Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_S

Re: Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:46

Ik denk dat de 'goede naturals' daar bedoel ik mee de mensen die een hele goede band hebben met hun paard. En ook de paardentaal begrijpen. heel goed met hun paarden omgaan omdat je vaak ziet bij mensen die zich er niet in verdiepen een paard straffen terwel het paard het gewoon niet begreep. Maar ik vind ook dat je net zo goed met je paard kan omgaan als je met bit rijd. Het is maar hoe je het gebruikt. Persoonlijk spreekt natural me meer aan en wil der ook mee beginne. Ook omdat als je de naturals ziet zo als Honza blaha wordt ik egt jaloers. Het lijkt me egt geweldig om z'n band met je paard tekrijgen.
Maar ik vind ook als je paard hoogbejaard is en niet z'n dikke vacht meer krijgt dat je hem dan een deken moet op doen.
Maar ik denk dat de naturals dat ook wel doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:48

Visconti schreef:
Citaat:
k vraag me dan toch af door wie en hoe vaak dat tegen je gezegd word.

Ach wat is veel, ik trek me er nooit echt veel van uit en net zo als je zegt ik krijg ook echt hele positieve reacties (met name van mensen die niet in het paarden wereldje zitten) Maja sommige mensen vinden het levens gevaarlijk, helemaal in het begin omdat mijn paard niet bepaald een dooie is. Maarja ik rij nu 1,5 jaar zo en we leven nog beide dus tja..

Heb trouwens een keer een soort van ruzie gehad met iemand die vond dat ik een dierenmishandeling was omdat ik bitloos reed, mens begon te krijzen dat ik mijn paard zn neus brak. Tja, een ander extreme..

meen je niet Lachen Lachen over bizarre reacties gesproken ............... Lachen

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:49

Visconti schreef:
Citaat:
k vraag me dan toch af door wie en hoe vaak dat tegen je gezegd word.

Ach wat is veel, ik trek me er nooit echt veel van uit en net zo als je zegt ik krijg ook echt hele positieve reacties (met name van mensen die niet in het paarden wereldje zitten) Maja sommige mensen vinden het levens gevaarlijk, helemaal in het begin omdat mijn paard niet bepaald een dooie is. Maarja ik rij nu 1,5 jaar zo en we leven nog beide dus tja..

Heb trouwens een keer een soort van ruzie gehad met iemand die vond dat ik een dierenmishandeling was omdat ik bitloos reed, mens begon te krijzen dat ik mijn paard zn neus brak. Tja, een ander extreme..

Whaha, sorry Clown (over dat mens dat begon te schreeuwen, wel heel komisch, lach je niet in een deuk?).

Ik snap sowieso niet echt wat mensen dat aangaat, als jij 'gevaarlijk' wilt doen met je paard, waardoor je dus jezelf in gevaar brengt en niet het paard, wat gaat iemand anders dat dan ooit aan? Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:52

je hebt een paard eerder op de stop met een touwhalster of een bitloos hoofdstel dan met een bit Lachen Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:54

KiWiKo schreef:
je hebt een paard eerder op de stop met een touwhalster of een bitloos hoofdstel dan met een bit Lachen Lachen

Hij pakt het niet vast...dat is het mooie ervan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:56

En zo is het Lachen wat het paard zelf aangeeft Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:00

KiWiKo schreef:
En zo is het Lachen wat het paard zelf aangeeft Lachen

Kijk niemand anders weet wat voor jou paard beter werkt. Natural of Normal, ieder paard heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing. De ene heeft een harde hand nodig en de ander juist helemaal niet. Het ligt er ook helemaal aan, hoe je paard is opgevoed. Het blijven wel gewoonte dieren, net als ons.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:02

Volkomen mee eens Lachen dan komen we weer tot het gewoon naar individu kijken dan blindelings naar de leer (natural normal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:02

Ik geloof er niet in dat er paarden zijn die een harde hand nodig zouden hebben.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:03

katiavl schreef:
Volkomen mee eens Lachen dan komen we weer tot het gewoon naar individu kijken dan blindelings naar de leer (natural normal)

Uiteindlijk komt alles op hetzelfde neer...we willen allemaal het beste voor ons dier, of het nu een paard is of een cavia.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:05

JoviBan schreef:
Ik geloof er niet in dat er paarden zijn die een harde hand nodig zouden hebben.

Het ligt eraan hoe je het opvat, sommige paarden acsepteren geen bitloze optoming. Die zijn te veel gewend aan een bit in hun mond. Kijk naar een manege paard. Die jaren in zijn mond gerost is. Maar dat is andere koek, en daar gaat dit toppic niet over!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:09

alle paarden hebben een eigen gebruiksaanwijzing (alleen vaak in het chinees geschreven) En IK persoonlijk vind dat je het licht niet heb gezien als je een denkwijze of mening niet aan kan passen aan de wensen/benodigdheden van het paard. En dat is zo verschillend PER PAARD.. een koudbloedige ouderwetse Tinker heeft hele andere needs dan een hieperdepieper sportgefokt paard...... en dan zit er nog een berg tussenin.

De Tinker doe je geen plezier met zware sporttraining, de hieperdepieper doe je geen plezier met alleen op het land en af en toe een buitenritje (doe je jezelf ook geen plezier mee trouwens Lachen )

@Joviban Lachen wil je de mijne even lenen Lachen superlief dier echt geen menslievender paard dan dat........... maar zooo gruwelijk lomp EN zoooo niet onder de indruk, zoooo stoer...... maar hij wil heel graag vertellen dat hij de baas is. En geloof me, grondwerk is mij met de paplepel ingegoten........ maar deze is niet onder de indruk Lachen Nou helpt de harde hand ook niet altijd hoor! Want als je op het verkeerde moment het verkeerde doet, dan krijg je helemaal de deksel op je neus...

Bij hem moet je gewoon heel goed aanvoelen hoe je wanneer op welke manier moet reageren, en dat kan soms hard zijn, en soms geruststellend maar meestal moet je er gewoon staan en zeggen...... MY way or the HIGH way Lachen maar voordat je zover bent met heb Lachen

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:09

Laten we gewoon allemaal elkaar in elkaars waarde laten.
Iedereen wilt het beste voor zijn paard en ieder paard is verschillend en volgens mij moet je gewoon per paard kijken wat het beste ervoor is.
Een volbloedje zal zich vast niet gelukkiger voelen zonder deken in de winter in een natte wei. Maar een koudbloedig dier kan zich daar misschien wel prima thuis voelen!

Laten we elkaars methoden maar gewoon respecteren en niet de andere groep een negatief oordeel geven omdat je denkt dat jou beeld alleen maar goed is. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:13

Norway_girl schreef:
JoviBan schreef:

Het ligt eraan hoe je het opvat, sommige paarden acsepteren geen bitloze optoming. Die zijn te veel gewend aan een bit in hun mond. Kijk naar een manege paard. Die jaren in zijn mond gerost is. Maar dat is andere koek, en daar gaat dit toppic niet over!

Jij schreef dit:
Norway_girl schreef:
Kijk niemand anders weet wat voor jou paard beter werkt. Natural of Normal, ieder paard heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing. De ene heeft een harde hand nodig en de ander juist helemaal niet. Het ligt er ook helemaal aan, hoe je paard is opgevoed. Het blijven wel gewoonte dieren, net als ons.

En daar reageerde ik op.
Ik doelde niet op bit en bitloos, en jij volgens mij ook niet?
Maar nu je er toch over begint: jùist manegepaarden zouden bitloos gereden moeten worden. Jùist omdat er jarenlang in hun mond gerost is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:14

JoviBan schreef:
.
Maar nu je er toch over begint: jùist manegepaarden zouden bitloos gereden moeten worden. Jùist omdat er jarenlang in hun mond gerost is.

Meer dan mee eens! veel meer dan mee eens...................

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:15

KiWiKo schreef:
JoviBan schreef:
.

Afgod

p.s. Joviban, ik doelde daar idd niet helemaal op nee, het was maar een voorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 19-10-07 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:16

Geweldig topic dit Lachen

Ik ben zelf een niet-natural. Het paard heeft een deken op, staat op ijzers, krijgt veel krachtvoer etc.
(al moet ik wel zeggen dat hij op wei staat, niet 24/7, maar het grootste gedeelte staat hij op wei, bij zijn stal kan hij zijn hoofd naar buiten doen. Is het in de winter te veel blub dan kan hij op zijn paddock.)

Ik heb respect voor de Naturals, althans voor de mensen die dat ook voor de niet-naturals hebben...
Ieder zo zijn eigen ding en eigen mening, als je het goed 'uitvoert' en je paard niks aandoet maar hem een plezier doet ben je altijd goed bezig.
Ik heb helemaal níks tegen naturals. Maar als iemand tegen mij gaat zeggen dat ik zeer slecht bezig ben, dat mijn trainingsmethode niet goed is, dat er maar 1 oplossing is. Dat ik mijn paard mishandel dat hij op ijzers staat (jaja is echt eens tegen mij gezegd) en allemal van dat soort fratsen wordt ik echt giftig! Daar kan ik niet tegen. Ieder zo zijn eigen ding, laat elkaar in waarde.
Maar als je gaat zeggen dat ik zeer verkeerd bezig ben door een Niet-Natural te zijn en dat ik daarmee slecht voor mijn paard ben is het oorlog...

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:17

Volkomen met je eens casperr!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:18

*ben even op mijn handen gaan zitten*

maar inderdaad als er gezegd wordt dat je het licht nog niet heb gezien omdat jouw paard met ijzers en al op stal staat........ dan is het moeilijk om ontvankelijk te reageren........

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:18

KiWiKo schreef:
JoviBan schreef:
.

goh, de prutsende hand is ook hard met bitloos hoofdstel Lachen daar vind ik die dus even hard op inwerken

beter oplossing zou zijn, leer je lesklanten rijden, sturen doe je met zit niet met bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:20

@casperrr, waarom word je daar giftig om?
Als jij van jezelf vindt dat je het goed doet, dan kan een ander die daar anders over denkt, jou daar toch niet in raken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:22

katiavl schreef:
goh, de prutsende hand is ook hard met bitloos hoofdstel Lachen daar vind ik die dus even hard op inwerken

beter oplossing zou zijn, leer je lesklanten rijden, sturen doe je met zit niet met bit

Prutsende handen zouden helemaal geen teugels in hun handen mogen hebben. Bit of geen bit.

Verder geeft je uitspraak over het "even hard inwerken" aan dat je geen kennis hebt van de vele bitloze optomingen, hun werking en hun ligging. Maar dat terzijde.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:23

katiavl schreef:
KiWiKo schreef:

wat dacht je van gewoon een halstertje Lachen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:25

JoviBan schreef:
@casperrr, waarom word je daar giftig om?
Als jij van jezelf vindt dat je het goed doet, dan kan een ander die daar anders over denkt, jou daar toch niet in raken?

Omdat het gewoon zeer onredelijk is. Zo kan je geen discussie met iemand voeren als je alleen maar van dat soort dingen naar je hoofd geslingerd krijgt.
Als een Natural tegen mij zegt 'Ik ben het niet eens met hoe jij het allemaal doet, maar dat is jouw visie erop en niet de mijne'. Dát is een normale reactie, dan zeg ik ook heel eerlijk; ik vind het mooi om te zien de natural 'stijl', het is niet mijn manier van denken en doen, en dat zal het ook nooit worden. Maar als jij dat fijn vind moet je dat doen! Lachen
Als ik naar mijn hoofd geslingerd krijg dat ik mijn paard mishandeld wordt doordat hij op ijzers staan en 's nachts op stal staat wordt ik giftig. Waarom? Zou jij blij zijn als je onterecht een dierenmishandelaar wordt genoemd? Zou jij iemand zo over je laten praten terwijl je paard altijd blij is?
Tegen dat soort vreemde praatjes kán ik niet tegen, en daar ga ik zeker weten tegen in Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:26

KiWiKo schreef:
katiavl schreef:

wat dacht je van gewoon een halstertje Lachen

Als je zo doorblijft gaan, kom je uiteindelijk tot de het resultaat dat, iedere "prutser" niet eens met een paard in annraking zou mogen komen.