Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
DresslOver schreef:Ik word een beetje moe van dat 'goed'/ 'fout' gedoe. Paarden zijn al jaren geen wilde beesten meer en in zeer grote mate gedomesticeerd. En dan kan je zeggen wat je wilt maar veel paarden van 'nu' zijn niet meer dat leven van 'vroegah' gewend. Iedereen gaat op zijn eigen manier met paarden om, waarom zou je het een dan als goed en het ander als fout bestempelen?
Oh, en omdat jullie een paar rotte appels in de sportwereld hebben gezien is die hele wereld meteen 'fout'? Veel van deze ruiters zijn niet zo, denken wel na wat ze doen en zijn wél eerlijk tegen hun paarden. Dat jullie dat niet zien is zeer spijtig. Maar, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten zegt men wel eens....
.
). 
DresslOver schreef:Ik word een beetje moe van dat 'goed'/ 'fout' gedoe. Paarden zijn al jaren geen wilde beesten meer en in zeer grote mate gedomesticeerd. En dan kan je zeggen wat je wilt maar veel paarden van 'nu' zijn niet meer dat leven van 'vroegah' gewend. Iedereen gaat op zijn eigen manier met paarden om, waarom zou je het een dan als goed en het ander als fout bestempelen?
Oh, en omdat jullie een paar rotte appels in de sportwereld hebben gezien is die hele wereld meteen 'fout'? Veel van deze ruiters zijn niet zo, denken wel na wat ze doen en zijn wél eerlijk tegen hun paarden. Dat jullie dat niet zien is zeer spijtig. Maar, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten zegt men wel eens....
casperrr schreef:![]()
Er zijn genóeg sportpaarden die nog niet eens natural behandeld wíllen worden. Die worden er alleen maar ongelukkig van! Die zijn niet te vergelijken met Natural paarden.

Inge_ schreef:Denk jij dat naturals zo naief zijn dat ze meteen de hele sportwereld als fout beschouwen? Normals scheren naturals net zo goed over een kam, alle paarden van naturals staan 's winters in de blub omdat die naturals toch zo graag willen dat het paard buiten staat ook al vindt het paard dat helemaal niet fijn.
Komt van 2 kanten hoor.
Citaat:Ook de paarden van Anky willen buiten staan met andere paarden hoor. Ik zeg niet dat ze dan maar meteen 24/7 buiten moeten staan met een wintervacht, maar ze worden er echt niet ongelukkig van als ze overdag in de wei staan met andere paarden ipv een kwartiertje aan de hand mogen grazen in de wei.

casperrr schreef:En wat heeft het buiten staan te maken met Natural???????
_rosita_ schreef:élk paard heeft in mijn ogen een basis nodig, die bestaat uit elke dag vóldoende weidegang/bewegingsruimte in ruime paddocks. vanaf minimaal 8-10 uur per dag vind ik voldoende, liever nog dag en nacht, eventueel met inloopstal. én uit ruim voldoende ruwvoer, liefst onbeperkt.
in bovenstaande zie ik niets naturals, maar wél iets 'normaals'! dit zou voor elk paard de basis moeten zijn.

, interessant.. Huertecilla schreef:Wat een paard nodig heeft is:
- onbeperkt weidegang
- onbeperkt ruwvoer
- sociale (familie)groep
hc
want ook dit ís gewoon ontzettend belangrijk!
Dinopino schreef:Je moet ergens beginnen, maar ik denk dat de paardenhouderij rustig wel naar achteren geschoven kan worden op de lijst.
Citaat:Misschien had dit beter op een andere plek geplaatst kunnen worden, dat het dan geen NA/Niet NA discussie zou zijn geworden
(al vind ik het ook wel nieuws, maar oke)runningkawa schreef:dan met dwang (scherpe bitten, .
Huertecilla schreef:runningkawa schreef:dan met dwang (scherpe bitten, .
Zucht....
Bit en dwang, zweep en dwang, heeft NIETS met elkaar van doen. Deze conceptie en dwang hebben wel met kennis en begrip van doen.
Dat is ook waar de bitloosclub de plank volledig misslaat.
Laat dát nu net wél de kern van natural zijn![]()
hc