Veulen bijvoeren of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Veulen bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:27

Katja schreef:
Verder is de mineralenbehoefte van een veulen anders dan van een volwassen paard dus dat is waarschijnlijk de reden dat Pavo de koeken afraadt.

Heel vreemd, want vorig jaar stond er op de Pavo-site dat de Pavo koeken ook prima geschikt zijn om aan veulens te geven en dat er voldoende in zit voor veulens.
Blijkbaar hebben ze weer iets nieuws op de markt gebracht, wat nu aan de man gebracht moet worden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:33

Het kan zijn dat de samenstelling van de koeken veranderd is of dat iemand beter is gaan nadenken.
De Podo-producten waren er vorig jaar ook al dus dat zal niet de reden zijn.
Het is in ieder geval een feit dat de mineralenbehoefte van veulens anders is dan die van paarden. Ik ken de samenstelling van de koeken niet dus kan niet zeggen of ze geschikt zijn voor veulens.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:37

Katja schreef:
Je heb een goed punt dat te snel groeien niet goed is alleen is het niet zo dat veulenbrok de groei stimuleerd. Een veulen dat te rijk gevoerd wordt groeit te snel. Jij geeft aan dat jouw veulen te dik is dus wordt die te rijk gevoerd.
Verder is de mineralenbehoefte van een veulen anders dan van een volwassen paard dus dat is waarschijnlijk de reden dat Pavo de koeken afraadt.

Dani62: het is de moeite waard om eens te kijken naar de VeP waarde van granen en van veulenbrok. (mocht je er nog over denken om graan te voeren) Uit mijn hoofd heeft graan een veel hogere voedingwaarde waardoor je veulen sneller zal groeien. Gecombineerd met een disbalans in de mineralen zul je meer risico op beengebreken hebben.

Dat klopt Katja.
Granen, zeker als er ook mais in verwerkt zit bevatten heel veel energie en daardoor groeit een veulen veel sneller, dus van granen groeien ze inderdaad harder.
Geef je teveel aan graan dan krijg je een 'slap' paard wat te hard gegroeid is en de spieren en pezen die groeiexplosie niet meer kunnen bijbenen. (zelf ondervonden met een zwalkende jaarling)

En het klopt dat pavo de koeken afraadt voor veulens omdat de vitamine en mineralenbehoefte afgestemd is op een volwassen paard.

Dat vind ik het goede aan een veulenbrok, dat ze krijgen wat ze nodig hebben zonder de aanjagers maar wel met de juiste vitaminen en mineralen.

Je kan trouwens bij pavo een persoonlijk voedingsadvies aanvragen voor je veulen en daarbij wordt rekening gehouden met de leefomstandigheden, aan of afwezigheid van gras e.d.
Op de zak staat een standaard hoeveelheid maar het kan best zijn dat voor een veulen wat 24/7 op de wei loopt een andere hoeveelheid aangehouden moet worden.
Je zou dat voedingsadvies eens aan kunnen vragen en dan zien of je er wat mee kunt.
Het is niet zozeer dat ik pavo de hemel in wil prijzen hoor, komt wel zo over Bloos , maar ze hebben voor mijn jaarling met eiwitjeuk een goed advies gegeven.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 10:05

Het was niet echt mijn bedoeling om granen bij te voeren. Ze eet het nu met de merrie mee..
Ik was eigenlijk van plan dat af te bouwen zodra ze bij mij komt omdat er anders zoveel ineens voor haar veranderd.
Ik ben bang dat ze dan zal afvallen en met de winter om de hoek wil ik dat juist tegen gaan!
Wat denken jullie daarover?
Er even van uitgaand dat ze er in principe geen ander krachtvoer voor terug krijgt.
In ieder geval niet hetzelfde en ook niet in die hoeveelheden.
Ik heb er niet echt zicht op hoeveel ze er nu van eet maar de merrie's krijgen wel flink te eten daar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:11

afvallen zal niet gebeuren als ze beschikking heeft over ruwvoer continu

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:03

Maar je moet wel zorgen dat je ruwvoer van een super kwaliteit hebt anders zou je ook nog kunnen uitzoeken wat de voordelen zijn van een los voedingssupplement. Zowel de paardendrogist als Pavo hebben wat in de aanbieding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:39

@Katja en Achilles:
Hebben jullie je er ook in verdiept welke vitaminen en mineralen en in welke gehaltes een veulen minder en meer moet hebben t.o.v. een volwassen paard?

Zelf heb ik zojuist op de site van Pavo zitten vergelijken tussen podo grow en de twee koeken (die qua samenstelling identiek zijn).
De podo grow bevat idd meer calcium/fosfor en iètjes meer magensium (1%). Maar verder bevatten de koeken veel meer mineralen en sporenelementen dan de podo grow. Vooral koper, zink en selenium zijn belangrijk voor het veulen, evenals vitamine A, en daarvan zit veel meer in de koeken dan de podo grow. De koeken bevatten daarnaast minder ruw eiwit, minder ruw vet en minder suiker dan de podo grow.

Dus als ik 't zo bekijk, kun je een veulen beter een koek geven dan de podo grow. Knipoog

Verder vond ik nog een interessant stukje in m'n archief:

Een artikel uit het boek van Anneke Hallebeek:
* Een veulen dient onbeperkt hooi te krijgen, de bak is dus nooit leeg. Een goede kwaliteit hooi voelt zacht aan, en bevat veel bladrijk materiaal en weinig harde stengels. Als het veulen eenmaal gewend is geraakt aan het eten van hooi, dan kan hij op een leeftijd van 6 maanden ongeveer 7,5 kg hooi opeten. Hooi van een minder goede kwaliteit is vaak niet meer zo groen van kleur. Geel hooi bevat minder caroteen dan groen hooi. Caroteen is de voorloper van vitamine A en kan makkelijk aangevuld worden met bijvoorbeeld wortelen. Vitamine A is voor het veulen een essentiële voedingsstof.
* Aanvulling is nodig om de kwaliteit van de eiwitten in het rantsoen te verhogen en het ruwvoer aan te vullen met mineralen, sporenelementen en vitaminen.
* De gehalten aan mineralen en sporenelementen kunnen niet aan het ruwvoer beoordeeld worden, daar is een analyse in het laboratorium voor nodig. Zandgronden geven gewassen met lagere gehalten dan veengronden. De bemesting speelt echter ook een rol. Daarmee kan de grond verrijkt worden en de gehalten in het product stijgen. Let op hooi dat afkomstig is van natuurgebieden. Door geen of weinig bemesting met stikstof kan hooi te weinig eiwit bevatten. .
* Voedingsstoffen zoals koper, zink en selenium zijn belangrijk voor het veulen en kunnen sterk variëren in het ruwvoer.
* Veulens groeien zeker de eerste 3 maanden van hun leven erg snel. De moedermelk kan deze groeisnelheid realiseren. Bijvoeding kan de groei extra stimuleren. Te snel groeien kan nadelig werken op de ontwikkeling van kraakbeen en bot. Ook de mate van beweging speelt een zeer grote rol in de botontwikkeling. Jonge veulens hebben veel beweging nodig, dus geef weidegang.
* Grote porties krachtvoer leiden tot verzuring in de maag waardoor maagzweren kunnen ontstaan.
* Met het eten van krachtvoer wordt weinig speeksel gemaakt. Als de verzuring in de maag onaangenaam aanvoelt kan kribbebijten en daarmee speekselvorming verlichting geven. Onvoldoende speekselvorming is een andere reden waarvan men denkt dat dit de ontwikkeling van stalondeugden in de hand werkt. Zeker met te weinig ruwvoer voorhanden.
* Alleen hooi is geen goed rantsoen voor een jong veulen. Het maagdarmkanaal is te klein om met hooi genoeg energie en eiwit binnen te krijgen. Daar komt bij dat het lysine-gehalte in hooi te laag is. Een veulen heeft voor de groei meer lysine nodig in vergelijking met volwassen paarden. Lysine is een aminozuur dat nodig is voor de opbouw van bijvoorbeeld spierweefsel. Vandaar dat in veulenbrok het lysinegehalte hoger is dan in onderhoudsbrok. Lysine zit bijvoorbeeld ook in lijnzaad(olie).
* Als een veulen extra energie en eiwit opneemt, kan de groei harder gaan. Een te snelle groei wordt afgeraden in verband met het verhoogde risico op het voorkomen van stoornissen in de ontwikkeling, bijvoorbeeld osteochondrose (OCD). Groeit het veulen minder hard dan geeft dit geen gezondheidsproblemen. De groei wordt uiteindelijk in de rest van de opfokperiode wel gecompenseerd.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:55

JoviBan schreef:
Zelf heb ik zojuist op de site van Pavo zitten vergelijken tussen podo grow en de twee koeken (die qua samenstelling identiek zijn).
De podo grow bevat idd meer calcium/fosfor en iètjes meer magensium (1%). Maar verder bevatten de koeken veel meer mineralen en sporenelementen dan de podo grow. Vooral koper, zink en selenium zijn belangrijk voor het veulen, evenals vitamine A, en daarvan zit veel meer in de koeken dan de podo grow. De koeken bevatten daarnaast minder ruw eiwit, minder ruw vet en minder suiker dan de podo grow.

Dus als ik 't zo bekijk, kun je een veulen beter een koek geven dan de podo grow. Knipoog

Bevat het 1% meer magnesium of is het percentage magnesium 1% hoger? In het laatste geval scheelt het nog wel een beetje. Verder zijn calcium en fosfor erg belangrijk voor een veulen of opgroeiend paard. Het feit dat er meer (en dan vooral veel meer) mineralen in zitten is niet noodzakelijk een pluspunt meer is niet altijd beter. Daarbij is vitamine A in te hoge dosering gevaarlijk dus daar moet je helemaal mee uitkijken.

Ik heb vroeger op school precies de verhoudingen gehad en de verschillen tussen veulen en paard maar ben inmiddels ruim 10 jaar afgestudeerd dus het is niet echt meer parate kennis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:29

Katja schreef:
Ik heb vroeger op school precies de verhoudingen gehad en de verschillen tussen veulen en paard maar ben inmiddels ruim 10 jaar afgestudeerd dus het is niet echt meer parate kennis.

Jammer. Knipoog
Ik had nog ergens een link van een recent onderzoek, maar kan die niet meer vinden. Ik ga er weer even naar op zoek.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:38

Inderdaad. Ik heb ook een veulen dat net afgespeend is. Ik heb overal informatie vandaan gehad en maar één conclusie...het moet met veulenbrok worden bijgevoerd. De veulens groeien explosief en hebben allerlei bouwstoffen en mineralen nodig. Je kan de huidige paarden niet meer vergelijken met paarden in het wild/de natuur. Het zou zonde zijn als achteraf blijkt dat je het veulentje niet goed bijgevoerd hebt. Succes ermee.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:46

Kleine kanttekening bij jouw verhaal is dat je zoveel mogelijk wil voorkomen dat ze explosief groeien.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:12

JoviBan schreef:
@Katja en Achilles:
Hebben jullie je er ook in verdiept welke vitaminen en mineralen en in welke gehaltes een veulen minder en meer moet hebben t.o.v. een volwassen paard?

Nee en ben het ook niet van plan. Ik heb wel onderzoek gedaan naar het samenstellen van een goed voer uit pure granen ed en ben erachter gekomen dat het niet te doen is en ze dat al doen bij de grote voerfabrikanten. Knipoog
De fabrikanten doen daar onderzoek naar en maken op basis van die onderzoeken goed voer voor zowat ieder type paard, jong of oud.
Dus nee, voel me niet geroepen om weer onderzoek te doen, wil alleen mijn jonge dieren graag gezond en zonder gebreken groot hebben dus ik voer een complete brok en supplement voor veulens.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:21

De groei van een paard kan zo verschillen per paard, sommige schieten als een raket de lucht in terwijl die niet overvoerd werden met veulenbrok en die van mij kreeg even veel en die groeide gewoon normaal, nog even gedacht dat die te klein zou blijven.

Mijn paardje heeft van af 4 maanden veulenbrok gehad 3/4 kilo op een dag verdeeld over 3x en onbeperkt hooi, goede kwaliteit.
Toen die in de wei liep kreeg die 1x p.d een 1/2 kilo veulenbrok.

De winteravonden (9 maanden oud) op stal kreeg die 1kl p.d en overdag en 's avonds onbeperkt hooi, tot het weideseizoen toen leefde die gewoon op gras.

De winteravonden (1,5 jr) kreeg die 1,5 kl p.d en overdag en 's avonds onbeperkt hooi, tot het weideseizoen toen leefde die gewoon op gras.

Vanaf een jaar of 2 krijgt die een mineralenbrok, hij is nu 2,5 en meet 1.56 (zijn vader is 1.68 en zijn moeder is 1.46) een paard hoeft van brok niet hard te groeien, wanneer Noah het harst groeide was in de zomer maanden op het gras en in het zonnetje, mooi weer werkt eigenlijk als pokon en veel beweging is belangrijk. Noah kreeg de brok in de winter voor de extra vitamine,minarelen en om hem net even die extra boost te geven dat ze in de winter niet zo terug vallen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:15

JoviBan schreef:
Een artikel uit het boek van Anneke Hallebeek:
* Een veulen dient onbeperkt hooi te krijgen, de bak is dus nooit leeg. Een goede kwaliteit hooi voelt zacht aan, en bevat veel bladrijk materiaal en weinig harde stengels. Als het veulen eenmaal gewend is geraakt aan het eten van hooi, dan kan hij op een leeftijd van 6 maanden ongeveer 7,5 kg hooi opeten. Hooi van een minder goede kwaliteit is vaak niet meer zo groen van kleur. Geel hooi bevat minder caroteen dan groen hooi. Caroteen is de voorloper van vitamine A en kan makkelijk aangevuld worden met bijvoorbeeld wortelen. Vitamine A is voor het veulen een essentiële voedingsstof.
* Aanvulling is nodig om de kwaliteit van de eiwitten in het rantsoen te verhogen en het ruwvoer aan te vullen met mineralen, sporenelementen en vitaminen.
* De gehalten aan mineralen en sporenelementen kunnen niet aan het ruwvoer beoordeeld worden, daar is een analyse in het laboratorium voor nodig. Zandgronden geven gewassen met lagere gehalten dan veengronden. De bemesting speelt echter ook een rol. Daarmee kan de grond verrijkt worden en de gehalten in het product stijgen. Let op hooi dat afkomstig is van natuurgebieden. Door geen of weinig bemesting met stikstof kan hooi te weinig eiwit bevatten. .
* Voedingsstoffen zoals koper, zink en selenium zijn belangrijk voor het veulen en kunnen sterk variëren in het ruwvoer.

Met alle respect voor Anneke van Hallebeek, er staan 2 dingen in deze tekst die al lang door onderzoek achterhaald zijn.
Ten eerste vit. A en hooi.
In Engeland is door onderzoek aangetoond dat het caroteengehalte en vit. A in hooi al 4 maanden na persing behoorlijk aan het afnemen is.
Menig hooibaal bevat in de loop van de winter nauwelijks meer van beide belangrijke stoffen.

Ten tweede de gezondheid van natuurhooi.
Onderzoek heeft uitgewezen dat het meeste natuurhooi niet meer zo gezond is als eerder werd aangenomen.
Door de verzuring van de bodem door kalkgebrek neemt het gras ipv. kalk zware metalen op uit de bodem. Zoals Lood, Cadmium enz. Hoezo gezond hooi. Het kan div. zware en giftige metalen bevatten.

Veulens zou ik zowieso bijvoeren met een gezonde vitamine/mineralen en spoorelementenaanvulling(nutrienten).

Niet in de vorm van gewone veulenbrok. Daar zitten div. onnodige ballaststoffen in die het veulen helemaal niet nodig heeft of je moet er weer veel te veel van voeren om in elk geval de juiste hoeveelheid nutrienten dagelijks te geven.

Het feit dat er op een 'natuurlijke' site wordt beweerd dat er helemaal geen krachtvoer gevoerd hoeft te worden, wil nog niet zeggen dat het ook zo is. Dat hun veulens het niet krijgen moeten ze zelf weten, maar het wil niet zeggen dat het de juiste manier is !!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:18

henny_w schreef:
Onderzoek heeft uitgewezen dat het meeste natuurhooi niet meer zo gezond is als eerder werd aangenomen.
Door de verzuring van de bodem door kalkgebrek neemt het gras ipv. kalk zware metalen op uit de bodem. Zoals Lood, Cadmium enz. Hoezo gezond hooi. Het kan div. zware en giftige metalen bevatten.
Dit klopt helemaal. Mooiste vind ik hooi (en gras) van onbemeste bodem waar wel kalk gestrooid wordt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:52

Arabesk schreef:
Brok bijvoeren is écht niet nodig. De veulens van de mensen van paardnatuurlijk zijn ook opgegroeid zonder brok. Ik heb op een fokkerij gewerkt waar de veulens niet werden bijgevoerd.

Veel problemen worden juist veroorzaakt door brok, zo wordt er bijv. veel kalk in de brok gestopt waardoor de balans kalk/magnesium verstoord wordt, wat juist botontkálking veroorzaakt. (Presentatie Kees Kalis, NH seminar)

Ik ken het artikel en begin me steeds meer af te vragen waar dat kalkoverschot weg komt.
De meeste paardenweides hebben de bodem te zuur omdat er veel te weinig juiste kalk wordt gestrooid. De PH waarde is dan te laag. Dat weet ik van een officieel bodembemonsteraar die voor dat onderzoeksbedrijf in Oosterbeek werkt.
Inderdaad zit in sommige brokken veel kalk. Tenminste als je precies voert wat de fabrikant aangeeft.
Meestal een kilo krachtvoer per 100 kilo lichaamsgewicht. Doen jullie dat ???

Het is vanuit de alternatieve geneeskunde al heel lang bekend dat zowel bij mens als dier meer en meer Magnesiumtekorten voorkomen.
Vroeger vond men dat de verhouding Calcium : Magnesium in verhouding 10 : 1 voldoende was.
Magnesium kwam toen ook nog redelijk voor in div. voedingsmiddelen. Nu vele malen minder.

Later werd de verhouding bijgesteld naar Ca.: Mg. 5 :1 dat zie je nu nog veel in diervoeders.
Onlangs ben ik op een seminair geweest over orthomoleculaire geneeskunde waar hierover gesproken werd.
Volgens de professoren aldaar is tegenwoordig een verhouding van 2 : 1 en zelfs 1 : 1 meer wenselijk.

Calcium en Magnesium kunnen absoluut niet zonder elkaar hun werk doen in het lichaam.
De een doet het binnen de lichaamscel en de ander aan de buitenkant van de cel. Ze zijn belangrijke tegenhangers van elkaar.
Als er van 1 teveel is kan de ander niet werken en wordt weggedrukt.

Ik vraag me af, wat nou als de Magnesium langere tijd zodanig laag is dat de Calcium z'n werk niet kan doen ?
Volgens mij krijg je dan ook een overschot aan Calcium of denk ik nou te logisch Knipoog

Ik las onlangs een bericht dat er nauwelijks meer Magnesium en ook Selenium in de Ned. bodem zit en als Magnesium dan ook nog 's in een lage concentratie in het voer zit dan lopen de dieren toch tekorten op of de tegenhangers overschotten ?

Enne bij een teveel aan calcium krijg je geen botontkalking. Tenzij je denkt dat melk en melkprodukten de juiste kalkleveranciers zijn en om gezond te blijven er veel van neemt.
Helaas ... zij veroorzaken wel botontkalking omdat het geen goede vorm van kalk is.

De meeste mensen en ook dieren hebben een kalkgebrek. Vandaar dat er zoveel mensen met botontkalking rondlopen. Vanaf het 35e jaar zou elk mens eigenlijk een goede kalk bij moeten gebruiken.

Ik ga nu geloof erg offtopic, dus stop maar even Haha!

Ik blijf in elk geval van mening dat paarden en veulens wel belangrijke nutrienten nodig hebben en daarom bijgevoerd moeten worden. De bodem en het gras heeft absoluut niet meer de voedingswaarde van 50 jaar terug laat staan 100 jaar terug. Belangrijke kruiden komen amper aan meer voor in de weilanden omdat er oa. teveel met kunstmest wordt gestrooid.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:43

Gewoon bijvoeren!

Gezond boerenverstand en harde ervaring leert helaas dat een veulen dat niet wordt bijgevoerd of een kleintje wordt, ofwel een grote waarvan de foto's niet in orde blijken te zijn als hij 3 is. Waarom zou je je veulen niet de beste kansen in het leven gunnen? Dat is jouw verantwoordelijkheid.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:50

Uiteindelijk maat heeft niets te maken met bijvoeren en met teveel bijvoeren wordt meer kwaad aan de gewrichten gedaan dan met te weinig.
Ben het overigens wel met je eens dat bijvoeren een goed plan is.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 17:52

Uiteindelijk maat heeft niets te maken met bijvoeren en met teveel bijvoeren wordt meer kwaad aan de gewrichten gedaan dan met te weinig.
Ben het overigens wel met je eens dat bijvoeren een goed plan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:11

henny_w schreef:
Veulens zou ik zowieso bijvoeren met een gezonde vitamine/mineralen en spoorelementenaanvulling(nutrienten).

Niet in de vorm van gewone veulenbrok. Daar zitten div. onnodige ballaststoffen in die het veulen helemaal niet nodig heeft of je moet er weer veel te veel van voeren om in elk geval de juiste hoeveelheid nutrienten dagelijks te geven.

Het feit dat er op een 'natuurlijke' site wordt beweerd dat er helemaal geen krachtvoer gevoerd hoeft te worden, wil nog niet zeggen dat het ook zo is. Dat hun veulens het niet krijgen moeten ze zelf weten, maar het wil niet zeggen dat het de juiste manier is !!!

Helemaal mee eens hoor! Knipoog

Wat zou jij een veulen wèl bijvoeren?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:38

Citaat:
Het blijft gewoon een moeilijke kwestie! Inderdaad... Iedereen zegt iets anders!! Ik moet maar gewoon mijn eigen gevoel volgen en heel goed naar mijn veulen blijven kijken...

Dan hoop ik dat je röntgenogen hebt.

Dat je veulen er super uitziet haalt niets uit als hij als op latere leeftijd alsnog problemen krijgt met zijn botten......

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 16:52

Het was ook meer 'bij wijze van spreken'...........................

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:18

Ten eerste wordt het veulen op een beroerd tijdstip afgespeend. Midden in de winter is natuurlijk niet ideaal om op eigen benen te komen staan. Ten tweede lees ik in je andere topic dat ze dan naar Nederland komt. Ze staat nu dus in het buitenland? Het spenen en het transport zijn ingrijpende dingen waarvan het veulen een flinke jas uit kan doen. Zaak is dus te zorgen dat ze niet teveel terugvalt en alles meer dan voldoende binnen krijgt.

Als je geen veulenbrok wilt voeren kan je toch een volledige supplement (young stock van NAF (paardendrogist) of Pavo podo supply) voor veulens voeren? Een beetje mengen met een handje muesli en klaar. Ik zou zeker voor een product gaan waarvan de samenstelling is afgestemd op veulens. De behoefte is nu eenmaal anders.

Verder inderdaad veel goed hooi of , in mij ogen no beter, mooie droge voordroog geven.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 10:13

Ik wil iedereen bedanken voor de discussie hier en voor het meedenken!
Dat heeft er voor gezorgd dat ik me erin ben gaan verdiepen...

Dat ze bijgevoerd gaat worden is nu wel zeker, hoe/ wat precies ga ik nog even verder onderzoeken! Knipoog Haha!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:16

Ik weet dat het een wat ouder topic is, maar heb hem doorgelezen en wilde toch even jullie mening.

Heb sinds woensdag een jaarlingmerrie van 1,5. Sense is nu ongeveer 1.42 en vader is in de 1.60 en moeder 1,57. Ze moet dus zeker nog even groeien. Ze is helemaal goedgekeurd door de dierenarts, alleen met opmerking dat haar voedingstoestand matig is. (heeft alleen hooi gekregen)

Ze staat nu 5 dagen in de opfok, daar krijgt ze 2x op een dag Subli Merriebrok en onbeperkt hooi/kuil. Nu is mij het Soulmate supplement aangeraden (http://www.soulmate-nutrition.nl/2g.php?prd=open) dit moet alles toevoegen voor de groei en zorgen voor genoeg ondersteuning. Ik was helemaal overtuigd dat dit supplement haar de ondersteuning zou bieden die ze nodig heeft, maar nu krijg ik te horen; straks groeit ze te snel en dat is niet goed. Nu heb ik me behoorlijk ingelezen, en bij een jaarling van 1,5 is de kans op ocd al wat afgenomen, en dat supplement heeft ook een goede werking tegen ocd bij te hard groeien. Nu ben ik toch aan het twijfelen geslagen, want Sense heeft gewoon wat extras nodig, dus wat denken jullie, supplement bijvoeren, of niet?