenne ook die reed ik buiten al meteen voor de eerste keer in stap draf en galop bitloos.
Maar met Savannah mijn draver oefen ik eerst nog even in de uitloop. Anders ben ik bang dat ze er toch vandoor gaat. Aangezien ze van heel hard houd. hahahaha Maar goed ik heb nu het boek van grondwerk met paarden van Inge Teblick binnen. Dus verwacht ik daar veel van in de toekomst!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 16:04

Even iets offtopic. Vandaag is de bekapper geweest en zijn ze natuurlijk bekapt. Het was zo gedaan er moest niet veel af! Hij zei dat ik hele makkelijke paarden heb met goede hoeven eronder! En was eigenlijk zo klaar met ze alle drie!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 16:05

Rozanne schreef:
Ik heb ook mijn bitloos hoofdstel binnen, ga hem binnenkort uitproberen Cool

Welke heb jij? En hou je me op de hoogte hoe het gegaan is? Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:49

cissie schreef:
@ Arabesk:

Zowel het rijden met als zonder bit vind ik voordelen hebben, daarom kies ik voor beide.

Interessante discussie. Noem mij eens een voordeel van rijden mét bit?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:06

Inge_ schreef:
Die teugels heb ik ook, vind ze wel fijn! Clown

Ik zal wel tere handjes hebben, maar ik vind het echte schuurteugels. Clown
Mocht iemand interesse hebben, PB me gerust, want ik ik wil er vanaf...... Haha!

ladylau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:10

Ik rij buiten altijd met een hackamore, en in de bak met een gewoon bitloos hoofdstel (zie profiel voor foto's) Het werkt prima. Ik volg namelijke gewoon klassieke dresuurlessen, en mn paard loopt niet meer of minder zonder bit Knipoog

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:12

Er is nu ook een bitloos hoofdstel van Harry's Horse, lijkt op dat zwarte hoofdstel van de foto hier bovenaan.

Ik heb ook zwarte touwteugels aan m'n Marylott crosslink.
Ik vind ze veel fijner dan m'n biothane supergripteugels, de touwteugels komen van Equiplay Lachen

Meer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:20

Blijf lekker zonder bit rijden, t is veel beter voor je paard !

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:54

Arabesk schreef:
cissie schreef:
@ Arabesk:

Interessante discussie. Noem mij eens een voordeel van rijden mét bit?

Bijvoorbeeld dat het paard iets heeft waarop het spanning kan wegkauwen? En voordat je nou gaat zeggen dat je die spanning moet voorkomen, training levert altijd een mate van spanning op. Je vraagt het paard om net dat stukje extra te doen dat de conditie of de soepelheid verbetert, daar zit dus per definitie een stukje spanning. De kunst is wel om die spanning leuk te houden voor het paard, zodat trainen spannend is zonder dat het paard er overspannen van raakt. Knipoog
Verder vind ik de meeste bitloze optomingen toch te vaag in het doorgeven van je handhulpen. Je mist een stuk precisie (dit geldt dus met name bij het gymnastiseren).

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 18:18

Sorry hoor maar ik ben juist bitloos gegaan, omdat het bit niet thuis hoort in een paardenmond. Daar is het nl niet voor gemaakt om een scherp ijzeren ding in te hebben! Meer weten kijk eens op www.bitloos.nl daar kan je lezen waarom een bit slecht is voor de paardenmond!