Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:49

Huertecilla schreef:
Een cap is niet verplicht, je ben zonder gewoon verzekerd en niemand kan van een afstandje in het algemeen over de riscoanalyse een ander een oordeel geven dus ´jammer dan naturals´ is geen mening maar ongefundeerde speculatieve onzin omdat niet bekend is wat het resultaat van kans x gevolgen is.
Zoals Morrie illustreert is er bij ruiters die op een andere manier andere dingen doen een andere situatie. Waar Morrie het over heeft ligt ver buiten het referentiekader van de modale ringdressuurruiter en die kán daar dus niets over vinden want die heeft geen idee waar het over gaat!
Wanneer ik hier hellingen train kan vrijwel geen NLer zich voorstellen dat op een helling vallen iets heel bijzonders is. Dat je omhoog kan vallen en dat vallen minder riskant wordt naarmate je steiler afdaalt. Daar kan die NLer dus geen mening over hebben, want die heeft geen idee waar het over gaat!

Zo zijn er legio ruiters die zonder bit rijden onverantwoord vínden omdat het buiten hún referentiekader ligt en ze daar geen mening over kúnnen hebben.
Zo zijn er legio ruiters die vinden dat optomingsloos in druk verkeer onverantwoord is omdat dit buiten hún referentiekader ligt en ze daar geen mening over kúnnen hebben.
Zo zijn er legio ruiters die vinden dat paarden niet onbeslagen over rotsen en verharding kunnen galopperen omdat hún paarden dat niet kunnen en de over andere paarden geen mening kúnnen hebben.
Zo zijn er legio ruiters die in het platte NL geen referentiekader over bergrijden hebben en daar geen mening over kúnnen hebben.

Het recht op een mening is alleen van toepassing als ergens wat over kán vinden :)*

hc

zoals je het nu omschrijft kan ik me er beter invinden....
zoals ik eerder al postte ik ben geen natural..en heb me daar ook niet heel erg in verdiept..maar jij ziet je zelf ook niet als natural....(profiel)..dus jij valt ergens anders onder?
En als jij zegt dat mensen geen mening mogen uiten over iets wat ze bijv niet gedaan hebben vind ik niet nodig...nu heb ik wel in de bergen gereden en het feit wat jij zegt is waar...maar ik heb nog nooit over een hindernis gesprongen van hoger dan 1.20...maar mag ik dan niet zeggen dat ik dat eng vind omdat ik dat nooit heb gedaan?...beetje krom...want ik vind dat...en wie ben jij dan om te zeggen dat ik geen mening mag geven...(is niet persoonlijk bedoeld)

En nogmaals als TS een vraag stelt dan kun je daar toch een leuk antwoord opgeven...ipv van te reageren zoals je eerder deed.Knipoog

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:51

ik denk dat bij hun het vertrouwen tussen paard en mens heel hoog staat. Waarbij het paard jou blindelings moet vertrouwen maar omgekeerd ook. Dus ergens is dan wel logisch dat ze het paard het vertrouwen geven dat ze hem niet deraf laat vallen. Maar je leverd inderdaad daarbij wel een stukje veiligheid in daarbij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:51

BGGBWM schreef:
Ik kan niet anders zeggen als het eens te zijn met Huertecilla.
Het punt wat hij, misschien wel wat lomp, probeert te maken is

Ik vind mijn eerste reactie zeer correct en ingehouden.
Er wordt op basis van vooroordeel een waardeoordeel over anderen opgegooid. Dat kan je niet hárd genoeg terugmeppen.
Door dit soort ongefundeerde onzin ís er een bovenwettelijke helmplicht bij zowat alles, ís er een bovenwettelijke entplicht voor griep bij zowat alles, ís er al een DB die op droge weiden en schuilstallen loopt te controleren, ís er genuzel over niet verzekerd zijn mbt helmen en bitten en ís er al heel veel niet meer vrij te beslissen door verstandige ruiters.
Je kan tegen deze tirannie van de onwetende massa niet duidelijk genoeg ageren want het ís al achteruit onderhandelen!

hc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:53

Huertecilla schreef:
Er wordt op basis van vooroordeel een waardeoordeel over anderen opgegooid. Dat kan je niet hárd genoeg terugmeppen.

hc

Nou, ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar dat gebeurt zo vaak op bokt. Haha!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:53

BGGBWM schreef:
Mijn paarden zijn altijd allemaal erg vrolijk en kunnen zich natuurlijk ook soms rot voelen en dat laten weten en zo ook wanneer een bij ze steekt. Maar als ik op z'n rug zit heeft het paard mij te vervoeren op een veilige manier. Wordt hij gestoken door een bij (laten we horzel als voorbeeld nemen, want dat is laatst gebeurd) schrikt mijn paard natuurlijk wel en hij zal dus ook even reageren door te trillen met de huid of de oren in de nek te gooien, maar daar heb ik geen cap voor nodig. Op het moment dat hij vlucht met mij op zijn rug vanwege een bij, trekker, windmolen, vrachtschip, vliegtuig of wat dan ook, dan getuigd dit van ongehoorzaamheid en wantrouwen. Bij een volledig wederzijds vertrouwen en gehoorzaamheid van het paard zal het dier niet wegrennen voor en insectenbeet.

Met de baas op uw rug zult gij niet rennen, tenzij anders aangegeven.

PS Als hij bij een blaadje van de boom al schrikt, zal ik echt op nieuw moeten beginnen me trainen.

ik denk dat we nu wel heel off-topic gaan...maar deze discussie zou ik graag op een andere manier willen voortzetten...want hoe laat jij je paard in zijn waarde?...ik lig in een deuk als mijn paard van een blaadje schrikt...omdat ik gewend ben dat hij nergens van schrikt.. maar ik ga niet verder in training daarvoor....sorry

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:54

Oké jij hebt echt een fiets indentiteitscrisis. Heb je thuis niks te vertellen ofzo? Is dat je reden om te zeiken op dit forum? Ik zeg dat ik het met je eens ben en zélfs mij val je aan.

Dude; you've got issues!

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:55

BGGBWM schreef:
Mijn paarden zijn altijd allemaal erg vrolijk en kunnen zich natuurlijk ook soms rot voelen en dat laten weten en zo ook wanneer een bij ze steekt. Maar als ik op z'n rug zit heeft het paard mij te vervoeren op een veilige manier. Wordt hij gestoken door een bij (laten we horzel als voorbeeld nemen, want dat is laatst gebeurd) schrikt mijn paard natuurlijk wel en hij zal dus ook even reageren door te trillen met de huid of de oren in de nek te gooien, maar daar heb ik geen cap voor nodig. Op het moment dat hij vlucht met mij op zijn rug vanwege een bij, trekker, windmolen, vrachtschip, vliegtuig of wat dan ook, dan getuigd dit van ongehoorzaamheid en wantrouwen. Bij een volledig wederzijds vertrouwen en gehoorzaamheid van het paard zal het dier niet wegrennen voor en insectenbeet.

Met de baas op uw rug zult gij niet rennen, tenzij anders aangegeven.

PS Als hij bij een blaadje van de boom al schrikt, zal ik echt op nieuw moeten beginnen me trainen.

Dus als natural wil je zeggen dat het paard zijn oerinstict moet onderdrukken om zijn ruiter veilig te vervoeren?
Dus wel 24/7 in de wei, geen bit etc. { trouwens, mijn pony staat ook 24/7 in het weiland}
Is dat geen psyschische dwang voor het paard?

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:56

BGGBWM schreef:
Oké jij hebt echt een fiets indentiteitscrisis. Heb je thuis niks te vertellen ofzo? Is dat je reden om te zeiken op dit forum? Ik zeg dat ik het met je eens ben en zélfs mij val je aan.

Dude; you've got issues!

Haha Nagelbijten / Gniffelen

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:57

Stel, he, je bent een mens, en tja, onmogelijk, maar toch, pobeert het voor te stellen al is het enorm moeilijk : je opleiding heeft gefaald want : hij struikelt en jij valt met hoofdletsel door het niet dragen van een cap.

Maar dat kan natuurlijk nooit gebeuren want jullie falen niet? Jullie en je paard zijn 100% foutloos altijd en overal?
Een ongeluk zit niet in klein hoekje bij jullie maar is gewoonweg afwezig?

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:57

Skipper schreef:
Stel, he, je bent een mens, en tja, onmogelijk, maar toch, pobeert het voor te stellen al is het enorm moeilijk : je opleiding heeft gefaald want : hij struikelt en jij valt met hoofdletsel door het niet dragen van een cap.

Maar dat kan natuurlijk nooit gebeuren want jullie falen niet? Jullie en je paard zijn 100% foutloos altijd en overal?
Een ongeluk zit niet in klein hoekje bij jullie maar is gewoonweg afwezig?

Afgod

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:58

Ik vind dat je kan genieten van een paard zoals hij is. Daarom ben ik op ze gevallen. Ik vind het heerlijk als mijn paard (zo goed als dat buiten hun natuurlijke leefomgeing gaat) lekker paard kan zijn. Vluchten hoort daar soms bij. Mijn 5 jarige is mij lekker aan het uitproberen en daar komen weleens wat bokkesprongetjes bij kijken. Prima ik lach me dood (met cap op) Haha!!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:59

Nee, geen dwang, juist helemaal niet. Hij heeft geleerd om zijn vluchtgedrag te onderdrukken dmv beloningen. Als IK niet schrik en volledig rustig blijf als reactie op iets wat er gebeurd, zal mijn paard óók niet schrikken. Ik ben kudde-leider en als ik niet schrik, schrikt hij dus ook niet.

Ik zeg niet dat wij nooit falen, maar áls dat gebeurd, en die kan zie ik niet zo groot in, dan zal ik opnieuw beginnen met mijn opleiding. En als ik dan hoofdletsel op loop dan heeft mijn paard niet een beetje gefaal, maar een beetje boel. Er zit nog een verschil tussen verschieten en zo hard aan de kletter gaan dat ik er af val.

Huertecilla

Escardo schreef:
dus jij valt ergens anders onder?

Moet ik ergens ´onder vallen?
Ik ben mezelf en mijn ervaringen.

hc

smurf1988

Ik rij altijd met cap, gewoon omdat ik er erg snel naast lig. Om de zo veel tijd is het weer raak, en heb al meerdere keren gehad dat ik echt blij was dat ik een cap op had. Heb gewoon een erg snel en wendbaar paardje en ben zelf wat traag van begrip, daardoor lig ik er nog wel eens af. Dat andere mensen zonder cap rijden moeten ze zelf weten, hun eigen risico.

Salsa

Dank je wel Henrieke!!!! Afgod

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:00

BGGBWM schreef:
Nee, geen dwang, juist helemaal niet. Hij heeft geleerd om zijn vluchtgedrag te onderdrukken dmv beloningen. Als IK niet schrik en volledig rustig blijf als reactie op iets wat er gebeurd, zal mijn paard óók niet schrikken. Ik ben kudde-leider en als ik niet schrik, schrikt hij dus ook niet.

Ik zeg niet dat wij nooit falen, maar áls dat gebeurd, en die kan zie ik niet zo groot in, dan zal ik opnieuw beginnen met mijn opleiding. En als ik dan hoofdletsel op loop dan heeft mijn paard niet een beetje gefaal, maar een beetje boel. Er zit nog een verschil tussen verschieten en zo hard aan de kletter gaan dat ik er af val.

Kan jij ook je eigen verkramping onderdrukken als je schrikt ???????

Moet je mij toch ook eens leren.

Jij geeft je paard de schuld als jij hoofdletsel oploopt wanneer je valt. En dat terwijl jij ervoor kiest op zijn rug te gaan zitten??????
Laatst bijgewerkt door Salsa op 20-09-07 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:01

DublinJ schreef:
Dank je wel Henrieke!!!! Afgod

Waarvoor Nagelbijten / Gniffelen

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:01

Huertecilla schreef:
Escardo schreef:
dus jij valt ergens anders onder?

Moet ik ergens ´onder vallen?
Ik ben mezelf en mijn ervaringen.

hc

is wel handig he? steeds kleine stukjes quoten.....
nou jij bent jezelf met jou ervaringen...

Zo ben ik ook met mijn ervaringen
en zo is TS ook met haar ervaringen..
DUS we zijn eruit....
Iedereen heeft zijn eigen meningen...

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:03

Of vallen jullie al van een paard als hij wegspringt voor een konijntje? Ik niet in ieder geval. Als ik van mijn paard donder is dat omdat hij zo hard en onstuimig gaat redden dat ik mijn evenwicht niet bewaar óf wanneer hij bokt of steigert. Dat laatste is natuurlijk uberhaupt niet getolereerd. Dat eerste kán gebeuren, maar nooit ongecontroleerd en dús nooit in die mate dat een cap nodig is.

Ik schrik zelden of nooit... mensen proberen mij wel eens te laten schrikken als ik de hik heb, maar lukt eigenlijk nooit. Lachen Als ik wel schrik, wat natuurlijk wel eens gebeurt, zo heel af en toe, dan weet ik mezelf dmv autosuggestie zeer snel weer rustig te krijgen, iets wat het paard vanzelfsprekend opvolgt.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:03

Even terzijde BGGBMW :
Het paard faalt dus en niet jij? Ik geloof dat jij dan degene ben die faalt omdat jij schijnbaar toch niet perfect voor voorwaarden heb gezorgd om niet te schrikken.

Nu wordt ie mooi Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:04

Ja, ik wens de caploze mensen ook heel veel geluk als ze die van mij zouden berijden. Die is 3,5 en ja, ook ik durf rustig te stellen dat ik een behoorlijk hechte band met mijn paard heb. Die gaat natuurlijk nog veel hechter worden als we qua rijden ook een superteam zijn. Daar werken we rustig spelenderwijs aan.
Maar geen haar op mijn hoofd, die er aan denkt mijn cap af te laten.
Als ik daarom geen echte natural ben, zoals men beweerd, haha, nou, stop me in het hokje wat je wilt. Kan mij niet schelen. Ik lach er maar om....

(Verder vind ik die caps ook ondingen, hoor, maar mijn gezin thuis zou ik niet achter willen laten door een ongeluk met hoofdletsel).

Ik vind het trouwens maar vreemd om te zeggen dat je paard gefaald heeft als jij hoofdletsel op loopt, BGGBWM. Jij hebt dan gefaald in het opleiden van je paard.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:04

Inderdaad; dan val ik, zoals eerder al gezegd.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:05

faal ik bedoel ik Lachen

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:05

BGGBWM schreef:
Of vallen jullie al van een paard als hij wegspringt voor een konijntje? Ik niet in ieder geval. Als ik van mijn paard donder is dat omdat hij zo hard en onstuimig gaat redden dat ik mijn evenwicht niet bewaar óf wanneer hij bokt of steigert. Dat laatste is natuurlijk uberhaupt niet getolereerd. Dat eerste kán gebeuren, maar nooit ongecontroleerd en dús nooit in die mate dat een cap nodig is.

Ik schrik zelden of nooit... mensen proberen mij wel eens te laten schrikken als ik de hik heb, maar lukt eigenlijk nooit. Lachen Als ik wel schrik, wat natuurlijk wel eens gebeurt, zo heel af en toe, dan weet ik mezelf dmv autosuggestie zeer snel weer rustig te krijgen, iets wat het paard vanzelfsprekend opvolgt.

En waarom steigerd of bokt jou paard? omdat het een vluchtdier is, en dat soort uitingen is vrij normaal voor een paard.
Een paard is nog altijd geen slaaf die hersenloos is.
Geweldig dat je nooit schrikt, ik doe dat wel.
Ik val niet als mijn paard wegspringt voor een konijntje, maar stel dat?

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:06

Citaat:
Voor wat betreft "ik vertrouw mijn paard wel, maar mijn omgeving
niet" wil ik tóch even reageren. Op het moment dat mijn paard
reageerd als er een kanon wordt afgeschoten of een vliegtuig
neerstort naast hem, heb ik gefaald in mijn opleiding.

Dit stukje schreef ik eerder in dit topic (zo'n 10 minuten geleden),
grappig hoe snel jullie dingen vergeten als het uitkomt *LOL*