Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
). Uiteraard zal dit argument misbruikt worden door mensen die hun 'sportpaard' niet met andere paarden samen willen hebben, tja so be it...russel schreef:Als er dan toch regels gesteld worden, denk ik dat het verplicht moet zijn om op elke wei een schuilhok te plaatsen, nu is het omgekeerd, paard op de wei, absoluut geen schuilhok op straffe van hoge boetes per dag. Dat vind ik nog het minst paardvriendelijk, een paard moet uit de felle zon kunnen staan, zeker bij de laatste zomers die al gauw hier 38 graden haalde.
mel86 schreef:En wie kan het allemaal gaan controleren?
Wat is daar moeilijk aan?
anniee schreef:De weilanden worden toch al voor paarden gebruikt. Of daar nu een hok op gezet wordt of niet; die paarden staan er toch wel. Pure rompslomp van regeltjes is het.
Huertecilla schreef:In jip&janneke taal:
- heeft jouw paard het beter dan hitactief-norm, dan zijn de condities ruim voldoende
- heeft jouw paard het minder dan hitactief-norm, dan zijn de condities onvoldoende
Huertecilla schreef:Al met al blíjft bij mij de vraag hoe zwaar het paardwelzijn eigenlijk weegt bij ´naturals´ als ik het hier allemaal lees.
Huertecilla schreef:russel schreef:Als er dan toch regels gesteld worden, denk ik dat het verplicht moet zijn om op elke wei een schuilhok te plaatsen, nu is het omgekeerd, paard op de wei, absoluut geen schuilhok op straffe van hoge boetes per dag. Dat vind ik nog het minst paardvriendelijk, een paard moet uit de felle zon kunnen staan, zeker bij de laatste zomers die al gauw hier 38 graden haalde.
Je haalt twee keer twee dingen uit hun verband.
1. of ergens een schuilhok mag staan heeft NIETS met paarden van doen, maar met de inrichting van Nederlnad. Er wonen bijna 17 miljoen mensen op een klein stuk land en onder ´voor elk wat wils´ is die beperkte ruimte ingericht. Dit houdt in dat sommige delen voor ándere belangen dan paardhuisvesting zijn bedacht. Dáárom mag daar geen schuilhut gebouwd worden.
2. Paarden hebben geen enkel probleem met 38 graden in de zon. Gaan hier bij 48 in de schaduw nog in de volle zon staan. Ik heb >65 graden op de rug van Mulán gemeten. Die ligt onder die omstandigheden lekker op haar zij te pitten in die zon![]()
Paarden zijn geëvolueerd onder heel, HEEL extreme klimatologische omstandigheden. Waar de dierentuin-Przwalskis zijn losgelaten is een omgevingstemperatuur van -60 of +40 heel normaal. Daar kan het ook nog eens hárd bij waaien en beschutting is vaak niet meer dan een geul in het land.
Nederland heeft juist een heerlijk gematigd klimaat waar een rij bomen voldoende beschutting is. Kijk naar de Koniks in de verschillende parklandschappen.
Maar goed, neem gerust een schuilhut voor 24/7 buiten op in de minima.
Besef je dan wel dat dit veel potentiële weidegrond uitsluit voor de paardenliefhebber want er zijn nog ruim 16 miljoen nederlanders meer die wat anders met die grond willen.
hc
mel86 schreef:Als iemand een paard alleen houd, is dat volgens mij toch wel vaak het geval in gebieden waar mensen de ruimte en het geld hebben om een paard aan huis te houden. Anders stonden ze wel op pension manege of bij een boer.
Die mensen moeten denk ik gewoon wat creatiever worden en bijvoorbeeld met de meneer die 3 huizen verderop woont gaan praten die ook z'n paard alleen op stal heeft.
) russel schreef:Nee HC, hier bepaalt de gemeente of een schuilhok op de wei mag, diegene die er al 30 jaar of zo staan, worden gedoogd, maar niks erbij. Het is dus de gemeente die bepaalt of het in het landschap past en dat vinden ze van niet. Dan gaan ze bureaucratisch doen met bouwvergunningen op landbouwgrond.
Citaat:Dan zijn onze KWPNers en zeker de koudbloedjes die je hier overwegend ziet staan in de weilanden toch iets anders dan de Anda's die uit andere gebieden komen en idd andere temperaturen en weersomstandigheden gewend zijn.
Wat is de oppervlakte per paard bij zo een HIT-stal? Huertecilla schreef:2. Paarden hebben geen enkel probleem met 38 graden in de zon. Gaan hier bij 48 in de schaduw nog in de volle zon staan. Ik heb >65 graden op de rug van Mulán gemeten. Die ligt onder die omstandigheden lekker op haar zij te pitten in die zon
.
), in de spitsuren van de mugjes gaat ze braaf uit zichzelf binnen staan! Heel apart om te zien. Nina_rex schreef:Huertecilla schreef:2. Paarden hebben geen enkel probleem met 38 graden in de zon. Gaan hier bij 48 in de schaduw nog in de volle zon staan. Ik heb >65 graden op de rug van Mulán gemeten. Die ligt onder die omstandigheden lekker op haar zij te pitten in die zon
Nou, dat kan ik toch echt tegenspreken.
Huertecilla schreef:Het is érg eenvoudig want NL is voor 17 miljoen mensen en niet alleen voor ruiters dus de ruimtelijke ordening laat meer schuilhutten niet toe. Kies dus maar; weidemogelijkheid zonder of geen
* Huertecilla schreef:Nina_rex schreef:Nou, dat kan ik toch echt tegenspreken.
Wat?
Ik héb >65 geméten, dus dat kan je niet tegenspreken.
Als dat setje van ons daarbij gaat liggen rusten, dan kan een paard in NL niet tegen een enkele dag 38 graden?
Huertecilla schreef:2. Paarden hebben geen enkel probleem met 38 graden in de zon.
). 
Huertecilla schreef:Wat?
Ik héb >65 geméten, dus dat kan je niet tegenspreken.
Als dat setje van ons daarbij gaat liggen rusten, dan kan een paard in NL niet tegen een enkele dag 38 graden?
Wat mij betreft prima hoor, gooi het op de vochtigheidsgraad of zo, want dat maakt verder niet uit zoals ik al schreef, dat is het hele punt niet.
Het is érg eenvoudig want NL is voor 17 miljoen mensen en niet alleen voor ruiters dus de ruimtelijke ordening laat meer schuilhutten niet toe. Kies dus maar; weidemogelijkheid zonder of geen![]()
hc
Wellicht hebben de we laatste 4 zomers, 3 zomers met dergelijke hittegolven te maken gehad en het leuke daarvan is dat het van een op de andere dag ineens zo heet kan zijn, kan zelfs ineens 15 graden warmer zijn en dan is onze luchtvochtigheid anders. Nou ik kan je vertellen dat die zon zo brandt dat je er zelf ook absoluut niet in wil zitten, zal wel komen omdat wij geen tropische temperaturen gewend zijn. vanitymay schreef:ik verbaas me over deze discussie..ik meende dat het toch wel heel duidelijk was dat een paard (of ieder ander levend wezen) beschutting nodig heeft.