ministerie van LNV goes natural

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Re: ministerie van LNV goes natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:38

Ik word een beetje moe van dat 'goed'/ 'fout' gedoe. Paarden zijn al jaren geen wilde beesten meer en in zeer grote mate gedomesticeerd. En dan kan je zeggen wat je wilt maar veel paarden van 'nu' zijn niet meer dat leven van 'vroegah' gewend. Iedereen gaat op zijn eigen manier met paarden om, waarom zou je het een dan als goed en het ander als fout bestempelen?

Oh, en omdat jullie een paar rotte appels in de sportwereld hebben gezien is die hele wereld meteen 'fout'? Veel van deze ruiters zijn niet zo, denken wel na wat ze doen en zijn wél eerlijk tegen hun paarden. Dat jullie dat niet zien is zeer spijtig. Maar, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten zegt men wel eens....

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:41

DresslOver schreef:
Ik word een beetje moe van dat 'goed'/ 'fout' gedoe. Paarden zijn al jaren geen wilde beesten meer en in zeer grote mate gedomesticeerd. En dan kan je zeggen wat je wilt maar veel paarden van 'nu' zijn niet meer dat leven van 'vroegah' gewend. Iedereen gaat op zijn eigen manier met paarden om, waarom zou je het een dan als goed en het ander als fout bestempelen?

Oh, en omdat jullie een paar rotte appels in de sportwereld hebben gezien is die hele wereld meteen 'fout'? Veel van deze ruiters zijn niet zo, denken wel na wat ze doen en zijn wél eerlijk tegen hun paarden. Dat jullie dat niet zien is zeer spijtig. Maar, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten zegt men wel eens....

Afgod
Er zijn genóeg sportpaarden die nog niet eens natural behandeld wíllen worden. Die worden er alleen maar ongelukkig van! Die zijn niet te vergelijken met Natural paarden.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:18

De topic geeft mij het idee dat de inhoud van de Nota Dierenwelzijn 'natural' is. Imo is het alleen een soort van gedragscode om op een redelijke manier met paarden en paardensport om te gaan, als dat natural is heeft bokt er idd een heel aantal naturals bij Knipoog .
Het zou niet 'natural' moeten zijn, hier zou niet eens een Nota over moeten komen, het zou normaal moeten wezen dat er op zo'n manier met paarden wordt omgegaan dat de dieren het geestelijk en lichamelijk goed hebben.

Dat kan dan imo boomloos of bitloos zijn, maar net zo goed met dek en ijzers, zolang er maar over nagedacht wordt en zolang er maar keuzes worden gemaakt die het paard voorop stellen. En uit wat ik op bokt tot nu toe heb gelezen krijg ik wel eens het idee dat dat enigzins naar 'natural' neigt, maar ik kan me natuurlijk vergissen (ben net een mens hoor Knipoog ).

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:29

Toch is het jammer dat de paardensector hier niet lang geleden zelf initiatief toe heeft genomen.

Regels blijven regels, met welk (hoe goed) doel dan ook. Komt een hoop gedoe bij kijken wat met zelfregulatie niet nodig zou zijn.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:31

DresslOver schreef:

En omdat ze al jaren zijn gedomesticeerd hebben ze hun oorspronkelijke behoeftes niet meer? Opeens vinden ze het niet erg om opgesloten te zijn en niet met soortgenoten te kunnen spelen? Opeens is het niet meer ongezond voor ze om 3 uur per dag te eten ipv 17 uur per dag?

Denk jij dat naturals zo naief zijn dat ze meteen de hele sportwereld als fout beschouwen? Normals scheren naturals net zo goed over een kam, alle paarden van naturals staan 's winters in de blub omdat die naturals toch zo graag willen dat het paard buiten staat ook al vindt het paard dat helemaal niet fijn.
Komt van 2 kanten hoor.

casperrr schreef:
Afgod
Er zijn genóeg sportpaarden die nog niet eens natural behandeld wíllen worden. Die worden er alleen maar ongelukkig van! Die zijn niet te vergelijken met Natural paarden.

Ook de paarden van Anky willen buiten staan met andere paarden hoor. Ik zeg niet dat ze dan maar meteen 24/7 buiten moeten staan met een wintervacht, maar ze worden er echt niet ongelukkig van als ze overdag in de wei staan met andere paarden ipv een kwartiertje aan de hand mogen grazen in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 04:34

Beetje jammer dat dit gelijk een natural/normal discussie wordt.

Wat ik eigenlijk heel raar vind is dat het blijkbaar niet "normal" is, dat paarden gewoon elke dag een X aantal uren op de wei komen... ik vind dat namelijk wel heel normaal.
Vanuit het paard gezien is het dat.

Maar nog eens iets anders: ik heb een hele tijd terug een topic geopend, of ik nu eigenlijk een natural of normal was, ben er achter gekomen dat etiketjes helemaal niet belangrijk zijn. Ik doe wat het meest aansluit bij het paard, wat het beste voor het paard is, en dat is voor het ene paard een dikke deken, terwijl het andere paard een teddybeer wordt... ik zie het probleem niet zo.
Ik vind het altijd vreselijk jammer dat een en ander altijd zo in het extreme getrokken wordt... ik gan dan ook helemaal met de post van Pluizebolplum mee.
We kunnen zo verschrikkelijk veel van elkaar leren, en dat lijkt me beter als elkaar in het verdomhoekje te stoppen.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 07:31

Het is volgens mij niet de bedoeling om een discussie te starten tussen natural of normal.. of wat dan ook..

Misschien is het voor sommige wat verkeerd geformuleerd. Ook ik ben van mening dat weidegang 'normal' zou moeten zijn.. Daarom is dit zo goed en als iemand dit natural noemt, is dit ook niet verkeerd.. het is toch heel 'natural' voor een paard om zoveel mogelijk buiten te staan
Haha!

Trek er niet zo zwaar aan, er zijn alleen ook veel mensen in de natural wereld die hier enorm om juichen en dus is dit topic ook begonnen in het natural gedeelte..

Maargoed, laten we nu weer heel blij zijn met dit nieuws.. als natural of normal of gewoon paardenliefhebber Lachen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 07:46

Inge_ schreef:
Denk jij dat naturals zo naief zijn dat ze meteen de hele sportwereld als fout beschouwen? Normals scheren naturals net zo goed over een kam, alle paarden van naturals staan 's winters in de blub omdat die naturals toch zo graag willen dat het paard buiten staat ook al vindt het paard dat helemaal niet fijn.
Komt van 2 kanten hoor.

Blijkbaar doen de meeste dat wel. Want ik heb nou nog noooooit gehoord goh wat leuk dat jij met een bit rijden, en dat je sporen om hebt, jij bent echt heel goed voor je paard!. Het enigste wat ik heb gehoord is dat ik mijn paard aan de wilgen hangomdat ik dit doe, dat hij niet meer voor mij wilt werken omdat ik dressuurmatig rijd, en we vaak op wedstrijden gaan.
Dat ik hem mishandel dat hij op ijzers staat!

Citaat:
Ook de paarden van Anky willen buiten staan met andere paarden hoor. Ik zeg niet dat ze dan maar meteen 24/7 buiten moeten staan met een wintervacht, maar ze worden er echt niet ongelukkig van als ze overdag in de wei staan met andere paarden ipv een kwartiertje aan de hand mogen grazen in de wei.

En wat heeft het buiten staan te maken met Natural???????

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 07:58

dat het nu een natural discussie wordt, vind ik ook jammer.

buiten staan en voldoende bewegingsvrijheid hebben is voor mij niet per definitie natural, verre van trouwens!
als ik zie hoe ik met mijn paarden omga, zou ikbest in het hokje natural passen, maar ik heb een hekel aan hokjes, dus blijf ik gewoon rosita en geef mijn paarden wat zij nodig hebben.

élk paard heeft in mijn ogen een basis nodig, die bestaat uit elke dag vóldoende weidegang/bewegingsruimte in ruime paddocks. vanaf minimaal 8-10 uur per dag vind ik voldoende, liever nog dag en nacht, eventueel met inloopstal. én uit ruim voldoende ruwvoer, liefst onbeperkt.

in bovenstaande zie ik niets naturals, maar wél iets 'normaals'! dit zou voor elk paard de basis moeten zijn.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:01

Juist _rosita_ dat is iets normaals!
Níet iets Naturals, want Natural is immers het beste he? Knipoog
Met andere woorden als dat Natural is...........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:02

casperrr schreef:
En wat heeft het buiten staan te maken met Natural???????

Niets Haha!

De ts begint al gelijk polariserend met de titel omdat zij er ook niet veel van snapt.

´Natural´ is een manier van beleren zoals die door een paar amerikaanse paardentrainers bekend is gemaakt bij het brede publiek.

Waar het ministerie van LNV over schrijft is over criteria voor paardenwelzijn. Dat betreft de manier van houden, de manier van omgaan, het gebruik en de middelen bij dit alles.
De invulling daarvan kan zeer paardgericht zonder dat het ´natural´ is.

hc

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:07

Snap wel dat er iets aan dierenwelzijn gedaan mag worden. Maar zou toch de prioriteiten ergens anders leggen. Varkens en kippen die hun hele leven nooit zon zien. Of die nertsfokkerijen. Zou daar toch eerder de prioriteiten leggen bij welzijnverbetering. Denk gezien deze sector de paarden het over het algemeen niet zo slecht hebben. Je moet ergens beginnen, maar ik denk dat de paardenhouderij rustig wel naar achteren geschoven kan worden op de lijst.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:10

_rosita_ schreef:
élk paard heeft in mijn ogen een basis nodig, die bestaat uit elke dag vóldoende weidegang/bewegingsruimte in ruime paddocks. vanaf minimaal 8-10 uur per dag vind ik voldoende, liever nog dag en nacht, eventueel met inloopstal. én uit ruim voldoende ruwvoer, liefst onbeperkt.

in bovenstaande zie ik niets naturals, maar wél iets 'normaals'! dit zou voor elk paard de basis moeten zijn.

Wat een paard nodig heeft is:
- onbeperkt weidegang
- onbeperkt ruwvoer
- sociale (familie)groep

Mbt houden en rijden komt daar bij:
- omgang volgens 21ste eeuw = Skinner, op basis van R, niet P
- een kundige beheerder/ruiter
- duurzaam stabiele situatie (stal, eigenaar, ruiter)

Vervolgens is er het probleem dat dit én in strijd is met sportieve ambities én met de individuele belangen van ´liefhebbers´én de middelen schaars zijn.

hc

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:11

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:12

Erm, dus als de TS het ergens mee eens is dan is het gelijk natural Blond , interessant..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:12

Misschien had dit beter op een andere plek geplaatst kunnen worden, dat het dan geen NA/Niet NA discussie zou zijn geworden.
Want het eerste wat ik dacht bij het zien van het bericht was, wat heeft het met NA te maken?

Ik als niet natural ben ook blij dat ze eindelijk eens wat willen gaan doen aan het welzijn van de paarden.
In elke sector waar dieren gehouden worden zijn regels over huisvestng, behalve bij paarden en dat is gewoon raar.

Dus zeggen andere sectoren eerst...mmm, kan niet...daar is het allang. En imo is een paard dat 23/7 in een hokje staat en dan met dwang (scherpe bitten, slof omdat hij fris is) gereden wordt erger dan een dier dat 24/7 met rust gelaten wordt.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:14

Huertecilla schreef:
Wat een paard nodig heeft is:
- onbeperkt weidegang
- onbeperkt ruwvoer
- sociale (familie)groep

hc

ai! slecht dat ik deze vergeten ben!! Boos! want ook dit ís gewoon ontzettend belangrijk!
dat krijg je als je snel wilt tikken, weinig slaap hebt gehad en eigenlijk gewoon jezelf een schop onder je hol moet geven om te gaan douchen Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:15

Dinopino schreef:
Je moet ergens beginnen, maar ik denk dat de paardenhouderij rustig wel naar achteren geschoven kan worden op de lijst.

Léés! De door jou genoemde sectoren zíjn al ingevuld. Daar wás het nog vele malen erger, dat ís al een dimensie verbeterd. De paardensector ís al zowat de laatste!
Verder zijn de welzijnscriteria voor kippen (bosdier) anders dan voor een paard (open vlakte). Ook geestelijk is de benodigde stimulans anders.
Verder geeft het aan dat de richlijnen níet zullen gaan inhouden dat alle paarden los op de maasvlakte moeten....

hc

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:17

Citaat:
Misschien had dit beter op een andere plek geplaatst kunnen worden, dat het dan geen NA/Niet NA discussie zou zijn geworden

dat heeft iemand aangevraagd bij de directie van Bokt, het komt er alleen niet te staan...... (iets met nieuws), niet belangrijk ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:18

Hoeft toch ook weer niet direct op de voorpagina Lachen (al vind ik het ook wel nieuws, maar oke)
Maar bij NA vind ik het persoonlijk ook niet passen.
Welzijn verbetering gaat op voor alle paarden..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:20

runningkawa schreef:
dan met dwang (scherpe bitten, .

Zucht....

Bit en dwang, zweep en dwang, heeft NIETS met elkaar van doen. Deze conceptie en dwang hebben wel met kennis en begrip van doen.

Dat is ook waar de bitloosclub de plank volledig misslaat.

Laat dát nu net wél de kern van natural zijn Pling

hc

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:23

wat nu zucht...??

Het is iets wat gewoon veel gebeurd.
Paarden met 6 kg sportbrok in hun donder, komen niet buiten in de winter dus kunnen de energie niet kwijt. Zijn daarom heet met rijden, baasje kan paard niet aan dus de hele ijzerwaren winkel van de gamma wordt er aan gehangen...

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:30

Jammer genoeg gebeurd dat inderdaad! Runningkawa heeft volgens mij niet gezegd dat met bit rijden onder dwang valt.. Alleen jammer genoeg gebeurd het genoeg dat er wel verkeerd mee om wordt gegaan.

Als jij, HC, ook eens de berichten van andere posters hier GOED leest, dat scheelt weer een boel.. Ik ben het voor een groot deel vaak met je eens hc, maar niet op de manier waarop je mensen soms aanspreekt hier op bokt.. Jij bent ook niet alwetend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:34

Huertecilla schreef:
runningkawa schreef:
dan met dwang (scherpe bitten, .

Zucht....

Bit en dwang, zweep en dwang, heeft NIETS met elkaar van doen. Deze conceptie en dwang hebben wel met kennis en begrip van doen.

Dat is ook waar de bitloosclub de plank volledig misslaat.

Laat dát nu net wél de kern van natural zijn Pling

hc

Toch eens wat minder selectief lezen HC. Boos!
De "bitloosclub" (voor de volledigheid: de Nederlandse Vereniging Bitloos Paardrijden") legt NIET de associatie bit = dwang.
De NVBP staat voor geheel andere zaken, maar om dat te willen zien, moet je wel met een open mind hun website lezen.