Bitloos bijzetten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Bitloos bijzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:59

Dan houdt je je paard op een natuurlijke (natural) manier en ben je bijv. een endurance ruiter Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:03

Ja,klopt.
Je kan ook een dressuur ruiter zijn die het paard 24/7 op de wei heeft,ijzerloos en dekenloos,dan ben je een natural dressuurruiter.
Ik bedoel alleen te zeggen dat die benamingen er alleen zijn om iets duidelijk(er) te maken.
Als je zegt ik ben een dressuurruiter,weet iedereen wat je bedoeld.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:04

Of van een andere dicipline.

Maar dan zouden de mensen die hun paard 24/7 op stal hebben staan ook een hokje moeten hebben, net als de mensen die er precies tussenin zitten.

De andere benamingen kloppen (springruiter, dressuurruiter, westernruiter), dat is gewoon letterlijk wat je doet, dan is natural een behoorlijk niet kloppende benaming. Knipoog

Volgens mij gaat dit niet helemaal ontopic, dus om verder te gaan op dat van de TS, imo is het licht bijzetten van een paard in een trainingsmolen niet slecht oid. Toezicht oid zou fijn zijn maar als het apparaat heel goed beveiligd is is dat ook geen noodzakelijk iets.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:06

Jus_dOrange schreef:
Maar dan zouden de mensen die hun paard 24/7 op stal hebben staan ook een hokje moeten hebben.
Die benaming is er al hoor: dierenbeul.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:09

Nou dan mogen zij ook wel gauw hun eigen subforum krijgen. Knipoog

Over de term dierenbeul is nog wel een discussie te voeren maar het begint lichtelijk offtopic te raken. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:10

Edit

bitloos bijzetten is niet mijn ding
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 05-10-07 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:12

Je hebt gelijk.

Ontopic: Bitloos bijzetten is niet mijn manier.
Ik zet helemaal niet bij.
Als ik iets op moet lossen dan doe ik dat liever rijtechnisch dan met hulpstukken.
Maar ieder zijn ding.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:45

Tinkerloos schreef:
Ik bedoel alleen te zeggen dat die benamingen er alleen zijn om iets duidelijk(er) te maken.
Als je zegt ik ben een dressuurruiter,weet iedereen wat je bedoeld.

Dan is het wel essentieel dat de woorden een heldere inhoud dus betekenis hebben.

Dat gaat bij jouw voorbeeld dan mogelijk al gelijk volledig fout. Voor míj is een ´dressuurruiter´ waarschijnlijk niet hetzelfde als voor jou.
Voor míj heeft het woord dressuur namelijk een heldere een duidelijke betekenis = de kunst van het dresseren = het aanleren van bepaald gedrag op een specifiek signaal, en dat doet iedereen die een paard iets aanleert.
Een ruiter is iemand die op het paard rijdt.
Een dressuurruiter is daarmee iemand die op een paard rijdend dat paard iets aanleert op een signaal te doen.

Wat en hoe is daarbij niet relevant want er zijn HEEL veel soorten van ´dressuur´en net zoveel wegen om daar te komen.

Zo kan een ruiter die wedstrijden in klassieke ringdressuur rijdt diens paarden 24/7 in een familiegroep in de wei hebben staan en deze volgens PNH beleren.

Kortom; taal is belangrijk en werkt alleen als je de woorden correct en eenduidig gebruikt zodat iedereen begrijpt wat je bedoelt.
Net paardrijden. Het paard begrijpt alleen wat je wil als je helder en consequent eenduidig de daarvoor aangeleerde signalen geeft.

Helaas is de ruiterij vervuild door jargon en verkeerd gebruik van woorden. Daarbíj komt nog dat de modale ruiter niet altijd taalkundig correct communiceert. Daarbíj komt nog dat de modale Bokt(st)er nog weer een ander vocabulair gebruikt.
Dat communiceert niet makkelijk.
Kortom: probéér begrippen zo min mogelijk verwarrend te gebruiken!

In het licht daarvan; paardrijden is NIET ´natuurijk´ , zo onnatuurlijk als je maar kan bedenken eigenlijk Knipoog
Je kan het wel met zoveel mogelijk respect voor de ethologie van het paard proberen te doen en dát zou een mooie ´definitie´ van het begrip ´natural horsemanship´ kúnnen zijn.
Dat legt de koppeling tussen paard en ríjden waardoor het natuurlijk een vaste context krijgt.

Bijgezet in een tredmolen is van geen kant te rijmen met de ethologie van het paard en heeft dus NIETS te maken met ´natuurlijk paardmanschap´ Pling

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 12:59

Jus_dOrange schreef:
De andere benamingen kloppen (springruiter, dressuurruiter, westernruiter), dat is gewoon letterlijk wat je doet, dan is natural een behoorlijk niet kloppende benaming. Knipoog

...euh.

Een enduranceruiter is een ruiter die endurance rijdt?! Lijkt simpel maar is dat niet.
Menig ruiter rijdt meer dan alleen endurance, bijvoorbeeld ook wel eens een wedstrijd in western-dresuur.
´Is´ dit nu een westerndressuurenduranceruiter? Of is het gewoon een ruiter die verschillende dingen doet.
Uiteraard is ELKE ruiter met dressuur bezig, want dat is de essentie van paardrijden: dat het dier doet wat jij aangeeft Haha!

Nee, het is NIET zo vanzelfsprekend om woorden te gebruiken omdat het in joúw referentiekader een bepaalde betekenis heeft.

Nee, je hoeft niet ELK woord tegen het licht te analyseren doch het is wel zinvol om je af te vragen wát je nu eigenlijk bedoelt en of dat wat je uit dit wel inhoudt.

Ja, JO, een ´natuurlijkruiter´ is een interne tegenstelling. Binnen de context van het eerder ingevulde natuurlijk paardmanschap is het echter correcter dan ´dressuurruiter´, want dat is een natuurlijkruiter óók.

hc

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:19

Wat is een recreatie ruiter dan? Is dat dan degene die dressuurt en springt etc.?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:24

Ik ben (vind mezelf) een recreatie ruiter.
Ik rij in het bos,voor mijn plezier.
Ik spring niet,en dressuur,tja,niet aan de teugel in de krul,maar ik rij wel veel overgangen. Clown

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:25

Ik spring, dressuur en rijd weleens buiten. Daarom vind ik mezelf ook een recreatie ruiter Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:30

Dat zou ik dus weer niet vinden. Clown
Als je "wel eens" buiten rijd noem ik dat niet recreatie.
Maar zo heeft ieder idd. een andere kijk op het genoemde etiketje.
Een recratie ruiter is voor MIJ iemand die altijd buiten rijd,en soms eens in de bak..dus niet andersom.
Ik persoonlijk zou jou beschrijven als een allround ruiter.
(van alles wat)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:32

Hmm ja all round ja die heb je ook Clown Dan zal ik dat wel zijn. Het is namelijk een periode, de eerste periode rijd ik veel buiten, dan veel dressuur en dan veel springen Clown

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:32

Je zou ook een "besluiteloze" ruiter kunnen zijn. Clown

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:35

Hahaha Tong uitsteken

We gaan alleen een beetje erg offtopic Bloos

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:38

Ik wil wel ophouden,maar ik heb niks meer te zeggen over het bitloos bijzetten.
Jij?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:39

Naja over het bitloos bijzetten niet, maar om dat in een stapmolen te doen Scheve mond Doe het dan aan de longeerlijn.. Vind ik dan hoor, dat ene half uurtje.. Daar moet je dan maar even tijd voor maken vind ik... Scheve mond

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:43

Sorry ik vind het erg triest als je paard een UUR BIJGEZET in de trainingsmolen moet lopen en vervolgens ook nog moet rijden, wij hebben op stal een stapmolen, waar me pony's niet vaak in gaan en als ze er in gaan, gaan ze maximaal 3 kwartier en hebben ze niet eens een halstertje om

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:46

Somebitch schreef:
Wat is een recreatie ruiter dan? Is dat dan degene die dressuurt en springt etc.?

Kan allemaal als recreatieruiter Haha!
Je kunt aan wedstrijden meedoen in allerlei takken van sport tot een niveau waar je zelf zin in hebt en nog steeds recreatieruiter zijn, zolang je het maar als recreatie ziet, dus als ontspanning.
Recreatieruiter doet aan "lol-met-je-knol", maar daarbij wordt niet vastgelegd waar die lol uit moet bestaan. En het leuke van recreatieruiter zijn is dat je alles mag doen, van stapritjes in het bos tot springparcours van weet ik veel hoe hoog en alles wat daar tussen en omheen bestaat.
Wedstrijden kan, maar hoeft niet, ambitieus kan, maar hoeft niet, bitloos kan, maar hoeft niet, etc.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:53

Ja,zo kan je het natuurlijk ook bekijken!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:46

Recreatieruiter. Wederom éven nadenken over wat hier stáát.
Het woord ´recreatie´ geeft de omkadering al.

Dit houdt in dat 99(,9)% van de ruiters in NL recreatieruiter is. In welke tak van paardrijden dit is, of dat in een sportieve vorm wordt gedaan en of daar in wedstrijdverband opvolging aan wordt gegeven is slechts een ínvulling.

Zo zijn er puristen van aard die rijden om heel persóónlijke redenen als Art pour l´art of om zichzelf te ontwikkelen. Dan is het paardrijden de weg, zonder concreet doel, niet als doel.
Dat kan dan een recreatieruiter zijn maar ook een student die paardrijden in een breed verband studeert met
wetenschap ervan als doel.

Op zich is het niet van levensbelang dit woordspel Haha! Het, ruiter, is ook niet wat je bént maar wat je doét: iemand die paardrijdt en dat is maar een deel(tje) van het onderwerp ´paard&mens´.
Moraal van dit verhaal is dat het zinvol is om te toetsen wát de woorden welke je gebruikt eígenlijk betekenen en of ze de lading die jij ermee wil aangeven dekken.

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:58

Dat seg ik (bouwmarkt reclame....) Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:29

Waratje schreef:
Dat seg ik (bouwmarkt reclame....) Clown

die ken ik niet, wel een 30 jaar oude:

´two four watt bulbs, please´