Welzijnscriteria; aan wiens ´kant´staan de ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welzijnscriteria; aan wiens ´kant´staan de ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:46

Anniee het zou fijn zijn als de stallen allemaal een uitloop hebben als ze op stal staan en daarnaast overdag weidegang. Ik ken zo een stal, maar dat is de enige in de gehele omgeving. Dan ben je al een heel eind in de goede richting. Als ze in de uitloop staan kunnen ze over het hek contact maken, overdag op de wei staan ze met elkaar. Dan kan je je wei sparen, je hebt minder vieze stallen en je hebt paarden die zelf kunnen kiezen om die tijd binnen te staan of juist veel buiten te blijven. Voldoende frisse lucht en paarden die snel stijf worden kunnen even noodzakelijk wat rond lopen.

Zoveel moet dat toch niet kosten? Maar hier zie je dat er over het algemeen juist te veel paarden neer gezet worden. Ik kan mij overigens niet voorstellen dat er pensions bestaan zonder weidegang. Als die er niet is, begin je toch geen paardenpension? Dan is het spijtig voor de randstad, maar dan moeten de paardenliefhebbers wat verder rijden om in het buitengebied te komen, vaak is dat niet eens zo ver rijden.

Als er dan toch regels gesteld worden, denk ik dat het verplicht moet zijn om op elke wei een schuilhok te plaatsen, nu is het omgekeerd, paard op de wei, absoluut geen schuilhok op straffe van hoge boetes per dag. Dat vind ik nog het minst paardvriendelijk, een paard moet uit de felle zon kunnen staan, zeker bij de laatste zomers die al gauw hier 38 graden haalde.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:07

Toen wij nog bij een pensionstal stonden stonden onze paarden ook meestal 's nachts op stal, dat vind ik op zichzelf niet het grootste probleem. Ze kwamen wel 365 dagen per jaar buiten, in een grote weide met ongeveer 10 andere paarden. Van de ochtend tot de avond.

De grens/norm ligt wat mij betreft bij:

- dagelijks minimaal enkele uren buiten (dus een winter lang op stal vind ik echt onacceptabel)
- het buiten staan op zich heeft prioriteit nummer 1, weidegang met gras komt daar vlak na. Dus als er (evt. seizoensgebonden) geen mogelijkheid tot weidegang is, dan toch zorgen voor een buitenruimte (paddock). Dat is overal te realiseren. Beweging, frisse lucht en sociaal contact zijn dan toch gewaarborgd. Het graasgedrag kan nagebootst worden door in de paddock (liefst onbeperkt) ruwvoer te verstrekken.
- indien op stal, visueel contact met andere paarden en liefst ook mogelijkheid tot snuffelen en evt. kroelen (wel ook een plek waar ongestoord gegeten kan worden)
- indien buiten, samen met minimaal 1 ander paard, liefst meer. Uitzonderingen zijn paarden die andere paarden in elkaar timmeren (hoewel die er steeds minder zullen zijn naarmate meer jonge paarden in een geschikte omgeving opgroeien Knipoog ). Uiteraard zal dit argument misbruikt worden door mensen die hun 'sportpaard' niet met andere paarden samen willen hebben, tja so be it...

Qua voeding wordt het denk ik moeilijker om eisen te stellen, ik denk dat het daar bij aanbevelingen zal blijven.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:39

hmm, dat zijn inderdaad goede punten die voor iedereen haalbaar zouden moet zijn.
Maar dan zit je inderdaad weer met de paarden die echt specifieke eisen stellen aan het wanneer en hoe lang buiten staan en al dan niet op gras. En wie kan het allemaal gaan controleren? Dat is denk ik ook echt een heel groot probleem.
Wat vooral ook heel belangrijk is dat ergens moet worden vastgesteld dat paarden niet meer alleen gehouden mogen worden. Daar bereik je mensen nog mee omdat het ook echt haalbaar is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 12:46

russel schreef:
Als er dan toch regels gesteld worden, denk ik dat het verplicht moet zijn om op elke wei een schuilhok te plaatsen, nu is het omgekeerd, paard op de wei, absoluut geen schuilhok op straffe van hoge boetes per dag. Dat vind ik nog het minst paardvriendelijk, een paard moet uit de felle zon kunnen staan, zeker bij de laatste zomers die al gauw hier 38 graden haalde.

Je haalt twee keer twee dingen uit hun verband.
1. of ergens een schuilhok mag staan heeft NIETS met paarden van doen, maar met de inrichting van Nederlnad. Er wonen bijna 17 miljoen mensen op een klein stuk land en onder ´voor elk wat wils´ is die beperkte ruimte ingericht. Dit houdt in dat sommige delen voor ándere belangen dan paardhuisvesting zijn bedacht. Dáárom mag daar geen schuilhut gebouwd worden.

2. Paarden hebben geen enkel probleem met 38 graden in de zon. Gaan hier bij 48 in de schaduw nog in de volle zon staan. Ik heb >65 graden op de rug van Mulán gemeten. Die ligt onder die omstandigheden lekker op haar zij te pitten in die zon Cool
Paarden zijn geëvolueerd onder heel, HEEL extreme klimatologische omstandigheden. Waar de dierentuin-Przwalskis zijn losgelaten is een omgevingstemperatuur van -60 of +40 heel normaal. Daar kan het ook nog eens hárd bij waaien en beschutting is vaak niet meer dan een geul in het land.
Nederland heeft juist een heerlijk gematigd klimaat waar een rij bomen voldoende beschutting is. Kijk naar de Koniks in de verschillende parklandschappen.

Maar goed, neem gerust een schuilhut voor 24/7 buiten op in de minima.
Besef je dan wel dat dit veel potentiële weidegrond uitsluit voor de paardenliefhebber want er zijn nog ruim 16 miljoen nederlanders meer die wat anders met die grond willen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 13:07

mel86 schreef:
En wie kan het allemaal gaan controleren?

De politie en de aid.

Stel de normen helder en transparant op. Het gaat om mínima, een paar heel makkelijk te constateren minima.
Geen grond = geen vergunning voor de inrichting bijvororbeeld.
Ook is als je HitAktief-norm als minimum stelt elke box een overtreding Haha! Wat is daar moeilijk aan?

Als er bij de uitvoering inrichtingen zijn waar de kantjes eraf gelopen worden, dan is de klant tegenwoordig mondig genoeg om een telefoontje te plegen toch?!

Het grote probleem nu is dat er geen norm ís en pennies die iets ´zielug´ vinden de DB op het dak van een eigenaar sturen die juist letterlijk voorbeeldig bezig is met het robuust houden van de paarden.

Hou het eenvoudig en het Pareto principe gaat voor je werken: met 20% inspaning ondervang je 80% van de problematiek.
Staar je blind op de 20% en je verspilt onnodige inspanning. 80% is in deze een heel goed resultaat. 80% van de onvoldoende inrichtingen weg!!! Wow!

hc

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:21

uhm.. de politie en aid zijn nou niet bepaald instellingen waar ik erg veel vertrouwen in heb. die gasten klooien op het moment ook maar wat aan en zijn ook nog eens verschrikkelijk onder bezet.
Over het "extreme" weer, of het nou heel koud of heel warm is, ik denk niet dat "onze" kwpn-ers en andere vertroetelde paarden daar nu nog tegen bestand zijn.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:43

Blijft bij mij de vraag rijzen; wat gebeurt er met de paarden die niet meer gehouden kunnen worden omdat mensen bijvoorbeeld niet de mogelijkheid hebben om ze minimaal per twee te huisvesten? Krijg je dan geen gezonde paarden die naar de slacht gaan? Zoja; spreken we dan nog steeds over het beste belang van het paard? (nee dus)

Dat schuilstallen verplicht zouden worden juich ik toe. Wij mogen er geen plaatsen van de gemeente en met mij vele anderen.
Wat HC zegt:
"Dit houdt in dat sommige delen voor ándere belangen dan paardhuisvesting zijn bedacht. Dáárom mag daar geen schuilhut gebouwd worden" klopt daarom volgens mij ook niet. De weilanden worden toch al voor paarden gebruikt. Of daar nu een hok op gezet wordt of niet; die paarden staan er toch wel. Pure rompslomp van regeltjes is het.
Wat ik graag minimaal veranderd zie worden is het dagelijks langer naar buiten gaan en het vergroten van de stallen. Al het andere juich ik toe, maar zie ik niet zo gauw vastgesteld worden in regeltjes, hoe jammer het ook is.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:52

Als iemand een paard alleen houd, is dat volgens mij toch wel vaak het geval in gebieden waar mensen de ruimte en het geld hebben om een paard aan huis te houden. Anders stonden ze wel op pension manege of bij een boer.
Die mensen moeten denk ik gewoon wat creatiever worden en bijvoorbeeld met de meneer die 3 huizen verderop woont gaan praten die ook z'n paard alleen op stal heeft.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:10

Eigenlijk dwing je dan dus mensen om maar bij elkaar over de 'vloer' te komen. Er zijn vast en zeker zat plekken waar de meneer van 3huizen verder op niet kosjer genoeg is om op je terrein te willen hebben, of waar iedereen kippen en schapen houdt en jij de enige bent met een paard. Wat dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 14:37

anniee schreef:
De weilanden worden toch al voor paarden gebruikt. Of daar nu een hok op gezet wordt of niet; die paarden staan er toch wel. Pure rompslomp van regeltjes is het.

Paarden staan er tijdelijk, een bouwsel niet. Paarden maken deel uit van het ´beschermd landschap´, bouwsels niet.
Kleín verschil.

Verder is het allemaal veel makkelijker dan hier gedacht wordt.
Alle paarden hebben toch al verplicht een registratie? en met de HitActief-norm is een ´stal´ een nono.
80% haal je zó.
Die 20% volgt wel.

Al met al blíjft bij mij de vraag hoe zwaar het paardwelzijn eigenlijk weegt bij ´naturals´ als ik het hier allemaal lees.
´Ja maar´ = nee want Pling

hc

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:57

Huertecilla schreef:
In jip&janneke taal:
- heeft jouw paard het beter dan hitactief-norm, dan zijn de condities ruim voldoende
- heeft jouw paard het minder dan hitactief-norm, dan zijn de condities onvoldoende

Duidelijk. Ik vind alleen persoonlijk de hitactief niet zo, maargoed.
Ik ben dan meer voor: http://www.pferdehof-montferland.de/NL_ ... /index.htm dat ziet er meer uit als mijn straatje, jammergenoeg zo ver weg No Cheer

Huertecilla schreef:
Al met al blíjft bij mij de vraag hoe zwaar het paardwelzijn eigenlijk weegt bij ´naturals´ als ik het hier allemaal lees.

Volgens mij reageren de 'echte' naturals hier momenteel niet.
En met 'echte' naturals bedoel ik degenen die al verder rijden om hun paard beter te stallen, ze de hele winter buiten laten en de nadelen op de koop toe nemen.

Die hebben imo een tijdje geleden deze keus al gemaakt dus die weten de 'ja maar'-en nu wel.
Lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:51

Huertecilla schreef:
russel schreef:

Je haalt twee keer twee dingen uit hun verband.
1. of ergens een schuilhok mag staan heeft NIETS met paarden van doen, maar met de inrichting van Nederlnad. Er wonen bijna 17 miljoen mensen op een klein stuk land en onder ´voor elk wat wils´ is die beperkte ruimte ingericht. Dit houdt in dat sommige delen voor ándere belangen dan paardhuisvesting zijn bedacht. Dáárom mag daar geen schuilhut gebouwd worden.

2. Paarden hebben geen enkel probleem met 38 graden in de zon. Gaan hier bij 48 in de schaduw nog in de volle zon staan. Ik heb >65 graden op de rug van Mulán gemeten. Die ligt onder die omstandigheden lekker op haar zij te pitten in die zon Cool
Paarden zijn geëvolueerd onder heel, HEEL extreme klimatologische omstandigheden. Waar de dierentuin-Przwalskis zijn losgelaten is een omgevingstemperatuur van -60 of +40 heel normaal. Daar kan het ook nog eens hárd bij waaien en beschutting is vaak niet meer dan een geul in het land.
Nederland heeft juist een heerlijk gematigd klimaat waar een rij bomen voldoende beschutting is. Kijk naar de Koniks in de verschillende parklandschappen.

Maar goed, neem gerust een schuilhut voor 24/7 buiten op in de minima.
Besef je dan wel dat dit veel potentiële weidegrond uitsluit voor de paardenliefhebber want er zijn nog ruim 16 miljoen nederlanders meer die wat anders met die grond willen.

hc

Nee HC, hier bepaalt de gemeente of een schuilhok op de wei mag, diegene die er al 30 jaar of zo staan, worden gedoogd, maar niks erbij. Het is dus de gemeente die bepaalt of het in het landschap past en dat vinden ze van niet. Dan gaan ze bureaucratisch doen met bouwvergunningen op landbouwgrond.

Dan zijn onze KWPNers en zeker de koudbloedjes die je hier overwegend ziet staan in de weilanden toch iets anders dan de Anda's die uit andere gebieden komen en idd andere temperaturen en weersomstandigheden gewend zijn.

Je kunt je afvragen of bv een IJslander wel in zo een land als Nederland hoort. Maar iedere IJslanderbezitter roept natuurlijk dat dat wel kan.

Mijn paard wil nl wel uit de brandende zon. Wij hebben een bomenrij langs de wei, zelfs als ik denk, goh toch best lekker weer, niks te warm, staat de hele kudde onder de bomen en blijven daar staan. Al vrij snel zoeken ze de schaduw op. Gaan we langzamerhand een ander klimaat hier krijgen met steeds warmer weer en steeds hetere zomers, zullen de KWPN-ers (die ik overigens watjes vind, maar zijn ook zo gemaakt) ook gaan evolueren, maar we praten over nu en mijn paard wordt geen 100, dus zijn evolutie stelt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:54

mel86 schreef:
Als iemand een paard alleen houd, is dat volgens mij toch wel vaak het geval in gebieden waar mensen de ruimte en het geld hebben om een paard aan huis te houden. Anders stonden ze wel op pension manege of bij een boer.
Die mensen moeten denk ik gewoon wat creatiever worden en bijvoorbeeld met de meneer die 3 huizen verderop woont gaan praten die ook z'n paard alleen op stal heeft.

Dat heb ik dus gedaan, ik zorgde dat beide paarden elke dag de wei deelden. Ik had een groter stuk wei, dus geholpen en zij hadden de moeite niet van buitenzetten (wat ze dus niet deden, geen zin... Boos! )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:47

russel schreef:
Nee HC, hier bepaalt de gemeente of een schuilhok op de wei mag, diegene die er al 30 jaar of zo staan, worden gedoogd, maar niks erbij. Het is dus de gemeente die bepaalt of het in het landschap past en dat vinden ze van niet. Dan gaan ze bureaucratisch doen met bouwvergunningen op landbouwgrond.

Hoezo ´nee´? Dat is exáct wat ik schrijf: dat er meer belangen zijn dan de ruiterij. De gemeente is het overheidsorgaan dat ál die belangen behartigt. Dat heet toezicht op de ruimtelijke ordening.

Citaat:
Dan zijn onze KWPNers en zeker de koudbloedjes die je hier overwegend ziet staan in de weilanden toch iets anders dan de Anda's die uit andere gebieden komen en idd andere temperaturen en weersomstandigheden gewend zijn.

Natuurlijk en daarom gaat een KWPN uit een NL wei hier ook zomaar dood als je er geen rekening mee houdt.
Per saldo maakt het niet uit of je een KWP in NL en een campo-andalusier hier vergelijkt.
Je vergelijkt ze beiden in hun eigen omstandigheden.
Waar je het bij een wat warme of koude of natte zomer of winter over hebt is geen wezenlijk probleem. Wat het echte probleem is dat het paard niet kan wegtrekken. Beschutting is dáárom noodzakelijk en onder extreme omstandigheden inderdaad een tijdelijke! schuilhut.

Wat ik er over lees is bij paarden doorgaans de druk van vliegen een veel grotere reden om een bepaalde plek te kiezen dan het weer.
Ook dat is een medaille met twee kanten: het houdt de paarden ook in beweging míts ze daarvoor ruimte hebben Haha!

Een ander punt is het scheren van paarden en dekens op. Dat krijgt ook een ander tintje als paarden verplicht niet op stal staan.

Allemaal echter niet de grote lijn, eigenlijk bijzaak. De grootse klapper kan gemaakt worden met een norm over ruimte en groepsleven en dat is voor het grootse deel makkelijk te implementeren. De rest regelt zich vanzelf door de eigenschap van mensen om standaard naar anderen te wijzen als zij zelf afgerekend worden op een norm Haha!

hc

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:04

@ russel, Super toch? Ik bedoelde het zo van; dat is ook een manier om gewoon met elkaar in overleg te gaan en een oplossing te zoeken waar meerdere mensen en dus ook de paarden mee geholpen zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:31

Je hebt tegenwoordig van die plastic schuilstallen, vergelijkbaar met kalveriglo's. Deze zijn makkelijk verplaatsbaar en zou je, volgens mij, overal neer kunnen zetten zonder bouwvergunning. Gewoon wekelijk dat ding een meter opzij en klaar. Ook kan je schuilgelegenheid creeeren met van die plastic balen kuilvoer. Die mag je in het land zetten als voorraad voer. Dus waar een wil is, is een weg.

Knipoog

Mij lijkt een plek waar de paarden droog kunnen staan (droge voeten) en luwte/ schaduw wel een minimum vereiste.

Ik vraag mij af hoe metname andere eigenaren gaan reageren als ik mijn paard in een HIT-actief stal zou zetten. Ze is namelijk erg dominant en heeft veel ruimte om zich heen nodig. Ze heeft op mijn vorige stal altijd in een groep gestaan maar ze is wel degelijk de baas en laat dat duidelijk de baas. Andere eigenaren reageren daar vaak wat minder aardig op... Nagelbijten / Gniffelen Wat is de oppervlakte per paard bij zo een HIT-stal?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:06

Huertecilla schreef:

Nou, dat kan ik toch echt tegenspreken. Een bijkomend voordeel van een inloopstal is dat je kunt observeren wanneer de paarden er gebruik van maken en wanneer niet.
Zo waren mijn ouders (die aanvankelijk erg aan het idee van 'altijd buiten' moesten wennen) aangenaam verrast om te zien dat de paarden bij regen niet naar binnen gaan. Het moet al echt bont worden (storm, slagregen e.d.) willen ze gaan schuilen. 's Winters verandert dat beeld wel omdat ze dan binnen hun ruwvoer vinden, maar anders staan ze bij regen gewoon in de verste uithoek van de wei met hun konten in de wind. Haha!.

Maar... als het warm is gaan ze dus wel binnen staan. Mijn kleine draver houdt het het langste uit in de zon, hij staat of ligt ook vaak in de zon te soezen. De andere twee (grotere) paarden hebben dan allang de schaduw van de hoge haag opgezocht. En de grote zwarte Groninger merrie van mijn moeder staat op hete dagen (> 30 graden) bijna de hele dag in de stal. Uit zichzelf.

Ook zoekt zij in de schemeruren vrijwillig de stal op, vanwege haar zomereczeem. Ook al heeft ze de eczeemdeken op (zonder die deken zou 24/7 buiten voor haar een marteling zijn Nagelbijten / Gniffelen ), in de spitsuren van de mugjes gaat ze braaf uit zichzelf binnen staan! Heel apart om te zien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 09:21

Nina_rex schreef:
Huertecilla schreef:

Nou, dat kan ik toch echt tegenspreken.

Wat?
Ik héb >65 geméten, dus dat kan je niet tegenspreken.
Als dat setje van ons daarbij gaat liggen rusten, dan kan een paard in NL niet tegen een enkele dag 38 graden?
Wat mij betreft prima hoor, gooi het op de vochtigheidsgraad of zo, want dat maakt verder niet uit zoals ik al schreef, dat is het hele punt niet.
Het is érg eenvoudig want NL is voor 17 miljoen mensen en niet alleen voor ruiters dus de ruimtelijke ordening laat meer schuilhutten niet toe. Kies dus maar; weidemogelijkheid zonder of geen Haha!

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:09

Huertecilla schreef:
Het is érg eenvoudig want NL is voor 17 miljoen mensen en niet alleen voor ruiters dus de ruimtelijke ordening laat meer schuilhutten niet toe. Kies dus maar; weidemogelijkheid zonder of geen Haha!

Misschien laat RO wel een klein beetje creativiteit toe? Iets als een staltent of een windschut (verplaatsbaar, zichtbaar niet-definitief, in camouflagekleur) zal op sommige plaatsen wel mogelijk zijn denk ik. Als je nu zoiets:
Afbeelding*
in het weidegebied mag neerzetten van november tot en met maart dan lost dat toch al veel op niet? Kan makkelijk met de paarden mee verzet worden, en je hebt gelijk een box bij de hand voor als er eens wat is of je wil bv droog poetsen en opzadelen.

*foto's van haas-pferdesport.de

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 10:25

Wat er wel of niet wordt toegestaan is erg afhankelijk van de betreffende gemeente. Waar je bij de ene gemeente best een tijdelijk bouwwerkje mag zetten van voer- of strobalen en een stuk zeil, mag het in de volgende gemeente gewoon helemaal niet. Soms mag je zelfs niet een aantal bomen/struiken aanplanten voor beschutting. Je kunt je afvragen of je je "gelijk" zou kunnen gaan halen bij provincie of raad van state, maar dan moet je wel heel zeker zijn van je zaak. En bovendien heb je dan alle mogelijke soepelheid van de betreffende gemeente om zeep geholpen.....

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:27

Huertecilla schreef:
Nina_rex schreef:
Nou, dat kan ik toch echt tegenspreken.

Wat?
Als dat setje van ons daarbij gaat liggen rusten, dan kan een paard in NL niet tegen een enkele dag 38 graden?

Dit spreek ik tegen:
Huertecilla schreef:
2. Paarden hebben geen enkel probleem met 38 graden in de zon.

Je generaliseert op basis van 1 enkele observatie, ik spreek dat tegen op basis van een enkele andere observatie (en daarmee is je statement dus gefalsifieerd Haha! ). Lachen
Dat jouw paarden geen probleem hebben met 38 graden in de zon geloof ik best, ze zijn het wellicht ook meer gewend (komt vaker voor) en/of ze zijn er door hun lichaamsbouw misschien beter op toegerust. Daarbij komt dat in de streek waar jij woont de luchtvochtigheid heel laag is bij zulke temperaturen (correct me if I'm wrong), terwijl die in Nederland bij hoge temperaturen vaak juist flink oploopt.

Hoe dan ook, onze paarden hebben er wel degelijk problemen mee, zodra de temperatuur richting de 30 graden gaat. En, als je op een (zeldzame) hete dag om je heen kijkt, vrijwel alle andere paarden, koeien, schapen enz. ook. Die liggen dan standaard opgestapeld in het enige schaduwrijke plekje van hun weiland.
Ik heb ook in verschillende bronnen gelezen (ik weet het niet meer zeker, dacht o.a. in 'De aard van het paard' van Budiansky?) dat de optimale temperatuur voor paarden ligt tussen de 0 en 15 graden, daarbij voelen ze zich het lekkerst. Dat verschilt per ras (Ijslanders voelen zich pas echt lekker als de temperatuur onder 0 komt), en vast ook individueel per paard, net als bij mensen.

Dus een paard dat op snikhete dagen in een weiland staat zonder enige beschutting, daar ben ik niet voor. Dan nog liever overdag op stal.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:36

ik verbaas me over deze discussie..ik meende dat het toch wel heel duidelijk was dat een paard (of ieder ander levend wezen) beschutting nodig heeft. ik zou werkelijk mijn paard niet in een wei durven te zetten zonder!

ze moeten ten alle tijden uit de zon, wind en regen kunnen gaan staan. dat dat nog een discussie is?!

mijn paardjes hebben inloop boxen en staan juist in de zomer meer binnen dan 's winters en das al veel eerder dan dat het 38 graden is hoor! ze staan even onder een paar bomen te grazen en komen dan a gauw op een holletje weer terug naar de stal..ook vaak tegen de vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:54

Huertecilla schreef:
Wat?
Wat mij betreft prima hoor, gooi het op de vochtigheidsgraad of zo, want dat maakt verder niet uit zoals ik al schreef, dat is het hele punt niet.

hc

Och HC, weet je hoeveel zomers wij die temperaturen hebben, hoe veel generaties lang de KWPN-ers er al aan gewend zijn geraakt, heet dat ook evolutie ? Blond Wellicht hebben de we laatste 4 zomers, 3 zomers met dergelijke hittegolven te maken gehad en het leuke daarvan is dat het van een op de andere dag ineens zo heet kan zijn, kan zelfs ineens 15 graden warmer zijn en dan is onze luchtvochtigheid anders. Nou ik kan je vertellen dat die zon zo brandt dat je er zelf ook absoluut niet in wil zitten, zal wel komen omdat wij geen tropische temperaturen gewend zijn.

Ook als wij op vakantie gaan en komen hartje zomer in Zuid Spanje aan en wij zien de zongebruinde-leergelooide zonnehuiden van de spanjaarden, moeten wij het niet in ons hoofd gaan halen er ook zo bij te gaan lopen, dan vraag je om 2e graads verbranding en een zonnesteek. Trouwens hoeveel paarden hebben er in Spanje die een roze neus hebben een verbrande neus, dat de vellen er bij hangen?? Volgens mij geen een, veel anda's zijn toch schimmel?

Maar ach als we 10 zomers achtereen 38 graden als normaal gaan meten, dus het spanje van nu gaat worden ipv scheveningen van toen, zal ik eens kijken hoe lang mijn paard het in die zon het uit gaat houden.

Nog even over die schuilhutjes, ik woon op het platteland, veel grond hier hoor, nog wel, althans, maar een hutje op een lap wei geeft geen ruimte tekort. Het is gewoon, omdat er geen regelgeving is voor dierenwelzijn, de willekeur van de gemeente. Als ik in Oosterhout kom, zie ik veel kleine stukjes wei met stalletjes en paarden, de gemeente kijkt daar anders tegen aan, ach misschien hebben de dochters wel paardjes??

Al heb je een kwart hectare, hoezo ruimtelijke ordening om daar geen stalletje op te kunnen zetten, dat snap ik even niet.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:15

In Duitsland, en ik dacht zelfs ook in België, is het hebben van een schuilstal verplicht.

In Duitsland is het ook verboden prikkeldraad om een paardenwei te hebben. In Scandinavië wordt gewerkt aan een wet die het verbiedt om paarden alleen te houden. In bepaalde staten van de VS moet je een vergunning vragen om paarden te mogen houden, en komt er eerst iemand kijken of je wel voldoende grond hebt. Zo niet, dan geen paard.

In andere landen is er dus al veel meer wettelijk geregeld, blijkbaar kan het wel. Of het in de praktijk ook goed werkt is natuurlijk een tweede, dat weet ik niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 12:41

vanitymay schreef:
ik verbaas me over deze discussie..ik meende dat het toch wel heel duidelijk was dat een paard (of ieder ander levend wezen) beschutting nodig heeft.

Ik verbaas me ook,maar dan andersom Haha!
Ik dacht dat de koniks die op tig plaatsen in NL in parken lopen duidelijk genoeg zijn of de ponies in exmoor, dartmoor en new forest etc.?? enig idee hoe koud de winterse mistral is in de camargue?
Nog grappiger zijn de KWPNveulens die naar Polen in de opfok gaan. Die staan daar 24/7 buiten. Gaan alleen bij -20 en wind naar binnen. Komen ze terug naar NL en kunnen ze niet tegen een nachtvorstje Haha!
Ja, een paard heeft tegen extremen beschutting nodig doch beschutting is niet hetzelfde als een dak en in NL komt extreem niet voor.

In de NL Oostvaardersplassen gedijen paarden zó goed dat er 's winters veel sterven wegens gebrek aan voedsel. Die paarden hebben geen beschutting nodig, alleen de mogelijkheid te trekken naar meer voer.
Een aan robuust houden gewend paard heeft alleen voor extreme omstandigheden een schuilhut nodig en dan alleen nog maar omdat er een hek om de wei staat.

Maarreh.... zit ik hier op 'NAturals' eigenlijk of op 'GoedVoer-en-een-WarmeStal?
Ik wil niets met het sektarische forum van paardnatuurlijk te maken hebben doch op de site zelf staat prima informatie over robuust houden.

hc